Lapsen nolaaminen on sairasta väkivaltaa, varsinkin jos tekijänä on luottohenkilö, kuten opettaja.[/quote]sivustahuutaja kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Toivottavasti se sieltä rivien välistä paistaakin, ja jos ei, niin kandee ottaa arskat pois.
Lapsen nolaaminen on sairasta väkivaltaa, varsinkin jos tekijänä on luottohenkilö, kuten opettaja.[/quote]sivustahuutaja kirjoitti:
En kumpikaan. Opettajan töitä olen kuitenkin männävuosina tehnyt ehkä yhden elämän tarpeisiin.exPertti kirjoitti:Oletko sinä nowa oikeasti opettaja vai tuleva sellainen?
Minusta jos joku tästä ymmärtää olla opiskelematta ala- tai yläasteen opettajaksi tässä kohussa voi olla jotakin hyvääkin.
Mistä sinä tiedät mitä rangaistuksia kussakin luokassa on käytössä? Kuinka hyvin olet perehtynyt aiheeseen? Fyysisesti jälki-istuntoon EI VOI pakottaa, se menisi vapauden riiston puolelle. Voit korjata, jos olen väärässä. Luokasta SAA poistaa, esineitä SAA takavarikoida. Koulun järjestyssäännöissä on usein tarkkaankin listattu, mitä koulussa ei saa olla mukana. Koulukoteihinhan ne surkeimmat keissit päätyvät jos ei löydetä muita ratkaisuja ajoissa, ja kuinka usein luulet että sillä taustalla ja uskolla omiin kykyihin(sen puutteella) saadan veroja maksavia kansalaisia. Yksisilmäisyyttä, dear Watson.So Hard kirjoitti:Eihän niitä edes ole. "Rangaistuksia" on tällä hetkellä jälki-istunto ja koulusta erottaminen. Kumpikaan ei toimi kunnon häirikköön. Jälkkäriin ei tartte mennä kun ei ole mahdollisuutta pitää siellä voimakeinoin ja erottaminen on häirikölle vain lomaa.nowaysis kirjoitti:rangaistuksia ei tule poistaa.
Ilman muuta opettajilla pitäisi olla voimakeinoina esim. jälki-istuun menemisen pakottaminen, luokasta poistaminen, esineiden pois ottaminen. Surkeimmat paskiaiset pitäisi saada suljettuun koulukotiin josta pääsee viikonloppulomalle jos on kiltisti.
Kottarainen kirjoitti: Kuulostan pikku hiljaa yhä enemmän muinaisjäänteeltä/masalta, mutta ei voi mitään.
nowaysis kirjoitti: Luokasta SAA poistaa,
Pyydän reksin paikalle, tai jonkun toisen opettajan. Tutkimusten mukaan se ei heikennä ko. open auktoriteettiä, vaan jopa vahvistaa sitä, koska oppilas näkee ettei ko. opettaja ole yksin häntä vastassa. Siirto ei ole pelkästään vanhemmista kiinni. Nuo ovat tosin usein harmillisen pitkiä prosesseja jos vanhemmat heittävät kapuloita rattaisiin, mutta kyseessä ei ole vanhempien päätös.masa kirjoitti:nowaysis kirjoitti: Luokasta SAA poistaa,
Miten poistat kun kieltäytyy lähtemästä?
Vaimolla on juuri tuollainen tapaus. 80 kiloinen iso äijänroikale joka häiritsee koko luokkaa, eikä suostu poistumaan luokasta pyydettäessä.
Kun vanhempien kanssa yritetään neuvotella ja siirtää häirikkö häirikköluokalle, vanhemmat kieltävät siirron ja ongelma jatkuu.
Vaimo on ollut opettajana valmistumisestaan asti. Ekaa kertaa uransa aikana on tullut tänä lukuvuonna muutaman kerran itkien koulusta kotiin. Ei kuulemma koskaan ole ollut aiemmin ongelmissa kenenkään kansssa, mutta tämä tapaus on aivan mahdoton. Ei minkäänlaista auktoriteettipelkoa vaan täysin teflonia.
nowaysis kirjoitti:
Pyydän reksin paikalle, tai jonkun toisen opettajan.
nowaysis kirjoitti: Siirto ei ole pelkästään vanhemmista kiinni. Nuo ovat tosin usein harmillisen pitkiä prosesseja jos vanhemmat heittävät kapuloita rattaisiin, mutta kyseessä ei ole vanhempien päätös.
exsu kirjoitti:Mutta jos muutamalla toistolla touhu muuttuu niin se on sen arvoista.
Ehkä reksi ei aja erityisopetuspäätöstä tarpeeksi rivakasti vanhempien takia? Paska mäihä, jos näin on. Mutta siis lähtökohtaisesti ei tuo ole tilanne, jota on vaan siedettävä.masa kirjoitti:nowaysis kirjoitti:
Kolmen vartin tunnista menee 30 minuuttia tuohon taskiin. 20 muuta oppilasta menettää yhden paskiaisen takia melkein koko oppitunnin.
En kyllä ymmärrä miksi olisi kiellettyä. Hyvin yleistä itse asiassa, että käytetään pienryhmätyöskentelyä vaikka erityisopen johdolla, jos normaalissa luokkatilanteessa tulee hulistua liikaa.masa kirjoitti:exsu kirjoitti:Mutta jos muutamalla toistolla touhu muuttuu niin se on sen arvoista.
Mun aikana meidän koulussa oli L9. Se oli luokka jonne siirrettiin aina tuntihäiriköt. Kukaan ei koskaan laittanut vastaan kun käsky L9:siin tuli ja siellä olitiin hiljaa ja opiskeltiin.
Nykyään tuokin on kuulemma kiellettyä. Täytyy vaan ymmärtää ja silittää päätä.
Eikö siellä ole oppilashuoltoryhmää, joka hoitaa tuota asiaa? Helsingissä sellainen on jokaisessa peruskoulussa.masa kirjoitti:
Tuota hommaa on hoidettava iltaisin ja viikonloppuisin koska virka-aikana siihen ei ole aikaa. Sivusta seuranneena voin todeta että kyllä opettaja melkoisen yksin tuossa hommassa on.,
Onko se reksi joku punttaaja tai krav magaaja? Vai miten hitossa kukaan poistaa turvallisesti itsensä painoisen äijän? Eikös vartijatkin tee ton minimissään parina? Yksi vartija kykenee lähinnä pitämään maassa muttei liikuttamaan. Meikäläinen ei kykene turvallisesti liikuttamaan edes 20 kiloa kevyempää vaimoa.masa kirjoitti:Kolmen vartin tunnista menee 30 minuuttia tuohon taskiin. 20 muuta oppilasta menettää yhden paskiaisen takia melkein koko oppitunnin.nowaysis kirjoitti:
nowaysis kirjoitti:
Eikö siellä ole oppilashuoltoryhmää, joka hoitaa tuota asiaa? Helsingissä sellainen on jokaisessa peruskoulussa.
"
Suvinen kirjoitti:käymällä oppilaaseen käsiksi opettaja lähetti suoran viestin oppilaalle, että provosointi on onnistunut ja oppilas vetänyt pidemmän korren ja fiuuuh, sinne meni viimeinenkin auktoriteetin ripe.
Provosoi tahallaan koska tietää ettei opettaja saa / voi käydä käsiksi. (oli isonveljen selän takana) Mutta ei se niin älykäs ja laskelmoiva ollut että provosoi saadakseen opettajan menettämään auktoritettinsä hermostumisen kautta.Suvinen kirjoitti:
Mitä tarkoitat viisaalla ja laskelmoivalla, sitäkö että ei siis sun mielestäsi provosoinut tahallaan vai sitä että ei laskelmoinut auktoriteetin menetystä?
Tätä komppaan. Ja masa, kyllähän noi muksut on todella laskelmoivia, mun mielestä ei saa kyllä sitä aliarvioida yhtään. Muksut oppii nimenomaan ne keinot, joilla saa tahtonsa lävitse tai toisen ärsytettyä, jos haluaa ja jos antaa mahkuja. Meillä oli naapurissa 4-vuotias, joka osas kyllä täysin vetää oikeista naruista jotta sai mitä halusi äidiltään tai mummoltaan, joilla oli todella ristiriitaiset kasvatusperiaatteet. Hermot meni molemmilla, muksuun, muihin lapsiin ja aikuisiin, joiden syytä tietysti suuri osa muksun epämiellyttävästä käytöksestä oli heidän mielestään. Nyt muksu ihan erilainen kun asuu siskollaan, ja sille on selkeät rajat ja kasvattaja käyttäytyy rationaalisesti. Sama se on myös oppilaiden keskuudessa, ne opettajat ja muut oppilaat, jotka menettävät hermonsa, saavat taatusti ärsytystä muita enemmän osakseen. Ja mun mielestä Suvinen on oikeassa, eli jos opettaja olisi käyttäytynyt rauhallisesti ja työntänyt oppilaan ulos, se ei veisi auktoriteettia niin kuin videolla näkyvä syöksyminen.Suvinen kirjoitti:Turhapa tähän on mitään lisätä, samaa mieltä.exsu kirjoitti:Mun mielestä siinä videolla näyttää siltä, että opella palaa pinna ja se lähtee rynnimään päälle. Tilanteen olisi voinut hoitaa rauhallisemmin ja vähemmän uhkaavasti. Omalla lastensuojelulaitoskokemuksella väittäisin, että väkivalta synnyttää väkivaltaa. Mitä kauemmin auktoriteetti voidaan säilyttää muuten kuin fyysisen koskemattomuuden loukkaamisella, sitä vähemmän myöskään nuorisolaiset turvautuvat fyysisiin hyökkäyksiin. Opettajalla pitää olla mahdollisuus ohjata oppilas vaikka sitten fyysisesti avustaen tilanteesta ulos, mutta videolla näkyvä ryntäys ei mielestäni ole perusteltu. En ota kantaa onko se irtisanomisperuste.
Mun kokeman mukaan se auktoriteetti on kaikkea muuta kuin fyysistä uhkaa, pikemminkin päinvastoin: käymällä oppilaaseen käsiksi opettaja lähetti suoran viestin oppilaalle, että provosointi on onnistunut ja oppilas vetänyt pidemmän korren ja fiuuuh, sinne meni viimeinenkin auktoriteetin ripe. Vai luuleeko joku, että jos opettaja olisi jatkanut virassaan, olisivat oppilaat yht'äkkiä alkaneet pelkäämään ja tottelemaan kyseistä opea? Markka vetoa, että kun kerran oli saatu ärsytettyä tuohon pisteeseen, olisi riemastunut provosointi vain jatkunut kunnes johonkuhun olisi _oikeasti_ sattunut.
Tässä tilanteessa tuo on puhdasta semantiikkaa kun lopputulos on sama.nowaysis kirjoitti: Kuten huomaat, kyse ei ole aina siitä, ettei olisi keinoja, vaan että niitä ei hyödynnetä kunnolla.
nowaysis kirjoitti:
Mikäli kyseessä on ysiluokkalainen, tässä vaiheessa kevättä tuskin enää siirrettäisiinkään, oli tapaus mikä hyvänsä.
nowaysis kirjoitti: Elät kyllä keinoinesi minulle hyvin vieraassa todellisuudessa, no newsflash there.
No höpöhöpö. Olen koko kouluikäni tuntenut ja kulkenut porukoissa joissa liikkui noita häiriköitä. Niin tyhmää sakkia siinä porukassa oli, ettei kukaan ajatellut muuta kuin suorittamaansa vittuilua ja eli sitä "kovan jannun" 15 sekuntiaan. Ei siinä mitään "syöttejä" aseteltu ja haettu viiden syötön kautta ylivoimamaalia.saira kirjoitti: Ja masa, kyllähän noi muksut on todella laskelmoivia, mun mielestä ei saa kyllä sitä aliarvioida yhtään. h.
Jos ne on Himasen tutkimuksia niin uskottavahan se on.nowaysis kirjoitti:Sinusta tieteellisellä tutkimuksella ei siis ole mitään virkaa? Ainakaan tässä asiassa?