Autoilu 2
-
- Kitinän uhri
- Viestit: 659
- Liittynyt: 25.10.2007 16:15
Re: Autoilu 2
Mitkä olis hyviä talvirenkaita?
Nokia, Continental, Bridgestone, Good Year, ... ?
Koko 205/55R16.
Nokia, Continental, Bridgestone, Good Year, ... ?
Koko 205/55R16.
-
- Kitisijä
- Viestit: 4954
- Liittynyt: 28.07.2008 22:31
- Paikkakunta: Jäässä
Re: Autoilu 2
^
Ostan kuukauden sisään noksun seiskat. Mutta en 55-sarjalaisina vaan 60. Syy on noin 1cm lisää maavaraa, ajettavuuteen en ole huomannut vaikutusta - no ehkä kuivalla/kostealla asfaltilla saattaa radalla olla jotain eroa mut ei normiajossa. Sen sijaan en ole jäänyt kiinni niihin paikkoihin mihin muut ovat jääneet pohjan varaan kellumaan.
Testejä en jaksa nyt selata, vaan luotan kokemukseen että Noksuilla pärjää oikeassa talvessa. Paljaalla kestopäällysteellä joku muu voi olla parempi. Mut tykkään mennä huoletta kelistä riippumatta.
Ostan kuukauden sisään noksun seiskat. Mutta en 55-sarjalaisina vaan 60. Syy on noin 1cm lisää maavaraa, ajettavuuteen en ole huomannut vaikutusta - no ehkä kuivalla/kostealla asfaltilla saattaa radalla olla jotain eroa mut ei normiajossa. Sen sijaan en ole jäänyt kiinni niihin paikkoihin mihin muut ovat jääneet pohjan varaan kellumaan.
Testejä en jaksa nyt selata, vaan luotan kokemukseen että Noksuilla pärjää oikeassa talvessa. Paljaalla kestopäällysteellä joku muu voi olla parempi. Mut tykkään mennä huoletta kelistä riippumatta.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Re: Autoilu 2
Yks asia mitä noi rengasvertailut ei ota huomioon, on renkaiden kestävyys. Oman kokemuksen mukaan nokialaisissa pysyy nastat parhaiten kiinni. Mulla oli Skodassa Bridgestone Noranzat, ja vaikka ne ehkä uutena vetivätkin vertoja hakkapeeloille, niin ensimmäisen talven jälkeen takarenkaat olivat pudottaneet 80% nastoistaan jonnekin. Omituisinta tässä oli se, että nimenomaan takarenkaista, kun kyse oli etuvetosesta autosta, jolla ei mitään käsijarrukäännöksiä juuri tehty. Hyvin suuri osa nastoista oli myös katkennut, myös eturenkaista, vaikka kannat olivatkin vielä paikoillaan.
Edellisen auton Hakkapeliitta vitoset sen sijaan näyttivät nastoiltaan vielä kolmen talven jälkeen lähes uusilta. Kuten myös nykyisessä autossa. En oikein viitsi edes harkita enää muita renkaita kuin Hakkapeliittoja, tai sitten hintaero saa olla jo todella merkittävä. Itse asiassa toisiksi parhaat talvirenkaat mitä mulla on ollut kestävyys mukaanlaskettuna, olivat Marangonit. Weird shit.
Edellisen auton Hakkapeliitta vitoset sen sijaan näyttivät nastoiltaan vielä kolmen talven jälkeen lähes uusilta. Kuten myös nykyisessä autossa. En oikein viitsi edes harkita enää muita renkaita kuin Hakkapeliittoja, tai sitten hintaero saa olla jo todella merkittävä. Itse asiassa toisiksi parhaat talvirenkaat mitä mulla on ollut kestävyys mukaanlaskettuna, olivat Marangonit. Weird shit.
Re: Autoilu 2
Joo, kyllä se selkeesti on taas menossa. Auto kuulostaa taas ihan dieseliltä tyhjäkäynnillä ja kalkatus loppuu heti kun lykkää R:n tai D:n sisään niinkuin viimeksikin.Manaaja kirjoitti:Mä justiin tuossa kuuntelin, että ihan kuin vauhtipyörä olis alkanut taas pitää samantapaista kilkatusta kuin mitä se piti paljon voimakkaammin ennenkuin se vaihdettiin. Noh, onhan se jo kuukauden vanha sentään.
1200 euron vauhtipyörähomma 2000 kilsan välein. Halpoja kilometrejä DSG:n omistajalle, sano. Oon kyllä vähän joka tavalla ollut pettynyt tohon DSG:hen. Hirveä ylihypetetty paska, josta ei ole käytännön iloa normaaliin automaattiin verrattuna kuin korkeintaan täyskaasukiihdytyksessä. Kaikessa muussa aiempi perinteinen 6-portainen automaatti-ZF toimi paremmin. Eikä toi DSG edes taida tommosia täyskaasukiihdytyksiä kovin montaa kestää. Eikä ajamista vaihteiston manuaalipuolella.
Epäilen että siinä juuri on vikaantumisen syy. Nimittäin D:llä laatikon vaihtamisohjelma on niin syvältä perseestä, että arkiajossa on melkein pakko ajaa koko ajan manuaalipuolella taajama-ajossa. Ja manuaalipuolella laatikko sitten vaihtaa vaihdetta nytkähdellen maksiminopeudella muutamassa kymmenessä millisekunnissa, riippumatta siitä kiihdyttääkö kevyesti vai raskaammin. Veikkaan että toi vaihtamisen nopeus on suurena syynä siihen että toi vauhtipyörä ottaa liikaa rasitusta siipeensä ihan normaalissa ajossa ja sanoo sen vuoksi itsensä irti noin lyhyillä kilometreillä.
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 10229
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Autoilu 2
Manuaalilaatikko
Valitettavasti tunkevat nykyään noita automaatteja vakiovarusteiksi tehokkaammille moottoreille.

Valitettavasti tunkevat nykyään noita automaatteja vakiovarusteiksi tehokkaammille moottoreille.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Re: Autoilu 2
Valitettavasti automaattivaihteisto ei ole nykyään pakollinen varuste kaikissa autoissa (kilpa-autoja ehkä lukuunottamatta). Oppisivat tekemään niitä kunnolla. Ja itse asiassa taitaa nykypäivänä olla jonkinmoiset automaatit nimenomaan kilpa-autoissakin yleisempiä, elleivät ole säännöillä kielletty.Vagabondo kirjoitti:Manuaalilaatikko![]()
Valitettavasti tunkevat nykyään noita automaatteja vakiovarusteiksi tehokkaammille moottoreille.
Kun on kerran tottunut ajamaan automaatilla, niin ei todellakaan tee mieli vaihtaa manuaaliin, ellei oteta korkeintaan satunnaisia rata-autoiluhimoja huomioon. Tavan arkiajoon automaattivaihteisto on paras lisävaruste mitä autoonsa voi ruksia. Olettaen tietysti että se toimisi ja kestäisi odotetusti, eikä kuten tuo DSG.
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 10229
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Autoilu 2
Puoliautomaatti rallissa. Formulassa olis automaatti, jos olis sallittu. Niitä taidettiin ehtiä käyttämään jonkunaikaa ennen kuin kiellettiin. Laatikolle ohjelmoitiin kierros valmiiksi, jotta se oli koko ajan optimaalisella vaihteella. Nykyisin puoliautomaatti. Pienemmistä luokista en tiedä.Manaaja kirjoitti: Ja itse asiassa taitaa nykypäivänä olla jonkinmoiset automaatit nimenomaan kilpa-autoissakin yleisempiä, elleivät ole säännöillä kielletty.
Mä ajan autosta yleensä kilometrit 150k-300k, joten toi laatikon kestävyys on yksi tekijä. Toinen on, että mä haluan itse päättää millä vaihteella auto kulkee, joten ajaisin kuitenkin manuaalivalinnan puolella suurimman osan ajasta. Siihen liitteyn, en tykkää ohjata vaihdetta kaasupolkimella.Manaaja kirjoitti: Kun on kerran tottunut ajamaan automaatilla, niin ei todellakaan tee mieli vaihtaa manuaaliin, ellei oteta korkeintaan satunnaisia rata-autoiluhimoja huomioon. Tavan arkiajoon automaattivaihteisto on paras lisävaruste mitä autoonsa voi ruksia. Olettaen tietysti että se toimisi ja kestäisi odotetusti, eikä kuten tuo DSG.
Mä en keksi mitään syytä miksi totuttelisin automaattiin. Manuaalilla ajaminen on hauskempaa.
Jos ajaa paljon ruuhkassa, niin silloin automaatti on varmasti ihan mukava, jos sitä arvostaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Re: Autoilu 2
Meinaat että manuaali kestää paremmin kuin automaatti? Taksarit ja miljoona kilometriä ajetut mersut voivat olla erimieltä. Toisekseen, kun tarpeeksi kauan ajat automaatilla, et edes ajattele mikä vaihde siellä on sisällä.Vagabondo kirjoitti: Mä ajan autosta yleensä kilometrit 150k-300k, joten toi laatikon kestävyys on yksi tekijä. Toinen on, että mä haluan itse päättää millä vaihteella auto kulkee, joten ajaisin kuitenkin manuaalivalinnan puolella suurimman osan ajasta. Siihen liitteyn, en tykkää ohjata vaihdetta kaasupolkimella.
Mä en keksi mitään syytä miksi totuttelisin automaattiin. Manuaalilla ajaminen on hauskempaa.
Jos ajaa paljon ruuhkassa, niin silloin automaatti on varmasti ihan mukava, jos sitä arvostaa.
Dave ilmaisi aikoinaan hyvin: "Hammasrattaiden laittaminen eri järjestykseen käsikammella ei tuo mitään lisäarvoa autoiluun.."Manuaalilla ajaminen on hauskempaa.
Re: Autoilu 2
Nykyaikaiset perinteiset automaatit kestävät tuon yleensä melko huoltovapaasti siinä missä manuaaliaskiin saat ainakin kytkimiä vaihtaa jo muutamaan otteeseen noihin maileihin.Vagabondo kirjoitti:Mä ajan autosta yleensä kilometrit 150k-300k, joten toi laatikon kestävyys on yksi tekijä.
Näin mäkin ajattelin ennen jaguaria, ja ajattelen nyt taas. Kyse on ihan siitä miten hyvin aski hoitaa hommansa ja istuu yhteen moottorin kanssa. Jaggen aski luki ajatuksia ja oli aina tilanteessa mukana, ei virponut suotta edes takaisin vaan antoi 440Nm väännön tehdä tehtävänsä. Auto liikkui ja ilman odotus- ja arvonta-aikoja.Toinen on, että mä haluan itse päättää millä vaihteella auto kulkee, joten ajaisin kuitenkin manuaalivalinnan puolella suurimman osan ajasta. Siihen liitteyn, en tykkää ohjata vaihdetta kaasupolkimella.
Volkkarin automaatin ohjauslogiikka on niin paska, että sitä on pakko koko ajan käskyttää manuaalisesti. En ole koskaan törmännyt yhtä hitaaseen ja aina väärällä vaihteella olevaan automaattivaihteistoon käytännön ajossa. Se siitä DSG:n mukasupernopeudesta, kun aina kuitenkin arvotaan 2 sekuntia oikeaa vaihdetta sisään kun halutaan jonkin sortin muutosta menemiseen. Laatikko ei osaa käyttää moottorin vääntövaroja hyödykseen yhtään, vaan toimii täysin kaksivaiheisesti. Joko mennään 1000 kierroksen pinnassa ja vastataan kaikkeen laiskasti ja hitaasti tai sitten huudetaan 4000 kierroksen kaakkoispuolella puslat parkuen.
Mä en keksi yhtäkään syytä miksi manuaalilla ajaminen olisi hauskempaa kuin hyvällä automaatilla jossa on käsikomentomahdollisuus. Ainoa mikä jää puuttumaan on kytkimen kanssa pelleilemisen tuomat mahdollisuudet rallikuskia leikkiessä. Tosin siihen hommaan tarvitsisi sitten jo perinteisesti lukkiutuvat jarrut, jos haluaa että siitä erityistä iloa olisi.Mä en keksi mitään syytä miksi totuttelisin automaattiin. Manuaalilla ajaminen on hauskempaa.
Jos ajaa paljon ruuhkassa, niin silloin automaatti on varmasti ihan mukava, jos sitä arvostaa.
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 10229
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Autoilu 2
Ja autolla ajaminen on vain keino siirtyä paikasta toiseen?Boner kirjoitti: Toisekseen, kun tarpeeksi kauan ajat automaatilla, et edes ajattele mikä vaihde siellä on sisällä.
Ei kiitos, kyllä mä mieluummin suhtaudun ajamiseen intohimoisesti.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Re: Autoilu 2
Olisiko susta hauskempi ajaa autoa, jos saisit koko ajan säätää seossuhdetta ja sytytysennakkoa ajamisen aikana?Vagabondo kirjoitti:Ja autolla ajaminen on vain keino siirtyä paikasta toiseen?Boner kirjoitti: Toisekseen, kun tarpeeksi kauan ajat automaatilla, et edes ajattele mikä vaihde siellä on sisällä.
Ei kiitos, kyllä mä mieluummin suhtaudun ajamiseen intohimoisesti.
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 10229
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Autoilu 2
Polttoainetaloudellisuus. VW:n automaatti pyrkii viemään autoa mahdollisimman taloudellisesti. Satuin tossa vähän aikaa sitten ajamaan. Ei ollut kivaa ei.Manaaja kirjoitti: Näin mäkin ajattelin ennen jaguaria, ja ajattelen nyt taas. Kyse on ihan siitä miten hyvin aski hoitaa hommansa ja istuu yhteen moottorin kanssa. Jaggen aski luki ajatuksia ja oli aina tilanteessa mukana, ei virponut suotta edes takaisin vaan antoi 440Nm väännön tehdä tehtävänsä. Auto liikkui ja ilman odotus- ja arvonta-aikoja.
Volkkarin automaatin ohjauslogiikka on niin paska, että sitä on pakko koko ajan käskyttää manuaalisesti...
Mä en keksi yhtäkään syytä miksi manuaalilla ajaminen olisi hauskempaa kuin hyvällä automaatilla jossa on käsikomentomahdollisuus.
Periaatteessa puoliautomaatti voisi olla kiva, jos toimii niin kuin Jaggea mainostat. Mä en vaan ole vielä ajanut automaattia, jonka toimintaan olisin ollut tyytyväinen. Ei mulla mitään pakkomiellettä kytkimeen ole, mutta automaatin pitää viiveeltään ja kaasun vasteeltaan olla vähintään yhtä hyvä ajaa kuin manuaalin ennen kuin suosiolla vaihdan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 10229
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Autoilu 2
Sä et selvästi ymmärrä mistä puhutaan.Dave kirjoitti: Olisiko susta hauskempi ajaa autoa, jos saisit koko ajan säätää seossuhdetta ja sytytysennakkoa ajamisen aikana?
Ei ajamisessa ole oleellista mukavuus, vaan ajonautinto, joka kärsii pirusti, kun laatikko arpoo vaihdetta, kun olisi pitänyt jo mennä. Ehkä vika on manuaalilaatikkoon tottumisessa, mutta minusta auton pitää vaihtaa pienempää jarrutettaessa ja liikkua silloin kun kaasua painetaan, eikä jäädä arpomaan vaihteita.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Re: Autoilu 2
Millä sä sitten mahdat itse ajaa? Mä väittäisin että ajamisen nautintoa ja intohimoa tuo aika moni muukin asia paljon enemmän kuin vaihdelaatikko.Vagabondo kirjoitti:Ja autolla ajaminen on vain keino siirtyä paikasta toiseen?Boner kirjoitti: Toisekseen, kun tarpeeksi kauan ajat automaatilla, et edes ajattele mikä vaihde siellä on sisällä.
Ei kiitos, kyllä mä mieluummin suhtaudun ajamiseen intohimoisesti.
Ja joo, polttoainettahan sen laatikon on tarkoitus säästää. Mutta voisi se silti toimia paremmin. Esimerkiksi perinteinen tiptronic toimii firman transporterissa paljon fiksummin ja paremmin yhteen moottorin kanssa. Antaa koneen väännön tehdä tehtävänsä eikä odota ensin puolta ikuisuutta vailla mitään ja sitten huuda kuin hyeena jollain polkuautovaihteella.
Jagge vei muuten 2 litraa vähemmän satasella. Ei tarvinnut yrittää ajonautinnon kustannuksella säästellä polttoainetta.
Ja mitä tohon "silloin pitää mennä kun käsketään" -asiaan tulee, niin et sä kyllä manuaalivaihteisella nopeammin lähde äkkitilanteessa minnekään mitä jalka lattiaan lyömällä automaatin kanssa, jos todella pitää lähteä. Sä jäät arpomaan sitä keppiä ja kytkintä siihen vähintään samanpituiseksi ajaksi, etkä välttämättä siltikään ole vielä kaikista optimaalisemmalla vaihteella täyskaasukiihdytystä ajatellen. Mut tokihan siinä tuntuu että kauheesti mennään, kun rajoittavana tekijänä on oma ympäriinsä hämmentävä motoriikka eikä automaatin toimintaa kritisoiva odotustila.
Re: Autoilu 2
No jos haluat viettää intohimoisia hetkiä 50 tkm vuodessa pk-seudun työmatkaliikenteessä, niin ainahan voit tehdä hommasta intohimoisempaa ja vatkata vaihteita tosiaan käsin.Vagabondo kirjoitti:Ja autolla ajaminen on vain keino siirtyä paikasta toiseen?Ei kiitos, kyllä mä mieluummin suhtaudun ajamiseen intohimoisesti.
Itse haluan vain päästä mahdollisimman vaivatta ja vetelästi duuniin ja sieltä kotiin, ja tällöin vaihteiden sotkeminen ruuhkissa on kaikkea muuta kuin intohimoista. "Vittumaista" - sopinee paremmin kuvaukseen.
Re: Autoilu 2
Kieltämättä kasikoneen perässä olevan kytkimen polkeminen kehä ykkösen aamu- ja iltapäiväruuhkassa pari vuotta putkeen aiheutti jonkinlaisia mietintöjä sen suhteen, että tää voisi olla mukavampaakin, vaikka radalla ja maantiellä kivaa olikin. Mulla ei oo koskaan ollu mitkään kovin hepposet jalkavoimat, mutta kyllä se kytkinpolkimen survominen lattiaan ja ylös kerran viidessä sekunnissa kävi ihan oikeasti lihaskuntoharjoittelusta. Vähän eri juttu toki jonkun nissan micran ratissa, mutta jos konehuoneessa on yhtään vääntöä niin kytkimen mitoitus ja sitä kautta toimintakin on yleensä jotain ihan muuta kuin suoranaista intohimonautintoa.Boner kirjoitti:Itse haluan vain päästä mahdollisimman vaivatta ja vetelästi duuniin ja sieltä kotiin, ja tällöin vaihteiden sotkeminen ruuhkissa on kaikkea muuta kuin intohimoista. "Vittumaista" - sopinee paremmin kuvaukseen.
Re: Autoilu 2
^ No juu. Mersussa on vielä semmonen kätsy ruuhkajarru joka helpottaa hommaa kivasti, jos vaan uskaltaa luottaa siihen.
Laitat ruuhkajarrun päälle ja painat vaan kaasua kun haluat ryömiä eteenpäin. Nosta jalka kaasulta ja auto jarruttaa ite. Toinen kiva on mäkijarru. Polkaise jarru pohjaan ja auto jättää jarrut päälle. Paina kaasua ja jarrut vapautuu.
Laitat ruuhkajarrun päälle ja painat vaan kaasua kun haluat ryömiä eteenpäin. Nosta jalka kaasulta ja auto jarruttaa ite. Toinen kiva on mäkijarru. Polkaise jarru pohjaan ja auto jättää jarrut päälle. Paina kaasua ja jarrut vapautuu.
-
- Kitisijä
- Viestit: 4954
- Liittynyt: 28.07.2008 22:31
- Paikkakunta: Jäässä
Re: Autoilu 2
Kevät ja autokuume tulossa. Pitänee kuitenkin vaihtaa vasta 2012. Tällä hetkellä mielessä tehdasuusina jotain tollaisia:
- 4 peräreikää
- Pemari
- Mese
- Volga
Varusteet ja värit sitten omien mieltymysten mukaan. Nyt arvon noista kahden välillä. Hankintahinta ja väliraha kyllä hirvittää, mutta käärinliinan taskut jne.
Nykyiseen ajelen 70 tkm lisää ennen vaihtoa kesällä 2012(?).
- 4 peräreikää
- Pemari
- Mese
- Volga
Varusteet ja värit sitten omien mieltymysten mukaan. Nyt arvon noista kahden välillä. Hankintahinta ja väliraha kyllä hirvittää, mutta käärinliinan taskut jne.
Nykyiseen ajelen 70 tkm lisää ennen vaihtoa kesällä 2012(?).
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Re: Autoilu 2
Toi mullakin on sekä volkkarissa että oli jaggessa. Ihan näppärä ruuhkassa, kun ei tarvii nojata polkimiin. Jaggessa tosin joutui aina liipasemaan käsijarruvivusta päälle kun oli pysähdyksissä. Volkkarissa on sentään oma nappi pysyvään päälle- ja poiskytkentään. Ei vain jostain syystä halua toimia jos ajonvakautus on poiskytkettynä. Hölmösti ohjattua logiikkaa.Boner kirjoitti:Toinen kiva on mäkijarru. Polkaise jarru pohjaan ja auto jättää jarrut päälle. Paina kaasua ja jarrut vapautuu.
Samoin seisontajarru ei lähde automaattisesti pois päältä kaasua painettaessa vaihteen ollessa päällä, jos kuljettajan turvavyö ei ole kytkettynä. Ja mä olen niitä jotka rimpuilee sen vyön aina samaan aikaan päälle kun ajaa kävelyvauhtia pihalta tienristeysta kohti. Eli joutuu painamaan ite seisontajarrun nappia, kele! Tosin vain siinä tapauksessa että sen on alunperin mennyt kytkemään päälle. Se hyvä puoli siinä sentään on, että se ottaa kaikkiin neljään tassuun. Hölmöä on takavetonen kevytperänen auto, jonka seisontajarru ottaa vaan takapyöriin. Uskalla siinä nyt sitten sellasta jäiseen alamäkeen pysäköidä.
Re: Autoilu 2
Onpahan muuten järkyttävän ruma kiesi keulasta. Miks ihmeessä mersu ja bimmeri nelikkona, mutta perinteinen nelikkojen valmistaja etuvetosena?Pulkannaru kirjoitti:- Volga
Re: Autoilu 2
Ai niinkus noin?Vagabondo kirjoitti:minusta auton pitää vaihtaa pienempää jarrutettaessa ja liikkua silloin kun kaasua painetaan, eikä jäädä arpomaan vaihteita.
-
- Kitisijä
- Viestit: 4954
- Liittynyt: 28.07.2008 22:31
- Paikkakunta: Jäässä
Re: Autoilu 2
^^
Nelivedot mökkikeikkoja varten. Talolta ei pääse matkaan tosi liukkaalla kelissä pelkällä takavedolla ilman ketjuja. Samoin saunamökiltä ei pääse mäkeä ylös edes kesällä tien ollessa aivan kuiva/märkä. Perinteinen lukkoperä auttaisi, mutta ne on uusissa autoissa vähissä. Etuvedolla pääsee kohtuullisesti, ja huonoimmat eteniät näistäkin jää mäkiin.
Nelivedot mökkikeikkoja varten. Talolta ei pääse matkaan tosi liukkaalla kelissä pelkällä takavedolla ilman ketjuja. Samoin saunamökiltä ei pääse mäkeä ylös edes kesällä tien ollessa aivan kuiva/märkä. Perinteinen lukkoperä auttaisi, mutta ne on uusissa autoissa vähissä. Etuvedolla pääsee kohtuullisesti, ja huonoimmat eteniät näistäkin jää mäkiin.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 10229
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Autoilu 2
PatongillaManaaja kirjoitti:Millä sä sitten mahdat itse ajaa?
Ja joo, polttoainettahan sen laatikon on tarkoitus säästää.
Jagge vei muuten 2 litraa vähemmän satasella. Ei tarvinnut yrittää ajonautinnon kustannuksella säästellä polttoainetta.
Ja mitä tohon "silloin pitää mennä kun käsketään" -asiaan tulee, niin et sä kyllä manuaalivaihteisella nopeammin lähde äkkitilanteessa minnekään

hinta/tilavuus/ajonautinto -akselilla paras valinta.
Mulla on sellainen käsitys, joillain uusilla autoilla automaatti kuluttaa vähemmän kuin manuaali ja muistelin että uudet volkkaritkin olisi tälläisiä. Mutta ei nää uudet autot oo oikein mun alaa. Se kuitenkin tarkoittaa käytännössä, että vaihteisto lykkää isoa vaihdetta päälle heti kun mahdollista. Sulla ei vissiin kuitenkaan ollu mikään ekoversio.
Jos luit tekstini ajatuksella, varmaankin huomasit etten puhunut äkkitilanteesta, vaan kyse kaarreajosta tai ohitustilanteessa, jolloin manuaalilla tai puoliautomaatilla pystyy toppuutteluvaiheessa ennakoimaan tulevaa tarvetta. Tää on oikeastaan sitä oleellisempaa mitä tuhnummalla moottorilla ajaa, kun liian isolla vaihteella ei tapahdu mitään

Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.