Ihan sama lämpötiloille

Miksi ihmeessä. Autossa on lämmin ja firmalla lämmin parkkihalli. Missä kohtaa niitä mamiksia tarttee?Dave kirjoitti:^Mun mielestä kanssa outoa joka aamu into piukkana arpoa, että laittaako nyt pitkät kalsarit vai ei. Talvella laitetaan..
Täällä proletariaatin diktatuurissa parkkitalossa ei ole lämmitystä. Töistä lähtiessä auto on kylmä.Boner kirjoitti:Miksi ihmeessä. Autossa on lämmin ja firmalla lämmin parkkihalli. Missä kohtaa niitä mamiksia tarttee?Dave kirjoitti:^Mun mielestä kanssa outoa joka aamu into piukkana arpoa, että laittaako nyt pitkät kalsarit vai ei. Talvella laitetaan..
Eikö siellä ole pistokepaikkoja ja autossas penkinlämmittimiä?Dave kirjoitti: Täällä proletariaatin diktatuurissa parkkitalossa ei ole lämmitystä. Töistä lähtiessä auto on kylmä.
Siks toisekseen vaikka autossa on sisätilalämmitys, niin penkki on silti aamulla kylmä.
Ei oo parkkitalossa pistokepaikkojaBoner kirjoitti:Eikö siellä ole pistokepaikkoja ja autossas penkinlämmittimiä?Dave kirjoitti: Täällä proletariaatin diktatuurissa parkkitalossa ei ole lämmitystä. Töistä lähtiessä auto on kylmä.
Siks toisekseen vaikka autossa on sisätilalämmitys, niin penkki on silti aamulla kylmä.
Davedave. Sä et nyt ole kovin vakuuttava kapitalisti. Hanki webasto :soosoo:
Mjoo varmasti helpompaa noin. Mutta mä syönkin niin paljon D-vitamiinia, että talvellakin olen niin pirteä, jotta parhaimmillani pystyn vielä tuotakin vaativampiin älyllisiin evaluaatioihin, vaikka olisinkin jo aamusta kuluttanut kapasiteettiani alushousupohdinnalla.Dave kirjoitti:Mun mielestä kanssa outoa joka aamu into piukkana arpoa, että laittaako nyt pitkät kalsarit vai ei. Talvella laitetaan. Kesällä ei. Helppoa kuin junan vessa.
Mä taas inhoan yli kaiken. Ei ole sellaista mamis/housuyhdistelmää ettei mamikset tarttuisi kiinni housujen sisäpintaan. Kankeaa menoa sano.Dave kirjoitti: Musta on sitä paitsi kiva pitää pitkiä kalsareita.
Noin niinku kokemuksellisesti olen samalla kannalla. Tosin peruskoulufysiikalla asiaa on hieman vaikea julistaa teoreettisesti - eikö suhteellinen ilmankosteus ole pakkasella aina 100%?CeDell Davis kirjoitti:Näin olen antanut itseni ymmärtää. Pohjoisessa olen kyennyt laskettelemaan -25:ssa ja rannikon tuntumassa puidenhakureissukin on tuntunut Siperialta samassa lämpötilassa.annepa kirjoitti:Tuntuu että täällä -17 on pahempi ku Napapiirillä -25. Ilmankosteusero?
Olemisen sietämätön keveys! Joillakin se on niin helppoa. Toista se on meillä turpeeseen kahlehdituilla.urpiainen kirjoitti:Mjoo varmasti helpompaa noin. Mutta mä syönkin niin paljon D-vitamiinia, että talvellakin olen niin pirteä, jotta parhaimmillani pystyn vielä tuotakin vaativampiin älyllisiin evaluaatioihin, vaikka olisinkin jo aamusta kuluttanut kapasiteettiani alushousupohdinnalla.Dave kirjoitti:Mun mielestä kanssa outoa joka aamu into piukkana arpoa, että laittaako nyt pitkät kalsarit vai ei. Talvella laitetaan. Kesällä ei. Helppoa kuin junan vessa.
Suht. kosteus: 74.2%urpiainen kirjoitti: eikö suhteellinen ilmankosteus ole pakkasella aina 100%?
Joo. Farkkujen ja erityisesti ulkoiluhousujen kanssa vielä menee, mutta esim. tällaisena pukupäivänä pitkät alushousut tuntuvat todella nihkeiltä. Laitoin kuitenkin.Boner kirjoitti:Mä taas inhoan yli kaiken. Ei ole sellaista mamis/housuyhdistelmää ettei mamikset tarttuisi kiinni housujen sisäpintaan. Kankeaa menoa sano.Dave kirjoitti: Musta on sitä paitsi kiva pitää pitkiä kalsareita.
Olet toki oikeassa. Sekoilin. Kerrankos sitä Kitinässä. Mietin ilmeisesti aamulla liikaa alushousuja, ja nyt ei enää aivot toimi.Boner kirjoitti:Suht. kosteus: 74.2%urpiainen kirjoitti: eikö suhteellinen ilmankosteus ole pakkasella aina 100%?
Stadissa nyt.
Niin siis kaipa se suhteellinen kosteus yhäkin edelleen tarkoittaa sitä, kuinka monta prosenttia ilmassa olevan vesihöyryn määrä on siitä määrästä, jonka ilma kykenee ko. lämpötilassa sisältämään vesihöyryä. Olet siinä oikeassa, että pakkasella absoluuttinen maksimivesihöyrymäärä on merkittävästi pienempi.urpiainen kirjoitti:Olet toki oikeassa. Sekoilin. Kerrankos sitä Kitinässä. Mietin ilmeisesti aamulla liikaa alushousuja, ja nyt ei enää aivot toimi.Boner kirjoitti:Suht. kosteus: 74.2%urpiainen kirjoitti: eikö suhteellinen ilmankosteus ole pakkasella aina 100%?
Stadissa nyt.
Yritän kuitenkin uudestaan. Tarkoitin ehkä jotain sellaista, että pakkasella, erityisesti näillä kovilla pakkasilla, ilman kyky sitoa kosteutta on kai hyvin rajallinen. Eli absoluuttisen kosteuden erot eivät vaan voi olla kovin suuret, jolloin on vaikea nähdä, miksi kokemuksellinen ero etelän ja pohjoisen -20 asteella olisi niin suuri?
Edit. Mä olen varma, että ainakin McJanne, Aasi ja Chap/Clay hallitsee tän asian, ja osaa vieläpä selittää sen humanistille. Missä ootte?
Oon miettiny monesti että Oulu on varmasti suomen kylmin paikka. Merituuli ja kosteus yhdistettynä melkein lapin pakkasiin <3urpiainen kirjoitti:CeDell Davis kirjoitti:Näin olen antanut itseni ymmärtää. Pohjoisessa olen kyennyt laskettelemaan -25:ssa ja rannikon tuntumassa puidenhakureissukin on tuntunut Siperialta samassa lämpötilassa.annepa kirjoitti:Tuntuu että täällä -17 on pahempi ku Napapiirillä -25. Ilmankosteusero?
Onko sulla joku kiimainen sihteeri, joka repii housusi ilman ennakkovaroitusta? Kestää ainakin kauemmin.Dave kirjoitti:Musta on sitä paitsi kiva pitää pitkiä kalsareita. Niissä on jotenkin turvallisempi olo.
Ei näin. Pukumiehille ei vaan sovi alle pitkät kalsarit. Ei käy. Ei sovi. Mennään vaikka pallit jäätyen.urpiainen kirjoitti: tällaisena pukupäivänä pitkät alushousut tuntuvat todella nihkeiltä. Laitoin kuitenkin.
Kyllä. Eilen ajattelin taas aamulla, että eihä nyt kolmenkympin pakkasella tuule, mutta kaupungissa autosta ulostauduttuani pyyhkäisi samantien ihana viima vasten lärviä.Haemaeraemies kirjoitti:Oon miettiny monesti että Oulu on varmasti suomen kylmin paikka. Merituuli ja kosteus yhdistettynä melkein lapin pakkasiin <3
Olen monesti miettinyt, että Oulu on Suomen paskin paikka. Siellä on Nokia (ei ehkä enää kauan), Kärpät ja sitten ei muuta kuin daijuja svenssoneita.Haemaeraemies kirjoitti:Oon miettiny monesti että Oulu on varmasti suomen kylmin paikka. Merituuli ja kosteus yhdistettynä melkein lapin pakkasiin.
Saattoipa mennä mun avantokumpparit vaihtoon.Boner kirjoitti:Muckbootit on ihan kurkot saappaat.