Tähän vois huvikseen kaikki haluavat laittaa Petrin näkyville, mikä Petrin tyyppisessä kristillisyydessä teidän mielestä mättää. Vastakäännytystoimintaa

Vaikka jotkut olisivat kristittyjäkin, tuskin moni on tuontyypin fundamentalisti kuin Petri. Minäkin jollain lailla uskon Jumalaan, mutten Petrin Jumalaan ja mailmankuvaan.
Aloitan, puhuttelu Petrille:
------------
Tiedätkös Petri, fundamentalistikristityt ja muut hihhulit saavat minut välillä PELKÄÄMÄÄN että maailma ja Jumala olisi sellainen kuin sanotte.
Siitähän seuraisi:
- minun olisi jollain lailla suljettava silmät siltä valtavalta tieteellisen tiedon määrältä, jota on kertynyt ja kertyy lisää. Esim. äsken luin Saturnuksen renkaiden ajoituksesta, ja kas, nehän voidaan osoittaa syntyneen kauan ennen Raamatullista Luomista. Miten suljen silmäni järkevältä tutkimukselta järkevin perustein? Laajemmin koko tähtitiede, paleontologia, biologia pitäisi jotenkin sulkea mielestä pois, ja käyttää Raamatun suppeita ja epämääräisiä luonnontieteen mainintoja mittapuuna. Pitäisi luopua siitä ilosta ja kunniasta, että olen verisukulainen eläinten kanssa

-moraalis-eettisesti:
Minun pitäisi hyväksyä, että koko maailmankaikkeuden luoja ja valtias on yhden muinaiskansan kertomuksissa kuvattu Jahve, joka vaati palvojiltaan pikkumaisia uhrimenoja, reseptien mukaan valmistetua lihaa ja rituaalista irtolehmänkoiven heilutusta

..ja jolle uhrattiin ihmisiäkin.. olet ehkä eri mieltä, mutta Raamatussa moni mies "annettiin Herralle" kukkulalla paaluun ripustettuna ja Jumala leppyi... ja mikäs se osa sotavangeista oli, jotka suoraan "annettiin Herralle" "yhteysveroksi" kun kaikki kastit ja papitkin olivat jo osansa orjista saaneet..
..vaikka ihmisiä ei olisi uhrattukaan, samainen Jahve käski ryöstämään ja hävittämään kaupunkeja, orjuuttamaan kansoja sekä tappamaan tuhansia naisia ja lapsia, pikkuvauvoja myöten sekä raiskaamaan neitsyeitä..
Tuotako Jumalaa rakastaisin ja kunnioittaisin? Miksi?
"Synnin" määritelmä kai on Jumalasta erossa olo.. jos Jumala on tuollainen, kyllä kiitos pysyn erossa
Ja sekö tuon Jumalan "hyväksi" lopulta tekisi, että hän poikansa Jeesuksen uhrikuoleman kautta armahtaa ihmiset? Tuo julma massamurhaaja, uhrilihan reseptisanelija ja lehmänkoivenheilutusfani "armahtaa" minutkin? Juku. Kun muuten on minuakin pahempi olento, ja tuo pelastuskin sinun Petri mukaan ei suinkaan tule kaikille Jeesuksen tarjoamaan pelastukseen uskoville, vaan niille jotka noudattavat "oikeaa evankeliumia". Ei hyvyydestä tietoakaan tuossa maailmanselityksessä.
Helvettiin jäisivät siis kaikki eri kristinuskon tulkinnassa kasvaneet kuin sinä Petri, ja kaikki ne jotka ei-kristittyinä eivät ole kristinuskosta tai ainakaan sinun Petri "oikeaoppisesta" kristinuskosta kuulleetkaan.
Jos sukulaiseni ja ystäväni joutuvat Helvettiin, ja tiedän, ettei heitä tuohon käännytetä, jos jo kuollut serkkuni ja tätini ovat Helvetissä, niin miksi iloitsisin että itse livahdan taivaaseen? Eikö paikkani olisi läheisteni lohduttajana Helvetissä eikä tuon pahan Jahven mielistelijänä Taivaassa?
Sinun oppisi hyväksyminen, vaikka se jollain kummalla tavalla totta olisikin, merkitsisi minulle samaa kuin sinulle tämä:
Sinulle paljastuisi että Saatana voittaa sittenkin ja kristityt joutuvat Helvettiin. Silloinko heittäytyisit polvillesi ja hoilaisit: "Rakastan sinua Saatana! Ota minut! Hallelujah! Saaatanaaaa!"

No ehkä niin tekisitkin. Tuolla persoonallisuudella ehkä haluat aina olla vahvemman henkiolennon puolella ja olethan yhdeksi motiiviksesi uskoosi sanonut että muuten joutuisit itse Helvettiin.
-----------------
Onneksi voin ottaa tieteen, ja historiassa muutkin lähteet kuin Raamatun vakavasti eikä ole perustetta uskoa Raamatun erikoisasemaan Jumalan Sanana.