Riemumieli kirjoitti:Jumala kirjoitetaan toki isolla kirjaimella, koska Jumala.
Vain niille joille jumala edustaa jotain muuta kuin roskaa.
Riemumieli kirjoitti:Jumala kirjoitetaan toki isolla kirjaimella, koska Jumala.
Jos Ylermi kertoo ja kokee olevansa Jumalan skannerin alla, ei kannata joutua Helvettiin muotoseikkojen takia.masa kirjoitti:Vain niille joille jumala edustaa jotain muuta kuin roskaa.Riemumieli kirjoitti:Jumala kirjoitetaan toki isolla kirjaimella, koska Jumala.
Ne ne on kaikkein perversseismpiäYlermi Ylihankala kirjoitti:Sitä paitsi se on srk:n eventti
Jokin tässä ei nyt täsmää ton aiemman kerrotun kanssa...Ylermi Ylihankala kirjoitti:Jumala ei ansaitse turhaa painallusta, koska satu.
Koska srk:n jutuissa ei jeesustella, vaikka toisin voisikin luulla.MrM kirjoitti:Jos pitää hommaa satuna, miksi raahata kakaraansa koko jeesusjuttuihin?
Varo vaan, ne aivopesee lapsia myös päiväkodeissa. Siellä on joulujuhlia ja muita juttuja. Sama jatkuu koulussa aina peruskoulun loppuun saakka. Lukiossakin voi olla joulukirkko halukkaille, tai kumartelua Mekkaan päin. Huu, pelottavaa.Kottarainen kirjoitti:Jospa siis vaan äiti yrittää pinnistää itsestään askartelijan esiin ja aletaan tosissaan järkätä sitä päiväkotipaikkaa kesäksi.
Osaa sanoa traktori, ja joskus rukoilee ja sen sellaista??? Voi hyvä tavaton taas kerran.Kottarainen kirjoitti:Joulujuhlat ja suvivirsi ei juutu kurkkuun, mutta tämä alkaa juuttua:
http://www.kirkonrotta.fi/portal/3-6_vu ... aivakerho/
Juu, ei eskari ole pakollinen. Ja meillä kans, vaikka mä en uskonnollinen olekaan, ni meillä kanssa likka käy nykyään uskontotunnit. Tosin syynä on se, että mun mielestä kuitenkin tärkeää oppia meidän uskonnosta, siinä missä muistakin, koska uskon, et erilaisia kulttuureita on helppo ymmärtää kulttuureissa olevien uskontojen ja niihin kuuluvien symbolien kautta. Kuuluu enemmänkin yleissivistyksen piiriin. Ja toisaalta jos se ei saa tietoa erilaisista uskonnoista, ei se osaa valita uskooko ja jos uskoo, niin mihin uskoo.Kiukkutipu kirjoitti:^^Ei eskariin ole pakko mennä. Ihan on vapaaehtoinen.
Ja tuohon uskontoasiaan. Mun ymmäärtääkseni 60- ja 70-luvuilla syntyneet tiukan luterilaisessa kurissa kasvatetut yksilötkin ovat voineet vapaasti valikoida mihin uskovat eikä mitään aivopesua ole harjoitettu.
Minä itse en usko mihinkään mutta lapseni käy silti koulun uskontotunneilla. Siellä ei kukaan julista mitään ja luokan tekemällä kirkkovierailulla nuo olivat lähinnä tutkineet kellotapulin portaita ja ovien isoja lukkoja.
NuoriDaavid kirjoitti:Noi uskontojutut nyt on sama kuin Joulupukki imho.
Keitä ovat nämä 60- ja 70-luvuilla syntyneet ja tiukassa luterilaisessa kurissa kasvatetut yksilöt? Ikävää ettet usko mihinkään, jos nyt vaikka itseesi?Kiukkutipu kirjoitti:Ja tuohon uskontoasiaan. Mun ymmäärtääkseni 60- ja 70-luvuilla syntyneet tiukan luterilaisessa kurissa kasvatetut yksilötkin ovat voineet vapaasti valikoida mihin uskovat eikä mitään aivopesua ole harjoitettu.
Minä itse en usko mihinkään mutta lapseni käy silti koulun uskontotunneilla. Siellä ei kukaan julista mitään ja luokan tekemällä kirkkovierailulla nuo olivat lähinnä tutkineet kellotapulin portaita ja ovien isoja lukkoja.
Mä en tiedä, ovatko uskomukset ihan määritelmän mukaan tahdonalaisesti valittavissa, mikä tietysti entisestään kyseenalaistaa lasten laittamista yhteen tiettyyn uskontoon sosialisoivaan ympäristöön pienestä pitäen. Mutta varsinaisesti mun piti kommentoida tuota arvelua Riemumielen maailmankatsomuksellisesta suuntautuneisuudesta. Riemumielellähän on ehkä Kitinän kiehtovin palstaidentiteetti: terävää, hauskaa ja jotenkin vinksahtanutta kommentointia aika pettämättömällä tyylitajulla valitulla linjalla pysyen. Ja minullekin on kaikesta huolimatta useamman kerran tullut mieleen, että Riemumielen viesteissä on mukana jotenkin vaikeasti hahmotettava uskonnollinen eetos. Vaikeasti hahmotettava, koska toisaalta mieleen nousee jonkinlaista leimallisen körttiläistä puheenpartta - ja toisaalta asenteensa näyttää välillä vähän katolilaisuuteen kallistuvalta, mikä on tietysti aika ristiriitaista tai ainakin eri suuntaan vetävää tuon körttiläisvaikutelman kanssa. Hieno ja monivivahteinen palstapresenssi siis.Kottarainen kirjoitti:Tämän perusteella pidän todennäköisenä että olet elämänkatsomukseltasi kristitty. Ole vaan rauhassa, ei se mua haittaa. Mä vaan haluan, että lapsella on mahdollisuus itse valita mihin uskoo ja mihin ei.Riemumieli kirjoitti:Osaa sanoa traktori, ja joskus rukoilee ja sen sellaista??? Voi hyvä tavaton taas kerran.Kottarainen kirjoitti:Joulujuhlat ja suvivirsi ei juutu kurkkuun, mutta tämä alkaa juuttua:
http://www.kirkonrotta.fi/portal/3-6_vu ... aivakerho/
Hyviä perusteita. Siis jos niitä käytettäisiin perustelemaan sitä, että lapsi laitetaan tunnustuksettomaan ja neutraaliin elämänkatsomustietoon, ei yhteen uskontoon sosiaalistavaan ja kasvattavaan tunnustukselliseen hömppäpömppään. Silloin niiden perustearvo näyttäytyy aika olemattomana.saira kirjoitti:Ja meillä kans, vaikka mä en uskonnollinen olekaan, ni meillä kanssa likka käy nykyään uskontotunnit. Tosin syynä on se, että mun mielestä kuitenkin tärkeää oppia meidän uskonnosta, siinä missä muistakin, koska uskon, et erilaisia kulttuureita on helppo ymmärtää kulttuureissa olevien uskontojen ja niihin kuuluvien symbolien kautta. Kuuluu enemmänkin yleissivistyksen piiriin. Ja toisaalta jos se ei saa tietoa erilaisista uskonnoista, ei se osaa valita uskooko ja jos uskoo, niin mihin uskoo.
Mutta kieltämällä lapseltasi kaiken puheena olevan vaikutuksen aiheutat sen, ettei hän voi valita, vaan valinnan teet sinä eli olet itse se aivopesijä, joita niin kammoksut. Kummallista, miten äärilaidat (esim. uskonnolliset tai uskonnottomat hihhulit) ovat aina kaikkein ahdasmielisimpiä (tai selviöhän se on). Vihreät tarjoavat vain kasvisruokaa, Sekoomuksen nuoret haluaisivat lahdata köyhät jne.Kottarainen kirjoitti:Ole vaan rauhassa, ei se mua haittaa. Mä vaan haluan, että lapsella on mahdollisuus itse valita mihin uskoo ja mihin ei.
Jeps. ET:ssähän noita juttuja nimenomaan käydään läpi.urpiainen kirjoitti:Hyviä perusteita. Siis jos niitä käytettäisiin perustelemaan sitä, että lapsi laitetaan tunnustuksettomaan ja neutraaliin elämänkatsomustietoon, ei yhteen uskontoon sosiaalistavaan ja kasvattavaan tunnustukselliseen hömppäpömppään. Silloin niiden perustearvo näyttäytyy aika olemattomana.saira kirjoitti:Ja meillä kans, vaikka mä en uskonnollinen olekaan, ni meillä kanssa likka käy nykyään uskontotunnit. Tosin syynä on se, että mun mielestä kuitenkin tärkeää oppia meidän uskonnosta, siinä missä muistakin, koska uskon, et erilaisia kulttuureita on helppo ymmärtää kulttuureissa olevien uskontojen ja niihin kuuluvien symbolien kautta. Kuuluu enemmänkin yleissivistyksen piiriin. Ja toisaalta jos se ei saa tietoa erilaisista uskonnoista, ei se osaa valita uskooko ja jos uskoo, niin mihin uskoo.
No yksi ongelma tässä on vielä se, että oppiaineiden virallinen sisältö on yksi asia, toteutus toinen ja toteuttajat vielä kolmas.Kottarainen kirjoitti:Olen kyllä vähän alkanut kallistua siihen, että lapselle valitaan koulussa elämänkatsomustieto eikä uskontoa. Ei kyllä paljoa ole tietoa kummankaan sisällöstä nykyään, mutta on tässä aikaa ottaa selvää. Ja aion ottaa.
Riemumieli kirjoitti:Keitä ovat nämä 60- ja 70-luvuilla syntyneet ja tiukassa luterilaisessa kurissa kasvatetut yksilöt? Ikävää ettet usko mihinkään, jos nyt vaikka itseesi?Kiukkutipu kirjoitti:Ja tuohon uskontoasiaan. Mun ymmäärtääkseni 60- ja 70-luvuilla syntyneet tiukan luterilaisessa kurissa kasvatetut yksilötkin ovat voineet vapaasti valikoida mihin uskovat eikä mitään aivopesua ole harjoitettu.
Ylermi Ylihankala kirjoitti:Ymmärrän kottiksen pointin, mut mielestäni loivasti demonisoit uskonnon opetusta ym. Kaikesta huolimatta uskonto ei ole mkn HIV.
Suoraselkäistä puhetta! Ehdotan, että kukaan ei saa lausua mitään kriittistä uskonnonopetuksesta tai etsiä parannusta nykytilanteeseen missään muussakaan asiassa, ennen kuin sotaveteraanien asiat on saatu kuntoon!masa kirjoitti:Nimenomaan. Itse muistan omilta eka-tokaluokan uskontotunneilta vaan mukavia hetkiä, kun opettaja kertoili jonkun jeesushepun seikkailuista ja taikavoimista. Taisivat olla ihan suosikkituntejani silloin..NuoriDaavid kirjoitti:Noi uskontojutut nyt on sama kuin Joulupukki imho.