Lamppulaskelmastasi: jos lamppu kestää 10 kertää pidempään, mutta maksaa saman, niin valmistaja saa enemmän hilloa, jos se myy 11 kertaa enemmän lamppuja kuin nykyään. Eikö niin?Manaaja kirjoitti:Jos tekee 10 kertaa kestävämmän lampun, sen tulee maksaa 10 kertaa enemmän, jotta yhtiö ei koe tappiota liikevaihtoonsa. Ei kaikki kuluttajat halua maksaa 10 kertaa enemmän lampusta, vaan ostavat kilpailijalta 10 kertaa halvemmalla hinnalla.
Onhan noita Mielen koneitakin, jotka tutkitusti kestävät 2-4 kertaa kauemmin kuin monet kilpailijat. Ei suurin osa kuluttajista silti ole valmiita maksamaan niistä edes kahta kertaa suurempaa hintaa kuin kilpailevasta tuotteesta, vaikka miten kestäisi.
Kuten edellä sanoin, jos markkinoille tulee Mr Manala merkkinen energiansäästölamppu nykyhintaan, mutta kestää 10 kertaa pidempään, niin Mr Manala lamput tulevat myymään äärettömän paljon. Niin paljon, että Mr Manala lamppujen valmistajasta tulee hyvin rikas.
Mitä tulee Mieleen, niin jos asiakkaat eivät halua maksaa, niin sittenhän eivät halua. Ei liene valmistajien vika, jos asiakkaat eivät halua maksaa vähän enemmän vähän kestävämmästä. Tosin Miele on olemassa, eli jotkut haluavat.
Ainakin autonvalmistajat argumentoivat jatkuvasti tuotteidensa laadulla, kestävyydellä ja vähävikaisuudella eli kyllä tälläkin voi myydä.