Jaksuja!

No omassa omistuksessa olevan jutun lainaaminen toiselle on minusta ihan ok ja suotavaa. Ehkä raja olisi hyvä laittaa siihen, jos tytöt haluavat sinua tuomaroimaan sitä, että lainauskerrat menevät kristillisesti tasan. Lainaamisen pitäisi tapahtua siksi, että siitä tulee lainaajalle hyvä mieli (= rakkaudesta), eikä siksi että sillä "ostetaan" lainausmahdollisuus toisen tavaroihin. Tuota voi kyllä olla hankala selittää kuusivuotiaalle. Mutta ainakaan en aikuisena suostuisi tuomariksi, koska silloin osoittaisin lapsille hyväksyväni moisen kaupankäynnin.Vaola kirjoitti:Usein tytöt kuitenkin lainailevat sitten henkilökohtaisia juttujaan toiselle, mistä syntyy myös kärhämöintiä, mikä sitten on taas oma lukunsa. Periaatteessa voisin sanoa, että omat jutut pidetään omina ja piste. Mutta toisaalta sekään ei ole järin hyvä oppi.
Perjantaina ekan ultran jälkeen mun äijä oli ihan herkkiksenä, touhotti vaan masuasujasta arvuutellen kumpi siellä nyt onkaan, sisko vai veikka tytöllemme. Huokaisin helpottuneena "ihan sama, luojan kiitos siel näytti olevan vaan yks kasvaja"...cardic kirjoitti:-- lopuksi pitaisi ehka toivoa ettei meille tuu kaksosia
Onhan kahdesta seuraa toisilleen ja aina on se leikikaveri siinä. Ei tarvii ainakaan kuunnella valitusta siitä, että on tylsää ja ei ole kaveria. Sisarukset tappelevat aina, vaikka ikäeroa ois 9 vuotta *tietää*. Siinä sivussa tuo toinenkin menis, varmasti helpommin kaksi samanikäsitä kuin 2v ja 3v. Ja se tärkein, ei tarviis toista kertaa olla nalle puhin kokoinen eikä istumatta kolmeen viikkoonninnithequeen kirjoitti:Yhdessäkin on tekemistä, mutta että kaksi?
Mulla ja mun broidilla on 11 vuotta ikäeroa, ja koskaan, siis ei KOSKAAN olla tapeltu. Helppohan mun on sanoa kun voin komentaa veljeäni että "turpa kii poika, mä oon vaihtanu sun vaipat"Kittys kirjoitti: Sisarukset tappelevat aina, vaikka ikäeroa ois 9 vuotta *tietää*
Neljän lapsen äiti tässä peesaa iha täysillä.martza kirjoitti:Liika paapominen ja lasten toiveiden ainainen täyttäminen, ei ole hyvästä kenelläkkään lapselle, olkoon niitä yksi, kaksi tai tusina. Saatikka vanhemmille. Siinä ollaan sitten niin lasten kuljetettavissa totaalisesti niin , että voimat loppuvat vanhemmilta ihan varmasti. Lapset osaavat kyllä kuljettaa vanhempiaan mielinmäärin, jos vanhemmat antavat siihen aihetta. Tietyt säännöt, tavat jne ovat lapsille hyvästä. Myönnän, että kaksosteni ollessa alle kouluikäisiä, tuli heitä paapottua hiukan liikaa ja välillä yhteenotot olivat niin rajuja, että siihen piti tehdä yksinkertaisesti loppu. Asiat koskivat lelujen, tavaroiden, nukkumaanmenoaikojen ym tällaisten asioden suhteen. Pakko oli ottaa ohjakset silloin käsiin ja se oli HYVÄ teko.
Loppui jatkuva heidän toiveittensa täyttäminen ja niiden perässä "juokseminen". Lapset tietävät nyt mistä asioista pitää keskustella ensin ja että kaikki asiat eivät ole itsestäänselvyyksiä. Joutuvat antamaan tietyissä asioissa periksi niinkuin minäkin taas tietyissä. Tällä tapaa lapsi/lapset oppii kohtaamaan todellisen elämän realiteetit oikeassa valossa.
Tästä aiheestahan voisi kirjoitta vaikka kuinka paljon ja kun itse on saanut kokea ylä- ja alamäet etenkin kaksosten kasvatusten suhteen niin voisin melkein kirjan kirjoittaa, mitä virheitä tein, mitä niistä opin, miten olisi pitänyt käyttäytyä jne.
cardic kirjoitti:ISO kasi