NuoriDaavid kirjoitti:Aijaa? Mun mielestäni sä olit vähän aikaa sitä mieltä, että kaikilla on yhtäläiset mahdollisuudet. Nyt ei olekaan?
Todennäköisyys = Lähtökohdat x tilaisuus. Kaikilla on tilaisuus ryhtyä NHL-kiekkoilijaksi, mutta ilman toista kättä syntyneelle tuo ura on hieman epätodennäköinen.
Oikeudenmukaisuuden kannalta voitaisiin katsoa, että yksikätiselle pitää tämän halutessa palkata henk. koht. valmentaja, jotta hän saa 'tasavertaisen' mahdollisuuden yrittää änäriin. Käytännössä yhteiskunta, eli me, ei kuitenkaan haluta tuollaiseen rahaa polttaa.
Vanhempien vaikutus lapsen kehitykseen on kiistaton. Jos lapsia pahoinpidellään tai raiskataan, niin lapsen kehitys kärsii. Juoppojen lapsille käy samoin. Joissain perheissä vanhemmat eivät esimerkillään, teoillaan ja puheillaan tue lasten kouluttautumista, jolloin saadaan vasureiden herravihaa potevaa porukkaa, jos lapset eivät ajoissa opi ajattelemaan itse. Mikään näistä ei kuitenkaan liity yhteiskuntaluokkiin. Insestiä ja alkoholismia on kaikissa yhteiskuntaluokissa. Ystäväni 'pakotettiin' lääkäriperheen toimesta lääkäriksi, vaikka hän olisi halunnut olla nälkätaiteilija.
Nykyinen systeemi antaa mielestäni niin tasapuoliset mahdollisuudet kaikille kuin mitä kukaan voi toivoa. Jos vanhemmat ovat pilanneet lapsen lapsuusiän, niin ei tuota käytännössä voi korjata esim. opintotukisysteemiä kehittämällä.
Eli kysyn jälleen: mitä väliä ns. yhteiskuntaluokilla on? Vanhempien roolin luonnollisesti ymmärrän, mutta mitä valtio voi tehdä sen eteen, että vanhemmat ovaty kiinnostuneita lapsen koulujnkäynnistä ja tukevat oppimista?
Olen valmis väittämään, että ylimitoitetut tulonsiirrot lisäävät heikko-osaisuuden periytymistä. Jos lapset oppivat, että sossu hoitaa ja että herrat ovat yksiä paskakasoja, niin miksi he tähtäisivät muualle kuin sossun jonoon?
Terveydenhuolto, koulutus ja vanhuudenturva ovat eri juttuja kuin työkykyisten tulonsiirrot. Nämä 3 toimivat kuten vakuutus, eli systeemi tarjoaa ilmaisen koulutuksen, mutta verottaa kovemmin koulutuksen tuomia suuria palkkoja.
Ehkä pitäisi selventää, että itse tarkoitan tasapuolisista mahkuista puhuessani meritokratiaa, eli saman näytöt ja tulokset saavuttaneet ovat mielestäni suomessa samalla viivalla. Jos lukiosta vetää suomessa 6 ällää, niin ei se opiskelupaikka suomessa jää rahasta kiinni. Samoin hyvään lukioon pääsee julkisilla vähän huonommaltakin asuinalueelta. Jos mitään näyttöjä tai tuloksia ei missään elämänvaiheessa synny, niin en ihan keksi mitä yhteuiskunta enää voi tehdä, kun suomen peruskoulukin on todettu maailman parhaaksi?