Ymmärrän täysin, että opettajien keinoja halutaan rajoittaa. Tuossa pitäisi kuitenkin tasapainon vuoksi mahdollistaa esimerkiksi määräaikainen koulusta erottaminen. Yläasteiässä olisi hyvä alkaa opettelemaan, että asiat voi joko puhua rauhassa selväksi tai sitten ovia voi sulkeutua.masa kirjoitti:Yhtäkaikki, sen mitä rouva on noista opettajan nykypäivän keinoista kertonut, niin kyllä heikoksi on opettajan keinot häirikköjen kanssa menneet. Pitäisi olla tasa-arvoinen oppimahdollisuus kaikille, mutta silti häiriköt saavat tehdä mitä huvittaa ja loppuluokka opettajineen kärsii.
Päivän uutiskatsaus
-
- Kitisijä
- Viestit: 23966
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Päivän uutiskatsaus
-
- Kitisijä
- Viestit: 2910
- Liittynyt: 16.08.2005 16:16
- Paikkakunta: Tre
Re: Päivän uutiskatsaus
Naurettavaa pelleilyä ja pätemistä, jos ei muka ruokalassa saa olla huppu päässä.
Tuhmasta päästä nauttii koko ruumis.
Re: Päivän uutiskatsaus
sivustahuutaja kirjoitti:
Ymmärrän täysin, että opettajien keinoja halutaan rajoittaa.
No kun ei ole enää mitään keinoja mitä rajoittaa. Kaikki on jo rajoitettu.
-
- Kitisijä
- Viestit: 23966
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Päivän uutiskatsaus
^ hupulla ei ole merkitystä, vaan sillä ovatko valvotut käyttäytymisnormit johdonmukaisia. Jos koulussa ei saa pitää hattua tai huppua luokissa ja ruokalassa, niin sitten ei saa.
-
- Kitisijä
- Viestit: 23966
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Päivän uutiskatsaus
Sitten pitäs olla käytössä se erottaminen. Vaikka 3 varotusta ja ulos. Sakottaminen voisi toimia myös, nimetään se vaikka järjestyksenvalvontamaksuksi ja peritään varoitusten yhteydessä.masa kirjoitti:sivustahuutaja kirjoitti:
Ymmärrän täysin, että opettajien keinoja halutaan rajoittaa.
No kun ei ole enää mitään keinoja mitä rajoittaa. Kaikki on jo rajoitettu.
-
- Kitisijä
- Viestit: 6126
- Liittynyt: 26.05.2006 10:01
- Paikkakunta: Bunnytown
Re: Päivän uutiskatsaus
Keneltä? Kotona asuvalta nuorelta vai sen vanhemmilta? Ei. Erottamisella edistettäisiin in most cases nuoren syrjäytymistä, jonka kustannukset taas otetaan verovaroista, ja ovat huomattavasti suuremmat kuin juuri jani-petterille laaditun erityiskoulutuksen, jonka avulla hän voisi tulevaisuudessa tienata edes osan omasta toimeentulostaan.
Kyllä noihin löytyy parempia keinoja, kunhan siellä löytyy muutama fiksu pää eikä byrokratian anneta tulla esteeksi. Isot laivat kääntyy hitaasti.
Edelleenkään monilla tasoilla ei oikein tajuta, kuinka suuria säästöjä saadaan, jos satsataan asioihin ENNEN kuin paska lentää tuulettimeen.
Kyllä noihin löytyy parempia keinoja, kunhan siellä löytyy muutama fiksu pää eikä byrokratian anneta tulla esteeksi. Isot laivat kääntyy hitaasti.
Edelleenkään monilla tasoilla ei oikein tajuta, kuinka suuria säästöjä saadaan, jos satsataan asioihin ENNEN kuin paska lentää tuulettimeen.
Prepare for the worstest.
-
- Kitisijä
- Viestit: 6332
- Liittynyt: 05.10.2010 12:11
- Paikkakunta: Tampere
Re: Päivän uutiskatsaus
Mun mielestä siinä videolla näyttää siltä, että opella palaa pinna ja se lähtee rynnimään päälle. Tilanteen olisi voinut hoitaa rauhallisemmin ja vähemmän uhkaavasti. Omalla lastensuojelulaitoskokemuksella väittäisin, että väkivalta synnyttää väkivaltaa. Mitä kauemmin auktoriteetti voidaan säilyttää muuten kuin fyysisen koskemattomuuden loukkaamisella, sitä vähemmän myöskään nuorisolaiset turvautuvat fyysisiin hyökkäyksiin. Opettajalla pitää olla mahdollisuus ohjata oppilas vaikka sitten fyysisesti avustaen tilanteesta ulos, mutta videolla näkyvä ryntäys ei mielestäni ole perusteltu. En ota kantaa onko se irtisanomisperuste.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Ihan piece of Kake Randelin.
-
- Kitisijä
- Viestit: 15197
- Liittynyt: 23.08.2011 9:23
- Paikkakunta: 7th heaven
Re: Päivän uutiskatsaus
Tämä on asia jossa en siedä yhtään kukkahattuilua. Opettaa ihan vääränlaisen kuvan maailmasta, jos pennut saavat räyhätä ja vittuilla ilman mitään seurausta. Kärsijänä kun on opettajien lisäksi kaikki oppilaat.
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
- Viestit: 6332
- Liittynyt: 05.10.2010 12:11
- Paikkakunta: Tampere
Re: Päivän uutiskatsaus
Mun mielestä myös se opettaa väärän kuvan maailmasta, jos kasvatustyön ammattilaiset voivat käyttää auktoriiteetin varjolla väkivaltaa lapsia kohtaan ilman seuraamuksia. Näiden kahden väliltä löytyy paljon hyviä toimintatapoja.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Ihan piece of Kake Randelin.
-
- Kitisijä
- Viestit: 6126
- Liittynyt: 26.05.2006 10:01
- Paikkakunta: Bunnytown
Re: Päivän uutiskatsaus
Exsun kans samaa mieltä. Sama poistotoimenpide ois onnistunu myös ilman tuota syöksyä, ja silloin se ois vaikuttanu harkitummalta ja vähemmän uhkaavalta, eikä ko. kohua olisi silloin ehkä edes syntynyt. Vastaavassa tilanteessa itse ehkä "hellästi" mutta määrätietoisesti ohjaisin oppilaan selästä ulos. Mikäli kosketuksesta seuraisi vitun huora älä saatana koske muhun, sanoisin että ole hyvä ja kävele itse, sillä jos et sitä tee niin sinut ohjataan sillä tuollainen käytös ei ole täällä sallittua.
Tuolla tavalla toimien oma selustakin olisi paremmin turvattu.
Toki on ihan normia, että jos haukutaan läskiksi siaksi muiden kuullen, palaa pinna, asiasta tulee henkilökohtainen. Tuossakin ope olisi voinut sanoa, että jos sinä et näistä kehotuksista huolimatta nyt lähde tai sulje suutasi, sinut ohjataan pois. Pitää läskiksi siaksi haukkumista nuoren oman pahan olon purkamisena, ja asettua sen yläpuolelle. Enkä tarkoita, että sitä tulisi sietää, mutta sen ei tulisi antaa provosoida.
Olisi kiva tietää, mitä ko. oppilaan ja open tausta on, siis mitä muuta skismaa siellä vuorovaikutuksessa on.
Tuolla tavalla toimien oma selustakin olisi paremmin turvattu.
Toki on ihan normia, että jos haukutaan läskiksi siaksi muiden kuullen, palaa pinna, asiasta tulee henkilökohtainen. Tuossakin ope olisi voinut sanoa, että jos sinä et näistä kehotuksista huolimatta nyt lähde tai sulje suutasi, sinut ohjataan pois. Pitää läskiksi siaksi haukkumista nuoren oman pahan olon purkamisena, ja asettua sen yläpuolelle. Enkä tarkoita, että sitä tulisi sietää, mutta sen ei tulisi antaa provosoida.
Olisi kiva tietää, mitä ko. oppilaan ja open tausta on, siis mitä muuta skismaa siellä vuorovaikutuksessa on.
Viimeksi muokannut nowaysis, 09.04.2013 14:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Prepare for the worstest.
-
- Kitisijä
- Viestit: 4924
- Liittynyt: 28.01.2011 22:35
- Paikkakunta: Pökäle
Re: Päivän uutiskatsaus
Yhteiskuntatieteissä on nykyään monta ongelmaa. Yksi on se, että sosiologia tietoisesti unohtaa biologian. Toinen on se, että vuorovaikutustilanteissa ei saa käyttää kosketusviestintää, joka on imagollisen viestinnän alakategoria ja tarkoittaa esimerkiksi sitä, että lyödään nyrkillä perään, jotta viesti menee perille.
People be like: Why are you doing something that I don't immediately understand? And I'm like: What?!
-
- Kitisijä
- Viestit: 4217
- Liittynyt: 17.04.2007 11:39
Re: Päivän uutiskatsaus
Ja yhä useampi mies unohtaa haihattelut opettajana olemisesta.
-
- Kitisijä
- Viestit: 6126
- Liittynyt: 26.05.2006 10:01
- Paikkakunta: Bunnytown
Re: Päivän uutiskatsaus
Tuo auktoriteetin säilyminen on eniten kiinni opettajan persoonasta, ja taidosta löytää jokaisen oppilaan kohdalla juuri oikea tapa olla vuorovaikutuksessa niin, etteivät välit tulehdu tuolla tavalla, joka johtaa pinnan palamiseen. Itse saatan sanoa usein häiriköijälle/kiusaajalle, että sulla varmaan on kurja olla kun pitää puhua noin rumasti, koska jos sulla ois kaikki ok niin et varmaan tuntisi tarvetta hakea huomiota tuolla tavalla, voidaan keskustella asiasta vaikka tunnin jälkeen, jos haluat jutella. Tuo on hieman tollanen borderline nolaava/auttava, mutta samalla tekee selväksi että yritän selvittää mistä moinen käytös johtuu, jolloin siihen on helpompi vaikuttaa, kuin pelkällä rankaisulla, joka usein hoitaa vain oireita, ei itse syytä. Paitsi niissä tapauksissa, joissa vain haetaan rajoja.
Enkä todellakaan ole mikään mega-auktoriteetti, mutta koska mun kohdalla se ei voi perustua fyysiseen uhkaan, sen on löydyttävä sitä kautta, että oppilas tai lapsi yleensä tajuaa minusta olevan jotain hyötyä hänelle, jolloin hänellä on vähemmän motivaatiota vittuilla ja käyttäytyä hankalasti. Tämä perustuu juuri siihen, että palkitaan sitä positiivista käytöstä, jolloin huomiota haetaan mieluummin sen kuin negatiivisen häiriköinnin kautta.
Sanoisin, että ihan sama pätee myös lapsi-vanhempi -suhteissa. Kun positiivisen palautteen ja vuorovaikutuksen kuppi on täynnä, ei huomiota tarvitse hakea negatiivisen kautta, normaalit kiukkupyllyilyt poislukien. Sama muuten pätee myös parisuhteessa. Tekeekö mieli nalkuttaa, jos on saanut tarpeeksi haluamaansa huomiota?
Enkä todellakaan ole mikään mega-auktoriteetti, mutta koska mun kohdalla se ei voi perustua fyysiseen uhkaan, sen on löydyttävä sitä kautta, että oppilas tai lapsi yleensä tajuaa minusta olevan jotain hyötyä hänelle, jolloin hänellä on vähemmän motivaatiota vittuilla ja käyttäytyä hankalasti. Tämä perustuu juuri siihen, että palkitaan sitä positiivista käytöstä, jolloin huomiota haetaan mieluummin sen kuin negatiivisen häiriköinnin kautta.
Sanoisin, että ihan sama pätee myös lapsi-vanhempi -suhteissa. Kun positiivisen palautteen ja vuorovaikutuksen kuppi on täynnä, ei huomiota tarvitse hakea negatiivisen kautta, normaalit kiukkupyllyilyt poislukien. Sama muuten pätee myös parisuhteessa. Tekeekö mieli nalkuttaa, jos on saanut tarpeeksi haluamaansa huomiota?
Viimeksi muokannut nowaysis, 09.04.2013 14:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Prepare for the worstest.
-
- Kitisijä
- Viestit: 6126
- Liittynyt: 26.05.2006 10:01
- Paikkakunta: Bunnytown
Re: Päivän uutiskatsaus
Disagreeraan. Näitä alueita käsittelevät sosiologiaa enemmän psykologia ja sosiaalispykologia, joissa molemmissa biologinen puoli on vahvasti ja edelleen kasvavassa määrin edustettuna.Bhven kirjoitti:Yhteiskuntatieteissä on nykyään monta ongelmaa. Yksi on se, että sosiologia tietoisesti unohtaa biologian. Toinen on se, että vuorovaikutustilanteissa ei saa käyttää kosketusviestintää, joka on imagollisen viestinnän alakategoria ja tarkoittaa esimerkiksi sitä, että lyödään nyrkillä perään, jotta viesti menee perille.
Eikä koskettamista ole kielletty, voiman käyttäminen on.
Prepare for the worstest.
-
- Kitisijä
- Viestit: 6126
- Liittynyt: 26.05.2006 10:01
- Paikkakunta: Bunnytown
Re: Päivän uutiskatsaus
Poliisi- ja vartijakouluissa lienee vielä tilaa, jos painia haluaahuima kirjoitti:Ja yhä useampi mies unohtaa haihattelut opettajana olemisesta.

Prepare for the worstest.
-
- Kitisijä
- Viestit: 2574
- Liittynyt: 26.10.2012 19:48
- Paikkakunta: Joo
Re: Päivän uutiskatsaus
Kyseistä keissiä seuranneena - ei olisi pitänyt erottaa. Lähettää ihan väärän viestin häirikköoppilaille.
Jos mun poijjaat on yläasteiässä päättävät häiritä ja opettaja joutuu tarraamaan hihasta... todennäköisesti soitan ja kiitän haukkumisen sijasta. Jos niitä auktoriteettejä ei kunnioiteta koulussa, niin myöhemmässä elämässä tulee taatusti vaikeuksia.
Itse muistan yläasteiässä joskus kieltäytyneeni riisumasta takkia oppitunnilla. Tunti jälkkäriä tuli että heilahti ja lensin ulos luokasta. Otin opikseni, eikä kyseisen maikan kanssa ollut jatkossa mitään vaikeuksia.
Jos mun poijjaat on yläasteiässä päättävät häiritä ja opettaja joutuu tarraamaan hihasta... todennäköisesti soitan ja kiitän haukkumisen sijasta. Jos niitä auktoriteettejä ei kunnioiteta koulussa, niin myöhemmässä elämässä tulee taatusti vaikeuksia.
Itse muistan yläasteiässä joskus kieltäytyneeni riisumasta takkia oppitunnilla. Tunti jälkkäriä tuli että heilahti ja lensin ulos luokasta. Otin opikseni, eikä kyseisen maikan kanssa ollut jatkossa mitään vaikeuksia.
Amazing shit happens!
-
- Kitisijä
- Viestit: 23966
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Päivän uutiskatsaus
Lähes poikkeuksetta auktoriteetti pohjautuu negatiivisiin tulemiin johtavan eskaloitumisen mahdollisuuteen. Jos pomo esittää suosituksia, niin niitä kannattaa kuunnella jos urakehitys kiinnostaa. Jos vaimo esittää suosituksia, niin niihinkin pitää suhtautua ymmärtävästi, jos selkään mielii illalla. Jos negatiivisen tuleman uhka poistetaan, niin auktoriteetti häviää meiltä useimmilta hyvin nopeasti. Jos mitään rangaistuksia ei ole, niin mitä aktoritettia opettajalla muka olisi niitä kohtaan, jotka eivät koe saavansa koulusta mitään?nowaysis kirjoitti:Tuo auktoriteetin säilyminen on eniten kiinni opettajan persoonasta, ja taidosta löytää jokaisen oppilaan kohdalla juuri oikea tapa olla vuorovaikutuksessa niin, etteivät välit tulehdu tuolla tavalla, joka johtaa pinnan palamiseen.
Luonnollista auktoriteettia omaaviin friikkeihin on ihan turha vedota, koska ei niitä yritysmaailmassakaan juuri vastaan tule.
-
- Kitisijä
- Viestit: 6126
- Liittynyt: 26.05.2006 10:01
- Paikkakunta: Bunnytown
Re: Päivän uutiskatsaus
Ei sitä munkaan mielestä pidä missään nimessä erottaa. Myöntää vaan, että paloi pinna, ja olisi voinut toimia toisin. Tuossa videolla ei ole kyseessä pelkkä hihaan tarttuminen.
Niinhän se on, että kun kommunikaatio loppuu, alkaa väkivalta.
sivustahuutaja: Riippuu kyllä täysin organisaatiosta. Auktoriteetistä osa perustuu karismaan. Onhan se hienoa, että saa tyypit toimimaan haluamallaan tavalla ilman että tarvitsee edes uhkailla. Enkä maininnut missään rangaistuksen poistamista, vaan sitä, että pääpaino on hyvässä, eikä apinameinigillä rankaisussa. Pääsääntöisesti firmoissa houkutellaan jengiä tekemään hyvää duunia palkintojen toivossa, ei sillä että jos tää menee huonosti, sinut alennetaan. Rangaistus voi olla se, että jotain kivaa jää tekemättä. Näinhän se usein koulussa onkin, organisaatiossa jos ei miellytä pomoa, saa vähemmän hyviä mahdollisuuksia edistää uraansa. Varmaan myös tiedät, että johtamistyylejä on erilaisia, ja eri tilanteissa toimivat parhaiten eri tyylit. Eturintamalla pommien ja gommien lentäessä ei jäädä keskustelemaan miksi tässä näin kävi, mutta yläasteella sille pitäisi olla aikaa.
Minä tiedän kyllä yritysmaailmassa toimivia johtajia, joiden vuorovaikutustaidot ja kannustavuus ovat ihan huipputasoa. Sellaisen ihmisen alaisena on KIVA työskennellä ->hyvä motivaatio -> hyvä tulos. Kun ollaan kivoja, kaikilla on kivempaa. Eikä kivana oleminen tarkoita sitä, että saa tehdä mitä haluaa, vaan että sovituista säännöistä pidetään kiinni, koska siihen on sisäinen motivaatio ulkoisen pakon sijaan = good management.
Niinhän se on, että kun kommunikaatio loppuu, alkaa väkivalta.
sivustahuutaja: Riippuu kyllä täysin organisaatiosta. Auktoriteetistä osa perustuu karismaan. Onhan se hienoa, että saa tyypit toimimaan haluamallaan tavalla ilman että tarvitsee edes uhkailla. Enkä maininnut missään rangaistuksen poistamista, vaan sitä, että pääpaino on hyvässä, eikä apinameinigillä rankaisussa. Pääsääntöisesti firmoissa houkutellaan jengiä tekemään hyvää duunia palkintojen toivossa, ei sillä että jos tää menee huonosti, sinut alennetaan. Rangaistus voi olla se, että jotain kivaa jää tekemättä. Näinhän se usein koulussa onkin, organisaatiossa jos ei miellytä pomoa, saa vähemmän hyviä mahdollisuuksia edistää uraansa. Varmaan myös tiedät, että johtamistyylejä on erilaisia, ja eri tilanteissa toimivat parhaiten eri tyylit. Eturintamalla pommien ja gommien lentäessä ei jäädä keskustelemaan miksi tässä näin kävi, mutta yläasteella sille pitäisi olla aikaa.
Minä tiedän kyllä yritysmaailmassa toimivia johtajia, joiden vuorovaikutustaidot ja kannustavuus ovat ihan huipputasoa. Sellaisen ihmisen alaisena on KIVA työskennellä ->hyvä motivaatio -> hyvä tulos. Kun ollaan kivoja, kaikilla on kivempaa. Eikä kivana oleminen tarkoita sitä, että saa tehdä mitä haluaa, vaan että sovituista säännöistä pidetään kiinni, koska siihen on sisäinen motivaatio ulkoisen pakon sijaan = good management.
Prepare for the worstest.
-
- Kitisijä
- Viestit: 6126
- Liittynyt: 26.05.2006 10:01
- Paikkakunta: Bunnytown
Re: Päivän uutiskatsaus
Rangaistusta tärkeämpää on minusta se, että ope selvittäää MIKSI oppilas ei koe saavansa koulusta mitään, ja mitä tälle asialle voidaan tehdä. Siinä on taito, jonka hallinta herättää kunnioitusta.sivustahuutaja kirjoitti: Jos mitään rangaistuksia ei ole, niin mitä aktoritettia opettajalla muka olisi niitä kohtaan, jotka eivät koe saavansa koulusta mitään?
.
Ja edelleen, rangaistuksia ei tule poistaa.
Prepare for the worstest.
-
- Kitisijä
- Viestit: 15197
- Liittynyt: 23.08.2011 9:23
- Paikkakunta: 7th heaven
Re: Päivän uutiskatsaus
Eihän niitä edes ole. "Rangaistuksia" on tällä hetkellä jälki-istunto ja koulusta erottaminen. Kumpikaan ei toimi kunnon häirikköön. Jälkkäriin ei tartte mennä kun ei ole mahdollisuutta pitää siellä voimakeinoin ja erottaminen on häirikölle vain lomaa.nowaysis kirjoitti:rangaistuksia ei tule poistaa.
Ilman muuta opettajilla pitäisi olla voimakeinoina esim. jälki-istuun menemisen pakottaminen, luokasta poistaminen, esineiden pois ottaminen. Surkeimmat paskiaiset pitäisi saada suljettuun koulukotiin josta pääsee viikonloppulomalle jos on kiltisti.
Universaali disclaimer.
Re: Päivän uutiskatsaus
nowaysis kirjoitti:Tuo auktoriteetin säilyminen on eniten kiinni opettajan persoonasta, ja taidosta löytää jokaisen oppilaan kohdalla juuri oikea tapa olla vuorovaikutuksessa niin, etteivät välit tulehdu tuolla tavalla, joka johtaa pinnan palamiseen. Itse saatan sanoa usein häiriköijälle/kiusaajalle, että sulla varmaan on kurja olla kun pitää puhua noin rumasti, koska jos sulla ois kaikki ok niin et varmaan tuntisi tarvetta hakea huomiota tuolla tavalla, voidaan keskustella asiasta vaikka tunnin jälkeen, jos haluat jutella. Tuo on hieman tollanen borderline nolaava/auttava, mutta samalla tekee selväksi että yritän selvittää mistä moinen käytös johtuu, jolloin siihen on helpompi vaikuttaa, kuin pelkällä rankaisulla, joka usein hoitaa vain oireita, ei itse syytä. Paitsi niissä tapauksissa, joissa vain haetaan rajoja.
Enkä todellakaan ole mikään mega-auktoriteetti, mutta koska mun kohdalla se ei voi perustua fyysiseen uhkaan, sen on löydyttävä sitä kautta, että oppilas tai lapsi yleensä tajuaa minusta olevan jotain hyötyä hänelle, jolloin hänellä on vähemmän motivaatiota vittuilla ja käyttäytyä hankalasti. Tämä perustuu juuri siihen, että palkitaan sitä positiivista käytöstä, jolloin huomiota haetaan mieluummin sen kuin negatiivisen häiriköinnin kautta.
Sanoisin, että ihan sama pätee myös lapsi-vanhempi -suhteissa. Kun positiivisen palautteen ja vuorovaikutuksen kuppi on täynnä, ei huomiota tarvitse hakea negatiivisen kautta, normaalit kiukkupyllyilyt poislukien. Sama muuten pätee myös parisuhteessa. Tekeekö mieli nalkuttaa, jos on saanut tarpeeksi haluamaansa huomiota?
Tätä ylläolevaa toimintamallia on ajettu suomessa nyt kauanko? Pari vuosikymmentä?
Tulokset nähdään suoraan nuorison pahoinvointina nykyään.
Koska palataan takaisin karttakeppiä kynsille ja nurkkaan seisomaan maailmaan?
-
- Kitisijä
- Viestit: 23966
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Päivän uutiskatsaus
Ei negatiivisen tuleman mahdollisuus ole uhkailua. Rangaistuksella ja kivan poisjäännillä ei myöskään ole suurta eroa silloin kun sitä kivaa on oikeasti jaossa. Iso osa jengistä työskentelee duuneissa, joissa yleneminen on ihan toivottu lopputulos. Jos pomolle haistattelu ja huppu päässä kulkeminen johtaa trainee-positioon jämähtämiseen, niin pitäisin sitä isompana rangaistuksena kuin firman vessan pesemistä tai läppärinvaihtoanomuksen eväämistä.nowaysis kirjoitti:sivustahuutaja: Riippuu kyllä täysin organisaatiosta. Auktoriteetistä osa perustuu karismaan. Onhan se hienoa, että saa tyypit toimimaan haluamallaan tavalla ilman että tarvitsee edes uhkailla. Enkä maininnut missään rangaistuksen poistamista, vaan sitä, että pääpaino on hyvässä, eikä apinameinigillä rankaisussa. Pääsääntöisesti firmoissa houkutellaan jengiä tekemään hyvää duunia palkintojen toivossa, ei sillä että jos tää menee huonosti, sinut alennetaan. Rangaistus voi olla se, että jotain kivaa jää tekemättä.
Käytännössä häirikköoppilasta voi olla aika vaikea motivoida sillä, että 'nyt jos et keskity, niin et pääse haluamaasi yliopistoon'. Mielestäni koulusta erottaminen testaisi hyvällä tavalla koululaitosta. Jos koulu ei kykene tarjoamaan nuorelle mitään säilyttämisen arvoista, niin eikö peli ole jo silloin täysin menetetty ja koulussa pitäminen vain teatteria tilastojen kaunistamiseksi? Jos koulusta erottamisen uhka saisi nuoren sitoutumaan yhteisiin sääntöihin, niin sehän todistaisi koulun tarjoavan jotain arvokasta nuorelle.
-
- Kitisijä
- Viestit: 23966
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Päivän uutiskatsaus
Lapsen nolaaminen on sairasta väkivaltaa, varsinkin jos tekijänä on luottohenkilö, kuten opettaja.Kottarainen kirjoitti:Verrattaessa pikkulapsen kasvatukseen järjestän nämä konstit kuitenkin mieluummin niin, että ensin hyvällä ja sitten fyysisesti, nolaamalla ei ollenkaan. Nolaaminen tuntui kyllä taas aikanaan olevan hyvinkin toimivaa yläasteikäisiin rajojaan kokeileviin pikku-uroksiin.
Re: Päivän uutiskatsaus
Kottarainen kirjoitti: sitten vasta nolaamalla verbaalisesti
Tööt. Kiellettyä, verboten!!
Ja kun opettaja laittaa Hilman kautta oppilaan vanhemmalle meiliä että teidän markopetteri kusi pulpettiin, laittaa äityli viestiä haukkuen opettajan pystyyn että sun ois pitänyt viedä se kotiis vessaan.
Kärjistettyä, mutta noin se menee.
Viimeksi muokannut masa, 09.04.2013 16:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Kitisijä
- Viestit: 6126
- Liittynyt: 26.05.2006 10:01
- Paikkakunta: Bunnytown
Re: Päivän uutiskatsaus
Ehkä puhutaan hieman ristiin tässä.sivustahuutaja kirjoitti: Ei negatiivisen tuleman mahdollisuus ole uhkailua. Rangaistuksella ja kivan poisjäännillä ei myöskään ole suurta eroa silloin kun sitä kivaa on oikeasti jaossa. Iso osa jengistä työskentelee duuneissa, joissa yleneminen on ihan toivottu lopputulos. Jos pomolle haistattelu ja huppu päässä kulkeminen johtaa trainee-positioon jämähtämiseen, niin pitäisin sitä isompana rangaistuksena kuin firman vessan pesemistä tai läppärinvaihtoanomuksen eväämistä.
Käytännössä häirikköoppilasta voi olla aika vaikea motivoida sillä, että 'nyt jos et keskity, niin et pääse haluamaasi yliopistoon'. Mielestäni koulusta erottaminen testaisi hyvällä tavalla koululaitosta. Jos koulu ei kykene tarjoamaan nuorelle mitään säilyttämisen arvoista, niin eikö peli ole jo silloin täysin menetetty ja koulussa pitäminen vain teatteria tilastojen kaunistamiseksi? Jos koulusta erottamisen uhka saisi nuoren sitoutumaan yhteisiin sääntöihin, niin sehän todistaisi koulun tarjoavan jotain arvokasta nuorelle.
Juuri sitä yritän sanoa, että jos se yliopisto ei motivoi(peruskoulussa harvemmin, täytyy olla jotain paljon konkreettisempaa), täytyy selvittää MIKSI motivaatio on hukassa, ja miten se löytyisi. Ja jollekulle se junnupositio/pelkkä peruskoulutodistus saattaa olla ihan ok, mutta hyvä autopaikka on kerta kaikkiaan oltava. Mielestäni ydin onkin siinä, että selvittää sen, mikä motivoi juuri tätä kyseistä yksilöä.
Toki parin päivän erottaminen voi toimia herätteenä(minusta tätä pitäisi käyttää vain silloin kun oppilas on aiheuttanut konkreettista vahinkoa tai sen uhkaa), pidempi todennäköisesti lähinnä laskee motivaatiota entisestään. Kyse ei siis ole siitä, etteikö koululla olisi mitään tarjottaavaa, vaan ettei nuorella ole motivaatiota hyödyntää sitä. Peli ei todellakaan ole menetetty, ja erityisesti yläasteella se tulisi tehdä selväksi myös nuorelle itselleen. Ensin täytyy todeta vaiva, ja sitten hoitaa se. Lähtökohtaisesti häiriköivällä oppilaalla on ongelma, joka on hoidettavissa parhaassa tapauksessa kodin ja koulun(ja kenties muiden tahojen) yhteistyön avulla. Jos toisella osapuolella ei ole siihen intoa tai resursseja, on tilanne huomattavasti haastavampi.
Prepare for the worstest.