Tähän liittyy hauska tarina. Teslaani luovutettaessa myyntinainen piti mulle yksityiskohtaisen esittelyn autosta. Samassa esittelyssä oli samaan aikaan autoaan hakemassa oleva Tatu Ylönen, joka on kehittänyt SSH-salauksen. Ylönen kysyi myyjältä, onko autossa jokin fyysinen katkaisin, jota painamalla voi suorittaa hätäjarrutuksen, jos joku vihamielinen taho ottaa auton etänä hallintaansa.
Myyntinainen selitti, että yhteys on salattu, sitä ei voi hakkeroida. Tähän Ylönen totesi lakonisesti, että hän on kolmekymmentä vuotta kehittänyt salausjärjestelmiä ja jokainen salaus voidaan murtaa
Voi hyvin olla, että Teslassa on Ylösen koodia.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
exPertti kirjoitti: 01.06.2018 13:01
^ tietysti kaikki salaukset ovat murrettavissa. Riippuu ajasta ja resursseista kuin kauan se kestää.
Njoo, mutta jos salaus sen kaltainen, että nykyisellä laskentateholla murtaminen kestäisi esim miljardi vuotta, se käytännössä ei ole tällä hetkellä murrettavissa. Ymmärtääkseni jotkut privat key-public key alkulukuihin perustuvat salaukset ovat tämänkaltaisia. Olettaen siis, ettei algoritmissa ole virhettä ja ettei matematiikka tai laskentateho ota odottamattomia hyppäyksiä.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
^juu. Mutta _jos_ on koodattu virheettömästi, niin riittävän monibittistä alkulukuihin perustuvaa private key-public key salausta ei pysty murtamaan nykyteknologialla, ellei sitten tietotekniikka tai matematiikka kehity odottamattomasti.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
James Potkukelkka kirjoitti: 01.06.2018 10:31
Myyntinainen selitti, että yhteys on salattu, sitä ei voi hakkeroida. Tähän Ylönen totesi lakonisesti, että hän on kolmekymmentä vuotta kehittänyt salausjärjestelmiä ja jokainen salaus voidaan murtaa
Ylönen taisi puhua maallikkokieltä. Tuollaisissa keisseissä käsittääkseni yleensä murretaan se tekniikka, ei suoraan salausta.
Vertaus:
- hyvin salatun tiedoston avaaminen on käytännössä mahdotonta
- salattuun yhteyteen voi mahdollisesti päästä jotenkin väliin ja näin ottaa kohteen haltuun
^Silti varauksia tulee enemmän kuin lähtee ja kyseessä auto, jota ei ole edes mahdollista nähdä myyntipaikassa, ei koeajaa, jota ei mainosteta jne. Täällä vanhalla mantereella esim. autosta ei ole nähty kuin kuvia.
Tässä (Teslan julkaisemaa) tuoreinta markkinaosuusdataa. Jos kuva pitää paikkansa, kyllähän kyseessä on äärimmäisen disruptiivinen tuote. Paljon nopeampi murros kuin esim. iPhonen tullessa markkinoille. Eka iPhone oli marginaalinen tuote. Kesti muutaman vuoden, ennenkuin se nousi myydyimmäksi älypuhelimeksi.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
Ekaan kysymykseen, että kyseinen segmenttihän ei ole iso Yhdysvalloissa. Tarkkoja lukuja en muista. Mutta hyvä pointti, että itse segementti ei ole iso.
edit: Tesla ei julkista markkina-alueittain kpl-määriä, mutta ulkopuolinen veikkaus oli, että Tesla myi viime kuussa Yhdysvalloissa 6250 Model 3:sta ja tämän mukaan http://www.wsj.com/mdc/public/page/2_30 ... sales.html Yhdysvalloissa myytiin yli puoli miljoonaa autoa kuukaudessa, eli 1% niistä oli Model 3:a. Eli noin laskien kyllä marginaalinen tuote edelleen. Mielenkiintoinen kysymys, onko oikein tarkastella koko markkinaa vai segmenttiä. Tietysti, jos segmentin määrittelee riittävän tarkasti, markkinaosuus on 100%
Jälkimmäiseen; kyseessä ovat Teslan tapauksessa asiakkaille luovutetut autot. Uskoakseni muilla merkeillä myös (toinen vaihtoehto, että muilla merkeillä olisi diilereille myydyt autot).
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
^Varmasti laskelmia on yhtä monia kuin laskijoita. Tesla itse sanoo, että jo seuraava kvartaali on voitollinen. Autojen gross margin (en tiedä suomenkielistä termiä, myyntikate?) on Model S:llä ja X:llä ollut yli 20% koko ajan ja Teslan mukaan Model 3 pääsee samaan, kun tuotantokoneisto rullaa täydellä volyymillä.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
Näin tänään Teslan rekkarilla TSL-700. Nyt mua häiritsee, että onko kyseessä ostettu rekkari vai sattuma. On se kumma, kun ei voi ostaa rekkaria, mistä tyhmempikin tajuaa sen ostetuksi
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vagabondo kirjoitti: 12.06.2018 21:56
Näin tänään Teslan rekkarilla TSL-700. Nyt mua häiritsee, että onko kyseessä ostettu rekkari vai sattuma. On se kumma, kun ei voi ostaa rekkaria, mistä tyhmempikin tajuaa sen ostetuksi
P85D on 700 hevosvoiman auto. Eiköhän se ole ihan ostettu.
Irtisanomiset eivät vaikuta Model 3 -auton viikottaiseen tuotantotavoitteeseen tulevina kuukausina.
Mitähän nuo 9% jengi on tehnyt jos ei vaikuta? Vanhempia malleja?
Teslahan fuusioitui aurinkopaneelaja valmistavan, myyvän ja asentavan Solar Cityn kanssa. Lisäksi yksi divisioona on energianvarastointiratkaisut. Teslassa on paljon porukkaa, jolla ei ole mitään tekemistä autonvalmistuksen kanssa. Nimikin on vaihtunut Tesla Motorsista Teslaksi.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
So Hard kirjoitti: 12.06.2018 21:59
P85D on 700 hevosvoiman auto. Eiköhän se ole ihan ostettu.
Näin mäkin oletin. Vois ostaa kilpiä, joissa ei ole mahdollisuutta väärään tulkintaan. Inhottavaa tuollainen vaatimattomuus, kun kuitenkin haluaa erottua.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Elon suunnittelee Roadster 2:een erillistä Space X pakettia. Siinä takapenkin tilalla on korkeapaineinen säiliö, johon voidaan varastoida paineilmaa satojen baarien paineeseen ja auton ympärille suuttimia, joista paineilman voi puskea ulos. Ilmeisesti näin on mahdollista saada suuruusluokkaa 1000 N voima muutamaksi sekunniksi. Kompressori sitten korvaa käytetyn ilman.
Sanomattakin selvää, että käyttö ei ole katulaillista jo pelkästään metelin takia...
Tuotahan voisi käyttää suoraan auton kulkusuuntaa muuttamaan/hidastamaan/kiihdyttämään tai sitten downforcea lisäämään.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
Tällä vuosituhannelle JAGGE! on onnistunut tekemään melkoisia pommeja itselleen halvemmassa segmentissä. Ehkä sähkövispilään on panostettu enemmän kun voipi olla JAGGELLE! välttämätöntä saada jotain hyvää aikaan ettei katoa kartalta.
Vetytankkausasemat ovat erittäin kalliita. Vaatii kryogeenisia ratkaisuja ja korkeapainepumppuja ja pienimolekyylinen vety menee läpi monista normaalimateriaaleista. Ihan käytännössä myöskään läpimenoaika vetytankkausasemalla ei ole läheskään niin lyhyt kuin monesti luullaan. Yhden auton voi tankata nopeasti, mutta kun vetyä kompressorilla pumpataan auton tankkiin, syntyy niin paljon hukkalämpöä, että asema joutuu jäähdyttelemään välillä. Mutta tankkauseman hinta on se varsinainen ongelma.
En usko vetyautoon em. syistä. Ei siihen automaailmassakaan taida uskoa muu kuin Toyota. Vety on Meego ja Toyota on Nokia.
Ihan sivuhuomiona lisäksi, että käytännösä vety nykyään tehdään fossiilista polttoaineista, öljyteollisuus saattaa sen takia sitä lobata.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija