Uusi, raikkaampi vitutusketju, nyt 15% enemmän vitutusta!

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
aasi
Kitisijä

Re: Uusi, raikkaampi vitutusketju, nyt 15% enemmän vitutusta!

Viesti Kirjoittaja aasi »

huima kirjoitti:
aasi kirjoitti:Hih, tuli heti mieleen kuinka mökillä oli ennen aita tien (80 km/h rajoitus) ja pihan välissä hidastamassa kakaroiden kulkua.
Mutta sitten vanhemmat kyllästyivät teihin ja aita otettiin pois?
:shock: Tää selitäis kyllä paljon!!1
prosessi

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Zeb kirjoitti:
prosessi kirjoitti:
Zeb kirjoitti:Minua kiinnostaisi tietää miten porukka täällä tarkkaan ottaen toimisi jos heillä olisi muutama pikkulapsi ja omalla pihalla olisi pariin otteeseen vieraillut susi.
Aitaisi pihan? Pysyisivät ne muutamat pikkulapsetkin paremmin pihassa eivätkä uppoaisi suonsilmään.
Luulisin että susien ulkona pitämiseen tarvitaan aika hemmetin korkea aita.
Ottaen huomioon, että kun on testailtu ihan pelkkiä naruja, joissa on lepattavia kirjavia kankaanpaloja, laiduntavaa karjaa suojelemaan, ja se on toiminut erinomaisesti, luulisi kohtuumatalan aidan täyttävän tarkoituksensa. Sudet ovat arkoja, eivätkä sellaisia kavalia, viattomia ohikulkijoita pahantahtoisesti vaanivia hirviöitä, jollaisiksi monet ne tuntuvat kuvittelevan. Lisäksi pointtini tuossa aidassa olikin ensisijaisesti se, että pikkulapset pysyvät turvassa vain valvonnan alaisina, pihapiiristä löytyy aina noin miljoona paljon sutta todennäköisempää vaaraa, vanhoista kaivoista teräviin lapioihin, köysiin ja kiipeilykelpoisiin omenapuihin. Jos taas haluaa nukuttaa vaikka vauvaa ulkona ilman valvontaa, kannattaa asua paikassa, jossa on lasitettu parveke, ei keskellä erämaata.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Koskas susi viimeksi Suomessa on tappanut ihmisen? Koirathan tappavat ihmisiä Suomessa muutaman vuoden välein.
NuoriD

exPertti kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Koskas susi viimeksi Suomessa on tappanut ihmisen? Koirathan tappavat ihmisiä Suomessa muutaman vuoden välein.
Entä Karhu? Sitähän saa susi-ihmisiltäkin kysyessä yleensä metsästää ihan vapaasti. Vai kuvittelenko vaan?
Karhuhan nyt tappoi sen lenkkeilijän muutama vuosi sitten. Vaarallisin eläin on tietysti hirvi. Niitä pitäisi tappaa ahkerammin.
Pulkannaru
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

exPertti kirjoitti:Pitänee muuttaa, kun on yksitasoinen asumus.
Lasita terassi ! Myös yläpuolelta.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
prosessi

Pulkannaru kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Aitaisi pihan? Pysyisivät ne muutamat pikkulapsetkin paremmin pihassa eivätkä uppoaisi suonsilmään.
Pitää sitten olla todella korkea ja mallia keskitysleiri. Muuten tulevat yli tai ali. Erään tutun koira tapettiin kotipihassa (10m asuintalosta) aitaukseen jonka verkkoaita ulottui 30cm maan alle ja 2.3m maanpinnan yläpuolelle.
Ja tappaja oli todistetusti juuri susi? Ilves hyppii nätisti, mutta koiraeläimet yleensä joutuvat kiipeilemään, ja kiipeilyn jalon taidon hallitsevat parhaiten juuri aitauksissa säilytetyt koirat. Ettei kuitenkin kyseessä ollut joko ilves tai naapurin turhan reviiritietoinen koira?
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti: Entä Karhu? Sitähän saa susi-ihmisiltäkin kysyessä yleensä metsästää ihan vapaasti.
Jos tarkoitat susi-ihmisillä metsästäjiä, niin ei. Karhu on metsästyskoiralle käytännössä vaaraton.

Se miksi karhua on viimeikoina tapettu taajamissa niin paljon, johtuu osaksi ihan suurelta osin ihmisen tyhmyydestä. Esim. kun Järvenpäässä 4-5 vuotta sitten tapettiin karhu, oli ääliömäisimmät mammat lastenvaunuineen tulleet paikalle katsomaan "nallea." ..ei siinä paljoa poliisille jää vaihtoehtoja jäljelle.
prosessi

exPertti kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Koskas susi viimeksi Suomessa on tappanut ihmisen? Koirathan tappavat ihmisiä Suomessa muutaman vuoden välein.
Entä Karhu? Sitähän saa susi-ihmisiltäkin kysyessä yleensä metsästää ihan vapaasti. Vai kuvittelenko vaan?
Ei tietenkään saa. Tosin karhujen suojelu ei ole yhtä kriittistä, kun jokaista suomalaista sutta kohden löytyy kymmenen suomalaista karhua. 150 yksilön suojeleminen on kymmenen kertaa tärkeämpää kuin 1500 yksilön suojeleminen.
NuoriD

kuukkelin mukaan "Susi on viimeksi 1880-luvulla tappanut ihmisen Suomessa. Sen jälkeen ei ole tietoa, että susi olisi käynyt ihmisen päälle", Samuli Heikkinen sanoo"

http://webcache.googleusercontent.com/s ... fi&ct=clnk

Eli "ihmiselle vaarallinen" -korttia ei oikein voi käyttää.
Lilo
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Lilo »

masa kirjoitti: Ehkä luonnolla on vaan "välinearvoa" metsästäjälle, mutta on sekin melkoinen olettamus että vuosisatoja metsästystä harrastanut ihminen antaisi jollekin muulle lajille periksi ja poistuisi sen tieltä. Sama kai se sitten olisi, jos lopetattaisiin kaikki tuhoeläintenkin myrkytykset yms. ja annetaan niiden vallata alueet?
Pakko esittää kysymys, että kumpikohan tässä nyt on vuosisatojen ajan laajentanut reviiriään ja kumpi on poistunut kumman tieltä?
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
Pulkannaru
Kitisijä

prosessi kirjoitti:Ja tappaja oli todistetusti juuri susi?
Juu. Lauma juoksi pois pihasta kun isäntäväki ajoi pihaan uuden rajanaapurinsa kanssa. Ottivat kuvat tassunjäljistä kaivuukuopan kohdalta ja pihan hiemmakohdilta. Kun ei kuitenkaan muuten uskota.
Sai koirasta valtiolta korvauksen, taisi olla pitkälti alle 100€. Ois kuulema harmittanut vähemmän, jos ei olisi saanut mitään.
Ilves hyppii nätisti, mutta koiraeläimet yleensä joutuvat kiipeilemään
Kyllä meidän dobermanni hyppäsi 180cm aidan yli, tosin pulleeTA vatsaansa raapien,mutta kuitenkin. Eiköhän nälkäinen susi pääse vauhdin kanssa korkeammankin aidan yli, kuten esimerkkini osoitti. Aitauksesta pääsi suht helposti pois käyttäen koppia hyväksi.

edit. +TA
Viimeksi muokannut Pulkannaru, 14.10.2010 10:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
prosessi

exPertti kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Jos taas haluaa nukuttaa vaikka vauvaa ulkona ilman valvontaa, kannattaa asua paikassa, jossa on lasitettu parveke, ei keskellä erämaata.
Pitänee muuttaa, kun on yksitasoinen asumus. :)
Oikeassa olet. Todennäköisyys sille, että lähikoulusta löytyy häiriintynyt pikkutyttö joka hautailee taajamaomakotitalojen pihoissa nukkuvia vauvoja lumeen, on viime vuosien tilastojen perusteella ratkaisevasti todennäköisempää kuin susihyökkäys erämaassa tai ufoabduktio New Yorkissa.
Lilo
Kitisijä

exPertti kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Ei tietenkään saa. Tosin karhujen suojelu ei ole yhtä kriittistä, kun jokaista suomalaista sutta kohden löytyy kymmenen suomalaista karhua. 150 yksilön suojeleminen on kymmenen kertaa tärkeämpää kuin 1500 yksilön suojeleminen.
Viittaan siihen, että nyt karhuja on ammuttu varsinkin syntymäseuduillani paljon tänä syksynä enkä ole nähnyt soraääniä siitä.

Tämä voi olla ennakkoasenteellinen näkemys, mutta veikkaan että susien kohdalla tilanne olisi toinen.
Niin, eli esitä tämä kysymys sitten kun susia on 10 kpl jokaista karhua kohden. Vastaus saattaisi yllättää!

Lisäys Pulkannarulle: olisko kannattanut ehkä vakuuttaa se koira jos ja kun kerran oli tyyris?
Viimeksi muokannut Lilo, 14.10.2010 10:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pulkannaru
Kitisijä

Tapetaan ihmisistä 90%. Luonto saa olla paremmin rauhassa. :roll: :D
-
Rauno Räsänen:
masa

Lilo kirjoitti: Pakko esittää kysymys, että kumpikohan tässä nyt on vuosisatojen ajan laajentanut reviiriään ja kumpi on poistunut kumman tieltä?
No ei kait tässä nyt ole mitään epäselvää. :doh:
prosessi

Pulkannaru kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Ja tappaja oli todistetusti juuri susi?
Juu. Lauma juoksi pois pihasta kun isäntäväki ajoi pihaan uuden rajanaapurinsa kanssa. Ottivat kuvat tassunjäljistä kaivuukuopan kohdalta ja pihan hiemmakohdilta. Kun ei kuitenkaan muuten uskota.
Tuosta muistui kummasti mieleeni se vauhkoilu, jota paikalliset metsästäjät aikoinaan harrastivat nähtyään minun pyreneittenkoirani jäljet lumessa. Kuulemma selvä susi.
Pulkannaru
Kitisijä

prosessi kirjoitti:Tuosta muistui kummasti mieleeni se vauhkoilu, jota paikalliset metsästäjät aikoinaan harrastivat nähtyään minun pyreneittenkoirani jäljet lumessa. Kuulemma selvä susi.
Okei. Tuollakin oli varmaan tuolloin liikkeellä lauma pyreneittenkoiria, jotka kävivät safkaamassa talojen pihoilla koiria ja pelloilla lampaita + karjaa.
-
Rauno Räsänen:
Zeb

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Minä pidän susista. Jos kuitenkin jonkun pihaan toistuvasti etsiytyy hukka, niin ymmärrän jos asukas päästää sen päiviltä, ainakaan jos ei löydy sudensiirtoministeriä joka siirtäisi hukan hevonkuuseen. Ja siis jos löytyisi tällainen näin peloton, ilmeisesti siis poikkeuksellisesti käyttäytyvä hukka. Voihan niilläkin olla mitä lie raivotautia tai persoonallisuushäiriötä. Kaikki eivät halua muuttaa pihaansa keskitysleiriksi eikä kaikilla ole kunnollista mahdollisuutta muuttaa pois.

Pahalta minusta tuntuu niiden nallejenkin puolesta jotka lahdataan kun mieltyvät ihmisasutukseen liikaa. Mun mielestä ne nalletkin pitäisi kyllä vaan tainnuttaa ja kuskata pois. Onko jollain tietoa miksei näin ole toimittu vaan nalleja on lahdattu?
prosessi

Pulkannaru kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Tuosta muistui kummasti mieleeni se vauhkoilu, jota paikalliset metsästäjät aikoinaan harrastivat nähtyään minun pyreneittenkoirani jäljet lumessa. Kuulemma selvä susi.
Okei. Tuollakin oli varmaan tuolloin liikkeellä lauma pyreneittenkoiria, jotka kävivät safkaamassa talojen pihoilla koiria ja pelloilla lampaita + karjaa.
Tuossa mainitsemassasi tilanteessa minä lähinnä kyseenalaistaisin sen, että kuka kaivoi kuopan, vaikka karkuteillä ollut koira sitten susien saaliiksi olisikin päätynyt. Todennäköisempää koiran tekemäksi, sillä kun on muitakin syitä karata häkistään kuin nälkä. Susi tuskin näkisi sitä vaivaa, koska se ei olisi energiataloudellista pyyntiä. Sudet nappaavat lähinnä ketjussa syötillä olevia koiria, koska se on helppoa. Jos taas pitää kaivaa tunneleita, on kannattavampaa keskittyä naapurin ketjukoiraan, niihin lampaisiin tai jäniksiin.
NuoriD

Zeb kirjoitti:Mun mielestä ne nalletkin pitäisi kyllä vaan tainnuttaa ja kuskata pois. Onko jollain tietoa miksei näin ole toimittu vaan nalleja on lahdattu?
Mun käsittääkseni ongelma on yksinkertainen: tainnutuspyssyjä on hyvin vähän. Kun tilanne on akuutti, ei ole aikaa ryhtyä etsimään tainnutuspyssyä ja sitä osaavaa käyttäjää (joita on ilmeisesti muutama Suomessa) vaan homma pitää hoitaa.
Lilo
Kitisijä

exPertti kirjoitti: Jatkan mutuilua.
No sitähän sä juu teet.

Asia-argumenttejahan tässä keskustelussa ovatkin esittäneet etupäässä ihan muut tahot. Nyt en jaksa enää vääntää, pitäs saada jotain tehtyäkin.
masa

Zeb kirjoitti:Onko jollain tietoa miksei näin ole toimittu vaan nalleja on lahdattu?

http://epaper01.mmd.net/pub/riista/inde ... sue=200704

Tuolla jotain mainintaa. Sivu 18 - Erään karhun tarina
Pulkannaru
Kitisijä

Zeb kirjoitti:Mun mielestä ne nalletkin pitäisi kyllä vaan tainnuttaa ja kuskata pois.
Tietääkseni susia 'siirtoistutetaan'.
Toisenkäden tietoa tosin.
-
Rauno Räsänen:
Pulkannaru
Kitisijä

prosessi kirjoitti:Tuossa mainitsemassasi tilanteessa minä lähinnä kyseenalaistaisin sen, että kuka kaivoi kuopan, vaikka karkuteillä ollut koira sitten susien saaliiksi olisikin päätynyt.
Susi ulkopuolelta. Kuoppaa ei ollut aiemmin. Kuoppa ei vielä ulottunut riittävästi aidan ali. Aitaukseen oli päästy menemällä 2.3m aidan yli. Pihalla oli jäljet parista kovasta kiihdytyksestä kohti aitaa. Näin kuvat parisen vuotta sitten. Tästä tapauksesta on turha spekuloida enempää, totuus ei sillä muutu.
Tuolla seudulla on yhä susia. Ei niitä ole pois lahdattu. Pari kertaa talvella kävelylenkillä ollessani ovat seurailleet metsässä ja välillä ulvoneet lähettyvillä lenkillä ollessani. Eivät olleet pyreneittenkoiria, tsekattu päivän valossa lumesta jäljet oikeasti susista tietävän rhy:n asiantuntijan kanssa.
-
Rauno Räsänen:
So Hard

Viesti Kirjoittaja So Hard »

NuoriD kirjoitti:
Zeb kirjoitti:Mun mielestä ne nalletkin pitäisi kyllä vaan tainnuttaa ja kuskata pois. Onko jollain tietoa miksei näin ole toimittu vaan nalleja on lahdattu?
Mun käsittääkseni ongelma on yksinkertainen: tainnutuspyssyjä on hyvin vähän. Kun tilanne on akuutti, ei ole aikaa ryhtyä etsimään tainnutuspyssyä ja sitä osaavaa käyttäjää (joita on ilmeisesti muutama Suomessa) vaan homma pitää hoitaa.
Ei se ole tainnutuspyssyistäkään kiinni. Karhu joka pelotta liikkuu ihmisten ilmoilla on liian urbanisoitunut ja oppinut hakemaan ravintoa ihmisten elinympäristöstä. Sama nalle saapuisi seuraavana tai sitä seuraavana päivänä uudestaan. Normikarhu välttelee ihmisiä ja pysyy skutsissa.