Päivän uutiskatsaus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
urpiainen
Kitisijä

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Mun ideani Espoon ja Helsingin uudesta rajasta on jopa minun ideoideni huikeassa seurassa suorastaan erityisen hyvä.
Mikä teitä helsinkiläisiä vaivaa, kun aina pitää yrittää naapurin tontille tunkea? Asukkaat näyttää olevan ihan samanlaisia kuin poliitikot.
Sun musta kirjasi on ruosteessa. En mä ole helsinkiläinen kuin henkisesti.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:
urpiainen kirjoitti: Mun kokemukseni ja käsitykseni mukaan Stanfordin, Berkeleyn, MIT:n, tai mitä amerikkalaisten innovaatiohubien sydämiä niitä nyt olisikaan, ympäristöt eivät näytä Otaniemeltä ja Espoolta. .
Sitähän mä juuri sanoin! Väärin pöhisty!

Oletko sä ominut mun maneerini :kele:
Onks tää nyt vitsi vai ei? Varmuuden vuoksi kertauksena: Amerikkalaisten innovaatiokeskittymien sydämessä on huippuyliopistokampukset, joita ympäröi hyvin etelä-eurooppalaishenkinen kantakaupunkiympäristö kahviloineen, ravintoloineen, kauppoineen, kulttuuripalveluineen mittakaavassa, joka antaa mahdollisuuden elää tarvittaessa jopa autotonta urbaanielämää. Keskeistä ovat myös hyvät raideyhteydet isoihin kaupunkeihin ja lentokentille. Näitä keskittymiä ympäröivät sitten sekä jättiyritysten autokonttorit että palvelusväen kauppakeskukset, ja myös amerikkalainen palveluton suburb-pientalomatto. Keskittymiä yhdistävät motarit (vaikka motarin reuna-alueet slummia ovatkin).

Sopiva laajuus ja sisältö yhdelle keskittymälle olisi kutakuinkin sellainen T3-alue. Espoon kaupunginjohtajan taikasienihäröilyltä kuulostava visiointi on itse asiassa, ihmeellistä kyllä, ihan perusteltu: Espoolla on rakennusaineet tehdä T3:sta kokonaisuus, joka mutatis mutandis olisi hyvä pohjois-eurooppalainen versio maailman johtavien innovaatiokeskittymien sydämistä. Mutta nyt tämä tunnelihanke on osaltaan pilaamassa tätä visiota rikkomalla T3:n orastavan yhtenäisyyden täysin väärän mittaluokan hukkamaalla ja betonihelvetillä. Eivät ne Piilaaksossa pöhise yhtään väärin vaan aika tarkkaan siten, kuin Espoo on visioinut T3:llekin - paitsi tiesuunnittelussa.
Noh. Yritin sanoa, että jos MIT:ssä ja Piilaaksossa pöhistään maailman johtavaa pöhinää, vaikka em. ympäristöt eivätkään näytä Espoolta, niin silloinhan siellä pöhistään väärin! Eli toimiihan se käytännössä, mutta toimiiko se teoriassa!

Onko Piilaakso muuten mielestäsi alue, jossa pärjää ilman autoa? Eikös kyseessä ole varsin laajalle levinnyt alue, jossa oma auto on välttämätön?

Karttaa katsoen kuvittelisin, että auto on välttämätön

Kuva
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 30.11.2015 12:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti:Sun musta kirjasi on ruosteessa. En mä ole helsinkiläinen kuin henkisesti.
Mähän olen monta kertaa tuonut esiin, ettei minulla ole mustaa kirjaa. Mä muistan asioita vain satunnaisesti ja väärin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
urpiainen
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti:Mähän olen monta kertaa tuonut esiin, ettei minulla ole mustaa kirjaa. Mä muistan asioita vain satunnaisesti ja väärin.
Kyllä ainakin sun tavassasi väärinmuistaa vihreiden linjauksia, päätöksiä ja aikaansaannoksia on selvästi nähtävissä satunnaisuudesta poikkeava ideologinen ohjenuora.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
James Potkukelkka
Kitisijä

Ehkä mussa on väärää pessimismiä kun en usko, että muutama pellolle rakennettu ostari ja elementtikerrostalo sekä Älvsbyhus vielä synnyttää maailmanluokan pöhinää..

Okei. Myönnän. Olen ankeuttaja. Kaikki on mahdollista. Nousihan Nokian vastoin kaikkia oddseja.

Tuntuu vain, että pks:lta puuttuu muutama miljoona ihmistä.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
urpiainen
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Onks tää nyt vitsi vai ei? Varmuuden vuoksi kertauksena: Amerikkalaisten innovaatiokeskittymien sydämessä on huippuyliopistokampukset, joita ympäröi hyvin etelä-eurooppalaishenkinen kantakaupunkiympäristö kahviloineen, ravintoloineen, kauppoineen, kulttuuripalveluineen mittakaavassa, joka antaa mahdollisuuden elää tarvittaessa jopa autotonta urbaanielämää. Keskeistä ovat myös hyvät raideyhteydet isoihin kaupunkeihin ja lentokentille. Näitä keskittymiä ympäröivät sitten sekä jättiyritysten autokonttorit että palvelusväen kauppakeskukset, ja myös amerikkalainen palveluton suburb-pientalomatto. Keskittymiä yhdistävät motarit (vaikka motarin reuna-alueet slummia ovatkin).

Sopiva laajuus ja sisältö yhdelle keskittymälle olisi kutakuinkin sellainen T3-alue. Espoon kaupunginjohtajan taikasienihäröilyltä kuulostava visiointi on itse asiassa, ihmeellistä kyllä, ihan perusteltu: Espoolla on rakennusaineet tehdä T3:sta kokonaisuus, joka mutatis mutandis olisi hyvä pohjois-eurooppalainen versio maailman johtavien innovaatiokeskittymien sydämistä. Mutta nyt tämä tunnelihanke on osaltaan pilaamassa tätä visiota rikkomalla T3:n orastavan yhtenäisyyden täysin väärän mittaluokan hukkamaalla ja betonihelvetillä. Eivät ne Piilaaksossa pöhise yhtään väärin vaan aika tarkkaan siten, kuin Espoo on visioinut T3:llekin - paitsi tiesuunnittelussa.
Noh. Yritin sanoa, että jos MIT:ssä ja Piilaaksossa pöhistään maailman johtavaa pöhinää, vaikka em. ympäristöt eivätkään näytä Espoolta, niin silloinhan siellä pöhistään väärin! Eli toimiihan se käytännössä, mutta toimiiko se teoriassa!

Onko Piilaakso muuten mielestäsi alue, jossa pärjää ilman autoa? Eikös kyseessä ole varsin laajalle levinnyt alue, jossa oma auto on välttämätön?

Karttaa katsoen kuvittelisin, että auto on välttämätön
Mä olen ollut puolisen vuotta duunissa tuossa SF Bayn äärellä Berkeleyssä, joka ei varsinaisesti toki ole Piilaaksoa mutta kuitenkin keskeinen osa tuota Pohjois-Kalifornian talous- ja innovaatioveturia. SF:ssä vietin aikaa paljon, ja jonkin verran myös tuolla Piilaakson keskellä. Arjessa elin ilman autoa (vuokrasin kyllä melkein joka viikonloppu auton, koska esim. Napan ja Sonoman viinillaksoihin on vaikea kulkea muuten, mutta kun kävin San Franciscossa tai Palo Altossa (tai vaikkapa lätkämatsissa San Josessa tai korismatsissa Oaklandissa) menin oikeastaan aina erinomaisella lähijunalla).

Toki alue on pääsääntöisesti rakennetu niin, että varmaan lähes 100% perheellisistä yhteiskunnan tukipilareista elää täysin autojen varassa pientaloalueilla. Näinhän se on Espoossakin, ja ihan hyvä niin. Mutta sekä mun kokemukseni että tutkimusnäytön mukaan alueen vetovoimalle ja menestykselle ovat aivan tavattoman keskeisiä ne erinomaisen mukavat urbaanit keskittymät, joissa on sitä paljon puhuttua urbaania pöhinää, ja joissa vaikkapa vierailevat tutkijat tai lyhytaikaisella työviisumilla saapuvat asiantuntijat voivat tarvittaessa elää autottakin, mutta joissa ennen muuta on merkittävää palvelutarjontaa kävelyetäisyydellä.

Kaiken kaikkiaan minusta tilanne Piilaaksossa ja liepeillä on aika lailla sellainen kuin mitä olen ylle kirjoittanutkin. Maailman johtava pöhinäkeskus ei näytä Espoolta, koska Espoolta puuttuvat ne välttämättömät urbaanit keskukset. Perheiden pientaloja ja sinikaulustyöntekijöiden automarketteja kyllä löytyy. Espoon johto on ymmärtänyt tämän, ja haluaa kehittää T3:sta tällaista puuttuvaa urbaania keskusta, jotta Espookin näyttäisi Piilaaksolta ja pöhisisi kuin Piilaakso. Onneton liikennesuunnittelu uhkaa nyt vain osaltaan laittaa kapuloita rattaisiin.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

urpiainen kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti:Mä muistan asioita vain satunnaisesti ja väärin.
Kyllä ainakin sun...
Siis juuri noin tarkoitinkin, että muistettavat asiat on satunnaisia, mutta väärinmuistaminen johdonmukaista. Näin olen muistaakseni joutunut huomaamaan... :oops:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
James Potkukelkka
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: Mä olen ollut puolisen vuotta duunissa tuossa SF Bayn äärellä Berkeleyssä, joka ei varsinaisesti toki ole Piilaaksoa mutta kuitenkin keskeinen osa tuota Pohjois-Kalifornian talous- ja innovaatioveturia. SF:ssä vietin aikaa paljon, ja jonkin verran myös tuolla Piilaakson keskellä. Arjessa elin ilman autoa (vuokrasin kyllä melkein joka viikonloppu auton, koska esim. Napan ja Sonoman viinillaksoihin on vaikea kulkea muuten, mutta kun kävin San Franciscossa tai Palo Altossa (tai vaikkapa lätkämatsissa San Josessa tai korismatsissa Oaklandissa) menin oikeastaan aina erinomaisella lähijunalla).

Toki alue on pääsääntöisesti rakennetu niin, että varmaan lähes 100% perheellisistä yhteiskunnan tukipilareista elää täysin autojen varassa pientaloalueilla. Näinhän se on Espoossakin, ja ihan hyvä niin. Mutta sekä mun kokemukseni että tutkimusnäytön mukaan alueen vetovoimalle ja menestykselle ovat aivan tavattoman keskeisiä ne erinomaisen mukavat urbaanit keskittymät, joissa on sitä paljon puhuttua urbaania pöhinää, ja joissa vaikkapa vierailevat tutkijat tai lyhytaikaisella työviisumilla saapuvat asiantuntijat voivat tarvittaessa elää autottakin, mutta joissa ennen muuta on merkittävää palvelutarjontaa kävelyetäisyydellä.

Kaiken kaikkiaan minusta tilanne Piilaaksossa ja liepeillä on aika lailla sellainen kuin mitä olen ylle kirjoittanutkin. Maailman johtava pöhinäkeskus ei näytä Espoolta, koska Espoolta puuttuvat ne välttämättömät urbaanit keskukset. Perheiden pientaloja ja sinikaulustyöntekijöiden automarketteja kyllä löytyy. Espoon johto on ymmärtänyt tämän, ja haluaa kehittää T3:sta tällaista puuttuvaa urbaania keskusta, jotta Espookin näyttäisi Piilaaksolta ja pöhisisi kuin Piilaakso. Onneton liikennesuunnittelu uhkaa nyt vain osaltaan laittaa kapuloita rattaisiin.
:sir:
So Hard
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Espooseen ei perteillä olekaan asiaa. En kaipaa toista Helsinkiä, jos haluaa keskustatunnelmaa menee Helsinkiin. Jos taas funktionaalinen ostosympäristö on tarpeen, niin 5 min ajomatka Omppuun on jees. Vieressä taas keskuspuisto lenkkimaastoineen. Esikaupunkikaupunki on hyvä paikka ihmisen asua.

Otaniemen-Keilaniemen synergiat ja mahdollisuudet näkee idioottikin, vaikka Pertti väkevästi vastakkaista todistaakin. Ei siitä piilaaksoa tule, mutta elinkelpoinen teknologiakeskittymä kuitenkin.
Universaali disclaimer.
James Potkukelkka
Kitisijä

Mutta totta tosiaan, jos lähdemme siitä, että Otaniemi-Keilaniemi-Taipiola kolmiosta rakennetaan urbaanin pöhinän ja teknologiainnovaatioiden keskus, siihen sopii kovin huonosti se, että Kehä I katetaan kannella, joka jätetään rakentamatta.
So Hard
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti:Mutta totta tosiaan, jos lähdemme siitä, että Otaniemi-Keilaniemi-Taipiola kolmiosta rakennetaan urbaanin pöhinän ja teknologiainnovaatioiden keskus, siihen sopii kovin huonosti se, että Kehä I katetaan kannella, joka jätetään rakentamatta.
En ymmärrä kuka noin hölmön idean on keksinyt.
Universaali disclaimer.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

James Potkukelkka kirjoitti:Kehä I katetaan kannella, joka jätetään rakentamatta.
Lujuusteknisesti ja siten kustannuksellisesti voi olla järkevämpää rakentaa ne pilvenpiirtäjät siihen kannen viereen ja jättää sitten se kannen alue ulkoilualueeksi eikä toisinpäin.
urpiainen
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti:Mutta totta tosiaan, jos lähdemme siitä, että Otaniemi-Keilaniemi-Taipiola kolmiosta rakennetaan urbaanin pöhinän ja teknologiainnovaatioiden keskus, siihen sopii kovin huonosti se, että Kehä I katetaan kannella, joka jätetään rakentamatta.
Hei, sä otit sun maneerisi takaisin! Eiks tää ollut kutakuinkin se mun eka viestini tähän jo monisivuiseen vääntöön?
James Potkukelkka
Kitisijä

urpiainen kirjoitti:
Hei, sä otit sun maneerisi takaisin! Eiks tää ollut kutakuinkin se mun eka viestini tähän jo monisivuiseen vääntöön?
Ei vaan kommenttini oli yhteenveto monisivuisesta väännöstä :)
urpiainen
Kitisijä

^ Erinomaisesti tiivistetty!
elco
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja elco »

Mä en oikein ymmärrä miten Karhusaarentien kadunvarsikauppojen puute romuttaa tämän pöhinäkeskittymän. Edelleen on vaikea nähdä miten Otaniemen (vrt Perkele, Kaliforniassa) kampusalueen integroiminen kaupunkibulevardilla Karhusaarentiehen on niin olennaisen tärkeää. Eikös siinä Keilalahdessa ole pöhinäbulevardia kylliksi? (Miksei siellä ole hipstereitä juomassa lattea tai muuta pöhinää: onko syynä se, että valtaväyliltä heijastuu jotain antipöhinäsäteilyä, joka lannistaa sarjayrittäjät?)

Eli miten se on niin hel-vetin olennaista pöhinälle, että Länäristä ja Karhusaarentiestä tehdään hitaat kadut? Onko liikematkustajien ihan pakko mennä sillä metrolla tai muuten ei pöhise edes etäisesti?

Minusta on jotenkin kuitenkin perusteltavissa, että Pöhinän ytimeen menee tie. Ehkä olen vaan vanhanaikainen.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
James Potkukelkka
Kitisijä

^En usko, että tunnelissa oleva Kehä I on pöhinäntappo-kryptoniittia :) Itsekin olen sen verran vanhanaikainen, että uskon teitä tarvittavan.

Ehkä kaupunkirakenteen tiivistäminen rakentamalla kauppoja tai asuntoja kannen päälle olisi kuitenkin eduksi pöhinämielessä.

Mutta onko tyhjä ruohokenttäkään juuri se kryptoniitti, joka tappaa pöhinän? Tuskin. Vaikea kuitenkaan nähdä, mitä hyötyä siitä on. Paitsi arkkitehdin havainnekuvassa, jossa on kesä ja paistaa aurinko, kentällä heitellään frisbeetä ja hengaillaan.

Harmi, että suomalaiset eivät uskalla rakentaa kaupunkia.
elco
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Onhan se nyt kumma, jollei pöhinäengineeringistä saada vientituotetta ja uutta nokiaa. Saadaan ylisuunniteltua paperilla täydellinen hyvinvointisosialistinen, nollapäästöinen ympäristö, jossa valtion tukemat ja ohjaamat verosubjektit pöhisevät kuin viimeistä päivää. Poehinae Corporation (valtion liikelaitos).
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
James Potkukelkka
Kitisijä

"Naiselta näyttävää prostituoitua epäillään hivin levittämisestä Helsingissä ja Tampereella"

Öh? HS ei mene kuitenkaan niin pitkälle, että sanoisi, onko ko. henkilö mies vai nainen?

http://www.hs.fi/kotimaa/a1448855977500 ... usimmat-#1
James Potkukelkka
Kitisijä

elco kirjoitti:^ Onhan se nyt kumma, jollei pöhinäengineeringistä saada vientituotetta ja uutta nokiaa. Saadaan ylisuunniteltua paperilla täydellinen hyvinvointisosialistinen, nollapäästöinen ympäristö, jossa valtion tukemat ja ohjaamat verosubjektit pöhisevät kuin viimeistä päivää. Poehinae Corporation (valtion liikelaitos).
Joo. Pöhinä-triggerit on hienosäädetty äärimmilleen. Puuttuu enää vain Antti Rinne antamassa vinkkejä siitä, miten kannattaa kehittää myyviä tuotteita ja jättää ei-myyvät kehittämättä.
urpiainen
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti:Harmi, että suomalaiset eivät uskalla rakentaa kaupunkia.
Sähköauto-Dave on omaksunut jopa Helsingin vihreiden tunnuslauseet!

Koko viesti oli minusta oikein hyvä, lisäisin ehkä siihen vielä sen, että kuten kirjoitin, ongelma tässä on yhä se, että Kehää kehitetään siis valtion maantienä ja vielä moottoritienä. Nykyisen suunnitelman mukaan tähän pöhinäkeskukseen on siis tulossa kaksi moottoritiemittaluokan eritasoliittymää. Pelkkä Maarinsolmu on pinta-alaltaan suurempi kuin Tapiolan keskus. Onhan betonisiltojen alle tyypillisesti rakentuva slummi toki sinänsä urbaania pöhinää suuren maailman malliin, mutta ei ehkä silti sellaista, mitä kaupunginjohtaja hakee.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

James Potkukelkka kirjoitti:Ehkä kaupunkirakenteen tiivistäminen rakentamalla kauppoja tai asuntoja kannen päälle olisi kuitenkin eduksi pöhinämielessä.

Mutta onko tyhjä ruohokenttäkään juuri se kryptoniitti, joka tappaa pöhinän? Tuskin. Vaikea kuitenkaan nähdä, mitä hyötyä siitä on. Paitsi arkkitehdin havainnekuvassa, jossa on kesä ja paistaa aurinko, kentällä heitellään frisbeetä ja hengaillaan.

Harmi, että suomalaiset eivät uskalla rakentaa kaupunkia.
Näin äkkiseltään havainnekuvan perusteella tuo suunnitelmä näyttää istuvan aika hyvin olemassaolevan alueen rakennustiheyteen. Vähän paha ihan varmuudella tuon kuvan perusteella sanoa, mutta näyttää, että tuossa tornien väliinkin olisi jotain rakenteilla. Tiedä sitten onko ne sitä kadunvarressa olevaa pöhinän takaavaa liiketilaa vai tornitalojen asukkaiden pysäköintihalleja.

Kuva

Tokihan tuon alueen olisi voinut myös ampua täyteen taloja, mutta mä en oikein näe sitä sellaisena asuinympäristönä, johon välttämättä pitäisi pyrkiä. Tuo suunnitelma sen sijaan näyttää minusta todella hyvältä. Toki asunnot tulee todennäköisesti olemaan sen verran kalliita, etten tuonne muuttaisi vaikka en omakotitalossa asuisikaan, mutta asuinympäristönä pitäisin tuota ihan kelvollisena.

Kaupunkia löytyy lyhyen metromatkan päästä Helsingistä, jos sellaisesta tykkää.
urpiainen
Kitisijä

^ Joo, voihan tuo onnistuakin, toivotaan parasta! Ainakin torneista luulisi olevan hyvä näköala. Muistaakseni Espoon diili rakennuttajan kanssa on kutakuinkin sellainen, että tonttihinnan lisäksi rakennuttaja maksaa kaupungille 20 % siitä myyntihinnasta, joka ylittää 7000 euron neliöhinnan. Eli kai joku uskoo noista saatavan ihan hyvän hinnan. Toivottavasti, kun siinä tunnelissa riittää herraties kaupungille maksettavaa tuleviksi vuosiksi (eri asia tietysti on, että ilman tunnelia tornitaloista saatavia rahoja ei tarvitsisi upottaa tunneliin).

Mitä alueen viihtyisyyteen tulee, niin tämä vanha kuva näyttää hyvin, miten Vallilakin saataisiin toimivammaksi ja mukavammaksi asuinympäristöksi, kun nykyiset tylsät tasoristeykset korvattaisiin Keilaniemen mitoituksen mukaisilla eritasoliittymillä:
Kuva
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Vallilasta ei päheetä asuinaluetta saa ilman uraanin halkeamista. Slummi mikä slummi.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
James Potkukelkka
Kitisijä

^Toisaalta moottoritiet ja eritasoristeykset eivät ole estäneet pöhinää uudella mantereella...