elco kirjoitti:NuoriDaavid kirjoitti:^Mä ymmärtäisin populismin niin, että poliitikko syyllistyy populismiin sanoessaan/tehdessään jotain sellaista, jonka uskoo uppoavan kansaan, mutta jonka itse tietää vääräksi.
Jos ja kun Sauri hyvin tod. näk. piti tekoaan itsekin oikeana, se ei mielestäni ole populismia.
Mä en ymmärrä tuota populismin määritelmää lainkaan. Tietty yksinkertaistaminen, tunneperäistäminen ja kansanomaisuus kyllä, mutten lainkaan jaa sitä näkemystä, etteivätkö populistit pääsääntöisesti pitäisi ajamiaan asioita oikeina.
Minusta on hyvin vaikea kuvitella, että Soini aidosti pitää Kreikan tukemista hyvänä asiana Suomelle, mutta vastustaa sitä, koska sillä saa ääniä.
On mielestäni suorastaan riemukasta, että päivystävä punainen dosenttimme automaattisesti piti Daven määritelmää täsmälleen oikeana.
Onhan se kieltämättä mukavaa, että voimme tarjota stressaavaan elämääsi suorastaan riemukkaita hetkiä. Harmi sinänsä, että riemu taitaa taas perustua lähinnä patamustan datanomin kyvyttömyyteen ymmärtää luettua tekstiä. En sanonut, vielä vähemmän automaattisesti, että Daven määritelmä on täsmälleen oikea. Päinvastoin, sanoin eksplisiittisesti, että "selvää rajausta" (so. täsmällistä määritelmää) populismille on mahdotonta antaa, ja että useimmissa poliittiisissa akteissa lienee mukana enemmän tai vähemmän populistisia piirteitä. Onnittelin sitten Davea siitä, että hän osasi muotoilla minua paremmin sen nimenomaisen populismin aspektin, joka lienee relevanttia käynnissä olleelle keskustelulle Saurin toiminnan luonteesta.
Daven mainitseman piirteen lisäksi populismin tunnusomaisia piirteitä voivat olla esimerkiksi monitahoisten ja vaikeiden ongelmien keinotekoinen pakottaminen mustavalkoisiksi dikotomioiksi, sekä esimerkiksi ihmisten ennakkoluulojen ja muiden matalamielisten mutukäsitysten ruokkiminen suosion kalastelussa. Ensimmäinen näistä piirteistä lienee tyypillistä Soinia (nimenomaan sanoin, että Soinin Kreikka-kanta ei välttämättä ole populismia sen Daven mutoileman piirteen mielessä), kun taas jälkimmäinen on enemmän esimerkiksi Halliksen tai, jos esimerkki on enemmän sydäntäsi lähellä, Fukushimalla ratsastavien ydinvoimavastaisten piirien alaa. Sun Hakkarais-pointissasi ei ollut kriittisen tarkastelun jälkeen (saivartelun sun kielelläsi) mitään järkeä, eikä nytkään taida mennä juuri paremmin. Onneksi on kuitenkin suorastaan riemukasta.
Edit: Suomenkielisen wikipedian artikkeli populismista on sekä aika hyvä että - eikä ehkä sattumalta - aika hyvin Soinia ja persuja kuvaava. Sauri-episodiin taas se eivälttämättä kovin hyvin istu.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Populismi
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."