awwwSuvinen kirjoitti:kertomuksen puskutraktorin eläkkeelle pääsystä.
Kuulostaa tosi hyvältä tarinan aiheelta!
Mä kerroin aina itse keksimääni tarinaa, jossa pelastin kissanpennun puusta
awwwSuvinen kirjoitti:kertomuksen puskutraktorin eläkkeelle pääsystä.
Miten paljon sä puhut tytölle tapahtuvista asioista?Suvinen kirjoitti:Itkuja.
No kato ne kasvatusohjeet muuttu siinä välissä!Vesper kirjoitti:Ja kaikesta kasvatuksesta huolimatta lapsista tulee mitä tulee. Meistäkin kolmesta sisaruksesta kaikista täysn erilaisia.
Erityisen hyvin ne ratkeaa jättämällä lapset tekemättä.Hans Jörgen kirjoitti:Kaikki nuo ongelmat ratkeaisivat itsestään, jos olisitte parempia vanhempia.
Vaikka sekin on kieltämättä jotenkin aika outoa, niin kyllä mä silti jotenkin toivon, että tässä on puheena se koira eikä ex-anoppi.Kottarainen kirjoitti:Mistä tulikin mieleen, että se uurna on vieläkin tuolla kaapissa. Pitää hankkiutua siitä eroon ennen kuin joutuu selittämään senkin sisältöä.
Mun on nyt vaikea saada otetta tästä kannasta. Viittaako tuo uskonnottomuus teihin? Ja ilmeisesti lapselle oli kerrottu, että kuolema on sitä, että otetaan lähijuna pilven reunalle? Ja jos se uskonnottomuus viittaa teihin, niin on vaikea ymmärtää, miksi sitten opetatte, että kuolemaa ei oikeastaan ole, vaan osa vanhoista tyypeistä muuttaa Aurinkorannikolle tai Floridaan, ja osa pilven reunalle (ja kaikissa tapauksissa saa olla huolissaan, että kuinka alasti ne siellä kekkuloivat), erona kai lähinnä se, että pilvenreunaporukan tapauksessa molemminpuolinen vierailu on vielä hankalampaa.saira kirjoitti:kerrattiin mitä kuolema on. Ja kun jos ei ole selkeää näkemystä asiasta esim uskontoa, niin ei ole "valmiita vastauksiakaan". Meilläkin tuli välillä niin outoja kysymyksiä, mm onko pappa alasti siellä pilven reunalla yms.
Joo. Hautajaiset ovat mielestäni sen verran intiimi juhla, että vainajaa tuntemattomien ihmisten lukumäärä olisi hyvä pitää minimissään. Minulla on ainakin jotenkin kiusaantunut ja vaivaantunut olo niissä hautajaisissa, joihin menen vain puolisona.NuoriDaavid kirjoitti:Mitä tulee kysymykseen, pitääkö koko perheen tulla hautajaisiin, niin minä olen soveltanut, että ei tarvi.
Kuin myös. Muut saavat mennä jos haluavat (ovat olleetkin), mutta minä en lähde.NuoriDaavid kirjoitti:Mitä tulee kysymykseen, pitääkö koko perheen tulla hautajaisiin, niin minä olen soveltanut, että ei tarvi.
Kyllä tämä nyt äkkiseltään kuulostaa vähän sietämättömän itsekkäältä lähestymistavalta hautajaisiin. Jätä henkilökohtaisesti hyvästit tietysti just niinku tykkäät; ainakaan vainajalle asialla ei tietenkään ole mitään väliä. Mutta jos vainajan lähiomaiset kokevat helpottavaksi koota muuta sukua ympärilleen yhteiseen tilaisuuteen, niin tämän yhteisöllisyyden kieltäminen näiltä surijoilta, erityisesti tuolla sinun perustelullasi, uhkaa kyllä näyttäytyä aika kovana ja itsekkäänä.Vagabondo kirjoitti:Luterilaiset hautajaiset ei vastaa sitä miten haluan muistaa tai jättää hyvästit vainajalle.
Voihan sitä tarkastella toiseltakin kantilta, jos haluaa. Esim. mitäpä kirkkoon kuulumaton ateisti uskonnollisessa tilaisuudessa tekisi. Jos kokisin kirkon rituaalit tärkeiksi ja oleelliseksi, niin kaiketi olisi soveliasta kuulua kirkkoon vaikka en uskossa olisikaan, niin kuin niin monet tapauskovaiset kuuluu.urpiainen kirjoitti:Mutta jos vainajan lähiomaiset kokevat helpottavaksi koota muuta sukua ympärilleen yhteiseen tilaisuuteen, niin tämän yhteisöllisyyden kieltäminen näiltä surijoilta, erityisesti tuolla sinun perustelullasi, uhkaa kyllä näyttäytyä aika kovana ja itsekkäänä.
Mutta kun maahanpanijaisissa ei ole kyse sun suhteesta johonkin uskontoon vaan vainajan ja tämän lähiomaisten. Kirkossa ei tarvitse rukoilla ja veisata, en minäkään niin tee, mutta kunnioitan läsnäolollani vainajan muistoa. Itsensä kanssa sinut olevaa ateistia ei häiritse se, että muut liittävät johonkin uskonnollista merkityssisältöä. Hautajaiset ei kuitenkaan ole luterilainen tms. tapa vaan vuosituhansia vanha perinne. Minusta sen rituaalin funktio on tärkeämpi kuin täsmälliset muodot. Toki jos kyse olisi jostain wiccahautajaisista joissa osallistujat ovat alasti, voisin jättää väliin.Vagabondo kirjoitti:Voihan sitä tarkastella toiseltakin kantilta, jos haluaa. Esim. mitäpä kirkkoon kuulumaton ateisti uskonnollisessa tilaisuudessa tekisi. Jos kokisin kirkon rituaalit tärkeiksi ja oleelliseksi, niin kaiketi olisi soveliasta kuulua kirkkoon vaikka en uskossa olisikaan, niin kuin niin monet tapauskovaiset kuuluu.urpiainen kirjoitti:Mutta jos vainajan lähiomaiset kokevat helpottavaksi koota muuta sukua ympärilleen yhteiseen tilaisuuteen, niin tämän yhteisöllisyyden kieltäminen näiltä surijoilta, erityisesti tuolla sinun perustelullasi, uhkaa kyllä näyttäytyä aika kovana ja itsekkäänä.
Minusta on soveliaampaa, että rituaaliin osallistuvat ne joille ne rituaalit jotain merkitsee. Uskonnollisen viitekehyksen ulkopuolella voin toki ottaa osaa tapahtumaan esim. osallistumalla hautajaisten jälkeiseen kahvitilaisuuteen. Mieluummin toki jättäisin senkin väliin, mutta sen verran voin lähiomaisia miellyttää, ellei ole hyvää selitystä poissaololle.