elco kirjoitti:Vaikka kuinka on kädetön IT-johto asiakkaalla jne niin kyllä minusta olisi ihan kohtuullista, että tuollainen sadan miljoonan palvelutoimittaja ottaisi sitten vähän enempi vastuuta toimituksesta.
Nykytilannehan on tietty toimittajille lisenssi ryöstää rahaa: on toimituskartellin edun mukaista munata kaikki toimitukset, koska se tuo lisää kauppaa.
Noinhan IT-talot toimivat firmojenkin kohdalla. Asiallisesti hoidetut projektit ovat harvassa ja vielä harvemmassa ovat ne, jossa nämä ns. 'konsultit' olisivat aidosti osanneet ehdottaa ja saattaa käyttöön toimivia ratkaisuja.
Eli IT-firmat valehtelevat päin naamaa väittäessään kykenevänsä tarjoamaan ratkaisuja. Paskat ne mihinkään ratkaisuihin kykene, pistävät vain junnun worshoppiin kyselemään parametreja järjestelmää tuntemattomalta henkilöltä.
Rinnastus: remppamies, jolle pitää erikseen kertoa kaikki tehtävät jutut on ihan tavallinen osoitettua työtä tekevä duunari, ei konsultti. Sisustusarkkitehti, joka osaa ehdottaa koiran nimen perusteella fantsuja verhoja, on konsultti. Kuitenkin kuka tahansa osaa valita jotkut verhot, kun taas vesieristyksen tekemiseen tarvitaan ammattilainen. Se, että osaa pystyttää sapin asiakkaan ohjeiden mukaan, ei ole konsultointia. Se, että osaa pystyttää asiakkaan tarpeet täyttävän sapin, on konsultointia.