Päivän uutiskatsaus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
urpiainen
Kitisijä

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti:Se, että lentokenttäjunasta tehtiin paikallisjuna ei liene millään muotoa Espoon vika? Olettaisin Vantaan olevan pääsyyllinen siihen päätökseen.
urpiainen kirjoitti:Ja tunnelihankkeella, jolla liikenteelle saadaan varattua muuhun tarkoitukseen käyttökelvotonta hukkamaata jopa nykyistä katastrofitilannetta enemmän, pilataan myös lähiympäristön vision mukaisen kehittämisen onnistumisen mahdollisuus.
Justjoo. No onhan tuokin yksi mielipide, mutta pidetään se Helsinki siellä rajan takana. Mä tykkään Espoolaisesta tavasta rakentaa kaupunkia.
Joo, en mä käsittääkseni syyttänytkään kehäradan toteutuksesta Espoota. (Tosin voi kyllä olla, että homma olisi hoidettu järkevämmin jo aikaa sitten, jos pääkaupunkiseudun kunnat, tai ainakin relevantti päätöksenteko, olisi saatu yhdistettyä - ja tämän toteutumattomuudesta voinee osin syyttää Espootakin.) Mitä tuohon tunnelimielipiteeseen tulee, niin siinä ollaan käsittääkseni osin samaa mieltä (vaikka oman tykkäämisen asettaminen samalle viivalle kaupunkimaantieteen professorin ammatillisen arvion kanssa onkin yleensä ollut enemmän palstan hörhöosaston heiniä). Ymmärrän, että sinä jo moni muu peräespoolainen autoinsinööri tykkäätte nykymeiningistä, ja valittelinkin viestissäni lähinnä sitä, että tolkuttomia määriä verorahoja syydetään näköalattomien omanapatykkäämisten mukaan tavalla, joka tutkitusti vesittää Espoon omia konstruktiivisia visioita. Tosin Espoon oma idea ei kai oikein koskaan olekaan ollut huolehtia tulevaisuuden rakentamisesta; se jätetään Helsingille ja vapaamatkustetaan siinä sivussa.
Viimeksi muokannut urpiainen, 30.11.2015 10:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
elco
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja elco »

Mä en ymmärrä tuota raideliikenteen keskeistä roolia pöhinässä. Saa siellä piilaaksossakin junaa odottaa.

En myöskään ymmärrä miten puistokansi tienpätkän päälle auttaa pöhinää.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Vagabondo kirjoitti:Mä tykkään Espoolaisesta tavasta rakentaa kaupunkia.
Jep. Helsingissä kaikki on tehty päin helvettiä ja vain pahemmaksi menee. Olen onnellinen kun työpiste siirtyi Espooseen vaikkaei julkisilla pääsekkään duuniin järkevästi.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
urpiainen
Kitisijä

elco kirjoitti:En myöskään ymmärrä miten puistokansi tienpätkän päälle auttaa pöhinää.
Niin, se linkaamani kritiikki siis oli nimenomaan, että nuo tunneliratkaisun edellyttämät kävelyetäisyydet, puistokansien ja motarien aiheuttama hukkamaa, sekä ratkaisun epäedullisuus kadunvarsien pienille palveluyrityksille, ovat tutkitusti hyvin tehokkaita pöhinäblokkereita.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
elco
Kitisijä

^ Kaupunkibulevardi raketoisi pöhinän, eikö?
Bluntly
Kitisijä

urpiainen kirjoitti:...puistokansien ja motarien aiheuttama hukkamaa...
Kehä I:llä on jo yksi kansi, joka on tarkoitus rakentaa aivan täyteen. Ensimmäiset talot nousee jo.
urpiainen kirjoitti: sekä ratkaisun epäedullisuus kadunvarsien pienille palveluyrityksille,
Kehä I ja kadunvarsien pienet palveluyritykset?
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: Kehä I ja kadunvarsien pienet palveluyritykset?
Ne on niin pieniä, että niitä ei huomaa!

On siinä Tapiolan kohdalla joku ratsutalli Hästfittan!
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
James Potkukelkka
Kitisijä

Bluntly kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:...puistokansien ja motarien aiheuttama hukkamaa...
Kehä I:llä on jo yksi kansi, joka on tarkoitus rakentaa aivan täyteen. Ensimmäiset talot nousee jo.

?
Mutta eikös tuo Tapiolan kanssa ole tarkoitus jättää rakentamatta? Sitä kritisoin.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
urpiainen
Kitisijä

elco kirjoitti:^ Kaupunkibulevardi raketoisi pöhinän, eikö?
Bluntly kirjoitti:Kehä I ja kadunvarsien pienet palveluyritykset?
Niin, voi olla, että pöhinä ja Espoo eivät vain kohdata. Mutta ajatuksena kai on, että toisaalta Aalto-yliopiston, toisaalta Keilaniemen yrityskampuksen ja toisaalta Tapiolan kulttuuritarjonnan jo nyt aiheuttaman pöhinän voisi koettaa kasvattaa merkitykselliseen mittaluokkaan tukemalla alueen kokonaisvaltaista kehittämistä. Kaupunkibulevardi tuskin itsessään luo mitään, mutta mahdollistaisi motaria paremmin alueen integraation ja pöhinän kasvun ja monipuolistumisen. Bluntly on asian ytimessä: Karhusaarentie pitäisi saada statukseltaan poin valtion maantiestä (jota hukkamaaympäristöineen mitoitetaan kuten muitakin valtion maanteitä p-jönsesterissä) Espoon kaupungin kaduksi. Jos siis halutaan, että T3 on jotenkin osiaan tukeva kaupunginosakokonaisuus, joka voisi jopa olla kansainväliselle luovalle luokalle houkutteleva sijaintipaikka. Ja onhan se tunneli vain tolkuttoman kallis.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti:Ymmärrän, että sinä jo moni muu peräespoolainen autoinsinööri tykkäätte nykymeiningistä, ja valittelinkin viestissäni lähinnä sitä, että tolkuttomia määriä verorahoja syydetään näköalattomien omanapatykkäämisten mukaan tavalla, joka tutkitusti vesittää Espoon omia konstruktiivisia visioita. Tosin Espoon oma idea ei kai oikein koskaan olekaan ollut huolehtia tulevaisuuden rakentamisesta; se jätetään Helsingille ja vapaamatkustetaan siinä sivussa.
Valitettavasti tuosta vapaamatkustamisesta on vuosien mittaan vähän lipsuttu ja rakennettu jotain kaupungin vuokrataloja, metroja ja muuta shittii.

Mutta mun mielestä tämä Espoon strategia rakentaa kaupunki usean keskuksen ympärille, jotka sitten liitetään toisiinsa moottoriteillä on aivan loistava. Mittakaava pysyy sellaisena, että täältä omakotitaloalueiltakin on omalla autolla helppo ja nopea pistäytyä pistäytyä asioimaan näissä keskustoissa ja auton voi vielä pysäköidä mukavasti lämpimään parkkihalliin. Nykyisellä asukasmäärällä alkaa suurinosa erilaisista palveluista löytyä kahdesta lähimmästä keskuksesta, jolloin hyvin harvoin tarvitsee lähteä sitä kauemmaksi. Kyllä tälläisestä nautinnosta kannattaa hieman maksaakin.

Kaupunkibulevardit on suunnilleen epämiellyttävintä mitä mä tiedän, joten tosissaan toivon, ettei sellaisia ikinä rakenneta Espooseen. Mä istun paljon mieluummin kahvilla kauppakeskuksen käytävällä kuin jonkun Mechelininkadun varrella.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Bluntly kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti:Mä tykkään Espoolaisesta tavasta rakentaa kaupunkia.
Jep. Helsingissä kaikki on tehty päin helvettiä ja vain pahemmaksi menee.
:komp:

Onneksi ei tarvi montaa kertaa vuodessa Helsingissä käydä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
urpiainen
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Ymmärrän, että sinä jo moni muu peräespoolainen autoinsinööri tykkäätte nykymeiningistä, ja valittelinkin viestissäni lähinnä sitä, että tolkuttomia määriä verorahoja syydetään näköalattomien omanapatykkäämisten mukaan tavalla, joka tutkitusti vesittää Espoon omia konstruktiivisia visioita. Tosin Espoon oma idea ei kai oikein koskaan olekaan ollut huolehtia tulevaisuuden rakentamisesta; se jätetään Helsingille ja vapaamatkustetaan siinä sivussa.
Valitettavasti tuosta vapaamatkustamisesta on vuosien mittaan vähän lipsuttu ja rakennettu jotain kaupungin vuokrataloja, metroja ja muuta shittii.

Mutta mun mielestä tämä Espoon strategia rakentaa kaupunki usean keskuksen ympärille, jotka sitten liitetään toisiinsa moottoriteillä on aivan loistava. Mittakaava pysyy sellaisena, että täältä omakotitaloalueiltakin on omalla autolla helppo ja nopea pistäytyä pistäytyä asioimaan näissä keskustoissa ja auton voi vielä pysäköidä mukavasti lämpimään parkkihalliin. Nykyisellä asukasmäärällä alkaa suurinosa erilaisista palveluista löytyä kahdesta lähimmästä keskuksesta, jolloin hyvin harvoin tarvitsee lähteä sitä kauemmaksi. Kyllä tälläisestä nautinnosta kannattaa hieman maksaakin.

Kaupunkibulevardit on suunnilleen epämiellyttävintä mitä mä tiedän, joten tosissaan toivon, ettei sellaisia ikinä rakenneta Espooseen. Mä istun paljon mieluummin kahvilla kauppakeskuksen käytävällä kuin jonkun Mechelininkadun varrella.
Voisikohan Helsingin ja Espoon rajan siirtää siten, että se menisi kutakuinkin Länsiväylältä pohjoiseen Koivu-Mankkaan tietä ja sitä uutta tietä Turunväylälle ja Turunväylää pitkin Munkkaan? Tämä jättäisi kauppakeskuslandian Espoolle ja nappaisi pyörämatkan päässä Helsingin niemeltä sijaitsevan T3-alueen Helsingille. Laajalahdestakin voisi tulla hieno, jos sitä kehittäisi Helsinki. Länsiväylän eteläpuoli olisi vähän makuasia: porukan veronmaksukyvyn pohjalta molemmat kaupungit haluaisivat varmasti alueen, mutta se voitaisiin sovinnon eleenä jättää Espoolle.
Bluntly
Kitisijä

Helsinki saa ryövätä lisää tilaa idästkä ja rakentaa sinne vaikka kuinka paljon bulevardeja ja kukkapeltoja. Espoo pysyköön kehityksen kärkiairuena.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

urpiainen kirjoitti:Voisikohan Helsingin ja Espoon rajan siirtää...
Ei voi. Helsinkiä ei kaivata tänne Espoon alueita pilaamaan :leuhka:
So Hard
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Mä en kyllä ymmärrä tuota tunnelihommaa yhtään. Jos PKS:ole joku tunneli tarvitaan niin se on keskustatunneli.
Universaali disclaimer.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

So Hard kirjoitti:Jos PKS:ole joku tunneli tarvitaan niin se on keskustatunneli.
Eikö Helsingin vihreät ja demarit onnistuneet tässä taannoin poistamaan keskustatunnelin maavaraukset kaavasta, ettei sitä koskaan päästäisi tekemään?
urpiainen
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti:
So Hard kirjoitti:Jos PKS:ole joku tunneli tarvitaan niin se on keskustatunneli.
Eikö Helsingin vihreät ja demarit onnistuneet tässä taannoin poistamaan keskustatunnelin maavaraukset kaavasta, ettei sitä koskaan päästäisi tekemään?
Mun käsittääkseni varaus keskustatunnelille säilyy yleiskaavassa. Demareista en tiedä, mutta vihreissä kai ainakin Soininvaara on kannattanut varauksen säilyttämistä, jotta ei sidota tulevien sukupolvien käsiä (tai lapioita), mutta muutamat tahot ovat korostaneet sitä, että pelkkä varauksen ylläpito edellyttää jatkuvia ja kalliita suunnitelmateettämisiä ja haittaa suuresti monia muita hankkeita. Mutta käsitääkseni siis varaus on yhä mukana myös nyt nähtävissä olevassa yleiskaava 2016 -ehdotuksessa.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

urpiainen kirjoitti:Mutta käsitääkseni siis varaus on yhä mukana myös nyt nähtävissä olevassa yleiskaava 2016 -ehdotuksessa.
:sir:
elco
Kitisijä

Piilaaksossahan pöhinä lähtee just noista kaupunkibulevardeista ja yksityisautoilun tekemisestä mahdottomaksi.

Robottiautot yleistynevät merkittävästi kymmenen vuoden sisään, mutta ainakaan ennen sitä ei bulevardisoinnissa ole mitään järkeä. Ne firmat muuttavat pois, jos sinne ei pääse autolla.
James Potkukelkka
Kitisijä

elco kirjoitti:Piilaaksossahan pöhinä lähtee just noista kaupunkibulevardeista ja yksityisautoilun tekemisestä mahdottomaksi.

Robottiautot yleistynevät merkittävästi kymmenen vuoden sisään, mutta ainakaan ennen sitä ei bulevardisoinnissa ole mitään järkeä. Ne firmat muuttavat pois, jos sinne ei pääse autolla.
Piilaaksossa pöhistään väärin!
Diddley Bow
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Ilmoittaudun espoolaisrintamaan ja olen valmis puolustamaan reviiriäni! :hep: :hep: :igor: :igor:
Who says you need to buy a guitar?
urpiainen
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti:
elco kirjoitti:Piilaaksossahan pöhinä lähtee just noista kaupunkibulevardeista ja yksityisautoilun tekemisestä mahdottomaksi.
Mun kokemukseni ja käsitykseni mukaan Stanfordin, Berkeleyn, MIT:n, tai mitä amerikkalaisten innovaatiohubien sydämiä niitä nyt olisikaan, ympäristöt eivät näytä Otaniemeltä ja Espoolta. Toki koko Espoota ei kannata muuttaa tiiviiksi kantakaupungiksi. Mun ideani Espoon ja Helsingin uudesta rajasta on jopa minun ideoideni huikeassa seurassa suorastaan erityisen hyvä.
James Potkukelkka
Kitisijä

urpiainen kirjoitti:
Mun kokemukseni ja käsitykseni mukaan Stanfordin, Berkeleyn, MIT:n, tai mitä amerikkalaisten innovaatiohubien sydämiä niitä nyt olisikaan, ympäristöt eivät näytä Otaniemeltä ja Espoolta. .
Sitähän mä juuri sanoin! Väärin pöhisty!

Oletko sä ominut mun maneerini :kele:
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

urpiainen kirjoitti:Mun ideani Espoon ja Helsingin uudesta rajasta on jopa minun ideoideni huikeassa seurassa suorastaan erityisen hyvä.
Mikä teitä helsinkiläisiä vaivaa, kun aina pitää yrittää naapurin tontille tunkea? Asukkaat näyttää olevan ihan samanlaisia kuin poliitikot.
urpiainen
Kitisijä

urpiainen kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti: Piilaaksossa pöhistään väärin!
Mun kokemukseni ja käsitykseni mukaan Stanfordin, Berkeleyn, MIT:n, tai mitä amerikkalaisten innovaatiohubien sydämiä niitä nyt olisikaan, ympäristöt eivät näytä Otaniemeltä ja Espoolta. .
Sitähän mä juuri sanoin! Väärin pöhisty!

Oletko sä ominut mun maneerini :kele:
Onks tää nyt vitsi vai ei? Varmuuden vuoksi kertauksena: Amerikkalaisten innovaatiokeskittymien sydämessä on huippuyliopistokampukset, joita ympäröi hyvin etelä-eurooppalaishenkinen kantakaupunkiympäristö kahviloineen, ravintoloineen, kauppoineen, kulttuuripalveluineen mittakaavassa, joka antaa mahdollisuuden elää tarvittaessa jopa autotonta urbaanielämää. Keskeistä ovat myös hyvät raideyhteydet isoihin kaupunkeihin ja lentokentille. Näitä keskittymiä ympäröivät sitten sekä jättiyritysten autokonttorit että palvelusväen kauppakeskukset, ja myös amerikkalainen palveluton suburb-pientalomatto. Keskittymiä yhdistävät motarit (vaikka motarin reuna-alueet slummia ovatkin).

Sopiva laajuus ja sisältö yhdelle keskittymälle olisi kutakuinkin sellainen T3-alue. Espoon kaupunginjohtajan taikasienihäröilyltä kuulostava visiointi on itse asiassa, ihmeellistä kyllä, ihan perusteltu: Espoolla on rakennusaineet tehdä T3:sta kokonaisuus, joka mutatis mutandis olisi hyvä pohjois-eurooppalainen versio maailman johtavien innovaatiokeskittymien sydämistä. Mutta nyt tämä tunnelihanke on osaltaan pilaamassa tätä visiota rikkomalla T3:n orastavan yhtenäisyyden täysin väärän mittaluokan hukkamaalla ja betonihelvetillä. Eivät ne Piilaaksossa pöhise yhtään väärin vaan aika tarkkaan siten, kuin Espoo on visioinut T3:llekin - paitsi tiesuunnittelussa.