Itse olen kasvanut kodissa jossa kenkien riisumispakkoa ei ollut. Mikä oli erittäin käytännöllistä: saattoi kulkea helposti sisältä ulos ilman tuota aikaavievää rituaalia. Jos unohti jotain sisälle, sen saattoi hakea ilman kenkien riisumista ja uudelleenlaittoa. Muutenkin lähtiessä/tullessa kotiin saattoi siinä välivaiheessa hoitaa asioitaan miettimättä vaikka onko kengät riisuttu kun kantaa tavaraa sisään tai ulos jne. Varsinkin lapsilla kesällä hyvä säntäillä sisäänulos miten tahtoo, rennosti ja niissä vaatteissa mitä päällä oli, kenkineen kaikkineen.
Tietysti kengät riisuttiin ja laitettiin paikalleen kun mukavuus sitä vaati, mutta vasta sitten eikä pakolla.
Vielä 70-luvulla

MIKSI VITUSSA TÄMÄ TAPA?
Typerää selventää, että kyse on "SIISTEYDESTÄ". Jos on kynnysmatto, ei kengistä paljon mitään karise, varsinkaan kesällä. Sitäpaitsi nykyään puunataan koteja jo liikaakin, kyllä ne mahdolliset kenkähiekat poistuvat samalla vaivalla muun siivouksen myötä. Ja selvitäänhän muuallakin maailmassa siisteinä kenkiä riisumatta. Suoamessakaan hienoihin konttoreihin mennessä ei ole kenkien riisumispakkoa. Eikös toimistotkin muka sitten likaannu?
Ennen kaikkea lattia on se paikka, joka saakin olla hiukan likainen. Lattialta ei syödä.
Typerää selventää, että kyse on "MUKAVUUDESTA". Äärimmäisen epämukavaahan just on se sisään ja ulos kulkeminen, jos siihen aina rajapinnaksi tulee tuo kenkien kanssa näprääminen. Ja kengäthän VOI ottaa pois sitten jos todella haittaavat omaa oloa.
Arvaankin, että kyse on vain NÖYRYYTYSRITUAALISTA, jolla pakotetaan vieraat kumartelemaan ja kykkimään kuin pikkulapset. Olihan vitun noloa nähdä kuvia pomoni 50-vuotispäiviltä, tummat puvut ja iltapuvut, ja kaikki SUKKASILLAAN!

Ja pitäisikö tässä sitten ajatella kunnioituksella "maassa maan tavalla, toisen kotia kunnioittaen". Hah.. mitä suomalaiset keksivät seuraavaksi? Tulpan laittamisen persereikään eteisessä pieruhaittojen ehkäisyksi?
Liikuttavaa sitten, että kun kengät on riisuttu, saakin sitten tehdä mitä vaan, nussia julkisesti, oksentaa, sammua, jne.. kamalampaa jos kengät jalassa sisään tulisi

Niille jotka nyt ah niin järkyttyivät:
Katsokaapa joo ulkomaisia leffoja tai sarjoja tähän asiaan keskittyen. Ne eivät oikeasti riisu kenkiä!! Kävelevät kengät jalassa sisällä! Kun keskitytte tähän, niin ah kun varmaan katsoessanne nytkähtelette kauhusta ja inhosta!

Niin mitäs minä siitä urputan mitä kotonanne itse teette? No en siitä urputakaan, vaan siitä että MINUTKIN pakotetaan vieraisilla tuohon nöyryyttävään tapaan. Tästedes en vieraisilla kenkiä riisu ja jos en niihin koteihin pääse, niin jääkööt, eivät ole käynnin arvoisia jos siitä kiinni on!