Pappailu?
Re: Pappailu?
^ No ei liian jäykkä, paheksuva ja vaivautunut, mutta ei liian rento ja hyväksyväkään. IMHO.
Ja valehtelee kirkkain silmin ettei muka halua piparia? Kaikenlaista koijaria sitä..NuoriD kirjoitti:16 on kuulemma.
Homo mikä homo.So Hard kirjoitti:Ja valehtelee kirkkain silmin ettei muka halua piparia? Kaikenlaista koijaria sitä..NuoriD kirjoitti:16 on kuulemma.
Nuoret kollit löytäneet uuden taktiikan miten pääsee piparin lähelle ja siitä iskemään.NuoriD kirjoitti:Homo mikä homo.So Hard kirjoitti:Ja valehtelee kirkkain silmin ettei muka halua piparia? Kaikenlaista koijaria sitä..NuoriD kirjoitti:16 on kuulemma.
-
- Kitisijä
Höpö höpö. Kyllä minä toin poikia kotiin vaikka oltiin vasta pussailun asteella.So Hard kirjoitti:Dave, ihan vinkkinä vaan että peli on jo menetetty jos poikaystävää kotiinkin asti tuodaan. Se on jo vakavaa.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
-
- Kitisijä
Tavat olivat erilaisia silloin.Vesper kirjoitti:Höpö höpö. Kyllä minä toin poikia kotiin vaikka oltiin vasta pussailun asteella.
Paino sanalle "vasta". Ykköspesältä matka jatkuu vääjäämättä kolmospesälle... aikajana näiden välillä voikin sitten olla mitä tahansa.Vesper kirjoitti:Höpö höpö. Kyllä minä toin poikia kotiin vaikka oltiin vasta pussailun asteella.So Hard kirjoitti:Dave, ihan vinkkinä vaan että peli on jo menetetty jos poikaystävää kotiinkin asti tuodaan. Se on jo vakavaa.
Voi jeesus sentään, eihän sulla ole minkäännäköistä auktoriteettia ja kunnioitusta tyttäresi silmissä. Sulle voi puhua ihan mitä tahansa, kunhan sen dillen faijan vain saa hetkeksi olemaan hiljaa.NuoriD kirjoitti:Tyttö on 14. Uskon (tietysti isä aina uskoo...) että ei ole seksiä vielä harrastanut. Sen verran loukkaantunut oli, kun esitin isoisäksi haluttomuuteni ja vielä drama queen -tyyliin soitti bestikselleenkin mun kuulleen ja tilitti loukkaantuneena, mitä isi oli sanonut...
IMO sun pitäisi pikkuhiljaa alkaa tekemään duunia sen eteen että saavutat jonkin sortin kunnioitusta ja auktoriteettiasemaa perheessäs. Ja ei, sellaista ei saavuteta rangaistuksien uhalla, senkin dille torspo.
Jospa vaikka alottaisit siitä ettet olisi aina niin jäykkä, paheksuva ja vaivaantunut lapsiesi kanssa.
Nuoren miehen ei tule esittää ehdottomia elämänohjeitaManaaja kirjoitti:Voi jeesus sentään, eihän sulla ole minkäännäköistä auktoriteettia ja kunnioitusta tyttäresi silmissä. Sulle voi puhua ihan mitä tahansa, kunhan sen dillen faijan vain saa hetkeksi olemaan hiljaa.NuoriD kirjoitti:Tyttö on 14. Uskon (tietysti isä aina uskoo...) että ei ole seksiä vielä harrastanut. Sen verran loukkaantunut oli, kun esitin isoisäksi haluttomuuteni ja vielä drama queen -tyyliin soitti bestikselleenkin mun kuulleen ja tilitti loukkaantuneena, mitä isi oli sanonut...
IMO sun pitäisi pikkuhiljaa alkaa tekemään duunia sen eteen että saavutat jonkin sortin kunnioitusta ja auktoriteettiasemaa perheessäs. Ja ei, sellaista ei saavuteta rangaistuksien uhalla, senkin dille torspo.
Jospa vaikka alottaisit siitä ettet olisi aina niin jäykkä, paheksuva ja vaivaantunut lapsiesi kanssa.
Saman asian voi esittää myös seuraavasti:
Viisas ihminen tietää, mitä hän ei tiedä.
-
- Kitisijä
No, mähän päästin sinne vasta reilusti yli 18-vuotiaana, onko se sitten aikajanalla paljon vai vähän.RP kirjoitti:Paino sanalle "vasta". Ykköspesältä matka jatkuu vääjäämättä kolmospesälle... aikajana näiden välillä voikin sitten olla mitä tahansa.
Tosiasiahan on kuitenkin se, että lapset/nuoret tekee mitä tekee, ei siinä paljon kiellot ja nalkutus auta. Tärkeintä lienee olla läsnä ja saatavilla sitten kun jotain mullistavaa tapahtuu.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Koetko että nautit kunnioitusta ja arvostusta lastesi parissa? Mites verrattuna vaimoon? Jos kakara soittaa sun kuullen kaverilleen haukkuen sut täydeksi dilleksi niin... herätys? Tehdäänkö muuten äidin kuullen samaa? Suahan pretty much nolataan kavereiden edessä koska sun oma käytös mitä ilmeisimmin koetaan nolaavaksi.NuoriD kirjoitti:Nuoren miehen ei tule esittää ehdottomia elämänohjeitaManaaja kirjoitti:Voi jeesus sentään, eihän sulla ole minkäännäköistä auktoriteettia ja kunnioitusta tyttäresi silmissä. Sulle voi puhua ihan mitä tahansa, kunhan sen dillen faijan vain saa hetkeksi olemaan hiljaa.NuoriD kirjoitti:Tyttö on 14. Uskon (tietysti isä aina uskoo...) että ei ole seksiä vielä harrastanut. Sen verran loukkaantunut oli, kun esitin isoisäksi haluttomuuteni ja vielä drama queen -tyyliin soitti bestikselleenkin mun kuulleen ja tilitti loukkaantuneena, mitä isi oli sanonut...
Oletko ajatellut mitä tuosta seuraa pidemmässä juoksussa? Mielitkö että lapsesi ovat erityisen kiinnostuneita seurastasi ja hyvinvoinnistasi vielä sen jälkeen kun ovat ulosmuuttoiässä?
-
- Kitisijä
Onnea masan pikkulikalle! 

The great club outshines the individual, always and forever.
Eihän se, että tyttö soittaa kaverilleen ja kertoo, mitä sanoin, ole mun haukkumista. Onko sun haukkumistasi, jos mä toistan, mitä sä olet sanonut?Manaaja kirjoitti:Koetko että nautit kunnioitusta ja arvostusta lastesi parissa? Mites verrattuna vaimoon? Jos kakara soittaa sun kuullen kaverilleen haukkuen sut täydeksi dilleksi niin... herätys? Tehdäänkö muuten äidin kuullen samaa? Suahan pretty much nolataan kavereiden edessä koska sun oma käytös mitä ilmeisimmin koetaan nolaavaksi.NuoriD kirjoitti:Nuoren miehen ei tule esittää ehdottomia elämänohjeitaManaaja kirjoitti: Voi jeesus sentään, eihän sulla ole minkäännäköistä auktoriteettia ja kunnioitusta tyttäresi silmissä. Sulle voi puhua ihan mitä tahansa, kunhan sen dillen faijan vain saa hetkeksi olemaan hiljaa.
Oletko ajatellut mitä tuosta seuraa pidemmässä juoksussa? Mielitkö että lapsesi ovat erityisen kiinnostuneita seurastasi ja hyvinvoinnistasi vielä sen jälkeen kun ovat ulosmuuttoiässä?
Hän soitti kaverilleen ilmoittaakseen, että ei pääse lähtemään nyt sovitusti ostamaan lahjaa, koska hänen pitää jäädä harjoittelemaan pianoläksyä ja lukemaan kokeisiin. Siinä samassa hän sanoi, mitä olin sanonut. Ei käyttänyt minusta mitään halveksevia kommentteja tai äänensävyjä, vaan oli loukkaantunut.
Kirjoitin "soitti bestikselleenkin mun kuulleen ja tilitti loukkaantuneena, mitä isi oli sanonut... ". Missä kohtaa tuossa sanotaan, että hän olisi haukkunut mua puhelun aikana?
Ylipäätään auktoreettiasemani perheessäni ei ole mun ykkösprioriteetti lasten suhteen. Mun ykköstavoite on, että heistä kasvaa onnellisia, täysijärkisiä ihmisiä.
Myöskään vaimoni suhteen en ensisijaisesti hae sub- tai domina asemaa, vaan sitä, että elämme tasavertaisina onnellisina parina.
Tottakai mun kitinäkirjoituksista saattaa saada käsityksen, että olen jotenkin alisteisessa asemassa vaimooni nähden. Olen kuitenkin pari kolme kertaa sanonut, että kitinä minäni ei ole 1:1 reaalielämän kanssa. Tämä kitinä dave on joskus eräänlaista karikatyyriä ja satiiria
Kyllä kaikkien alojen asiantuntijuus kattaa myös teinityttöjen kasvatusoppaan kirjoittelun. Herkällä korvalla, Dave, herkällä korvalla, sieltä tulee niin syvällä kokemuksen rintaäänellä nyt.
Mulla ei ole teinien kasvatuskokemusta mutta perustan tän siihen, että oon joskus dinosaurusten aikoihin ollut teinityttö...
Mun mielestä olis ollut ihan helvetin vaivaannuttavaa jos mun isä olisi jaellut seksuaalikäyttäytymisneuvoja. Äidin ja tädin puheita sen sijaan kyllä kuuntelin.
Ihan kaikkia asioita ei vaan jaeta isin kanssa eikä se silti tarkoita sitä, että käyttäydytään toiveiden vastaisesti tai että faija on ääliö.
Ilmaisinpa itseni huonosti. No, ehkä joku tajus jotain.
Mun mielestä olis ollut ihan helvetin vaivaannuttavaa jos mun isä olisi jaellut seksuaalikäyttäytymisneuvoja. Äidin ja tädin puheita sen sijaan kyllä kuuntelin.
Ihan kaikkia asioita ei vaan jaeta isin kanssa eikä se silti tarkoita sitä, että käyttäydytään toiveiden vastaisesti tai että faija on ääliö.
Ilmaisinpa itseni huonosti. No, ehkä joku tajus jotain.
-
- Kitisijä
Eipä sinulla muutakaan vaihtoehtoa ole kuin uskoa. Normaaleissa oloissa kasvava 14 vuotias kuitenkin jo pystyy halutessaan tekemään ihan mitä tahansa vanhemmilta piilossa. Lestat ja kellarilapset on sitten eri juttu.NuoriD kirjoitti:Tyttö on 14. Uskon (tietysti isä aina uskoo...) että ei ole seksiä vielä harrastanut.
Seksi on vähän hankala juttu, koska ei se ainakaan omasta mielestäni ole vanhempien tehtävä opettaa tai rohkaista alle 18 vuotiasta nussimaan ja yli 18v sänkyjutut nyt harvemmin kuuluu vanhemmille. Toisaalta, aika iso osa sitten kuitenkin peuhaa alle 18v. Jos 17v lapseni kysyisi illallisella, että saako ruveta nussimaan, niin en minä pystyisi sanomaan juuta enkä jaata.
Ehkä tämä on hieman kunnianhimoinen periaate, mutta itse aion täsmentää jälkikasvulle, että ei se ole meidän vanhempien tehtävä siunata sitä lapsen seksielämää vaikka jyrkkää kieltoa ei olisikaan. Tällä siis tarkoitan sitä, että joku 14v yökyläkimppapeti on täysin poissuljettu juttu, mutta toisaalta kotiin saa tuoda kavereita silloinkin kun vanhemmat ovat poissa...
-
- Kitisijä
Eikös se riitä, että lapsen kanssa on puhuttu asiat selväksi. Seksi on ihan ok, mutta vasta kun itsestä siltä tuntuu, painostukseen ei pidä suostua, ja oikeasti ei ole mikään kiire, ei se nyt niin kivaa ole. Ja AINA pitää käyttää kumia.
Loput on sitten ihan muita juttuja. Toivoo vanhempana, että on sen verran luottamukselliset välit lapseen, että aina voi tulla kertomaan jos on ongelmia ja toivottavasti on kasvattanut lapsestaan niin järkevän, että ei ole ihan (seukkaus)kavereiden vietävissä.
Minäkin perustan mielipiteeni 20 vuotta sitten olleeseeni teinityttöön. Minä olin niin tiedostava, että vaikkei minua millään lailla valistettu tai juteltu asioista, lueskelin lehdistä ja kirjoista kaikki asiat selviksi ja omasin vahvat mielipiteet teiniseksin suhteen. Mutta se mitä oikeasti kaipasi oli, sen verran luottamukselliset suhteet vanhempiin, että olis voinut jutella tai kertoa jos oli ongelmia, ihan mitä tahansa ongelmia. Mutta ei niin ei, ja sitä en tavallaan anna anteeksi vanhemmilleni koskaan. Minulle olisi suututtu, naurettu, pilkattu, vähätelty ja asiani olisi tehty julkisiksi ties missä aikuisseurassa tai kaverien edessä.
Loput on sitten ihan muita juttuja. Toivoo vanhempana, että on sen verran luottamukselliset välit lapseen, että aina voi tulla kertomaan jos on ongelmia ja toivottavasti on kasvattanut lapsestaan niin järkevän, että ei ole ihan (seukkaus)kavereiden vietävissä.
Minäkin perustan mielipiteeni 20 vuotta sitten olleeseeni teinityttöön. Minä olin niin tiedostava, että vaikkei minua millään lailla valistettu tai juteltu asioista, lueskelin lehdistä ja kirjoista kaikki asiat selviksi ja omasin vahvat mielipiteet teiniseksin suhteen. Mutta se mitä oikeasti kaipasi oli, sen verran luottamukselliset suhteet vanhempiin, että olis voinut jutella tai kertoa jos oli ongelmia, ihan mitä tahansa ongelmia. Mutta ei niin ei, ja sitä en tavallaan anna anteeksi vanhemmilleni koskaan. Minulle olisi suututtu, naurettu, pilkattu, vähätelty ja asiani olisi tehty julkisiksi ties missä aikuisseurassa tai kaverien edessä.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
-
- Kitisijä
Mutta se uskoutumiskumppani ei välttämättä ole oma vanhempi. Aikanaan vartionjohtajana sanottiin toisen johtajan kanssa meidän tytöille, että meiltä saa kysyä mitä vaan tai kertoa mitä vaan. Ikinä ei suututa, tuomita tai dissata.exPertti kirjoitti: Lapsi joutuu joskus valitsemaan pienemmän pahan periaatteella uskoutumiskumppaninsa vaikeissa asioissa.
Jotain pieniä kysymyksiä tuli aina silloin tällöin, niihin oli helppo vastata. Ja yksi hankala:
13v. tyttö kertoi että sen vuotta-paria vanhempi poikaystävä haluaa seksiä ja on uhannut jättää sen jos se ei anna. Että mitä pitäisi tehdä ja mistä tietää että on valmis seksiin?
Aika voimakkaasti teki mieli sanoa jätä se, kuka se on niin käydään riiputtamassa sitä nilkoista jostain korkeelta parin vaeltajan voimin kunnes se oppii tavoille ja et tosiaankaan ole valmis vielä vuosiin. Jotenkin sain tuon impulssin hillittyä.
Jotenkin niin sen selitin, että jos et kehtaa olla olla sen edessä alasti kaikki valot päällä, niin et ole tarpeeksi sinut itsesi kanssa ja luota toiseen tarpeeksi harrastaaksesi seksiä. Ja se että levittää jalat ei takaa ettei se sitten sen jälkeen jätä sua. Jos sä olet sille oikeasti tärkeä ja rakas, niin se kyllä odottaa just niin pitkään kuin sä haluat. Jos sä taas oot vaan tekemistä paremman puutteessa, niin sillonhan se yrittää ottaa susta kaiken irti mahollisimman nopeesti että voi siirtyä seuraavaan. Jos se vaatii että todistat sen että rakastat sitä antamalla voit ihan vastaavasti vaatia että todistaakseen että se rakastaa sua se voi lopettaa painostuksen ja odottaa.
Mielestäni hoidin tilanteen niin hyvin kuin silloin pystyin. Ja olin kyllä myös otettu siitä että muhun luotettiin niin paljon. Ei tommosta välttämättä tahdo mennä vanhemmilta kyselemään ja oman ikäiset kaverit ei välttämättä osaa auttaa.
Viimeksi muokannut par-sky, 12.11.2010 10:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Me transmitte sursum, Caledoni!
^^ Tottakai pitää keskustella. Mietittävä asia onkin se, että mistä ja miten 
Kovin holhoava tai muutenvaan "minä tiedän kaiken" -sävy saa teinille helposti kapinavaihteen päälle.

Kovin holhoava tai muutenvaan "minä tiedän kaiken" -sävy saa teinille helposti kapinavaihteen päälle.
Niin lapsen aliarvioiminen on iso virhe.Gaia kirjoitti:^^ Tottakai pitää keskustella. Mietittävä asia onkin se, että mistä ja miten
Kiitos kiiitos. Mut se on kyllä poikaElppis kirjoitti:Onnea masan pikkulikalle!

-
- Kitisijä
Niin tuosta lainaamastasi lainauksestasi saa kyllä helposti sen käsityksen, että tyttösi soitti bestikselleen vain tilittääkseen kaverilleen sen miten urpo olet. Ja ihan tosi - onhan toi nyt melkosen urpoa aloittaa jollain "en tahdo isoisäksi tässä iässä" -jutulla seksuaalivalistustaan omalle lapselle. Itse asiassa se kuulostaa pitkälti siltä että olet enemmän huolissasi omasta imagostasi ja haluistasi kuin tyttäresi hyvinvoinnista.NuoriD kirjoitti:Eihän se, että tyttö soittaa kaverilleen ja kertoo, mitä sanoin, ole mun haukkumista. Onko sun haukkumistasi, jos mä toistan, mitä sä olet sanonut?
Hän soitti kaverilleen ilmoittaakseen, että ei pääse lähtemään nyt sovitusti ostamaan lahjaa, koska hänen pitää jäädä harjoittelemaan pianoläksyä ja lukemaan kokeisiin. Siinä samassa hän sanoi, mitä olin sanonut. Ei käyttänyt minusta mitään halveksevia kommentteja tai äänensävyjä, vaan oli loukkaantunut.
Kirjoitin "soitti bestikselleenkin mun kuulleen ja tilitti loukkaantuneena, mitä isi oli sanonut... ". Missä kohtaa tuossa sanotaan, että hän olisi haukkunut mua puhelun aikana?
Jos soitto tapahtui muun syyn takia, niin muuttaahan se tapahtumien sävyn kuitenkin ihan erilaiseksi. Silti minun mielestäni sanoit aika helvetin tollosti, enkä ihmettele jos paljoa rispektiä ei moisesta heru.
Hieno homma. Lempeä ja lapsen hyvinvoinnista kiinnostunut auktoriteetti luo kivasti sitä turvaa, onnellisuutta ja hyvinvointia. Emme varmaan ole siitä eri mieltä.Ylipäätään auktoreettiasemani perheessäni ei ole mun ykkösprioriteetti lasten suhteen. Mun ykköstavoite on, että heistä kasvaa onnellisia, täysijärkisiä ihmisiä.
Yritäs nyt kyttäillä niitä saumojas vähän paremmin, menee kaikilla mittareilla mitattuna piirun verran liikaa nolon yliyrittämisen puolelle.So Hard kirjoitti:Kyllä kaikkien alojen asiantuntijuus kattaa myös teinityttöjen kasvatusoppaan kirjoittelun. Herkällä korvalla, Dave, herkällä korvalla, sieltä tulee niin syvällä kokemuksen rintaäänellä nyt.