Vagabondo kirjoitti:
Kaiken kaikkiaan Suomalaisella laivateollisuudella on viimevuosina mennyt käsittääkseni oikein hyvin, joten en ymmärrä tätä maailmanlopun mentaliteettia mitä yksi ohi mennyt risteilijätilaus on saanut aikaan.
16 000 työvuotta ei ole kaikki telakalta pois. Sivuun mahtuu kyllä tiskarin hommista Rautaruukkiin, Outokumpuun ja vaikka minkä toimialan alihankintaan. Kyllä tuo osuu aika moneen muuhunkin yritykseen ja alueeseen kuin vain Turun seutuun.
50 miltsiä on pikkuraha verrattuna 16 000 ihmisen vuoden työttömyyteen. Tai edes 8000 ihmisen. Jos niille 8000:lle maksetaan työkkärikorvauksia 1500 egee kuukaudessa niin jo tuosta kasaantuu vajaa 150 miljoonan potti veronmaksajain niskoille. Mutta ehkäpä päättäjät laskivat että potentiaalisen 900 000 000 € velan sijaan tää tulee halvemmaksi..
masa kirjoitti:50 miltsiä on pikkuraha verrattuna 16 000 ihmisen vuoden työttömyyteen. Tai edes 8000 ihmisen. Jos niille 8000:lle maksetaan työkkärikorvauksia 1500 egee kuukaudessa niin jo tuosta kasaantuu vajaa 150 miljoonan potti veronmaksajain niskoille. Mutta ehkäpä päättäjät laskivat että potentiaalisen 900 000 000 € velan sijaan tää tulee halvemmaksi..
Edelleen, kuinka monta vuosikymmentä näitä telakkahitsareita pitää tukityöllistää että voidaan lopettaa? Mä en millään usko, että yhden potentiaalisen tilauksen menettäminen johtaa 100% vastaavaan työttömyyteen tai edes puoleen siitä.
On epäjohdonmukaista kritisoida yritystukia ja sitten heti olla vaatimassa niitä.
So Hard kirjoitti:
Edelleen, kuinka monta vuosikymmentä näitä telakkahitsareita pitää tukityöllistää että voidaan lopettaa? Mä en millään usko, että yhden potentiaalisen tilauksen menettäminen johtaa 100% vastaavaan työttömyyteen tai edes puoleen siitä.
.
Minkä takia Suomen pitää olla aina etulinjassa nöyristelemässä? Ihmeellistä että me olemme aina parantamassa maailmaa ilmastopöhöjen, natura-aluiden ja paskapönttölakien kanssa. Jos tekohengittämällä saadaan peräpohjolaan töitä, niin se on aina parempi vaihtoehto kuin maksaa ammattitaitonsa menettävälle kortistolaiselle monin verroin tukia.
Maatalouteen lykätään vuodessa 2.1 miljardia euroa. 50 miljoonalla olisi työllistetty paljon suurempi porukka paljon pienemmällä efortilla kuin mitä maataloudessa ikinä pystytään. Kyllä mulle sopii että maatalouden tukia leikataan. Mutta jos me leikataan kaikilta kaikki tuet pois, niin me ollaan samaa sakkia balttien kanssa.
Mä olin metallispeppänä 90 luvun lamassa. Kyllä silloin oli melkoisen hiljaista duunien kanssa, joten 8000 työtöntä on mulle hyvinkin uskottava lonkkaheitto.
So Hard kirjoitti:
On epäjohdonmukaista kritisoida yritystukia
masa kirjoitti:16 000 työvuotta ei ole kaikki telakalta pois. Sivuun mahtuu kyllä tiskarin hommista Rautaruukkiin, Outokumpuun ja vaikka minkä toimialan alihankintaan. Kyllä tuo osuu aika moneen muuhunkin yritykseen ja alueeseen kuin vain Turun seutuun.
50 miltsiä on pikkuraha verrattuna 16 000 ihmisen vuoden työttömyyteen. Tai edes 8000 ihmisen. Jos niille 8000:lle maksetaan työkkärikorvauksia 1500 egee kuukaudessa niin jo tuosta kasaantuu vajaa 150 miljoonan potti veronmaksajain niskoille. Mutta ehkäpä päättäjät laskivat että potentiaalisen 900 000 000 € velan sijaan tää tulee halvemmaksi..
Ehkä. Jos vilkaistaan nopeasti talouslukuja, niin ainakin viimeiset 5 vuotta firma on pyörinyt tappiolla vaikka töitä on ollut hyvin. Luulin telakoilla menneen paremmin, kun töitä on ollut hyvin. Mites se nalle muotoili yritysten yhteiskuntavastuusta: Yritysten ainoa tehtävä on tuottaa voittoa tai jotain sinne päin. Ei hyvältä näytä, kun tilausten määrästä riippumatta tehdään jatkuvasti tappiota. Ei ihme, jos ei meinaa markkinoilta rahoitusta löytyä. Onko tämäkin bisnes too big to fail ja se pitää pelastaa aina vaikka sitä johdettaisiin kuinka huonosti tahansa? Jos ei niin mihin kohtaan mielestäsi raja vedetään?
Mitä tulee työttömyyteen niin katotaan nyt ensin mitä tapahtuu. Tämä oli kuitenkin vain yksi projekti joka ei tullut Turun telakalle. Se ei tarkoita, etteikö ainakin osalle alihankkijoista löydy hommaa aluksen parissa. Ranskan telakalla voi olla tarvetta hankkia ainakin suunnittelun tietotaitoa ja teknisiä kokonaisuuksia (potkurit, moottorit, peräsimet etc) samoista lähteistä kuin Turun telakkakin sitä hankkii. Tuskin siellä on tarvittavaa määrää henkilökuntaa joutilaana tilausta odottamassa, vaan uutta henkilökuntaa on todennäköisesti pakko värvätä ja suunnittelun/valmistuksen palasia hankkia alihankkijoilta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vagabondo kirjoitti: Jos ei niin mihin kohtaan mielestäsi raja vedetään?
Jos mulla olisi vastaus tähän, olisin kitinän besser wisser nro uno.
Mutta nyt hallitus on kuitenkin mielestäsi vetänyt rajan väärään kohtaan?
Olettaisin kuitenkin heillä olleen parempi informaatio päätöksen tekemisen taustaksi kuin kummallakaan meistä, joten olettaisin lainan myöntämisen eväämiseen olleen joku validi peruste, jota ei selvästikään voi julkisesti ilmoittaa, koska sitä ei ole kerrottu.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Mitä muuta keskusjohtoista auringonlaskun tuettua bisnestä Suomen pitäisi haalia? Pitäisikö pukata ranskalaisittain paskaa sellua markkinoille, jota kukaan ei halua ostaa ilman tukea? Ainuttakaan paperitehdasta ei olisi suljettu, vaan niitä pidettäisiin tukiaisin yllä. Symbian-kännyköitä, että saadaan accenturen symbian-osaajat työllistettyä?
Jos xspede tai masa olisivat keskuskomitean jäseniä niin Uudessakaupungissa tehtäisiin kuulkaa edelleen tuki-Saabeja mersujen sijaan.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Vagabondo kirjoitti:
Olettaisin kuitenkin heillä olleen parempi informaatio päätöksen tekemisen taustaksi kuin kummallakaan meistä, joten olettaisin lainan myöntämisen eväämiseen olleen joku validi peruste, jota ei selvästikään voi julkisesti ilmoittaa, koska sitä ei ole kerrottu.
Minäkin haluaisin tietää sen. Mutta Vapaavuoren esittämä "se on vastoin EU-lakeja" on taas sen sortin Brysselin nuolentaa ettei mitään rajaa. Siinä missä muut maat pitävät omiensa puolta, ollaan me aina etunenässä antamassa asioita pois ihan vapaaehtoisesti.
Jos taas valtio näki, että laiva kustannuksineen voi jäädä mahdolisen STX-konkurssin myötä Finnveran niskoille, niin hyväksyn päätöksen.
masa kirjoitti:Minkä takia Suomen pitää olla aina etulinjassa nöyristelemässä?
Minusta se on kyllä Ranska joka tässä nöyristeli. Oikein ylpeilee sillä, että sosialistihallitus voitti kilpajuoksun rahan lahjoittamisessa varustamoille ja telakkayhtiölle. Tukiaiskiristysyrityksessä periksi antaminen olisi ollut käsittämättömän hölmö temppu.
Telakoiden kuten muunkin teollisuuden pitää olla joko kannattavaa tai kuolla pois. Valtionhallinnon asia ei ole tehdä jostain aloista keinotekoisesti kannattavia.
Markkinoihin luotetaan joko johdonmukaisesti aina ja valtion rooliksi nähdään ylläpitää edellytyksiä sille, että markkinamekanismit voivat toimia ja ihmiset löytää parhaat mahdolliset toimintatavat keskuskomitean sijaan.
Toisaalta markkinoihin luotetaan vain silloin kun itse saadaan siitä hyötyä esimerkiksi halvempien tarvikkeiden tai kodinkoneiden muodossa, mutta vastustetaan jos se leikkaakin läheltä.
En millään tavalla kadehdi poliittisen johtamisen roolia tällaisessa maailmassa, jossa pitäisi luoda systeemejä jotka toimivat objektiivisessa todellisuudessa riippumatta siitä miten eri osapuolet uskovat maailman olevan.
Vagabondo kirjoitti:
Olettaisin kuitenkin heillä olleen parempi informaatio päätöksen tekemisen taustaksi kuin kummallakaan meistä, joten olettaisin lainan myöntämisen eväämiseen olleen joku validi peruste, jota ei selvästikään voi julkisesti ilmoittaa, koska sitä ei ole kerrottu.
Minäkin haluaisin tietää sen. Mutta Vapaavuoren esittämä "se on vastoin EU-lakeja" on taas sen sortin Brysselin nuolentaa ettei mitään rajaa. Siinä missä muut maat pitävät omiensa puolta, ollaan me aina etunenässä antamassa asioita pois ihan vapaaehtoisesti.
Jos taas valtio näki, että laiva kustannuksineen voi jäädä mahdolisen STX-konkurssin myötä Finnveran niskoille, niin hyväksyn päätöksen.
Tästä olen samaa mieltä. Eli julkisuuteen annettu perustelu oli väärä, vaikka päätös saattoi olla oikea. Mutta eihän hallitus toisaalta voi sanoa, että telakka on niin kuralla, ettei uskallettu lainata yhtään lisää.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
masa kirjoitti:^ Tän päivän hyysärissä oli hyvä kirjoitus aiheesta. Taisi olla ensimmäinen lukemani jossa kieltäytymisen syitä pureskeltiin kiihkotta ja järkevästi.
Kyllähän tämä nyt haisee siltä, että kun ei ole lainkaan korotusvaraa, liitot hakevat työajan lyhentämistä. Ihan hullu tavoite sekin tässä maailmantilanteessa.
NuoriDaavid kirjoitti:Nythän aamun uutisissa oli, että emoyhtiö vaatii suomen valtiolta lisää rahaa joka tapauksessa tyttärelleen. Antaa olla.
Niin. Jos Suomessa halutaan väenväkisin pitää jotain telakkaa yllä, niin STX Finland nurin vaan ja jatkaja voi ostaa halvalla terveimmät osat ja hakea niihin jotain vatun innnovaatiotukea.
Kyllähän tämä nyt haisee siltä, että kun ei ole lainkaan korotusvaraa, liitot hakevat työajan lyhentämistä. Ihan hullu tavoite sekin tässä maailmantilanteessa.
Työajan lyhentäminen entisellä palkallahan on aika sama kuin palkankorotus.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
NuoriDaavid kirjoitti:Työajan lyhentäminen entisellä palkallahan on aika sama kuin palkankorotus.
Ei tietenkään ole, koska se ei nosta työnantajien kiinteitä kustannuksia vaan vain laskee työntekijöiden tuottavuutta. Heikkojen tilauskirjojen aikana yritysten on helpompi antaa vapaata kuin lisää palkkaa, mutta vaatimus on silti typerä.
NuoriDaavid kirjoitti:Eikös tuo ole työnantajan näkökulmasta varsin pitkälle sama asia?
Ei tietenkään. Oletetaan että henkilöstömenot ovat 100 miljoonaa vuodessa. 3 prosentin korotus tuo efektiivisesti 4% menonlisäykset. Siis 4 miljoonaa suoraa menoa lisää. Se tarkoittaa sitä, että myyntiä pitää lisätä tai hintoja korottaa vastaavasti, jotta käyttökate pysyy edes samana. Jos se ei ole mahdollista, vaihtoehdoksi jää henkilöstön vähennys, joka on hidas ja tehoton prosessi - pitkään töissä olleesta eroon pääsy voi helposti maksaa yli vuoden palkan ja irtisanomisuhan alla oleva tai irtisanottu työntekijä tuskin tuottaa kovin tehokkaasti tai laadukkaasti, mutta tilaukset pitäisi silti pystyä hoitamaan kunnialla.
Minun on vaikea nähdä, että yritykset voivat tässä tilanteessa siirtää korotuksia asiakashintoihin tai hankkia uusmyyntiä, kun muutenkin on hiljaista. Hiljaisemmassa tilanteessa viikon pidempi loma ei tarkoita välttämättä mitään lisämenoa, jos tilalle ei palkata kesähessua. Vaikka palkattaisiin, kesähessun liksa on aina pienempi kuin vakihemmon.