exPertti kirjoitti:Onko kukaan törmännyt antisosiaaliseen persoonallisuushäiriöön elämänsä aikana?
Veikkaan vanhempieni vahvasti olevan. Tosin minähän nyt en näitä asioita saa koskaan veikata mutta tässä muutamia lähisukulaisten kanssa havaittuja ongelmia:
- Kyvyttömyys ylläpitää pitkäaikaisia ystävyys- tai sukulaissuhteita. Välirikkoon johtava riitautuminen käytännössä väistämättä jossain vaiheessa. Yleisimpänä aiheena ja syynä raha, eikä sen rahan tarvitse edes olla millään tavalla omaa eikä omaan elämään vaikuttavaa.
- Itsenäisyys ja riippumattomuus muista ihmisistä ja ihmissuhteista on ylikorostunutta. Lyhytaikaisissa ihmissuhteissa kuitenkin helposti lähestyttäviä, rentoja ja karismaattisia.
- Vahvasti marttyyrimainen omien saavutusten ja uhrautumisten alleviivaaminen, sekä muiden ihmisten saavutusten ja uhrautumisten mitätöinti.
- Aggressiivinen, uhkaava, alistava ja syyllistävä asennoituminen konfliktitilanteissa.
- Harhaisuuksiin asti menevä vikojen ja syiden etsiminen konfliktitilanteissa muista ihmisistä, tapahtumista muiden elämässä ja pahimmillaan jopa esineistä.
- Kyvyttömyys astua toisten saappaisiin ja miettiä tekojen seurauksia muiden kannalta.
- Muiden ihmisten epäsuotuisaa reagointia tilanteissa joissa itse tehdään väärin ja aiheutetaan ongelmia selitetään ja projisoidaan muiden kateutena tai mielenvikaisuutena. Samanaikaisesti täydellinen kyvyttömyys, kyseenalaistamattomuus ja sairaudentunnottomuus omien toimien järkevyyttä, moraalisuutta tai suhteettomuutta kohtaan.
- Piittaamattomuus laeista ja moraalisista velvotteista oman edun nimissä.
- "Koko maailma/yhteiskunta on minulle velkaa" -asenne.
- "Muut ihmiset ovat päässeet elämässään liian helpolla" -asenne.
- Jatkuvat vahvat ristiriidat sanojen ja tekojen välillä. Puhutaan tilanteessa yhtä saadakseen manipuloitua tilannetta haluamaansa suuntaan, mutta unohdetaan tilanteesta päästyä omat velvollisuudet puheisiin ja sopimuksiin liittyen.
- Tilanteessa jossa sovittuja asioita ei itse noudateta vieritetään vastuu asiasta vastapuolelle tai ulkopuolelle, ne mitätöidään merkityksettöminä ja/tai vedotaan että "minulla on ollut vielä huonommin".
- Kyvyttömyys ymmärtää suhteellisuutta ja objektiivisuutta omien henkilökohtaisien loukkauksien ja muiden ihmisten tekoihin kohdistuvan arvostelun välillä: muiden ihmisten suorittama ei-henkilökohtainenkin arvostelu otetaan herkästi verisenä loukkauksena, mutta itselle annetaan oikeus arvostella muiden persoonaa, elämäntapaa, valintoja ja muita henkilökohtaisuuksia sairaiksi, häpeällisiksi ymv. surutta.
- Muiden ihmisten harhainen epäily valehtelemisesta. Toisaalta samalla onnistuu esim. samojen ihmisten syyttäminen liiallisesta rehellisyydestä ja sinisilmäisyydestä ilman että nähdään tilanteessa minkäänlaista ristiriitaa.