sivustahuutaja kirjoitti:
Uutena ostetun laatupommin hinta sukeltaa rajusti, vaikka viat menisivät takuuseen = Uutena ainakaan ei kannata ostaa
Vähän käytetyn laatupommin hinta sukeltaa edelleen = Kannattaa ostaa vain pitempään käyttöön riskejä sietäen
Paljon ajettu laatupommi ei paljoa maksa = Voi olla hyväkin diili ostohinnan puolesta, mikäli korjauskulut pysyvät kurissa
Jep, uutena hinta laskee vähintään samaa tahtia kuin kalliimmissa premium merkeissä, joten täytyy mielestään saada vähintään saman verran vastinetta ajettavuudessa, tiloissa ja fiiliksessä, että kannattaa ostaa.
Mä ostin nykyisen autoni 6v ikäisenä 120tkm ajettuna alle kymppitonnilla. Mulla on sellainen mielikuva, että tolla varustelulla hinta uutena olis ollu vähintään jossain 45 K€ seutuvilla, joten dippi on ollut kova ensimmäisinä vuosina. Oli ollut ensimmäisellä omistajalla kesäautona Suomessa, joten ilmeisesti oli varaa ostaa just sellanen auto kuin huvitti.
Toistaiseksi korjaukset olleet kuluvien osien laittoa 3v ja 60tkm omistuksen aikana. Ei mitään merkittävää. Renkaat olleet toistaiseksi kallein vaihto-osa. Mä olen erittäin tyytyväinen laatupommiini ja tällä hetkellä suunnittelen ajavani tolla vielä pitkään. Toi on mulla jo 5. laatupommi ja toistaiseksi jokainen on ollut erittäin taloudellinen ja hyvä ajettava hankinta. Kilometrejä noilla on tullut ajettua noin 600 tkm.
EDIT: Tekeepi mieli lisätä diskleimeri. En siis yritä sanoa, että ostakaa kaikki ranskalainen auto, vaan että ei ne vikatilastot oo kaikki kaikessa. Vallankin kun autoissa on paljon vikoja joita ei katsastuskonttoreilla löydetä. Eritoten ne viat jotka jättävät yllättäen tien päälle. On ihan okei jos joku haluaa valita autonsa vikatilastojen perusteella, mutta on ihan okei valita ne myös jollakin muulla perusteella.
Se miksi mä olen jumittunut yli vuosikymmeneksi Peugeotteihin johtuu pitkälti käytettyjen hinnasta, tilavuudesta, jousituksesta ja ajokäytösestä mutkaisilla teillä. Hintaa olen jo käsitellyt edellä. Isot farkut on olleet kokoluokkansa tilavimmasta päästä, jolla on mulle merkitystä koska harrastukset. Jousitus on jotain mistä tykkään tosi paljon ja on vaikea tyytyä johonkin vähempään. Ajokosketus on mukavan pehmeä, mutta alla on kuitenkin jämäkkä kerros, joten auto ei kallistele liikaa ja istuu tukevasti tiehen kun sitä käskee. Monet autot on liian pintakovia ollakseen miellyttäviä tai sitten pohjattoman pehmeitä jenkkejä. Ajotuntumaltaan mun Peugeotit on olleen kaikki luonteeltaan hieman yliohjautuvia ja ne lähtee tosi nätisti kaarrokseen. Ei ehkä paras moottoritiellä, mutta kun eteen saadaan mutkia niin
Tämän sanottua täytyy todeta, että nykyinen voi olla mun viimeinen, koska uudet mallit on menettäneet vanhaa luonnettaan ja alkaneet enemmän muistuttamaan saksalaisia autoja. Toisaalta uusissa autoissa tuntuu olevan järjestään liikaa avustavaa tekniikkaa joka vie ajamisen riemun. Vakavissani suunnittelen ajavani nykyistä niin kauan kuin se kestää ja siirtyväni modernimpiin vasta pakon edessä. Mistä tuli mieleen vielä yksi hyvä puoli peugeoteissani. Ne on olleet sinkittyine koreineen todella ruostevapaita vielä yli kymmenen vuoden iässä. Mikä ei todellakaan päde kaikkiin automerkkeihin.
Ja nyt kun vauhtiin päästiin, niin musta tämän yhteiskunnan ahdistavimpia piirteitä minun kannalta on sen halu rajoittaa mun autoilua lisäämällä kustannuksia ja valvontaa. Satelliittivalvontaakin suunnittelevat per...
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.