Ei välttämättä, mutta ulkoisiin tekijöihin pitäydyttäessä näin juuri on. Jostain on lähdettävä liikkeelle.So Hard kirjoitti:Kirkollisveron maksamisella ja henkilökohtaisella suhteella mielikuvitusolentoon ei välttämättä ole yhteyttä kumpaankaan suuntaan.
Mammailu 2.0
-
- Kitisijä
Re: Mammailu 2.0
Paras päivä ikinä.
-
- Kitisijä
Puhuit jumalattomista, et seurakunnan jäsenistä. Aivan eri asia.Riemumieli kirjoitti:Ei välttämättä, mutta ulkoisiin tekijöihin pitäydyttäessä näin juuri on. Jostain on lähdettävä liikkeelle.So Hard kirjoitti:Kirkollisveron maksamisella ja henkilökohtaisella suhteella mielikuvitusolentoon ei välttämättä ole yhteyttä kumpaankaan suuntaan.
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
Ylistyslaulu Manducalle! Ekan kanssa koitin kantoliinaa ja ei ole sellainen pitkä rätti minua varten. Myöhemmin käytössä oli rintareppu josta paikallisen MLL:n tapahtumassa sain noottia että tulee lapselle lonkkavika ja selkä menee kieroon, ei opi kävelemään ja varmasti vaikuttaa älyynkin. Olisin ko. reppua käyttänyt silti nytkin mutta tämä on parempi ihan vastasyntyneelle. Ihan sujuvasti onnistuin syömään, täyttämään astianpesukoneen ja nyt nettailemaan lapsi repussa, mieletön vapaus verrattuna pallon päällä pomppimiseen muksu toisella olalla.
Elämä kantaa, jos sen antaa
-
- Kitisijä
^ Onnittelut lienee paikallaan? 

When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
-
- Kitisijä
Opettaminen aloitetaan heti alussa, 3-vuotiaalta väärien oppien vaihtaminen kestää kauaaaaaaaaan. Päiväkodista tulee todennäköisesti palautetta harva se päivä, koska herranterttu tekee toisin kuin muut, koska kotona on aina saanut tehdä mitä vain ilman seuraamuksia.Kottarainen kirjoitti: Kokeiltu on huutamista, kiristystä lelujen jäähytyksellä ja viimeksi vaan puin vaatteet rääkyvälle ja potkivalle raivottarelle väkisin.
Tää alkoi kun mummi hoiti taannoin pari viikkoa putkeen päivisin ja olivat tehneet lähtöä 3 tuntia. Nyt on ilmeisesti metsittynyt ja muutenkin pukannut kunnon uhmaikä. Onpa hienoa.
Edit: Onneksi menee pian päiväkotiin. Mummi ei ole mikään varsinainen rajojen ja johdonmukaisuuden airut, joten mennee pahemmaksi vaan kunnes kaikki ovat samassa linjassa.
Paras päivä ikinä.
-
- Kitisijä
Kyllä nyt varmaan jotain merkkejä on ollut? Uhma on niin kuin kapinahenki, se on murskattava heti kättelyssä, muuten menee vaikeaksi.Kottarainen kirjoitti:Tätä pukemisongelmaa tai muutakaan ongelmaa ei ole ollut silloin heti alussa, niin mitä olisi voinut opettaa. Kuten sanottu, alkoi joitakin viikkoja sitten. Tähän asti on ollut varmaan poikkeuksellisen sopuisa lapsi.
Paras päivä ikinä.
Riemumieli kirjoitti: Uhma on niin kuin kapinahenki, se on murskattava heti kättelyssä, muuten menee vaikeaksi.
Näin on. Jos ei lapsi mene nurkkaan seisomaan kun isi tulee kotiin, on kasvatus mennyt ihan pieleen.
Kottarainen kirjoitti: Pitänee paikkansa se Elpan taannoinen kommentti, että 2-vuotias vasta kasvattelee sarvia siinä missä 3-vuotias on itse piru.
Ei välttämättä. Meillä on nyt 2 vuotiaalla uhmaikä, kun taas 4 vuotiaalla ei ollut sellaista juuri ollenkaan.
-
- Kitisijä
Välillä joutuu pukemaan tai pesemään hampaat väkisin. Jäähyt käyttöön. Tärkeitä leluja jäähylle ja kivojen asioiden perumista. Siis normi settiä meillä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
-
- Kitisijä
Vaatteet väkisin päälle vaan, vaikka tekoreippaasti jutellen hups miten hienosti menikin takki päälle ja kohta ollaan ulkona. Tai siis mun mielipide ja käytännön kokemus on opettanut, että neuvottelemaan joutuu vähemmän, jos siihen ei anna vastapuolelle(pieni lapsi) mahdollisuutta. Siis tietyissä tilanteissa, kuten nyt puetaan, pestään hampaat ja mennään nukkumaan. Tavallaanhan tuo on juuri sitä valtataistelua, kumpi voittaa, lapsi vai vanhempi. Vanhemman voittaessa lapsen olo on taatusti turvallisempi.
Prepare for the worstest.
Jos ei pukeminen meinaa onnistua, ilmoitan että jäät sitten tänne ja me muut mennään. Tähän asti on vielä toiminut kumpaisenkin kanssa.Kottarainen kirjoitti:Mutta siis, miten muut ootte tämmöisiä pikkudemoneita käsitelleet?
2 vuotiaan kanssa on suurin issue tällä hetkellä syömisen kanssa, tai paremminkin sotkemisen kanssa. Minä veisin sotkemisen alettua lautasen pois, mutta eukolla ei piisaa luonto siihen. Siispä olemme tilanteessa jossa äiti silittää, isi kiristää ja muksu tekee mitä huvittaa.
Väkisin ei kuitenkaan tehdä mitään. Siinä hommassa ei mene kuin itseltä hermo.
-
- Kitisijä
Periaatteessahan suositellaan käytettäväksi vain uhkauksia, jotka voi myös toteuttaa. Itse en suosisi tuota yksinjättämisellä uhkailua. Joko lapsi ajan myötä tajuaa sen olevan tyhjä uhkaus, tai sitten oikeasti uskoo vanhemman tekevän niin. Kyllähän jotkut niin tekevätkin, mutta voi olla pienellä aikamoinen hätä jos vanhempi lähtee ovet paukkuen "kauppaan" jättäen huutavan lapsen eteiseen. Terroria.
-
- Kitisijä
Tarkoitin murskaamisella juuri tätä. Kun tehdään vaan alusta asti samalla tavalla, ei vedetä mutkia suoraksi eikä neuvotella, ei asiasta tarvitse tapella. Tai toki tarvitsee, mutta ei ainakaan tarvitse opettaa uusia malleja vanhojen epäonnistuneiden tilalle.nowaysis kirjoitti:Tai siis mun mielipide ja käytännön kokemus on opettanut, että neuvottelemaan joutuu vähemmän, jos siihen ei anna vastapuolelle(pieni lapsi) mahdollisuutta. Siis tietyissä tilanteissa, kuten nyt puetaan, pestään hampaat ja mennään nukkumaan. Tavallaanhan tuo on juuri sitä valtataistelua, kumpi voittaa, lapsi vai vanhempi. Vanhemman voittaessa lapsen olo on taatusti turvallisempi.
Paras päivä ikinä.
nowaysis kirjoitti:P. Terroria.
No sehän onkin tosi turvallista kun pidetään lapsi väkisin sylissä kiinni että saadaan tungettua sille väkivalloin vaatteet päälle. Ehkä kannattais kokeilla myös sitomista tai vaikka käsirautoja jos ei piltti meinaa tarhasta kotiin lähteä.
Riemumieli kirjoitti: Tarkoitin murskaamisella juuri tätä. Kun tehdään vaan alusta asti samalla tavalla, ei vedetä mutkia suoraksi eikä neuvotella, ei asiasta tarvitse tapella.
Niitä kutsutaan rutiineiksi, ei murskaamiseksi.
-
- Kitisijä
Se ei ole pelon luomista uhkailulla, joka johtaa toivottavaan toimintaan. Ero on siinä, että väkisinpukeminen on avointa, siinä tehdään kuten sanotaan:"Nyt sulle puetaan vaatteet päälle ja sitten mennään." Tuo uhkailu on kepulointia. Siksi sitä ei suositella.
Muah. Kyllä mä uskon että lapselle on paljon miellyttävämpi kokemus se, että sanotaan päiväkodin ovella että isi lähtee nyt kotiin leikkimään. Jääkö lillapilla tänne, vai tuleeko isin mukaan, kuin se että otetaan siitä rimpuilevasta ja kiljuvasta rääpäleestä kiinni ja tungetaan se väkisin niihin rytkyihin.nowaysis kirjoitti:Se ei ole pelon luomista uhkailulla, joka johtaa toivottavaan toimintaan.
Meillä ei ole koskaan lähdetty päiväkotiin tai päiväkodista itkien tai väkisikin.
-
- Kitisijä
Masan viestistä tuli mieleen, kun jossain ajankäyttöhaastattelussa yllättävän suuri osa korkeastikoulutetuista työssäkäyvistä vanhemmista ilmoitti leikkivänsä, siis aktiivisesti leikkivänsä lapsensa kanssa arkisin 4 tuntia päivässä. Joka päivä. Ne on varmaan ne samat tyypit, jotka ostaa helvetisti alkoholia jota ei koskaan juoda.
Mä kuulun kans siihen porukkaan, joka pitää selkeitä rajoja ja aikuisen tekemiä päätöksiä lapsen kannalta turvallisimpina. Aina hämmästelen niitä perheitä, jossa alle kouluikäinen tekee päätökset koko perheen ruokavalintojen, vaatevalintojen, toimintatapojen ja melkein kaiken muunkin suhteen. Tietysti yhteistä neuvotteluvaraa voi olla sellaisissa päätöksissä, joihin lapsella on kapasiteettia osallistua.
Mä kuulun kans siihen porukkaan, joka pitää selkeitä rajoja ja aikuisen tekemiä päätöksiä lapsen kannalta turvallisimpina. Aina hämmästelen niitä perheitä, jossa alle kouluikäinen tekee päätökset koko perheen ruokavalintojen, vaatevalintojen, toimintatapojen ja melkein kaiken muunkin suhteen. Tietysti yhteistä neuvotteluvaraa voi olla sellaisissa päätöksissä, joihin lapsella on kapasiteettia osallistua.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
-
- Kitisijä
Mitäs sitten, jos lillapilla ilmoittaa jäävänsä mieluummin päiväkotiin tätien kanssa leikkimään, tai tätien lähtiessä kotiin vaikka rohkeuden huumassaan yksin koko yöksimasa kirjoitti: Muah. Kyllä mä uskon että lapselle on paljon miellyttävämpi kokemus se, että sanotaan päiväkodin ovella että isi lähtee nyt kotiin leikkimään. Jääkö lillapilla tänne, vai tuleeko isin mukaan, kuin se että otetaan siitä rimpuilevasta ja kiljuvasta rääpäleestä kiinni ja tungetaan se väkisin niihin rytkyihin.
Meillä ei ole koskaan lähdetty päiväkotiin tai päiväkodista itkien tai väkisikin.

Näitäkin on.
Kottarainen kirjoitti:Mä en halua uhata yksin jättämisellä. Pelkään että saa jonkun hylkäämisfobian tms.
Ei kyse ole mistään yksin jättämisestä, vaan siitä että piltti itse tehdä sen johdatellun päätöksen.
hammaspesulla: auttaako isi sua pesemään hampaat niin päästää nopeammin lukemaan puputupunaa vai jäätkö itse pesemään?
aamutoimissa: haalarit levitään lattialle ja sanotaa lillapillalle että osaatko laittaa ite. Yritys on kova ja jossain kohden sanotaan että auttaako isi niin keretään aamupalalle päiväkotiin vai haluatko jäädä ilman aamupalaa?
pihaleikkeihin meno: haluatko sä jäädä yksin sisälle kun muut menee pihalle laskemaan mäkeä?
hoplopisssa: mennäänkö kotiin tekemään jotain kivaa vai jäätkö mielummin tänne? lämmitetään vaikka sauna tai mennään kylpyyn
Koskaan ei olla myöskään pakotettu syömään lautastaan tyhjäksi jne. Syö minkä jaksaa ja haluaa. Jos ei syö, ei myöskään ole tarjolla muuta ruokaa kuin vasta seuraavana ruoka-aikana.
Minusta kaikenlainen pakottaminen vasten lapsen tahtoa on ihan älytöntä pahan mielen ja stressin rakentamista itselle. Kyllä aikuisen pitää osata johdatella lapsi oikeaan ratkaisuun puhumalla. Tuskin yksikään kotimainen muksu on myös nälkään kuollut, joten syömispakottaminenkin on ihan turhaa.
Siten keksitään jotain muuta. Isi menee sitten nukkumaan lillapillan sänkyyn ja kuolaa yöllä sen unilelut ihan märäksi tai jotain. Jos lillapilla haluaa jäädä yksin päiväkotiin yöksi, niin kuka antaa sille unimaitoa ja lukee iltasadun?nowaysis kirjoitti: Mitäs sitten, jos lillapilla ilmoittaa jäävänsä mieluummin päiväkotiin tätien kanssa leikkimään, tai tätien lähtiessä kotiin vaikka rohkeuden huumassaan yksin koko yöksi
Näitäkin on.
-
- Kitisijä
Uhkailu yksin jättämisellä ollut jatkuvassa käytössä, toiminut.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
-
- Kitisijä

Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
-
- Kitisijä
Minusta on edelleen outoa tarjota vaihtoehtoja, joilla ei ole pohjaa, vai onko noilla? Jos lapsi aina valitsee aikuisen tahdon mukaisen vaihtoehdon, niin fine. Ongelma on siinä, että kaikki eivät valitse, ja mietin teoreettisesti että mitä silloin tuossa tilanteessa teet. Tai isomman lapsen kanssa, jonka oma tahto on jo eri luokkaa.
exsu kirjoitti:Aika sööttiä tuo masan lässytys. Mulla ei ehkä riittäis hermot tuollaiseen.
Se on iso osa isin ja isin prinsessan leikkiä. Me mennään monta kertaa päiväsä läpi kysymykset: kuka on isin prinsessa? Lillapilla! Kuka on isin possu? Lillapilla! jne jne.
Lapsille pitää lässyttää. Ei ne ymmärrä saksalaista sotilaskommunikaatiota.