sivustahuutaja kirjoitti:Käyttömaksu + polttoainevero + ruuhkan aiheuttama ajanhukka ja vitutus = aivan riittävät eväät tehokkaan systeemin luomiseksi suomen oloihin.
Autoverotulojen säilyttämisestä huolehtiminen on ihan järjetön peruste. Ei autoilun verottamisessa pohjimmiltaan ole mitään erityistä etua. CO2 päästöjen verottaminen on fiksua, koska vero voidaan kohdistaa konkreettiseen haittaan. Autoilu itsessään ei kuitenkaan ole sellainen haitta, että sitä pitäisi pyrkiä verottamaan.
Vaikka mielipide Ollilan ryhmän esityksestä ei oikein ole vielä yläpäähäni kirkastunutkaan, niin saatan kuitenkin mahdollisesti olla kallistumassa koko esitystä vastaan. Mutta soininvaaralaisesta näkökulamsta nämä perustelusi osuvat vähän ohi maalin.
Jos leikkisin paholaisen, tai ainakin Soininvaaran, asianajajaa, niin sanoisin kenties, että on paljon järkevämpää säädellä ruuhkia tiristämällä kuskeista ulos rahaa eikä vitutusta, koska rahan käyttäminen muihin tarkoituksiin on suoraviivaisempaa kuin sinänsä massiivisen vitutusenergian. Lisäksi Soininvaaran ajattelun mukaan autovero ei ilmeisestikään kohdistu CO2-päästöihin, kun emme kerran verota esim. öljylämmitystä ollenkaan vastaavasti. Mutta ei tästä seuraa, että autoilu *itsessään* olisi se verotattava haitta, vaan, taas Soininvaaran mukaan, päinvastoin autoilun tuottamat ulkoiset haitat, erityisesti tilankäyttö-, melu-, ruuhkaisuus- ja onnettomuushaitat (jotka nimenomaan kaikki materialisoituvat pääkaupunkiseudulla ja varauksin joissain muissa kaupunkikeskuksissa, mutta eivät p-jönsesterissä).
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."