SUOMI nousuun!
-
- Kitisijä
-
- Kitisijä
Re: SUOMI nousuun!
Luulisi juuri, että kepulille kunnan suojatyö ylipalkattuna olisi kaikkien helpointa. Mutta tässäkin varmaan syrjitään Karjalan pakolaisia.James Potkukelkka kirjoitti:Eli salaliitto estää pääsysi kultaa vuolemaan? On se niin väärin.exPertti kirjoitti:
* saatan kannattaa väärää hevosta
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
Kolme miljardia ei riitä mihinkään. Mä nakkaisin ihan ekana yritys- ja maataloustuet huit helvettiin. Verovähennyksiä voisi karsia, poistaa tulonsiirtoja ja lopettaa sellaisia julkisia tehtäviä joista on enimmäkseen haittaa. Esim. yliopisto opettavat kuolleita kieliä ja sanskriittiä. Minkä vitun takia?exPertti kirjoitti:Kertokaapa te nyt sitten miten saisitte kolmen miljardin säästöt valtiontalouteen, että meillä olisi toiveita joskus päästä tästä allikosta pois?
Myös rahan pumppaaminen kuoleville syrjäkylille pitäisi lopettaa heti. Valtionosuudet ovat kauhea nielu.
Viimeksi muokannut So Hard, 24.02.2016 9:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
Kun aikoinaan olin kuntapuolella töissä, niin kukaan ei kyllä kysynyt, mitä puoluetta äänestinSo Hard kirjoitti:Luulisi juuri, että kepulille kunnan suojatyö ylipalkattuna olisi kaikkien helpointa. Mutta tässäkin varmaan syrjitään Karjalan pakolaisia.James Potkukelkka kirjoitti:Eli salaliitto estää pääsysi kultaa vuolemaan? On se niin väärin.exPertti kirjoitti:

Mutta ehkä heillä oli tiedostoissa merkintä keskutanuorten jäsenyydestäni. Näytin sairaalanjohtajalle salaisen kädenpuristuksen ja tekemäni hoitovirheet katosivat arkistosta.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
-
- Kitisijä
Aivan varovasti kuitenkin puoltaisin Pertin foliohattua siltä kannalta, että kyllä minusta vähän yllättävänkin alhaisille tasoille esimerkiksi ministeriöiden virkahierarkiassa asettuvia paikkoja seurataan tietyissä puolueaktiivipiireissä aika tarkkaan siitä näkökulmasta, että omalla väellä on asianmukainen edustus henkilökunnasta.James Potkukelkka kirjoitti:Eli salaliitto estää pääsysi kultaa vuolemaan? On se niin väärin.exPertti kirjoitti:
Kun aikoinaan olin kuntapuolella töissä, niin kukaan ei kyllä kysynyt, mitä puoluetta äänestin
Toki tämä koskee ennen muuta esimiestehtäviä ja sellaisia yleisvirkamiehen paikkoja, puhtaat asiantuntijatehtävät (erityisesti lääkärit, mutta tyypillisesti myös juristit) ovat asia erikseen. Ja lisäksi moni tällainen yleisvirkamiehen tehtävä kyllä onkin juuri sellainen, että kansanedustajan tai mieluummin ministerin avustajakunnassa hankittu kokemus on ihan oikeasti relevanttia osaamista kerryttävää kokemusta, mutta on se silti vähän jopa ikävän kuuloista, miten poliittiseen kähmintään perustuva maan tapa on. Kuten olen varmasti aiemminkin tilittänyt, nuoruuteni syventävien opintojen seminaarien osaanottajista virkaurallaan ovat sittemmin ylivoimaisesti näyttävimmin edistyneet ne pari tyyppiä, jotka jo tuolloin olivat paitsi heikoimmat opiskelijat, myös ainoat kokoomuslaiset.
Sen sijaan Pertin käsitystä palkkatasosta en oikein voi ymmärtää. Muutenkin koko hänen käsityksensä julkisen sektorin työtilanteesta taitaa taas perustua paljon enemmän sille pertti-intuitiolle kuin faktoille. Luulen, että mahdollisuus siirtyä mahtipalkoille löysään hommaan kuntasektorille on Pertille samankaltainen fantasia kuin mahdollisuus siirtyä mahtipalkoille arvostettuun asemaan Saksaan. Vaikea nähdä, mitä psykologista tarvetta nämä ilmeisen epärealistiset fantasiat palvelevat, mutta ehkä jokin sellainen perustavanlaatuinen katkeruus on suomalaisen perusmiehen ominta käyttövoimaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
Ohitin palkkatasossa koko ikänsä julkisen sektorin juristina tehneen lähisukulaisen ennen 30 ikävuotta.
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
Tämä pisti minut ajattelemaan ja laskin, että palkkani on noussut keskimäärin 8% vuodessa vuoden 2000 alusta. Tokihan toimenkuva on muuttunut ja nyt on pari vuotta tultu jo takapakkia.Niba kirjoitti:Mun palkkan i ei ole kohonnut kuin indeksin vuodesta 2000.. ei viittä ei edes kahta prosenttia..
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
-Atticus Fetch, Californication
-
- Kitisijä
Olen saanut käsityksen (oliko se salkkareissa vai X-filesissa, joka tapauksessa yleensä luotettavana pidetty lähde...), että Yhdysvalloissa ainakin presidentin vaihtuessa koko korkein virkamieskunta siivotaan väärään puolueen edustajista. Tiedä sitten pitääkö paikkansa, mutta Suomen tapa vaikuttaa siihen nähden aika miedolta.urpiainen kirjoitti:, mutta on se silti vähän jopa ikävän kuuloista, miten poliittiseen kähmintään perustuva maan tapa on..
Saattaa olla huuhaata.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
-
- Kitisijä
Hmm. Nyt en ymmärrä. En ole tuohtunut ja en kokenut, että olisit mitenkään mua vastaan hyökännyt. "Suomen tapa" viittasi urpsun kommenttin siitä, että poliittisella kannalla saattaa olla vaikutusta.exPertti kirjoitti:Tuohtumuksesi tuntuu pikemminkin liittyvän ammattikuntaasi kohtaan aiemmin esittämääni kritiikkiin. En varsinaisesti kyllä tarkoittanut niitä miksikään henkilökohtaisiksi hyökkäyksiksi sinua kohtaan. Tietääkseni et ole ollut neuvottelemassa alan palkankorotuksia tai koulutusmääriä, et tekemässä yhtiölainsäädäntöä etkä hoitovirheitäkään.James Potkukelkka kirjoitti:Olen saanut käsityksen (oliko se salkkareissa vai X-filesissa, joka tapauksessa yleensä luotettavana pidetty lähde...), että Yhdysvalloissa ainakin presidentin vaihtuessa koko korkein virkamieskunta siivotaan väärään puolueen edustajista. Tiedä sitten pitääkö paikkansa, mutta Suomen tapa vaikuttaa siihen nähden aika miedolta.urpiainen kirjoitti:, mutta on se silti vähän jopa ikävän kuuloista, miten poliittiseen kähmintään perustuva maan tapa on..
Saattaa olla huuhaata.
Minustahan olet tämän palstan pelastus.
-
- Kitisijä
En varsinaisesti arvioinut motiivejasi, vaan kummastelin sitä, että jatkuvasti tuot esiin tuota mahdollisuutta muuttaa Saksaan (siirtyä lokoisiin töihin julksielle sektorille) jonkinlaisena pakokeinona arjen ahdistavuuteen, vaikka (a) se ei ole helppoa ja (b) kukaan ei usko, että saisit asian koskaan tehtyä. Outoa eskapismia.exPertti kirjoitti:En edelleenkään mielestäni puuttunut julkisen sektorin työtilanteeseen tai työntekijämääriin pl. pienet poikkeukset. Vaan koetin karkealla tasolla konkretisoida ehdotusta ketjun otsikon otsikkoon. Ulkomaille muuton motiivieni arviointi meni vielä enemmän pieleen.urpiainen kirjoitti:Sen sijaan Pertin käsitystä palkkatasosta en oikein voi ymmärtää. Muutenkin koko hänen käsityksensä julkisen sektorin työtilanteesta taitaa taas perustua paljon enemmän sille pertti-intuitiolle kuin faktoille. Luulen, että mahdollisuus siirtyä mahtipalkoille löysään hommaan kuntasektorille on Pertille samankaltainen fantasia kuin mahdollisuus siirtyä mahtipalkoille arvostettuun asemaan Saksaan. Vaikea nähdä, mitä psykologista tarvetta nämä ilmeisen epärealistiset fantasiat palvelevat, mutta ehkä jokin sellainen perustavanlaatuinen katkeruus on suomalaisen perusmiehen ominta käyttövoimaa.
Ehkä myös termini "työtilanne" oli harhaanjohtava, mutta lainaamasi kohdan ensimmäisestä virkkeestä olisi kuitenkin pitänyt ymmärtää, että pääviestini oli näiden olevan POI-kamaa:
exPertti kirjoitti:Eli 5% palkanalennus suorittavaa työtä tekeville, 25-40% erityisasiantuntijoista ylöspäin, kaikille apulaisjotakin potkut. Saataisin edes palkat suunnilleen yksityisen puolen tasolle. And no value would be lost.
exPertti kirjoitti:korkeakoulutettujen palkat ovat suunnilleen tuon verran korkeammat julkisella.
Toinen vaihtoehto on, että hakeudun itse julkiselle puolelle josta voin aitiopaikalta katsoa kun laiva uppoaa.
Ja nämä apulaisjotakin, niin, ovat yleensä poliittisin perustein valittuja lautakunnan vetäjiä yms moniosaajia.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
"Poleeminen" ei tarkoita faktat metsässä laput silmillä tapahtuvaa intuitiokuran heittelyä.
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
No kyllä kai noin peruslähtökohdissaan Yhdysvalloissa on eurooppalaisesta näkökulmasta katsottuna äärimmäisen presidenttivetoinen järjestelmä, jossa varsinaisia ministereitä ja ministeriöitä ei ole lainkaan, vaan presidentti vastaa lainsäädännön implementoinnista ja valtion hallinnosta. Ja presidentti sitten nimittää liittovaltion virastoille mieleisensä johtajat, ja nämä johtajat muodostavat presidentin johtaman kabinetin. Ja ilmeisesti joka virastojohtajalle kuuluu myös oikeus nimittää omaa väkeään näiden virastojen avainpaikoille.James Potkukelkka kirjoitti:Olen saanut käsityksen (oliko se salkkareissa vai X-filesissa, joka tapauksessa yleensä luotettavana pidetty lähde...), että Yhdysvalloissa ainakin presidentin vaihtuessa koko korkein virkamieskunta siivotaan väärään puolueen edustajista. Tiedä sitten pitääkö paikkansa, mutta Suomen tapa vaikuttaa siihen nähden aika miedolta.urpiainen kirjoitti:, mutta on se silti vähän jopa ikävän kuuloista, miten poliittiseen kähmintään perustuva maan tapa on..
Saattaa olla huuhaata.
Suomessahan ajattelu on aika päinvastainen: virkamieskunta vastaa virkavastuulla asiallisesta valmistelusta ja edustaa jatkuvuutta valtionhallinnossa, vaikka toteuttavatkin poliittisen ohjauksen alaisuudessa kulloinkin vallassa olevaa politiikkaa.
-
- Kitisijä
^Suomalaisen systeemin vahvuus on jatkuvuus ja heikkous on jatkuvuus.
Ymmärtääkseni johtavat virkamiehet voivat halutessaan tehokkaasti jarruttaa muutoksia.
Ymmärtääkseni johtavat virkamiehet voivat halutessaan tehokkaasti jarruttaa muutoksia.
-
- Kitisijä
Niin, vaikka ehkä tuo on vähän perttihenkinen sanallistaminen. Heillä on jarruttamisen lisäksi toki myös mahdollisuus ajaa asioita haluttuun suuntaan pitkäjänteisesti keskittymättä populistiseen temppuiluun. Toki riskinä on se, että aika usein varmaan ministeri kokee, että ei voi aina vaikuttaa kansliapäällikön politiikkaan, joka operoi yli vaalikausien ilman poliittista vastuuta. Ja jos paikat on kuitenkin täytetty poliittisesti, voi tämä olla vähän oudohkoa.James Potkukelkka kirjoitti:Ymmärtääkseni johtavat virkamiehet voivat halutessaan tehokkaasti jarruttaa muutoksia.
-
- Kitisijä
Sanovat että Oulussa alkoi ylöspäinrakentaminen yhden virkamiehen eläköitymisestä. Nyt on keskustaankin jo tullut 12-kerroksista ja 16-kerroksisia kaavaillaan, yksi taitaa olla jo lukkoon lyöty.James Potkukelkka kirjoitti:Ymmärtääkseni johtavat virkamiehet voivat halutessaan tehokkaasti jarruttaa muutoksia.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
-
- Kitisijä
Kuten Churchill sanoi (tai jos ei sanonut, ainakin olisi pitänyt sanoa), demokratia on surkea systeemi, mutta parempaakaan ei ole keksitty.
Kyllähän se asiantuntijavirkamiehiä varmasti hirvittää, kun joka neljäs vuosi (vähintään, monesti useammin) saapuu uusi asiasta mitään ymmärtämätön tyyppi pystymetsästä pomoksi.
Kyllähän se asiantuntijavirkamiehiä varmasti hirvittää, kun joka neljäs vuosi (vähintään, monesti useammin) saapuu uusi asiasta mitään ymmärtämätön tyyppi pystymetsästä pomoksi.
-
- Kitisijä
Ei kai kukaan ole sanonut, että työperäiset maahanmuuttajat ovat hädänalaisia?exPertti kirjoitti:http://www.hs.fi/kotimaa/a1456292738644 ... 6f1b7590b1
Tutkijat: Maahanmuutto ei ratkaise huoltosuhteen ongelmia
(tämän keskustelun kuuluu nyt jatkua niin, että "mutku ne on hädänalaisia ja niitä on autettava...")
-
- Kitisijä
^Mun mielestäni on hyvä erottaa työperäinen maahaanmuutto ja pakolaisuus. Nämä tuntuvat aina menevän sekaisin.
Kukaan ei väitä, että työperäiset maahaanmuuttajat olisivat hädänalaisia. Työperäisen maahaanmuuton seulahan on perinteisesti ollut tiukka. Bulgarialainen tanssiorkesteri ei ole saanut työlupaa, jos maassa on ollut työtön muusikko. Nyt EU:n myötä tätä ei onneksi enää ole. Mutta EU:n ulkopuolelta tulevien suhteen tarveharkinta on mun käsittääkseni edelleen suht. tiukka. Mun mielestäni jokaisen, joka tulee maahan töihin pitäisi antaa tulla.
Kyllä tuo Hesarin juttu olisi mulle uutinen siinä mielessä, että siinä väitetään, että edes työperäinen maahaanmuutto ei ratkaise huoltosuhdeongelmaa.
Kukaan ei väitä, että työperäiset maahaanmuuttajat olisivat hädänalaisia. Työperäisen maahaanmuuton seulahan on perinteisesti ollut tiukka. Bulgarialainen tanssiorkesteri ei ole saanut työlupaa, jos maassa on ollut työtön muusikko. Nyt EU:n myötä tätä ei onneksi enää ole. Mutta EU:n ulkopuolelta tulevien suhteen tarveharkinta on mun käsittääkseni edelleen suht. tiukka. Mun mielestäni jokaisen, joka tulee maahan töihin pitäisi antaa tulla.
Kyllä tuo Hesarin juttu olisi mulle uutinen siinä mielessä, että siinä väitetään, että edes työperäinen maahaanmuutto ei ratkaise huoltosuhdeongelmaa.
-
- Kitisijä
Suvakkien mielestä pakolaisvirta on työperäistä maahanmuuttoa, ratkaisevathan nämä moniosaajat kaikki ongelmat.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
TuskinBluntly kirjoitti:Suvakkien mielestä pakolaisvirta on työperäistä maahanmuuttoa...
-
- Kitisijä
Mun käsittääkseni ongelma ei suinkaan ole, että Suomeen olisi tyrkyllä liikaa työperäisiä maahanmuuttajia, vaan että heitä on tulossa liian vähän.
-
- Kitisijä
Monessa otsikossa on huudettu näiden partalasten ratkaisevan tulevaisuuden työntekijävajeen.
-
- Kitisijä
Kesä tulee ja hameet lyhenee:
Pääministerin erityisedustaja: Tuhannet valmistelevat lähtöä Irakissa
Jos viime vuonna päivittäin kaksi kolme tuhatta ihmistä haki passia, niin tänä päivänä 13 000 joka päivä hakee passia ja heistä merkittävä määrä kertoo haluavansa Suomeen
-
- Kitisijä
Joo. Kyllä noinkin on sanottu (että pakolaiset korjaisivat huoltosuhteen)
Mutta juttu lähti liikkeelle siitä, että mä sain käsityksen, että sun mukaan joku sanoisi työperäisten maahanmuuttajien olevan hädänalaisia.
-
- Kitisijä
Täytyy toivoa, että Ruotsi pysäyttää tulijat. Nergin mukaanhan nyt Haaparantaan saapuu noin yksi päivässä. Suomen pitäisi kiitää Ruotsia.Bluntly kirjoitti:Kesä tulee ja hameet lyhenee:
Jos viime vuonna päivittäin kaksi kolme tuhatta ihmistä haki passia, niin tänä päivänä 13 000 joka päivä hakee passia ja heistä merkittävä määrä kertoo haluavansa Suomeen
Kiitos Ruotsi.