Päivän mielipidekirjoitus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja exsu »

http://www.city.fi/blogit/2682/luokatto ... tus/125336

Mä olin kuvitellut ymmärtäväni mielenosoitustarvetta jotenkin, mutta esim. tämä "puolustuspuheenvuoro" ja oheinen video kyllä kertovat päinvastaista. Omaan silmään poliisi näyttää kovin rauhalliselta, väkijoukko känniseltä. Muutenkin mielenosoitus, jonka sekä sivustaseuraajalle että osallistujalle jää epäselväksi se, minkä puolesta tai mitä vastaan ollaan, tuntuu ajanhukalta.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja saira »

exsu kirjoitti:http://www.city.fi/blogit/2682/luokatto ... tus/125336

Mä olin kuvitellut ymmärtäväni mielenosoitustarvetta jotenkin, mutta esim. tämä "puolustuspuheenvuoro" ja oheinen video kyllä kertovat päinvastaista. Omaan silmään poliisi näyttää kovin rauhalliselta, väkijoukko känniseltä. Muutenkin mielenosoitus, jonka sekä sivustaseuraajalle että osallistujalle jää epäselväksi se, minkä puolesta tai mitä vastaan ollaan, tuntuu ajanhukalta.
No mä olen miettinyt tätä meidän trelaista porukkaa, joka oli järjestämässä tapahtumaa. Lueskelin heidän päivityksiään facessa siitä lähtien kun juhlapaikka julkaistiin. Heillä on yleensäkin aika provokatiivinen ja värikäs tapa tuoda asioita esille, mutta nyt en osaa sanoa kuinka paljon oli vain puhetta. Lisäksi pienenä yksityiskohtana kuulin, että naamareiden toiselle puolelle oli painettu lakitukinumero mahdollisen kiinnioton tapahtuessa. Toisaalta huomattavan moni tuntuu menneen paikalle nimenomaan rauhanomaista mielenosoitusta varten, miettimättäkään mellakan mahdollisuutta. Päällimmäisenä mulla siis edelleen tunne siitä, että siellä on ollut ne muutama, jotka ovat varautuneet tällaiseen, ja heidän joukkoon on sitten liittynyt tarpeeksi maistelleita ihmisiä, joitka ovat vain "innostuneet" liittymään tällaiseen, ja suurin osa on sit nimenomaan halunnut rauhallisesti osoittaa mieltään jotain epäkohtia vastaan (jotka mulle kyllä ei ole valjennut, koska luokkasota on aika laajasti sanottu).
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21430
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Hyvä kirjoitus. Pitää joskus tutustua noihin tausta-aineistoihin.

Ruoholahdessa siltatyömaan kohdalla on kaupunkiin mennessä 2 kaistaa, joista toinen on bussikaista. Bussikaistaa pitkin pääsee 'näppärästi' jonon ohi, mutta tuo vaatii lopulta kiilaamista takaisin jonoon bussikaistan kääntyessä kampin terminaalille. Ylläri, pylläri, jokainen kotimaan kilvissä ollut kiilariauto on poikkeuksetta ollut 'parempaa' sorttia. Yhtään Q7:aa ei ole ollut joukossa, mutta davehan suhaakin toiseen suuntaan.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja huima »

^Tietysti tärkeillä ihmisillä on tärkeitä kiireitä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Mikä sun pointtisi on linkkauksessasi? Se, että on tyrmistyttävää, että Suomessa voi olla päätoimittaja, joka on niin kujalla, että ei ymmärrä, miksi kansanedustajan ja parturi-kampaajan lausunnoilta voidaan odottaa eriasteista harkintaa lausunnon kaikista konnotaatioista? Se, että on tyrmistyttävää, että meillä on nouseva kansanedustaja, joka on niin kujalla, että ei tunnu olevan tietoinen viime vuosien don't ask, don't tell -linjausten saamasta tyrmistyksestä? Muu, mikä?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

urpiainen kirjoitti:^ Mikä sun pointtisi on linkkauksessasi?
Ydin on se, että ryhmän edustaja voi käyttää ryhmän stereotyyppisiä ominaisuuksia perustellakseen tuomittavaa käytöstään, mutta annas olla jos joku muu sen tekee. Sitten palaa kaikilta persejönsestereiltä käpy. Sananvapaus on kuollut, jos et ole takatuuppari vihervassari.
Paras päivä ikinä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Riemumieli kirjoitti:Ydin on se, että ryhmän edustaja voi käyttää ryhmän stereotyyppisiä ominaisuuksia perustellakseen tuomittavaa käytöstään, mutta annas olla jos joku muu sen tekee. Sitten palaa kaikilta persejönsestereiltä käpy. Sananvapaus on kuollut, jos et ole takatuuppari vihervassari.
En mä kyllä vieläkään oikein käsitä. Tai ehkä me olemme vain jotenkin radikaalisti er mieltä: mä nimittäin kyllä tavallaan hyväksyn sen ajatuksen, että latinomachoneitihomoparturikampaajan esittämät itseironiset väitteet osasta omaa viiteryhmäänsä (erityisesti, kun leikittelee tällä kliseristiriidalla, joka liittyy toisaalta neitimäisiin parturikampaajahomoihin ja toisaalta latinomachoihin) ovat jotenkin sallittavampia kuin valtapuolueen nousevan kansaedustajan ei-ironiset lausunnot syrjitystä vähemmistöstä, johon ei toki itse kuulu, kuten siis arvatenkaan ei kukaan kunnon ihminen muutenkaan. Lisäksi mun mielestä ei ole kovin kiinnostava uutinen noin niinku laajemmassa yhteiskunnallisessa mielessä, jos joku ei-poliittisessa ja ei-vaikutusvaltaisessa asemassa oleva tyyppi osoittautuu vähän harkitsemattomaksi vakavissakin asioissa, vaikka tyyppi olisikin poliittisen ja vaikutusvaltaisen henkilön kumppani. Sen sijaan saman ilmikäyminen johtavan puolueen nousevasta kansanedustajasta tavallaan ansaitseekin vähän laajempaa huomiota.

Mun mielestä tämä Ulla Appelsin on vähän samaa sarjaa kuin toinen taantumuksen rakkikoira, Matti Apunen - sillä erolla, että siinä missä Apunen on sentään välillä hauska ja terävä, Appelsin on vain naurettava ja tympeä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14931
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Jutta ja Jykä on leikannut tomerasti menot 3,9% vuosikasvuun.

http://ristoejpenttila.fi/2014/02/17/oi ... -leikattu/
Universaali disclaimer.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Miten toi voi olla uutinen kenellekään.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja elco »

Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Mä en nyt millään haluaisi sortua ad hominem -argumentointiin, mutta toisaalta en myöskään malta olla huomauttamatta, että olen itse tehnyt jonkin verran töitä tämän linkatun kirjoittajan kanssa ennen hänen eläköitymistään: tyyppi työskenteli aivan muiden asioiden parissa työelämässä, mutta eläkkeelle siirryttyään alkoi harrastamaan ( :perse: Riemis!) ilmastotutkimusta ja mielipidekirjoittelua. Hän voi aivan hyvin olla oikeassa, mutta silti pitäisin vähän outona sellaista punnintaa, jossa toisessa vaakakupissa on tiedeyhteisön debatin konvergoituminen ja toisessa tämän eläkeläisen mielipidekirjoitus lehdessä. Mutta kaveri voi siis olla oikeassakin - toistaiseksi on vain irrationaalista (jos ei itse ole kokopäivätoiminen ilmastotutkija, jonka oma tutkimus osoittaa samaan suuntaan) ajatella niin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4298
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Mielestäni olisi mukavaa jos erinlaiset mitkälie emeritukset alkaisivat rupeamaan harrastamaan myös roturealismia eläkkeelle siirryttyään.
Adding screws in before the climb is hilarious. it’s like the moral equivalent of telling someone the directions to McDonalds when they didn’t ask.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21430
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti:...pitäisin vähän outona sellaista punnintaa, jossa toisessa vaakakupissa on tiedeyhteisön debatin konvergoituminen ja toisessa tämän eläkeläisen mielipidekirjoitus lehdessä.
Huru-ukot voi tosiaan jättää huruilemaan itsekseen.

Ilmastopolitiikassa olisi hyvä siirtyä seuraavaan vaiheeseen, eli siihen, missä kysytään "No, mitäs me sitten käytännössä tehdään" Euroopan päästöjen osuus maailman päästöistä on vuonna 2030 4,5%, joten suomalaisen yksityisautoilun kurittamisen lisäksi pitäisi löytää vielä jokin toinenkin keino globaalien päästöjen vähentämiseen.
http://www.taloussanomat.fi/kumppaniblo ... 142215/322
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:...pitäisin vähän outona sellaista punnintaa, jossa toisessa vaakakupissa on tiedeyhteisön debatin konvergoituminen ja toisessa tämän eläkeläisen mielipidekirjoitus lehdessä.
Huru-ukot voi tosiaan jättää huruilemaan itsekseen.
Ei ne ole huru-ukkoja, vaan virallisen Elcon-Gatin-käsityksen mukaan kyseessä ovat jonkinlaiset poikkeusyksilöt ja yli-ihmiset, jotka eivät alistu massojen orjamoraaliin ja yksityiskohdista saivarteluun pikkusieluisten tutkijoiden kanssa. Tämän sijaan nämä profeetat kaivavat sielunsa syvyyksistä tieteelliset totuudet kumoavat kato visiot ja suuren kuvan, jota laumasielut eivät näköalattomuudessaan kykene näkemään. Nämä eivät ole huru-ukkoja kuin tahdottoman massan valaistumattomasta näkökulmasta; historia tulee vielä kruunaamaan heidät uuden paradigman visionäärisinä luojina. Oikeastaan, nyt kun ajattelen asiaa, laulakaamme kaikki yhteen ääneen ylistysvirsi näille valontuojille, jotka johdattavat meidät pimeästä:

O wonder!
How many goodly creatures are there here!
How beauteous mankind is! O brave new world,
That has such people in't.
Ilmastopolitiikassa olisi hyvä siirtyä seuraavaan vaiheeseen, eli siihen, missä kysytään "No, mitäs me sitten käytännössä tehdään" Euroopan päästöjen osuus maailman päästöistä on vuonna 2030 4,5%, joten suomalaisen yksityisautoilun kurittamisen lisäksi pitäisi löytää vielä jokin toinenkin keino globaalien päästöjen vähentämiseen.
http://www.taloussanomat.fi/kumppaniblo ... 142215/322
Tästä mä olen samaa mieltä: vaikka pääasiallisena motiivina keskustelussa olisi varsin järkevä halu vastustaa vähän turhan yksipuolisia ja Suomelle/Euroopalle kovin kalliita mutta itse asiassa käytännössä vaikuttamattomia ilmastosäästöjä ja rajoituksia, niin tämä ei missään nimessä edellytä tieteen kieltämistä. Luonnontiede ja ilmastopolitiikka ovat eri asioita, ja olipa ilmastopolitiikasta mitä mieltä tahansa, poliittinen kanta on jotenkin uskottavampi, jos se ei ole sidottu hörhöjen huruiluun eikä edellytä tieteen hylkäämistä vihollisena.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9457
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti:Luonnontiede ja ilmastopolitiikka ovat eri asioita, ja olipa ilmastopolitiikasta mitä mieltä tahansa, poliittinen kanta on jotenkin uskottavampi, jos se perustuu tieteeseen eikä ole sidottu hörhöjen huruiluun.
Mulla on sellainen käsitys, että näitä hörhöjä huruilijoita löytyy tässäkin asiassa ihan molemmilta puolilta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Luonnontiede ja ilmastopolitiikka ovat eri asioita, ja olipa ilmastopolitiikasta mitä mieltä tahansa, poliittinen kanta on jotenkin uskottavampi, jos se ei ole sidottu hörhöjen huruiluun eikä edellytä tieteen hylkäämistä vihollisena.
Mulla on sellainen käsitys, että näitä hörhöjä huruilijoita löytyy tässäkin asiassa ihan molemmilta puolilta.
Mulla on sellainen käsitys, että hörhöt huruilijat ovat aika laajalle levinnyt luonnonvara, eli epäilemättä niitä löytyy vähän joka puolelta. Mutta nimenomaan ilmastopolitiikkadebatissa minusta kuitenkin näyttäisi siltä, että hörhöily ja huruilu on jakaantunut valtaosin vähän epäsymmetrisesti: yksi yleinen hörhöilyn muoto on vastustaa ihan rationaalisesti liian paikallista, kallista ja tehotonta ilmastopolitiikkaa ja yhdistää tämä vastustus ilmastoluonnontieteen kieltämiseen eli hörhöilyyn. Vastapuolen kiihkoilijat sitten taas hyväksyvät ihan rationaalisesti ilmastoluonnontieteen, mutta yhdistävät tämän sitten taas hörhöilyyn kannattamansa ilmastopolitiikan vaikutus- ja kustannusanalyyseissa. Toisin sanoen, debatti on vähän hankala, kun molempien puolien äänekkäät edustajat yhdistävät niinkin laajalti ihan fiksua rationaalisuutta ideologiseen hörhöilyyn. Optimistina uskoisin kuitenkin, että valtaosa ihmisistä ei kiihkoile asiasta niin paljoa, että sortuisivat kumpaankaan hörhöilyn muotoon. Hörhöt vaan tuppaavat olemaan äänekkäitä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9457
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti:Vastapuolen kiihkoilijat sitten taas hyväksyvät ihan rationaalisesti ilmastoluonnontieteen.
Aika kauniisti muotoiltu. Kyllä proilmastonmuutospuolella on harrastettu toisinaan myös aika vahvaa uhkakuvien liioittelua, jota sitten käytetään pelotteena oman asiansa ajamiseksi. En pitäisi sitäkään ihan rationaalisena suhtautumisena ilmastotieteeseen.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Vastapuolen kiihkoilijat sitten taas hyväksyvät ihan rationaalisesti ilmastoluonnontieteen.
Aika kauniisti muotoiltu. Kyllä proilmastonmuutospuolella on harrastettu toisinaan myös aika vahvaa uhkakuvien liioittelua, jota sitten käytetään pelotteena oman asiansa ajamiseksi. En pitäisi sitäkään ihan rationaalisena suhtautumisena ilmastotieteeseen.
Totta kai. Aina löytyy kovia kiihkoilijoita. Mutta enkö mä puhunut yhtä kauniisti toisestakin osapuolesta - kuvasin heidän kustannus- ja vaikutusanalyysiaan ihan perustelluksi ja rationaaliseksi. Kyllä anti-ilmastnomuutospuolella on harrastettu toisinaan myös aika vahvaa uhkakuvien liioittelua ja fantasiointia viherkommunistisilla salaliitoilla, jota sitten käytetään pelotteena oman asiansa ajamiseksi. En pitäisi sitäkään ihan rationaalisena suhtautumisena ilmastopolitiikkaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23526
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Harmi kun vastaavan jäjestelyn toteuttaminen on kantasuomalaiselle hivenen vaikeampaa:

Uussuomalaiset asuntomarkkinat
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21430
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Bluntly kirjoitti:Harmi kun vastaavan jäjestelyn toteuttaminen on kantasuomalaiselle hivenen vaikeampaa:

Uussuomalaiset asuntomarkkinat
Muuta yhteen böönan kanssa ja vuokraa pois sossun maksama kämppäsi. Suomalainen tienaa hieman vähemmän kuin mamu, mutta onnistuu hyvinkin helposti.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23526
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

sivustahuutaja kirjoitti:Muuta yhteen böönan kanssa...
Meikäläisen kohdalla tässäkohdin tulee se ongelma.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21430
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Bluntly kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti:Muuta yhteen böönan kanssa...
Meikäläisen kohdalla tässäkohdin tulee se ongelma.
Sori, karjun siis...
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja huima »

^ :jee: :jee: :ohyeah:
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14941
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Osuva arvio.
Puuttui vain se, että kuka vittu haluaisi katsoa Sarasvuon narsistista tekotaiteellista puhepaskaa? Mies oli ehkä joskus toimittaja, mutta nyt hänelle on käynyt niin kuin monelle egoistille tuppaa käymään: hän on noussut ainakin omasta mielestään kaikkien yläpuolelle. Show ei ollut mikään keskusteluohjelma, vaan tapa tuoda Jartsu taas esiin, kun viime aikoina stagella on ollut vain Virpi olympiakyyneleineen.
Paras päivä ikinä.