NuoriDaavid kirjoitti:Nyt poika olisi lähdössä Hankoon kaverin vanhempien mökille Juhannuksena. Vanhemmat kyllä paikalla myös, mutta pojat asuvat saunamökissä.
Olemme arponeet kieltääkö vai ei. Toisaalta pelko, mitä siitä seuraa, toisaalta tietysti ei haluaisi eristää kavereistakaan.
Siis ymmärsinköä nyt oikein, että teitä pelottaa kun poika nukkuu sellaisessa tilassa missä ei ole aikuisia läsnä? Mitä siitä voi seurata? Homostelua? Too bad, ei kannata lykätä väistämätöntä
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
NuoriDaavid kirjoitti:Nyt poika olisi lähdössä Hankoon kaverin vanhempien mökille Juhannuksena. Vanhemmat kyllä paikalla myös, mutta pojat asuvat saunamökissä.
Olemme arponeet kieltääkö vai ei. Toisaalta pelko, mitä siitä seuraa, toisaalta tietysti ei haluaisi eristää kavereistakaan.
Siis ymmärsinköä nyt oikein, että teitä pelottaa kun poika nukkuu sellaisessa tilassa missä ei ole aikuisia läsnä? Mitä siitä voi seurata? Homostelua? Too bad, ei kannata lykätä väistämätöntä
Eh? Oletko tosissasi? Eihän tässä mitään homostelua pelätä vään kännissä tehtäviä typeryyksiä ja onnettomuuksia.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
NuoriDaavid kirjoitti:
Eh? Oletko tosissasi? Eihän tässä mitään homostelua pelätä vään kännissä tehtäviä typeryyksiä ja onnettomuuksia.
Oletko itse tosissasi? Ne vanhemmathan olis siinä samalla tontilla. Vai kuinka isosta kartanosta nyt on kyse? Ymmärrän tietysti siinä tapauksessa, että kyseessä on 10 hehtaarin metsä, jossa toisella puolella on päärakennus, jossa vanhemmat punkkaa ja toisella puolella on poikien saunamökki.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
NuoriDaavid kirjoitti:
Oletko itse tosissasi? Ne vanhemmathan olis siinä samalla tontilla. Vai kuinka isosta kartanosta nyt on kyse? Ymmärrän tietysti siinä tapauksessa, että kyseessä on 10 hehtaarin metsä, jossa toisella puolella on päärakennus, jossa vanhemmat punkkaa ja toisella puolella on poikien saunamökki.
No mä tiedän 99%:lla varmuudella tuo kaveriporukka tuntien, että viinan kanssa tullaan läträämään. Eihän ne siellä mökillä tietenkään pysy (mökki oli harhaanjohtava termi, kyseessä vanha huvila keskustan tuntumassa). Nehän pyörii siellä kaupungilla ja rannassa kaljakassien kanssa.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
No niin tuo selvensi asiaa. Jos ne ois oikeella mökillä nukkumasssa saunamökissä niin ei kai siinä sitte mitään ois.
Ylermi: mitä se vaikuttaa sopia vanhempien kanssa jos jätkät otta juhannusyönä pitkät kyläle?
Kun kyse on kuitenkin alaikäisistä lapsista, niin sopimisen sijaan lasten sijoittaminen sieltä saunamökistä päärakennukseen on ihan toimiva keino, jos luottamusta ei löydy ja kiellot ei auta. Samoin niiden juomien ratsaaminen.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Jos halutaan ehkäistä nuorisolaisten juominen, niin se on mahdollista. Yhteinen ajanvietto aikuisten kanssa edes juhannuksena ei ole mikään rangaistus, jos sellaiseen on totuttu ja opeteltu. Mun mielestä nuorisolaisten kanssa puhuminen ja yhteisten pelisääntöjen sopiminen on ehdottomasti paras vaihtoehto, mutta koska tässä lähdettiin siitä ajatuksesta, että ko. nuoret eivät ole luotettavia, niin silloin ensisijaisena keinona suosisin luottamussuhteen palauttamista kontrollin keinoin.
exsu kirjoitti:Jos halutaan ehkäistä nuorisolaisten juominen, niin se on mahdollista. Yhteinen ajanvietto aikuisten kanssa edes juhannuksena ei ole mikään rangaistus, jos sellaiseen on totuttu ja opeteltu.
It takes a village...
Daven keississähän on kyse siitä saako tehdä sitä mitä kaveritkin, eikä siitä voiko juhannuksen viettää aikuisen seurassa.
Meikäläisellä on matkaa teinin vanhemmaksi. Arvioisin kuitenkin jo tässä vaiheessa, että lapsella on päätasolla lupa tehdä sitä mitä suunnilleen normitason kaveritkin puuhaavat. Jos kaverit sitten paljastuvat nisteiksi tai kannibaaleiksi, niin luvassa on erotus kavereista eikä kaverimenojen rajoittaminen. Märkien juhannusreissujen kannalta oleellista on, että oma lapsi ei ole se joukon yllytyshullu tai miellyttämisenhaluinen, joka vetää pullon koskista ja näyttää miten uidaan naapurisaareen.
Minulla on se mielikuva, että pysyvien fyysisten vammojen saaminen teinikännäämisessä on tosi harvinaista? Saman veikkaisin pätevän taloudellisiin vahinkoihin. Sehän on loppujen lopuksi edullista oppimista, jos jotain järkeä taotaan kaaliin pienten vammojen muodossa.
Ehkä daven pitää tarjota pojalle lesti mukaan ja sujauttaa pulloon kourallinen nalfea? Kehotat vielä tarjoamaan kavereillekin.
Eilen vielä viestiteltiin isäntäperheen äipän kanssa ja hän kertoi, että suunnitelmissa alkon suhteen nollatoleranssi ja klo 01 pitää olla takaisin mökillä. Pojan kanssa käytiin sääntöjä läpi.
No jos taustalla on rankasti pöljäilyä, niin sanoisin ehkä että nou kän duu ja perustelisin just sillä aikaisemmalla pöljäilyllä, tyyliin "luottamus menetetty, nyt se pitää saada takasin". Syy ja seuraus ja jotain semmoista ylevää. Tosin jos vähään aikaan ei ole pöljäilty, niin sitten voisi antaa liekaa ja teroittaa, että jos tällä kertaa kuitenkin pöljäillään, niin lieka lyhenee. On kyllä vaikea kysymys. Onneksi isäntävanhemmat on niin sanotusti juonessa mukana, jos nyt päätät pojan päästää reissuun. Ja siltä tuo vähän kuulosti, että pojalle tulee "mökki"juhannus.
NuoriDaavid kirjoitti:Eilen vielä viestiteltiin isäntäperheen äipän kanssa ja hän kertoi, että suunnitelmissa alkon suhteen nollatoleranssi ja klo 01 pitää olla takaisin mökillä. Pojan kanssa käytiin sääntöjä läpi.
Juuri näin. Ja sitten vielä tähdennät pojallesi, että vaikka mokaisi, voi isille tai äipälle soittaa, jos tulee hankaluuksia. Niinku enitaim.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
exsu kirjoitti:^ Ja pitää ehkä jopa toinen vanhemmista ajokuntoisena, jos tulee joku tilanne päälle.
Ajokuntoisuudesta ei tietenkään koskaan ole haittaa, mutta jos Hangossa asti joku akuutti tilanne sattuu, niin ei sitä Espoosta voi hoitaa. Ajoaika kuitenkin lähes kaksi tuntia.
exsu kirjoitti:Niin, no jos jonkinlainen ensiapukeikka tulisi, niin juhannuksena se kaksi tuntia menee helposti siellä jonottaessa, joten hyvin ehtisi paikalle!
Kenen puolella sä oot!1
Oon aika monta kertaa soitellut hyvin humalaisen nuoren hyvin humalaisille vanhemmille vaan todetakseni, että niistä ei ole nyt tueksi teinilleen. Se on aika surkea tilanne varsinkin silloin, jos jotain vakavampaa on oikeasti sattunut.
exsu kirjoitti:Oon aika monta kertaa soitellut hyvin humalaisen nuoren hyvin humalaisille vanhemmille vaan todetakseni, että niistä ei ole nyt tueksi teinilleen. Se on aika surkea tilanne varsinkin silloin, jos jotain vakavampaa on oikeasti sattunut.
Olet kyllä oikeassa tuossa. Mutta ajokunto taas on turhan kova vaatimus juhannusaatolle.
Ylermi Ylihankala kirjoitti:Ajokunto...tulikin mieleeni jokakesäinen ongelmani. Se, että kännissä ei pysty ja selvänä ei tule mieleen. :prööt:
Mulla on muistaakseni kaksi kertaa sattunut elämän aikana, että en ole saanut tattia pystyyn, vaikka kovasti on yritetty. Onneksi molemmat tapaukset korjattiin myöhemmin vähemmän kännissä.
Viimeksi muokannut NuoriDaavid, 20.06.2013 11:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.