En tiedä huomasitko, mutta yritin esittää kaikkein yksinkertaisimman selityksen tuossa edellisellä sivulla.
saira kirjoitti:Dave: No siis jos nykyajasta vain puhutaan, niin eikö asiaan voi olla vain niinkin yksinkertainen selitys kuin tottumus? Valmistajat ovat tottuneet ajattelemaan tällä tavalla, ja muutos ajatella tuotteiden kestävyyttä ja myyntiä ja sen vaihteluita uudella tavalla vaatii suurta muutosta ajatusmalleissa.
Edit: Selvennys
Voisin hyvin kuvitella myös tämän olevan osittain mukana. Käsittääkseni ollaan huudeltu jo hetki kuluttajien puolelta, että valmistajien pitäisi alkaa ajatella uudella tavalla asioista, ja huomata, että kuluttajien arvot ovat muuttuneet/muuttumassa, ja että "klassisempaa" muotoilua ja kestävyyttä arvostetaan enemmän kuin ennen. Se muutos valmistajien puolelta ei vaan ole niin helppo.
Esimerkkinä voin kertoa erästä sukkatehtaasta, jossa olen ollut tekstiili- ja vaatetusteknikko-opintojeni aikana työharjoittelussa. Tämän tehtaan omisti kolme miestä, jotka olivat lähteneet yhdessä toisesta firmasta ja perustaneet tämän yhdessä. He halusivat tehdä laatua. Firma pyöri hyvin kyllä, sukkia tarvitaan aina. Mitään merkkisukkia nämä eivät kuitenkaan olleet, ihan halpamerkkienkin alla myytiin, mutta laatua oli kyllä.
Sukupolven vaihdos ja tilanne muuttui. Pojat ajattelivat niinkuin tapana on, ja vaihtoivat langat halvempiin. Sukkia myydään edelleen niinkuin ennenkin, mutta laadusta ei voi puhua millään tasolla. En itse ostaisi enää, mutta muut näköjään ostavat. Pienemmät kulut, myynti suunnilleen samaa, suurempi kate. Toisaalta hieman kalliimpi lanka, myynti sama, ellei markkinoinnilla yms saa nousemaan, ajatuksena huonompi. Ehkä pidemmällä aikavälilä mitattuna pojat kuitenkin kusevat nilkoillensa, jossain vaiheessa osa kuluttajista ostaa mieluummin sukkia, jotka kestävät. Mulla oli miltei kymmenen vuotta käytössä sukkia, jotka vanhalta tehtaalta ostin...