Vielä autoverotuksen muutostarpeesta. Nyt autoveroa kerätään uusista autoista n 880 miljoonaa vuodessa. Vuodesta 2019 eteenpäin 0-päästöisten autojen veroprosentti on 2.7%.
Jos vuodessa myytäisiin 120 000 uutta autoa, keskihinta 35 000 euroa ja kaikki nollapäästöisiä, autoveron vuosikertymä olisi enää 113 miljoonaa. Tietysti kestää pitkään, ennenkuin (lähes) kaikki ovat nollapäästöisiä.
Auroveron vaikutus
-
- Kitisijä
- Viestit: 29939
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Auroveron vaikutus
Old Man Yells at Cloud
-
- Kitisijä
- Viestit: 24399
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Auroveron vaikutus
^ Ei tuo ole ongelma. Kun sähköautojen yleistyminen ei enää kaipaa verotuksen ohjausvaikutusta, voidaan sähköautoja alkaa verottaa ihan yhtä rankasti kuin nykyisiä polttomoottoriautoja.
-
- Kitisijä
- Viestit: 29939
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Auroveron vaikutus
^Kyllä. Eli verotusta siis tulee muuttaa, kuten totesin. Toki se voidaan tehdä yksinkertaisesti esim. säätämällä alin autoveroprosentti 2.7%:a korkeammaksi.
Old Man Yells at Cloud
-
- Kitisijä
- Viestit: 24399
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Auroveron vaikutus
^ Voihan sen verotuksen myös porrastaa esim. sähkönkulutuksen mukaan. Näin se P100D saa kovemman veroprosentin kuin joku koppimopo.
-
- Kitisijä
- Viestit: 5075
- Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Re: Auroveron vaikutus
Näissä keskusteluissa aina unohdetaan polkupyörien verottaminen. Pyöräteiden alhaisesta käyttöasteesta johtuen polkupyörän hiilidioksidipäästöt eivät juurikaan poikkea henkilöautosta.
Osa kitinöinnin viehätystä on se, että se ei ole aina miellyttävää, kertoo päivystävä emeritusprofessori.
-
- Kitisijä
- Viestit: 29939
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Auroveron vaikutus
Unohtamatta metaanipäästöjä.Bhven kirjoitti: 24.01.2017 17:51 Näissä keskusteluissa aina unohdetaan polkupyörien verottaminen. Pyöräteiden alhaisesta käyttöasteesta johtuen polkupyörän hiilidioksidipäästöt eivät juurikaan poikkea henkilöautosta.
Old Man Yells at Cloud