Päivän uutiskatsaus, osa 3

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25814
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 15.08.2019 13:27 Osaako kukaan kertoa, miten Louhimiehen olisi pitänyt yrittää panna 16 vuotiaita, jos tässä kuvattu toimintamalli oli väärä?
https://www.is.fi/viihde/art-2000006204747.html
Vaikea tuosta on rikollista toimintaa saada aikaiseksi. Ehkä tyhmää, mutta se on aivan eri juttu.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 15.08.2019 13:39
sivustahuutaja kirjoitti: 15.08.2019 13:27 Osaako kukaan kertoa, miten Louhimiehen olisi pitänyt yrittää panna 16 vuotiaita, jos tässä kuvattu toimintamalli oli väärä?
https://www.is.fi/viihde/art-2000006204747.html
Vaikea tuosta on rikollista toimintaa saada aikaiseksi. Ehkä tyhmää, mutta se on aivan eri juttu.
Tarkoitatko, että aikuisen miehen kuuluu saada työntää kädet 17-kesäisen paidan alle vaikka tämä indikoi ettei sitä tahdo?
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25814
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Mun mielestäni käytös on huonoa, mutta ei rikollista.

"Noin tunnin vierailun jälkeen tytöt päättivät lähteä talolta. "

Mun mielestäni tuo on oleellista. Mistään ei käy ilmi, etteivätkö tytöt olisi missä tahansa vaiheessa voineet poistua. Vierailu jatkui vielä em. episodin jälkeen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti: 15.08.2019 13:49
Tarkoitatko, että aikuisen miehen kuuluu saada työntää kädet 17-kesäisen paidan alle vaikka tämä indikoi ettei sitä tahdo?
Sitten kun on sanottu ei, niin se on ei.

Mutta joku roti:
- ollaan yöllä toisen kämpillä
- poistua saa koska vaan
- ei mitään väkivallan uhkaan liittyvää
- toinen on kysynyt ikää

Ei oikeassa elämässä kysellä, että saanko tehdä näin tai entäs näin.

Nostetaan suojaikärajaa tai muutetaan lakia muuten, jos homma on kovin vaikeaselkoista. Kunhan joku vasn vääntää etukäteen ohjeet panemiseen.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 15.08.2019 14:00
So Hard kirjoitti: 15.08.2019 13:49
Tarkoitatko, että aikuisen miehen kuuluu saada työntää kädet 17-kesäisen paidan alle vaikka tämä indikoi ettei sitä tahdo?
Sitten kun on sanottu ei, niin se on ei.

Mutta joku roti:
- ollaan yöllä toisen kämpillä
- poistua saa koska vaan
- ei mitään väkivallan uhkaan liittyvää
- toinen on kysynyt ikää

Ei oikeassa elämässä kysellä, että saanko tehdä näin tai entäs näin.

Nostetaan suojaikärajaa tai muutetaan lakia muuten, jos homma on kovin vaikeaselkoista. Kunhan joku vasn vääntää etukäteen ohjeet panemiseen.
Mitä se suojaikärajan nosto auttaa? THL:n kouluterveyskyselyn (2017) mukaan tuoreimman vuoden aikana seksuaalista häirintää koki 30 % peruskouluikäisistä tytöistä. He ovat kaikki suojaikärajan alla. Kyse on siitä, onko ilman lupaa hanurin ja tissien lääppiminen kriminalisoitua vai ei. Minusta sen pitää olla.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ samaa mieltä.

Nyt on kuitenkin kyse siitä, mikä on Akin oikea prosessi kun haluaa panna 16 kesäistä? Jos tuo kerran on laillista, niin miten se pitää tehdä?
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 15.08.2019 14:17 ^ samaa mieltä.

Nyt on kuitenkin kyse siitä, mikä on Akin oikea prosessi kun haluaa panna 16 kesäistä? Jos tuo kerran on laillista, niin miten se pitää tehdä?
Mikä on laillista? Tapauksessa oli kyse näytön arviosta. Tuomioistuin ei uskonut syyttäjän teonkuvaukseen. Ei se ottanut oikein minkään laillisuuteen kantaa vaan siihen mistä oli näyttöä.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25814
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^"ehdotan sukupuoliyhdyntää"

Mielestäni kaikkea huonoa käytöstä ei voi kriminalisoida. Olisi esim. suotavaa, että ihmiset olisivat ystävällisiä toisiaan kohtaan, mutta ei epäystävällisyydestä voi rikollista tehdä.

Jos kiellosta huolimatta laittaa käden paidan alla, se kuuluu olla rikollista.

Ps. tietysti oikeus tuomitsee vallitsevan lain mukaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti: 15.08.2019 14:25
sivustahuutaja kirjoitti: 15.08.2019 14:17 ^ samaa mieltä.

Nyt on kuitenkin kyse siitä, mikä on Akin oikea prosessi kun haluaa panna 16 kesäistä? Jos tuo kerran on laillista, niin miten se pitää tehdä?
Mikä on laillista? Tapauksessa oli kyse näytön arviosta. Tuomioistuin ei uskonut syyttäjän teonkuvaukseen. Ei se ottanut oikein minkään laillisuuteen kantaa vaan siihen mistä oli näyttöä.
Eikö se nyt ole tusinajulkkikselle laillista panna random-16-vuotiaita?

Fanikerhon tutut tytöt on sitten eri juttu.

Vai onko niin, että julkkis saa panna vain 18-vuotiaita?
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 15.08.2019 14:26Jos kiellosta huolimatta laittaa käden paidan alla, se kuuluu olla rikollista.
Eli jos tyttäresi kävelee kadulla, random dude tarttuu tisseihin ja tytär sanoo että näpit irti, mitään laitonta ei ole tapahtunut koska kieltoa ei ollut ennen tarttumista?

Seksuaalinen itsemääräämisoikeus lähtee siitä, että pitää olla myöntö ennen kuin saa koskea. Itsellä ei ole koskaan ollut vaikeutta tietää saako koskettaa vai ei, ilman lakejakin.
Universaali disclaimer.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 15.08.2019 14:29Eikö se nyt ole tusinajulkkikselle laillista panna random-16-vuotiaita?
Julkkisstatuksesta riippumatta laillista on panna suojaikärahan ylittänyttä täysivaltaista henkilöä, joka on siihen halukas ja 18 vuodesta eteenpäin myös sellaista joka on halukas siihen rahasta.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25814
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 15.08.2019 14:33
James Potkukelkka kirjoitti: 15.08.2019 14:26Jos kiellosta huolimatta laittaa käden paidan alla, se kuuluu olla rikollista.
Eli jos tyttäresi kävelee kadulla, random dude tarttuu tisseihin ja tytär sanoo että näpit irti, mitään laitonta ei ole tapahtunut koska kieltoa ei ollut ennen tarttumista?

Seksuaalinen itsemääräämisoikeus lähtee siitä, että pitää olla myöntö ennen kuin saa koskea. Itsellä ei ole koskaan ollut vaikeutta tietää saako koskettaa vai ei, ilman lakejakin.
Mun mielestäni asiaa pitäisi arvioida kokonaisuutena. Kokonaisuutena on eri asia tarttua tuntemattoman kadulla kulkijan tisseihin, kuin kerran kokeilla tilanteessa, jossa yhteisymmärryksessä on yöllä yhdessä tultu toisen asunnolle.

Oikeushan käyttää termiä "yleisen elämänkokemuksen perusteella". IMHO yleisen elämänkokemuksen mukaan jälkimmäinen skenaario helposti johtaa tissien koskemiseen ja eo. asia kannattaa arvioida etukäteen ja jo se, että lähtee yöllä toisen kämpille indikoi siitä, että tissien koskeminen saattaa tapahtua. Se ei tietenkään oikeuta siihen, mutta tulisi kokonaisuutena arvioiden ottaa huomioon.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 15.08.2019 14:35Mun mielestäni asiaa pitäisi arvioida kokonaisuutena. Kokonaisuutena on eri asia tarttua tuntemattoman kadulla kulkijan tisseihin, kuin kerran kokeilla tilanteessa, jossa yhteisymmärryksessä on yöllä yhdessä tultu toisen asunnolle.

Oikeushan käyttää termiä "yleisen elämänkokemuksen perusteella". IMHO yleisen elämänkokemuksen mukaan jälkimmäinen skenaario helposti johtaa tissien koskemiseen ja eo. asia kannattaa arvioida etukäteen ja jo se, että lähtee yöllä toisen kämpille indikoi siitä, että tissien koskeminen saattaa tapahtua. Se ei tietenkään oikeuta siihen, mutta tulisi kokonaisuutena arvioiden ottaa huomioon.
Yhteisymmärrys asunnolle tulosta ei tarkoita yhteisymmärrystä tisseille menosta. Yleisen elämänkokemuksen perusteella kaksi 17-vuotiasta tyttöä ei ole hakemassa kimppakivaa setämiehen kanssa ja saunaan menosta kieltäytymisen voisi jo tulkita aika selväksi merkiksi siitä että ei tässä nyt olla vaatteita heittämässä hankeen.

Selväähän se tässä on, että julkkis on luottanut siihen että saa koska on julkkis ja on toiminut kuten on toiminut koska on luottanut siihen ettei siitä mitään seuraa.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25814
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 15.08.2019 14:42
James Potkukelkka kirjoitti: 15.08.2019 14:35Mun mielestäni asiaa pitäisi arvioida kokonaisuutena. Kokonaisuutena on eri asia tarttua tuntemattoman kadulla kulkijan tisseihin, kuin kerran kokeilla tilanteessa, jossa yhteisymmärryksessä on yöllä yhdessä tultu toisen asunnolle.

Oikeushan käyttää termiä "yleisen elämänkokemuksen perusteella". IMHO yleisen elämänkokemuksen mukaan jälkimmäinen skenaario helposti johtaa tissien koskemiseen ja eo. asia kannattaa arvioida etukäteen ja jo se, että lähtee yöllä toisen kämpille indikoi siitä, että tissien koskeminen saattaa tapahtua. Se ei tietenkään oikeuta siihen, mutta tulisi kokonaisuutena arvioiden ottaa huomioon.
Yhteisymmärrys asunnolle tulosta ei tarkoita yhteisymmärrystä tisseille menosta. Yleisen elämänkokemuksen perusteella kaksi 17-vuotiasta tyttöä ei ole hakemassa kimppakivaa setämiehen kanssa ja saunaan menosta kieltäytymisen voisi jo tulkita aika selväksi merkiksi siitä että ei tässä nyt olla vaatteita heittämässä hankeen.
Olen edellä olevasta samaa mieltä. Mutta edelleen olen sitä mieltä, että kadulla tisseihin tarttuminen ei ole sama asia. Ja selvyyden vuoksi vielä, että luonnollisesti ymmärrän, että oikeus tuomitsee voimassaolevan lain ja oikeuskäytännön mukaan ja eduskunta viisaudessaan säätää lait.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23545
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

No nyt Harju & Pöntisen tv-kanava taisi iskeä vieläkin isompaan kultasuoneen kuin viiden euron toivebiisit.

Sanoma ostaa Business FM:n ja Harju & Pöntisen
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti: 15.08.2019 14:42
Yhteisymmärrys asunnolle tulosta ei tarkoita yhteisymmärrystä tisseille menosta. Yleisen elämänkokemuksen perusteella kaksi 17-vuotiasta tyttöä ei ole hakemassa kimppakivaa setämiehen kanssa ja saunaan menosta kieltäytymisen voisi jo tulkita aika selväksi merkiksi siitä että ei tässä nyt olla vaatteita heittämässä hankeen.
Olen tuosta ihan eri mieltä. Kaikki Akin puhe viittasi siihen, että jotain sutinaa tekis mieli. Aki vain haki oikeaa lähestymiskulmaa. Jos saunasta saa päänsäryn, niin sitten kokeillaan jotain muuta.

Siinä kohtaa kun alkoi tuntua sopimattomalta, oli mahis sanoa ei ja poistua paikalta. Jos sanoo asialle x ei ja jää kämpille notkumaan, niin tietenkin voi testata jotain muuta, jos toinen ei kategorisesti kieltänyt esim tulemasta metriä lähemmäs.

Meidän 10-vuotiaalle on ohjeistettu vain yksi toimintamalli:
- jos joku käyttäytyy omituisesti tai ehdottaa jotain kummallista, niin sano tiukasti ’ei kiitos’, poistu paikalta ja soita vanhemmille tai pyydä apua tutulta aikuiselta.

Huumekauppiaat, setämiehet, avohoitopotilaat, koulukiusaajat, amnestyn feissarit ja kaikki mahdollinen hoidetaan samalla kaavalla.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

10-vuotiaat voivat vielä ollakin auktoriteettiuskoisia ja toimia niinkuin isä opettaa, mutta 17-vuotias on utelias ja tekee omia ratkaisuja.

Jos jonkun mielestä jonkun kämpälle meno on lupa tarttua tissiin, niin vika on silloin vastaanottimen kalibroinnissa.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ jos tyttäreni menee 16 kesäisenä jonkun miehen kämpille yöllä, niin kyllä miehellä on oikeus koskettaa tissiä kysymättä lupaa. Sitten tyttäreni voi sanoa ”jos mulkku kosket enää kerrankin muhun, niin mun isä tulee ja katkoo sun sormet. Ai ni, kerron myös poliisille.” Tai sitten voi myös sanoa, että ”ottasit sä tän paidan pois eka?”.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14944
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mielestäni keissi on hyvin monivivahteinen, eikä mitenkään selvä oikeudellisesti. Kuten dave viisaasti totesi, kyse on kokonaisuudesta ja oikeudellinen pohdinta on näin ollen räätälöityä ennen kaikkea tähän tapaukseen. Minulla ei ole mielipidettä syyllisyydestä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16736
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Minusta ehkä kiinnostavin vivahde tässä on se, että Sivustahuutaja kutsuu itsepintaisesti Aku Hirviniemeä "Akiksi" ja kerran "Louhimieheksi". Sivustahuutajan taiteilijakuva on niin läpitunkemattoman enigmaattinen, että en osaa päättää, onko kyseessä lukivirheenomainen lapsus, vitsi vai jonkinlainen harkittu rinnastus Hirviniemen ja Louhimiehen (ja jonkun Akin?) keissien välillä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ käytän tosiaan nimeä Aki Louhimies ollessani radalla.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16736
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ :D
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Aku Luihumies.
Universaali disclaimer.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12426
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

"Luin uutisia ja huomasin että Nixon on eroamassa" - Niilo Hidasperse, flegmaatikko
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25814
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

SoHArd, yleisestä palstauteliaisuudesta (liittymättä aiempaan keskusteluun); kysytkö aina vähintään suullisen luvan ennen tisseihin koskemista? En nyt tarkoita tuntemattomien, asiakkaiden tai työkavereiden tissejä vaan jtn kolmansia treffejä tai tyttöystävää tai vaimoa.

Itse en muista koskaan kysyneeni lupaa. Toki olen ymmärtänyt, että lupa on olemassa, mutta faktisesti en ole kysynyt.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja