Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Dumiz
Kitisijä
Viestit: 2248
Liittynyt: 04.07.2011 9:44

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Dumiz »

Vagabondo kirjoitti:
Bluntly kirjoitti:
So Hard kirjoitti:...ajovaloautomatiikka...
Mikä?
Autoissahan noi yleisty jo 80-luvulla. Eikö sun ooppelissa muka ole?
Eka Opel josta olen sen löytänyt on ollut vm 2001 Vectra.
Ehkä se löytyi jo 90-luvun lopun Omegoista mutta veljen -93 MV6 Omegassa sitä ei vielä ollut.
Ruokalan kalapuikko Pena
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23537
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tämähän sopisi Elcolle jatkumoksi Holopeldenin jälkeen.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23537
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14932
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kohta tulee pertti kertomaan, että tilastot valehtelee ja patongit on hienoja ja VAG:it huonoja.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21438
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ kannattaa kiinnittää järjestyksen lisäksi huomiota vikojen määrään ja kilsoihin. Esim toi superb on kelannut tuplasti sen mitä modus. Pitääpä lyödä kohta exceliin ja katsoa mikä on järjestys kun katsotaan vikoja/kilsa. Ainakin tota A6 kuskia luulisi luvun kiinnostavan.

Oma mielikuvani on, että luotettavuuserot ovat tasaantumassa. Ainakin sakemannit ovat onnistuneesti soveltaneet japsien oppeja, varsinkin VAG Porschen jalanjäljissä. Tuolla kärjessä on melkein 40 mallia haarukassa 6-8 vikaa. 10-20% enemmän vikoja ei ole mikään iso ero. Samaan ryhmään verrattuna häntäpäässä on vikoja tuplasti ja sen alkaa jo huomata. Kilsoihin nähden pandalla taitaa olla 6 kertaa enemmän vikoja kuin A6:sella.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja elco »

exPertti kirjoitti: Daciassa, kuten Rellussakin on takuu voimassa tuon ikäisenä, joten se vaan käytetään laitoksella ja mennään listan kanssa takuuhuoltoon.
Ainoa tapa millä niitä saadaan myytyä: valmistaja käyttää tukiaiset takuuhuoltoihin ja tekee silti persnettoa.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23537
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Lähinnä pelottavia kun ooppeli tippunut noin vähän. PSA kun poistuu pian kartalta niin ranskan tuet voi pitää rellua vielä vähän aikaa pinnalla ellei Dacia tee vieläkin suurempaa nousua. Tosin tulevat kiinalaiset taitaa syödä juurikin Daciaa pahiten.

Mutta mitä vittua seat?

Ja olisikohan Lexuksen harharetki hybrideihin syönyt noin pahasti?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21438
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

sivustahuutaja kirjoitti:^ kannattaa kiinnittää järjestyksen lisäksi huomiota vikojen määrään ja kilsoihin. Esim toi superb on kelannut tuplasti sen mitä modus. Pitääpä lyödä kohta exceliin ja katsoa mikä on järjestys kun katsotaan vikoja/kilsa. Ainakin tota A6 kuskia luulisi luvun kiinnostavan.
Tässä Oikea Lista. Hylkäykset per 100.000km. Aika musertavaa sakemannien ylivoimaa. Keskiarvo on 2,3 kohdalla.

Ei mikään ihme, että VAG pärjää myyntitilastoissa. Ne on apinoineet Toyotan laadun, mutta puskevat ulos differoidunpaa tuotevalikoimaa kuin Toyota. Ei mikään ihme, että Toyota on alkanut puhua värin lisäämisestä mallistoonsa.

1 Audi A6 = 0,8
2 Audi Q5 = 0,9
3 Audi A4 = 0,9
4 Mercedes E = 1
5 Volvo XC60 = 1
6 Audi Q7 = 1
7 Mercedes GLK = 1,1
8 Toyota Avensis = 1,1
9 Porsche Cayenne = 1,1
10 Mercedes C = 1,2
11 Audi A3 = 1,2
12 Mercedes ML = 1,2
13 BMW 3 = 1,2
14 Skoda Superb = 1,2
15 BMW 5 = 1,3
16 Audi A5 = 1,3
17 Opel Insignia = 1,3
18 VW Tiguan = 1,3
19 Volvo V70 = 1,4
20 VW Passat = 1,4
21 BMW X1 = 1,4
22 BMW X5 = 1,4
23 Renault Laguna = 1,4
24 BMW X3 = 1,4
25 Mazda 2 = 1,4
26 Opel Meriva = 1,4
27 VW Golf = 1,5
28 Seat Exeo = 1,5
29 Honda CR-V = 1,5
30 Skoda Yeti = 1,5
31 VW Touran = 1,5
32 VW Passat CC = 1,6
33 Toyota Verso = 1,6
34 Mazda 3 = 1,6
35 Toyota iQ = 1,6
36 BMW 1 = 1,6
37 VW Touareg = 1,6
38 Hyundai ix35 = 1,7
39 Toyota RAV4 = 1,7
40 VW Caddy = 1,7
41 Porsche 911 = 1,7
42 Mazda 6 = 1,7
43 Skoda Octavia = 1,7
44 BMW Z4 = 1,7
45 Ford S-Max = 1,7
46 Ford Galaxy = 1,7
47 VW Golf Plus = 1,7
48 Seat Altea = 1,7
49 Ford Kuga = 1,8
50 Mercedes B = 1,8
51 VW Polo = 1,8
52 Opel Astra = 1,8
53 Volvo S40/V50 = 1,8
54 Toyota Prius = 1,8
55 Ford Mondeo = 1,9
56 Toyota Yaris = 1,9
57 Ford C-Max = 1,9
58 Audi TT = 1,9
59 Skoda Roomster = 2
60 Citroën C5 = 2
61 Opel Zafira = 2
62 Renault Scenic = 2
63 Seat Leon = 2
64 Ford Focus = 2,1
65 Nissan Micra = 2,1
66 Honda Accord = 2,2
67 Skoda Fabia = 2,2
68 Mitsubishi Colt = 2,3
69 Mercedes SLK = 2,3
70 Suzuki Splash = 2,3
71 Volvo C30 = 2,3
72 Nissan Qashqai = 2,3
73 Mazda 5 = 2,4
74 Toyota Auris = 2,4
75 VW Scirocco = 2,4
76 Hyundai i30 = 2,4
77 Nissan Note = 2,4
78 VW Sharan = 2,4
79 Mini = 2,4
80 Honda Jazz = 2,4
81 Suzuki Swift = 2,4
82 Toyota Aygo = 2,5
83 Ford Fusion = 2,5
84 Ford Fiesta = 2,5
85 Kia Ceed = 2,5
86 Renault Megane = 2,5
87 Mercedes A = 2,5
88 Seat Ibiza = 2,6
89 Honda Civic = 2,6
90 VW EOS = 2,6
91 Opel Agila = 2,6
92 Suzuki SX-4 = 2,7
93 Opel Corsa = 2,7
94 Alfa Romeo 159 = 2,8
95 Citroën C1 = 2,8
96 Kia Rio = 2,8
97 Citroën Berlingo = 2,8
98 Alfa Romeo Mito = 2,8
99 Renault Modus = 2,8
100 Smart Fortwo = 2,9
101 Renault Kangoo = 2,9
102 Peugeot 308 = 2,9
103 Hyundai i20 = 3
104 Peugeot 107 = 3,1
105 Chevrolet Captiva = 3,1
106 Citroën C4 Picasso = 3,1
107 Renault Clio = 3,2
108 VW Beetle = 3,3
109 Citroën C3 Picasso = 3,3
110 Suzuki Jimny = 3,3
111 Peugeot 207 = 3,4
112 Citroën C3 = 3,4
113 Renault Twingo = 3,5
114 Ford Ka = 3,6
115 VW Fox = 3,6
116 Fiat Bravo = 3,7
117 Dacia Sandero = 3,9
118 Citroën C2 = 3,9
119 Daihatsu Sirion = 3,9
120 Fiat Punto = 3,9
121 Kia Picanto = 3,9
122 Hyundai i10 = 4
123 Citroën C4 = 4
124 Mazda MX-5 = 4,1
125 Dacia Logan = 4,2
126 Fiat 500 = 4,3
127 Chevrolet Aveo = 4,4
128 Fiat Panda = 5,5
129 Chevrolet Matiz = 5,6
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23537
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Harmi kun Avensista ei saa nelivetona, pitääkö tässä sittenkin alkaa tiirailemaan Insignian perään?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16725
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^^ :jee: :hail:
Mitenköhän lehdet eivät juuri koskaan saa itse moista tehtyä? Vai tulkittaisiinko tuo neutraalin uutisoinnin sijaan kannanotoksi? Avartava lista kuitenkin, myös suhteessa Peran aiempiin kommentteihin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21438
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: Mitenköhän lehdet eivät juuri koskaan saa itse moista tehtyä? Vai tulkittaisiinko tuo neutraalin uutisoinnin sijaan kannanotoksi? Avartava lista kuitenkin, myös suhteessa Peran aiempiin kommentteihin.
Tuossa voi olla taustalla luotettavuusongelma vanhojen autojen mittarilukemien kanssa. Saksassahan ruuvaaminen on kai ihan laillista.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9467
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti:Saksassahan ruuvaaminen on kai ihan laillista.
Kiellettyä, mutta yleistä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21438
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Parempia tilastoja saa esittää. Esson baarin kantapöydässä tehtyjä kalluppeja ei lasketa.

EDIT: meikälle riittää havainnointiin TUV ja VAG:in 6. suurimmat voitot maailmassa:
http://www.talouselama.fi/uutiset/jatti ... t/a2220935
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9467
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti:EDIT: meikälle riittää havainnointiin TUV ja VAG:in 6. suurimmat voitot maailmassa
Mä en oikein ymmärrä tota logiikkaa arvostaa tuotetta sen mukaan kuinka paljon sitä valmistava yritys tekee rahaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14932
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vagabondo kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti:EDIT: meikälle riittää havainnointiin TUV ja VAG:in 6. suurimmat voitot maailmassa
Mä en oikein ymmärrä tota logiikkaa arvostaa tuotetta sen mukaan kuinka paljon sitä valmistava yritys tekee rahaa.
Laatu myy itseään. Vaikka pertillä on vaikeuksia tunnustaa tosiasiat, Ranskan autoteollisuudella menee huonosti koska laatu on kuraa. Hyviä tuotteita myyvien yritysten tulos on parempi eivätkä ne tarvitse tukiaisia.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21438
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti:Mä en oikein ymmärrä tota logiikkaa arvostaa tuotetta sen mukaan kuinka paljon sitä valmistava yritys tekee rahaa.
Asiakas maksaa saamastaan hyödystä. Firma tekee voittonsa kun asiakkaan maksamasta hinnasta vähennetään kulut. Suuret voitot siis kertovat firman tuottavan paljon hyötyä asiakkailleen kuluttamalla samalla vähän resursseja. Onko olemassa mitään, mitä pitäisi arvostaa enemmän? Olisiko se hienompaa, jos firma tuottaisi asiakkaiden mielestä arvotonta kamaa resursseja tuhlailevalla tuotantotavalla?
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9467
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

So Hard kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti:EDIT: meikälle riittää havainnointiin TUV ja VAG:in 6. suurimmat voitot maailmassa
Mä en oikein ymmärrä tota logiikkaa arvostaa tuotetta sen mukaan kuinka paljon sitä valmistava yritys tekee rahaa.
Laatu myy itseään.
Tarkoitin hieman laajemminkin kuin pelkästään autojen kohdalla. Samaa fiilistä ollut aistittavissa muissakin ketjuissa. Esim. kännykät ja apple. Vähän niin kuin JJS:n vanhassa laulussa: "Pertti piti paljon jostain Jacksonista, kun se tienaa niin hyvin. Mikäs siinä." Mä ymmärtäisin yrityksen tuottokyvyn ihannoinnin, jos oltais jossain osakepalstalla, mutta ei hyvä tuotto ole mikään yrityksen valmistaman yksittäisen tuotteen hyvyyden tae. Vallankin kun hyvyyskin on mun mielestä suhteellinen käsite. Kuka mitäkin arvostaa.

Otetaan nyt kantaa ihan käsiteltäväänkin aiheeseen pelkän offtopicoinnin lisäksi. Toyotamiehet, jotka palvovat luotettavuutta auton tärkeimpänä ominaisuutena, on klassinen ihmisryhmä. Itse valitsen auton mieluummin sisätilojen, ajotuntuman miellyttävyyden ja hinnan perusteella. Kukin tyylillään.

Ja vielä sivuhuomautuksena tähän ketjuun. Ei tartte välttämättä kokoaikaa vittuilla pertin Rellufanitukselle, kun ei tolla katsastuslistojen palvonnallakaan kovan rattimiehen imagoa rakenneta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23537
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Rattimiehen imago on yhtä kuin amis. Vaikka olen amis niin en todellakaan halua rattimiehen imagoa. Ajan mieluiten pienillä kustannuksilla laskettuna koko auton elinkaaren huomioiden.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21438
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti:Mä ymmärtäisin yrityksen tuottokyvyn ihannoinnin, jos oltais jossain osakepalstalla, mutta ei hyvä tuotto ole mikään yrityksen valmistaman yksittäisen tuotteen hyvyyden tae.
Aivan. Voitot ovat vain keskimääräisen hyvyyden tae. Voitot eivät takaa jonkin yksittäisen laitteen sopivuutta yksittäiselle kuluttajalle. Keskimäärin kuluttajan kannattaa kuitenkin tarkastella ensisijaisesti kannattavien firmojen tuotteita. Ne ovat todennäköisesti parempia kuin turskafirman.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14932
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vagabondo kirjoitti:Ei tartte välttämättä kokoaikaa vittuilla pertin Rellufanitukselle, kun ei tolla katsastuslistojen palvonnallakaan kovan rattimiehen imagoa rakenneta.
Mulle on ihan sama mitä fanittaa, mutta tosiasioiden kieltämisestä vittuilen aina. En ole erityisen kiinnostunut rattimiehen imagoista, en missään tapauksessa ole kova rattimies vaan tavallinen käyttöautoilija jolla ei ole intohimoista suhdetta kehonsiirtovälineisiin.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21438
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Noheva rattimies tietty ristiintaulukoi katsastustilaston ja EVO:n tähdet:
http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/archive/

Lopputuloksena rattiäijä ostaa 911 GT3:sen. Pihi tai köyhä rattiäijä ostaa sitten jotain muuta.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9467
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: Aivan. Voitot ovat vain keskimääräisen hyvyyden tae. Voitot eivät takaa jonkin yksittäisen laitteen sopivuutta yksittäiselle kuluttajalle. Keskimäärin kuluttajan kannattaa kuitenkin tarkastella ensisijaisesti kannattavien firmojen tuotteita. Ne ovat todennäköisesti parempia kuin turskafirman.
Mun pitkä ja mietitty vastaus katos bittiavaruuteen :cry:

pikauusinta:
Miksi keskimääräisellä hyvyydellä olisi merkitystä, kun on ostamassa autoa vain tietystä luokasta?
Kuinka moni autonostaja seuraa mikä yritys on kannattava ja mikä ei? En ainakaan minä.
Jos kannattavuuden sijaan katsotaan vikatilastoja, niin ei silloinkaan asia ole ihan noin yksiselitteinen. Laatuimago toisinaan vaikuttaa käytetyn auton hintaan enemmän kuin siinä todellisuudessa on vikaa. Toisinaan huonon laatuimagon omaavista autoista löytää käytettynä hinta/laatu/ominaisuudet -suhteeltaan loistavia yksilöitä, vaikka tilastojen mukaan niissä on hieman enemmän vikoja. Tämä ei aina korreloi todellisuuteen ja hankintahinnassa voi saada merkittävän kompensaation, jolla kustantaa korjauksia. Masan surullisen kuuluisasta citroen seikkailusta huolimatta :D

Niin ja joidenkin merkkien pitääkin olla laatutilaston kärjessä, koska laskuttavat autoista uutena huomattavasti enemmän kuin kilpailijansa. Pitäähän sille suuremmalle hankintahinnalle olla vastinetta, jotta niiden hankinta on mitenkään perusteltua.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21438
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti:Miksi keskimääräisellä hyvyydellä olisi merkitystä, kun on ostamassa autoa vain tietystä luokasta?
Kuinka moni autonostaja seuraa mikä yritys on kannattava ja mikä ei? En ainakaan minä.
Melkein joka luokasta löytyy malleja pilvin pimein. Jostain se arpominen on aloitettava.

Eiköhän 90% ostajista viittaa piut paut kaikille faktoille. Auto tunnutaan ostettavan aika fiilispohjalta. Luulisin kuitenkin jotain jäävän takaraivoon, jos uutisissa kuulee jenkkien ja ranskisten kaatuvan valtion syliin.
Vagabondo kirjoitti:Jos kannattavuuden sijaan katsotaan vikatilastoja, niin ei silloinkaan asia ole ihan noin yksiselitteinen. Laatuimago toisinaan vaikuttaa käytetyn auton hintaan enemmän kuin siinä todellisuudessa on vikaa. Toisinaan huonon laatuimagon omaavista autoista löytää käytettynä hinta/laatu/ominaisuudet -suhteeltaan loistavia yksilöitä, vaikka tilastojen mukaan niissä on hieman enemmän vikoja.
Uutena ostetun laatupommin hinta sukeltaa rajusti, vaikka viat menisivät takuuseen = Uutena ainakaan ei kannata ostaa
Vähän käytetyn laatupommin hinta sukeltaa edelleen = Kannattaa ostaa vain pitempään käyttöön riskejä sietäen
Paljon ajettu laatupommi ei paljoa maksa = Voi olla hyväkin diili ostohinnan puolesta, mikäli korjauskulut pysyvät kurissa
Vagabondo kirjoitti:Niin ja joidenkin merkkien pitääkin olla laatutilaston kärjessä, koska laskuttavat autoista uutena huomattavasti enemmän kuin kilpailijansa. Pitäähän sille suuremmalle hankintahinnalle olla vastinetta, jotta niiden hankinta on mitenkään perusteltua.
Audi ei tietääkseni ole merkittävästi kalliimpi kuin bemari. Mazdat eivät myöskään ole kalliin auton maineessa. Laatu on ilmaista, joten se ei välttämättä ui hintoihin ainakaan perinteisen katelaskennan kautta. Turaaminen on kallista ja ne kulut on pakko yrittää kusettaa asiakkaalta pois.

Tässä vielä tuv-listan keskiarvotulokset. Tulos on aika selvä. Fiksut valmistajat ovat kirineet japsit kiinni. Änkyrävalmistajat rämpivät. Skoda kuskeja lämmittänee kun pääsee ajamaan käytännössä mersulla.

Audi 0,11
BMW 0,14
Mersu 0,16
Skoda 0,17
Toyota 0,18
VW 0,2
Mazda 0,22
Honda 0,22
Ford 0,22
Sitikka 0,32
Fiat 0,44
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9467
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: Uutena ostetun laatupommin hinta sukeltaa rajusti, vaikka viat menisivät takuuseen = Uutena ainakaan ei kannata ostaa
Vähän käytetyn laatupommin hinta sukeltaa edelleen = Kannattaa ostaa vain pitempään käyttöön riskejä sietäen
Paljon ajettu laatupommi ei paljoa maksa = Voi olla hyväkin diili ostohinnan puolesta, mikäli korjauskulut pysyvät kurissa
Jep, uutena hinta laskee vähintään samaa tahtia kuin kalliimmissa premium merkeissä, joten täytyy mielestään saada vähintään saman verran vastinetta ajettavuudessa, tiloissa ja fiiliksessä, että kannattaa ostaa.

Mä ostin nykyisen autoni 6v ikäisenä 120tkm ajettuna alle kymppitonnilla. Mulla on sellainen mielikuva, että tolla varustelulla hinta uutena olis ollu vähintään jossain 45 K€ seutuvilla, joten dippi on ollut kova ensimmäisinä vuosina. Oli ollut ensimmäisellä omistajalla kesäautona Suomessa, joten ilmeisesti oli varaa ostaa just sellanen auto kuin huvitti.

Toistaiseksi korjaukset olleet kuluvien osien laittoa 3v ja 60tkm omistuksen aikana. Ei mitään merkittävää. Renkaat olleet toistaiseksi kallein vaihto-osa. Mä olen erittäin tyytyväinen laatupommiini ja tällä hetkellä suunnittelen ajavani tolla vielä pitkään. Toi on mulla jo 5. laatupommi ja toistaiseksi jokainen on ollut erittäin taloudellinen ja hyvä ajettava hankinta. Kilometrejä noilla on tullut ajettua noin 600 tkm.

EDIT: Tekeepi mieli lisätä diskleimeri. En siis yritä sanoa, että ostakaa kaikki ranskalainen auto, vaan että ei ne vikatilastot oo kaikki kaikessa. Vallankin kun autoissa on paljon vikoja joita ei katsastuskonttoreilla löydetä. Eritoten ne viat jotka jättävät yllättäen tien päälle. On ihan okei jos joku haluaa valita autonsa vikatilastojen perusteella, mutta on ihan okei valita ne myös jollakin muulla perusteella.
Se miksi mä olen jumittunut yli vuosikymmeneksi Peugeotteihin johtuu pitkälti käytettyjen hinnasta, tilavuudesta, jousituksesta ja ajokäytösestä mutkaisilla teillä. Hintaa olen jo käsitellyt edellä. Isot farkut on olleet kokoluokkansa tilavimmasta päästä, jolla on mulle merkitystä koska harrastukset. Jousitus on jotain mistä tykkään tosi paljon ja on vaikea tyytyä johonkin vähempään. Ajokosketus on mukavan pehmeä, mutta alla on kuitenkin jämäkkä kerros, joten auto ei kallistele liikaa ja istuu tukevasti tiehen kun sitä käskee. Monet autot on liian pintakovia ollakseen miellyttäviä tai sitten pohjattoman pehmeitä jenkkejä. Ajotuntumaltaan mun Peugeotit on olleen kaikki luonteeltaan hieman yliohjautuvia ja ne lähtee tosi nätisti kaarrokseen. Ei ehkä paras moottoritiellä, mutta kun eteen saadaan mutkia niin :h:
Tämän sanottua täytyy todeta, että nykyinen voi olla mun viimeinen, koska uudet mallit on menettäneet vanhaa luonnettaan ja alkaneet enemmän muistuttamaan saksalaisia autoja. Toisaalta uusissa autoissa tuntuu olevan järjestään liikaa avustavaa tekniikkaa joka vie ajamisen riemun. Vakavissani suunnittelen ajavani nykyistä niin kauan kuin se kestää ja siirtyväni modernimpiin vasta pakon edessä. Mistä tuli mieleen vielä yksi hyvä puoli peugeoteissani. Ne on olleet sinkittyine koreineen todella ruostevapaita vielä yli kymmenen vuoden iässä. Mikä ei todellakaan päde kaikkiin automerkkeihin.
Ja nyt kun vauhtiin päästiin, niin musta tämän yhteiskunnan ahdistavimpia piirteitä minun kannalta on sen halu rajoittaa mun autoilua lisäämällä kustannuksia ja valvontaa. Satelliittivalvontaakin suunnittelevat per... :kele:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21438
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Saksalaiset premium-merkit pitävät hyvin hintansa omissa kokoluokissaan.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288338496350.html

Noita linkin prossia katsoessa pitää muistaa tuv-tilastojen havainnot siitä, että monilla pienillä autoilla ajetaan vähän. Suuri jälleenmyyntiarvo selittyy usein vähillä kilsoilla.