Päivän uutiskatsaus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Boner

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Boner »

Oliko tämä muka yllätys jollekulle?

http://www.taloussanomat.fi/raha/2011/0 ... 112413/139

Onneksi on Lidl ja Tarjoustalo.
Haemaeraemies
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Boner kirjoitti:Oliko tämä muka yllätys jollekulle?

Juuri se syy miksi olen kieltäytynyt kaikista bonuskorteista rajastaan; Minun kulutustottumukset ovat minun kulutustottumuksia, eikä minkään firman tarvi tehdä rahaa minun tiedoillani.

Ja nuo vitun bonuskortit tukevat myös syntisen kallista ruuan hintatasoa. Tulee hieno illuusio kun saa kortilla pois sen 1.5e ylihintaa tuotteesta, jossa on 4e ilmaa hinnassa.

Kuluttuja on kusetettu iloiseksi, ja kauppias nauraa matkalla pankkiin.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Haemaeraemies
Kitisijä

http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.sht ... li-sankari

Perustellessaan aikanaan päätöstään Puolan parlamentille Kopaz vetosi velvollisuuteensa.

- Onko minun velvollisuuteni allekirjoittaa sopimuksia, joista hyötyy Puola vai sopimuksia, joista hyötyy lääketeollisuus?

Suomessa voitaisiin myös miettiä asioita tuolta kantilta: Hyötyykö Suomen kansa / Suomi, vai suur-korporaatiot?
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Haemaeraemies kirjoitti:
Juuri se syy miksi olen kieltäytynyt kaikista bonuskorteista rajastaan; Minun kulutustottumukset ovat minun kulutustottumuksia, eikä minkään firman tarvi tehdä rahaa minun tiedoillani.

Ja nuo vitun bonuskortit tukevat myös syntisen kallista ruuan hintatasoa. Tulee hieno illuusio kun saa kortilla pois sen 1.5e ylihintaa tuotteesta, jossa on 4e ilmaa hinnassa.

Periaatteessa ymmärrän pointtisi, mutta omasta taloudellisesta näkökulmastasi tuon on pakko olla irrationaalista - jos asioit ollenkaan sellaisissa kaupoissa, joissa on bonuskorttiohjelma. Artikkelikin alkoi tällä:
"Lahjottaisitko suosiolla pois 600 euroa? Tai antaisitko 330 euroa mennä hukkaan ja lisäksi maksaisit ostoksistasi vapaaehtoisesti 300–350 euroa enemmän?

Näin paljon voi nelihenkinen perhe menettää vuodessa, jos se ei käytä kauppojen kanta-asiakaskortteja, mutta asioi kaupoissa, joilla on kanta-asiakasjärjestelmät."
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Haemaeraemies
Kitisijä

urpiainen kirjoitti:
Haemaeraemies kirjoitti:

Periaatteessa ymmärrän pointtisi, mutta omasta taloudellisesta näkökulmastasi tuon on pakko olla irrationaalista - jos asioit ollenkaan sellaisissa kaupoissa, joissa on bonuskorttiohjelma.
Voi olla irrationaalista, mutta mielestäni on myös typerää lainaa rahaa kauppiaalle omia kulutustietojaan vastaan. Ja tuo rahan lainailu myös vääristää tuotteiden hinnoittelua ja mahdollistaa isompaa hintakikkailua.
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

En nyt hirveästi valita jos kotiin tulee joku hassu mainos, joka lentää lukematta roskikseeen. Tai jos vienoääninen savolainen puhelinmyyjä soittaa, on ainakin joku joka soittaa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Haemaeraemies
Kitisijä

Bluntly kirjoitti:En nyt hirveästi valita jos kotiin tulee joku hassu mainos, joka lentää lukematta roskikseeen. Tai jos vienoääninen savolainen puhelinmyyjä soittaa, on ainakin joku joka soittaa.
Kohdistettu mainonta ei ole se mikä itseä eniten ahdistaa, vaan toi jo mainittu hintavääristely ja tietojen myynti.
Boner

Haemaeraemies kirjoitti:
Ja nuo vitun bonuskortit tukevat myös syntisen kallista ruuan hintatasoa.

No sepä. Minä käyn natsisiwassa ja tarjoustalossa 95%:sti ruokaostoksia tehdessä, koska ne on halpoja ja niissä on ihan oikeita hyviä tarjouksia.

Rouva käy cittarissa, koska siellä kuulemma "löytää kaiken niin helposti" :facepalm:
urpiainen
Kitisijä

Haemaeraemies kirjoitti:Voi olla irrationaalista, mutta mielestäni on myös typerää lainaa rahaa kauppiaalle omia kulutustietojaan vastaan. Ja tuo rahan lainailu myös vääristää tuotteiden hinnoittelua ja mahdollistaa isompaa hintakikkailua.
Samaa mieltä kollektiivisesta näkökulmasta. Kuluttajat maksavat korkeammilla kuluttajahinnoilla typerien bonusohjelmien pyörittämisen. Mutta jos sä asioit näissä liikkeissä, maksat hömpän pyörittämisestä enemmän kuin me bonuskortteihin alistuneet lampaat. Peliteoriassa sitä, joka menee kollektiivisen edun mukaan muiden vapaamatkustaessa oman yksityisen hyödyn maksimoinnin mukaisesti kutsutaan suckeriksi. Sä maksat meidän bonuskortit.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Haemaeraemies
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: Sä maksat meidän bonuskortit.
Ja te boonuskorttilaiset maksatte ne tuotteet jotka on oikeassa alennuksessa kys. bonuskorttiliikkeessä ilman bonuskorttia.

Tai jotain..

Sen takia en ole kauppauskollinen muuten kuin sijainnin puolesta smarrelle.
Bluntly
Kitisijä

Haemaeraemies kirjoitti:Kohdistettu mainonta ei ole se mikä itseä eniten ahdistaa, vaan toi jo mainittu hintavääristely ja tietojen myynti.
Hintavääristelyä on aika hankala välttää näinä etukorttiaikoina kun pakko ne jutut on kuitenkin ostaa jostain.
Dave

Viesti Kirjoittaja Dave »

Haemaeraemies kirjoitti:
Ja te boonuskorttilaiset maksatte ne tuotteet jotka on oikeassa alennuksessa kys. bonuskorttiliikkeessä ilman bonuskorttia.

Tai jotain..

Hämis: Urpiainen maksaa HK:n sinisestä 2 euroa, sinä 2,05. Kumpaa kusetetaan?

Mulla on kaikkien ketjujen kortit, kun ne kerran on ilmaiseksi saanut ja bonukset eivät ohjaa mitenkään osteluani. Toki otan kuitenkin alennukset vastaan. Miksi en ottaisi alennusta vastaan? Kuulostaisi perin tymältä.
urpiainen
Kitisijä

Dave kirjoitti:Mulla on kaikkien ketjujen kortit, kun ne kerran on ilmaiseksi saanut ja bonukset eivät ohjaa mitenkään osteluani. Toki otan kuitenkin alennukset vastaan. Miksi en ottaisi alennusta vastaan? Kuulostaisi perin tymältä.
Tällä mäkin menen.
Haemaeraemies
Kitisijä

Dave kirjoitti:
Haemaeraemies kirjoitti:

Tai jotain..

Hämis: Urpiainen maksaa HK:n sinisestä 2 euroa, sinä 2,05. Kumpaa kusetetaan?
Molempia, mutta minulta 5snt enemmän. Urpiksen tiedoilla taas tehdään enemän rahaa kuin tuo 5snt jonka myyjä teki teoreettista tappiota bonuskortti-asiakkaalla.

Tosin, maassa missä ei olisi ruokamafiaa, tuo lenkki maksasi kaikille 1.50e.
Boner

Dave kirjoitti: ilmaiseksi saanut
Epäilen tätä vahvasti.

Dave kirjoitti: Hämis: Urpiainen maksaa HK:n sinisestä 2 euroa, sinä 2,05. Kumpaa kusetetaan?
Molempia. Mä maksan tarjoustalossa tosta vauvan jalasta 1,30.
Haemaeraemies
Kitisijä

Dave kirjoitti: Mulla on kaikkien ketjujen kortit, kun ne kerran on ilmaiseksi saanut ja bonukset eivät ohjaa mitenkään osteluani.
Hauska ajatus kyllä tuo ilmaiseksi saanut. Kuvitellaan ett jokainen firma joutuis kilpailemaan ilman mitään tuollaisia muka-alennuksia jotka annetaan korteilla. Eli että lenkki, joka jälleenmyyntiarvo on 1.50, myydään 1.50:llä. Kun taas nykyinen trendi on, että ilman korttia se maksaa 1.90 ja kortilla 1.70.

Eli jokatapauksessa siinä hinnassa on vääristelyä, ja palautukset joka asiakas saa, on itseasiassa vain takaisin niitä hiluja, jotka on huijattu keinottelemalla hintojen kanssa. Oletko saanut oikeasti mitään alennusta, jos alennushinta on vielä ylihinta?
urpiainen
Kitisijä

Haemaeraemies kirjoitti:Oletko saanut oikeasti mitään alennusta, jos alennushinta on vielä ylihinta?
No ainakin verrattuna bonuskortittoman Hämiksen maksamaan yli-yli-hintaan.
AngryBird

Viesti Kirjoittaja AngryBird »

Mulla on kaikki kortit mutta käytän käytännössä vain yhtä (S).
Johtuu siitä, että inhoan kaupassa käyntiä niin vahvasti, että käyn siellä mistä vaivattomimmin (auton pysäköinti, riittävä valikoima, nopeasti ulos, nopeiten kotiin) saan viikon roinat kerralla ja se on täällä päin Prisma.
Ympäristö täällä on niin vahvasti S-hallittu, että on pakko tankatakin ABC:lla. Kerätään sitten ne tarjolla olevat etupisteet, perkele.
Riemumieli
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Bonuskorttien omistaminen ilmentää ihmisen luontaista halua kuulua joukkoon ja elää yhteisesti sovittujen sääntöken mukaisesti. Kortittomat ovat yhteiskunnan ulkopuolella eläviä, potentiaalisesti vaarallisia hylkiöitä.
Paras päivä ikinä.
Haemaeraemies
Kitisijä

urpiainen kirjoitti:
Haemaeraemies kirjoitti:Oletko saanut oikeasti mitään alennusta, jos alennushinta on vielä ylihinta?
No ainakin verrattuna bonuskortittoman Hämiksen maksamaan yli-yli-hintaan.
No,ainakin mä en edes kuvittele saavani mitään alennusta, vaan tiedostan suoraan että näin pientä huijataan :P Ja voin ottaa moraalisen voiton siitä etten osallistu kys. kusetukseen.

Onneks kurviin aukeaa Lidli...
Boner

Wikipedia sanoo että olette lampaita :leuhka:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Asiakasomistaja
Bluntly
Kitisijä

Haemaeraemies kirjoitti:Onneks kurviin aukeaa Lidli...
Olen aika pettynyt suurimpaan osaan liiterin tuotteiden mausta, itseasiasssa ne on aika pahoja tai mauttomia.
Haemaeraemies
Kitisijä

"Asiakasomistamisen periaate on sitouttaa asiakas käyttämään osuuskunnan tuotteita, jonka liiketoiminta-ajatus perustuu asiakkaiden ostokäyttäytymisen ohjaamiseen osuuskunnan yrityksiin. Tällä perusteella asiakkaat vähentävät vaihtoehtoisten hyödykkeiden tarjoajien myyntimahdollisuuksia ja samalla asiakkaiden hintatietoisuus hämärtyy, koska hyödykkeiden tarkkaa hintaa ei voida ostotilanteessa ilmoittaa asiakkaalle."

= Ihminen kuvittelee saavansa alennusta.
Boner

Bluntly kirjoitti:
Haemaeraemies kirjoitti:Onneks kurviin aukeaa Lidli...
Olen aika pettynyt suurimpaan osaan liiterin tuotteiden mausta, itseasiasssa ne on aika pahoja tai mauttomia.
No höpö höpö. Lidlin makkarat, oluet, pizzat, einekset, rahkat, tomaatit jne. hakkaavat kotimaiset sisarensa 100-0.
urpiainen
Kitisijä

Haemaeraemies kirjoitti:"Asiakasomistamisen periaate on sitouttaa asiakas käyttämään osuuskunnan tuotteita, jonka liiketoiminta-ajatus perustuu asiakkaiden ostokäyttäytymisen ohjaamiseen osuuskunnan yrityksiin. Tällä perusteella asiakkaat vähentävät vaihtoehtoisten hyödykkeiden tarjoajien myyntimahdollisuuksia ja samalla asiakkaiden hintatietoisuus hämärtyy, koska hyödykkeiden tarkkaa hintaa ei voida ostotilanteessa ilmoittaa asiakkaalle."

= Ihminen kuvittelee saavansa alennusta.
No tätä mä just olen tarkoittanut sanoessani, että periaatteessa ja kollektiivisen näkökulman valossa en ole niin kovin erimieltä kanssasi.

Mutta niin kauan kuin muista syistä (esim. sijainti, laatu) ylipäänsä asioi kanta-asiakasohjelman sisältävissä liikkeissä, niin yksittäisen kuluttajan näkökulmasta valinta on tasan siinä, maksaako mieluummin sen 2,00 euroa vai 2,05 euroa. Ja sehän riippuu sitten niistä preferences, wishes, aspirations, hopes ja expectationseista, mutta itse noin niinkuin yleensä maksan samasta tuotteesta mieluummin vähemmän kuin enemmän.

Aikanaan itsekin olin toki sillä kannalla, että kulutuspäätös on identiteetin ilmaisua, ja maksan sen 5 senttiä lisää siitä, että voin uskotella itselleni olevani poor lonesome cowboy joka ei mene massan mukana. Mutta sitten kasvoin aikuiseksi ja löysin sisäisen Daveni.