Päivän uutiskatsaus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Dave

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Dave »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
Dave kirjoitti:Jaa-a. Paha kysymys. Laitan mietintämyssyn päähäni ja tutkin asiaa sydämessäni.
Sinähän palvot rahaa. Lisäksi olet tuonut usein esiin yrittämisen ja työnteon tärkeyden elämässä. Paheksut niitä, jotka eivät käytä koko potentiaaliaan juuri esmes työelämässä. Näitähän sopivasti yhdisteltäessä voi syntyä mielikuva ihmisestä, joka vähintäänkin hiljaa sisäisesti halveksuu duunariporukkaa.
No ei oikein näinkään. Kyllä mä ymmärrän ja hyväksyn sen, että kaikki eivät ajattele rahaa.

Ainoastaan se watuttaa, jos joku opiskelee joksikin taiteen maisteriksi ja sen jälkeen valittaa, että palkka on paska ja apurahat pieniä. Mitäs läksit!

Ja duunariammateissahan moniesti elinikäinen ansio on ihan ok, koska leivänsyrjään pääsee kiinni nopeasti ja palkkakaan ei ole välttämättä huono.
Dumis

Viesti Kirjoittaja Dumis »

Dave kirjoitti:Oonko mä oikeasti sanonut, että pitäisin paskaduuneja tekeviä/koulututtamattomia huonompina ihmisinä? Luullakseni en.
En mä tiedä mitä sä OIKEASTI olet sanonut, mutta olet kyllä vihjaillut maat ja mannut täyteen sen suuntaista, joten vähän VIHJAILIN takaisin ja sua pysymään jossain ruodussa :wink:
Dave

Dumis kirjoitti:
Dave kirjoitti:Oonko mä oikeasti sanonut, että pitäisin paskaduuneja tekeviä/koulututtamattomia huonompina ihmisinä? Luullakseni en.
En mä tiedä mitä sä OIKEASTI olet sanonut, mutta olet kyllä vihjaillut maat ja mannut täyteen sen suuntaista, joten vähän VIHJAILIN takaisin :wink:
Housuissas on vihjailtu. Linkkiä or it did not happen! nih!
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Dave kirjoitti:Ainoastaan se watuttaa, jos joku opiskelee joksikin taiteen maisteriksi ja sen jälkeen valittaa, että palkka on paska ja apurahat pieniä. Mitäs läksit!
Tässä olen eri mieltä. Se, että valitsee jonkun ammatin, ei vesitä ammatin kritisointia. Minusta ammattinsa kritisointi on paikallaan, kun se tehdään perustellusti ja siten, ettei omasta valinnasta synny mielikuvaa vääränä valintana, jota ei jostain syystä haluta tai viitsitä korjata.

Esmes opettajan jopa pitää kritisoida huonoa palkkaansa, koska se on huono oikeastaan tulokulmasta riippumatta. Eihän tuo huono palkka saisi opettajalle minään yllätyksenä tulla ja harhakuvitelmista tulee kantaa vastuunsa, mutta kritisointia sinänsä se ei vesitä.

Tuo "Mitäs läksit!" kuulostaa tässä vähän samalta, kun väsyneelle äitille sanoisi, että mitäs teit sen lapsen!
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Teraslilja_m
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Teraslilja_m »

Life is complex, it has real and imaginary parts.
Dave

Dave kirjoitti:Ainoastaan se watuttaa, jos joku opiskelee joksikin taiteen maisteriksi ja sen jälkeen valittaa, että palkka on paska ja apurahat pieniä. Mitäs läksit!
Tässä olen eri mieltä. Se, että valitsee jonkun ammatin, ei vesitä ammatin kritisointia. Minusta ammattinsa kritisointi on paikallaan, kun se tehdään perustellusti ja siten, ettei omasta valinnasta synny mielikuvaa vääränä valintana, jota ei jostain syystä haluta tai viitsitä korjata.

Esmes opettajan jopa pitää kritisoida huonoa palkkaansa, koska se on huono oikeastaan tulokulmasta riippumatta. Eihän tuo huono palkka saisi opettajalle minään yllätyksenä tulla ja harhakuvitelmista tulee kantaa vastuunsa, mutta kritisointia sinänsä se ei vesitä.

Tuo "Mitäs läksit!" kuulostaa tässä vähän samalta, kun väsyneelle äitille sanoisi, että mitäs teit sen lapsen!
No noin mä aina sanonkin.

Eiku musta on aivan turha valittaa paskasta palkasta, jos tietoisesti kouluttautuu alalle, jossa palkka on paska

Ja opettajan palkkahan muuten ei ole työtunnit huomioiden mitenkään paska. Tästä olen vääntänyt ennenkin.

About 6 tunnin työpäivät, kesä-, heinä- ja elokuu lomaa, syysloma, joululoma, hiihtoloma jne. Jos lasketaan opettajan palkka/tehty työtunnit, niin se on julkisen sektorin palkaksi erittäin hyvä.

Ja ei, ne rutinoituneet opettajan eivät yömyöähään korjaa kokeita tai suunnittele seuraava tuntia. Olen itse ollut 3kk opettajana peruskoulussa, eli jotain vähän tiedän opettajan hommista ja se näkymätön työ pysyi näkymättömänä.
Viimeksi muokannut Dave, 27.04.2011 13:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

"Maahanmuuttokriitikkona maineeseen nousseen Halla-Ahon valinta hallintovaliokunnan johtoon saattaa herättää keskustelua."
Saattaahan se.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
küllküll

Viesti Kirjoittaja küllküll »

Nyt ne lukemat sitten tuli:
Nokia saneeraa veks 7000 työntekijää
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Dave kirjoitti:Eiku musta on aivan turha valittaa paskasta palkasta, jos tietoisesti kouluttautuu alalle, jossa palkka on paska
Palkka on yksi valintakriteeri muiden joukossa. Sama se valittaako palkasta vaiko mistä tahansa muusta ammatin varjopuolesta. Mä en vaan ymmärrä sun logiikkaa, joka vaikuttaisi pätevän vain palkka-asiassa. Jäljelle jää kysmys, mistä ylipäätään saa valittaa? Onko rimasi joka asiassa siinä, että on aina turha valittaa, jos kohde on oma valinta?
annepa
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja annepa »

küllküll kirjoitti:Nyt ne lukemat sitten tuli:
Nokia saneeraa veks 7000 työntekijää
Globaalisti. Vittu nuo toimittajat ei tiiä hevon vittua näistä asioista ja silti uutisoivat, vittu!!111
hesari kirjoitti:Sen lisäksi Nokia aloittaa erilliset yt-neuvottelut 4 000 työpaikan vähentämisestä.
NO EI SE NÄIN MEEEE! Jenkeissä sanotaan irti ihan ilman yt-neukkoja.

Lisäksi tittelit on ihan hukassa ja luvut esitetään aivan päin vittua. VITTU!
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Dave

Dave kirjoitti:Eiku musta on aivan turha valittaa paskasta palkasta, jos tietoisesti kouluttautuu alalle, jossa palkka on paska
Palkka on yksi valintakriteeri muiden joukossa. Sama se valittaako palkasta vaiko mistä tahansa muusta ammatin varjopuolesta. Mä en vaan ymmärrä sun logiikkaa, joka vaikuttaisi pätevän vain palkka-asiassa. Jäljelle jää kysmys, mistä ylipäätään saa valittaa? Onko rimasi joka asiassa siinä, että on aina turha valittaa, jos kohde on oma valinta?
No mun mielestä esim. lääkärin on turha valittaa siitä, että joutuu hoitamaan sairaita ihmisiä. Siitä sen sijaan voi valittaa, että tietokoneohjelmat ovat huonosti käytettäviä.

Eli mä ajattelen sen kait jotenkin niin, että palkka on niin elimellinen osa jotain alaa, että se ei voi tulla yllätyksenä. Siis sen summittainen taso.

Voiko sun mielestä poliisi valittaa siitä, että työssä joutuu jatkuvasti kohtaamaan rikollisia?
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Dave kirjoitti:Voiko sun mielestä poliisi valittaa siitä, että työssä joutuu jatkuvasti kohtaamaan rikollisia?
Ei.

Voiko sinun mielestäsi äiti valittaa väsymystään, kun lapsellansa on korvatulehdus?
Dave

Dave kirjoitti:Voiko sun mielestä poliisi valittaa siitä, että työssä joutuu jatkuvasti kohtaamaan rikollisia?
Ei.

Voiko sinun mielestäsi äiti valittaa väsymystään, kun lapsellansa on korvatulehdus?
No voi valittaa. Mutta silti se kuuluu äitiyteen.
AngryBird

Viesti Kirjoittaja AngryBird »

Dave kirjoitti: Eli mä ajattelen sen kait jotenkin niin, että palkka on niin elimellinen osa jotain alaa, että se ei voi tulla yllätyksenä. Siis sen summittainen taso.
Sivuaskel aiheesta mutta on ammatteja, joista maksetaan aivan liian vähän palkkaa suhteessa ihan kaikkeen työhön liittyvään.
Ekana tulee mieleen juuri opettajat, poliisit ja sairaanhoitajat.
Tottahan se on, että oma valinta mitä opiskelee ja diipadaapa mutta kun em. ammattiryhmiä todellakin tarvitaan.
Dave

AngryBird kirjoitti:
Dave kirjoitti: Eli mä ajattelen sen kait jotenkin niin, että palkka on niin elimellinen osa jotain alaa, että se ei voi tulla yllätyksenä. Siis sen summittainen taso.
Sivuaskel aiheesta mutta on ammatteja, joista maksetaan aivan liian vähän palkkaa suhteessa ihan kaikkeen työhön liittyvään.
Tottahan se on, että oma valinta mitä opiskelee ja diipadaapa mutta kun em. ammattiryhmiä todellakin tarvitaan.
Miksi palkka pitäisi olla korkeampi? Onko meillä pulaa opettajiksi, sairaanhoitajiksi tai poliiseiksi haluavista tai eikö halukas aines ole riittävän pätevää?
Bruce Willisika

Viesti Kirjoittaja Bruce Willisika »

AngryBird kirjoitti:
Kysyntä ja tarjonta. Jos kukaan ei hakeutuisi noihin ammatteihin, niihin olisi pakko houkutella tekijät korkeammalla palkalla. Yhtälö on hieman vaikea, kun työhön ei tarvita mitään koulutuksen ulkopuolista erityisosaamista ja palkanmaksajana ovat julkisyhteisöt.
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Dave kirjoitti:No mun mielestä esim. lääkärin on turha valittaa siitä, että joutuu hoitamaan sairaita ihmisiä. Siitä sen sijaan voi valittaa, että tietokoneohjelmat ovat huonosti käytettäviä.
Sivuhuomautuksena sanottakoon, että jouduin juurikin tutustumaan erääseen alan järjestelmään. Jumankukkelis mitä kuraa, siinä on miljoonia heitetty kankkulan kaivoon.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
AngryBird

Viesti Kirjoittaja AngryBird »

Dave kirjoitti:
AngryBird kirjoitti:
Miksi palkka pitäisi olla korkeampi? Onko meillä pulaa opettajiksi, sairaanhoitajiksi tai poliiseiksi haluavista tai eikö halukas aines ole riittävän pätevää?
Minähän käytän pelkästään omaa mukavuusmittariani näissä lausunnoissa, vaikka varmaankin samaa mielipidettä esiintyy myös fiksummilla perusteilla muilla ihmisillä.
Pulaa materiaalista tuskin on ja pätevyyttäkin piisaa mutta minä en tekisi päivääkään töitä niillä palkoilla mitä em. aloilta keskimäärin saa. Kun kouluttautuminen ei ole ihan mitään viikon-kahden kursseja ja sh:n ja poliisin työajat ainakin tuppaavat olemaan täysin perceestä.

Eli työn epämukavuus ja vastuu eivät ole suhteessa siitä saatavaan korvaukseen. Ratkaisumalleja mulla ei ole enkä aio edes kehittää. :)

Kursivoitu kohta: Otan vapauden muuttaa mielipidettäni, jos jossain vaiheessa elämääni muut duunit loppuu kokonaan :D
Bruce Willisika

AngryBird kirjoitti:
Pulaa materiaalista tuskin on ja pätevyyttäkin piisaa mutta minä en tekisi päivääkään töitä niillä palkoilla mitä em. aloilta keskimäärin saa. Kun kouluttautuminen ei ole ihan mitään viikon-kahden kursseja ja sh:n ja poliisin työajat ainakin tuppaavat olemaan täysin perceestä.

Eli työn epämukavuus ja vastuu eivät ole suhteessa siitä saatavaan korvaukseen. Ratkaisumalleja mulla ei ole enkä aio edes kehittää. :)

Mulla on: mennään näillä vaan, koska ko. hommat näyttävät löytävän tekijänsä nykyisilläkin palkoilla. Olen toki samaa mieltä, että ansaitsivat reilun palkankorotuksen, mutta pitäisi vain löytyä ensin maksaja.
Dave

AngryBird kirjoitti:
Dave kirjoitti:
AngryBird kirjoitti:
Minähän käytän pelkästään omaa mukavuusmittariani näissä lausunnoissa, vaikka varmaankin samaa mielipidettä esiintyy myös fiksummilla perusteilla muilla ihmisillä.

Kursivoitu kohta: Otan vapauden muuttaa mielipidettäni, jos jossain vaiheessa elämääni muut duunit loppuu kokonaan :D
Miksi jotain pitäisi muuttaa, koska nykyliksoilla saadaan riittävän pätevää porukkaa? Se, että ko. homma ei kiinnosta sinua tai minua nykypalkalla ei ole mikään syy korottaa palkkaa.

Eli mikä se ongelma oli? Se, että opettajan, poliisin tai sh:n työ ei kiinnosta sua nykypalkalla? Kenelle se on ongelma? Logiikkasi ei nyt avaudu lainkaan.
elco
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja elco »

Bruce Willisika kirjoitti: Kysyntä ja tarjonta. Jos kukaan ei hakeutuisi noihin ammatteihin, niihin olisi pakko houkutella tekijät korkeammalla palkalla. Yhtälö on hieman vaikea, kun työhön ei tarvita mitään koulutuksen ulkopuolista erityisosaamista ja palkanmaksajana ovat julkisyhteisöt.
En tiedä huomasiko kukaan, kun pravda uutisoi, että valtio on nykyään houkuttelevin työnantaja opiskelijoiden tmv hanttapulien mukaan.

Jos valtio on houkuttelevin työnantaja niin palkkoja ei tod tarvitse korottaa.
Dave

elco kirjoitti:Jos valtio on houkuttelevin työnantaja niin palkkoja ei tod tarvitse korottaa.
Pitää niitä, koska AB ei halua valtiolle nykyliksoilla.
Bruce Willisika

elco kirjoitti:
En tiedä huomasiko kukaan, kun pravda uutisoi, että valtio on nykyään houkuttelevin työnantaja opiskelijoiden tmv hanttapulien mukaan.
Huomasin. En tosin voi käsittää, keneltä tuota on kysytty.
Dave

"Maahanmuuttokriitikkona maineeseen nousseen Halla-Ahon valinta hallintovaliokunnan johtoon saattaa herättää keskustelua."
Saattaahan se.
Eipä olisi tuota todellakaan muutava vuosi sitten uskonut.
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

^ Jos vaikka illemmalla katsoisi hommafoorumin tunnelmia.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.