Ylermi Ylihankala kirjoitti: 10.09.2020 10:26
James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2020 10:13
^Persuilla on mulle välinearvo. Jos he auttavat alentamaan mun verojani/estämään mun verojeni nousun, hyvä.
Olen erilainen. Moraalini on erilainen. Toisaalta mulla on pienemmät tulot.
Mä olen tässä vahvasti Yllen kelkassa. Mun mielestä tuossa Daven lähestymistavassa on jotenkin syvästi häiritsevä faustinen luonne. En halua mennä sinne, vaan varjella sieluni puhtautta.
Lisäksi mun mielestä tuossa Hesarin jutussa persujen talouspolitiikassa on ilmiselvä urporepublikaaninen/trumpilais-johnsonilainen sävy. Persujen kannattajat vastustavat veroja, koska ovat menettäneet luottamuksensa yhteiskuntaan. Hehän uskovat irrationaalisesti, että verorahoja käytetään kaikenlaiseen hyysäämiseen. Tiedämme, että nuo uskomukset ovat epätosia, mutta persujen kannattajien side tietoon on katkennut, vaan he orientoituvat yhteiskunnassa heimokohtaisen vääristelyn, lietsonnan, propagandan ja agitaation varassa. Vastaavasti, Hesarin jutun mukaan persujen kannattajat haluvat keventää omaa verotustaan, mutta vastustavat sellaisia sosiaaliuudistuksia, jotka ajattelevat kohdistuvan heihin (eläkeputki, työnhakupakko jne.). Siinä sitten taloustieteilijät koettavat turhaan selittää, että ei ole näyttöä, että veroasteen lasku ilman näitä uudistuksia tasapainottaisi valtion taloutta, päinvastoin. Persukannattajia ei kiinnosta, ja Halla-ahokin vain sanoo herätysliikejohtajan tyyliinsä sopivasti, että hän ei tässä usko tutkijoita vaan omaa sielunvarmuuttaan.
Kokoomuksesta sen sijaan uskon sinisilmäisesti - ainakin jos fokusoimme ei-kansalliskonservatiiviseen siipeen - että heidän talousvisionsa on periaatteessa johdonmukainen eikä vain kansantaloudellisista seurauksista välittämätöntä oman hyvän maksimointia. Esim. Vartiainen varmaan ihan aidosti tavoittelee rahoituksellisesti kestävää hyvinvointivaltiota. Vaikka hän sattuisi jostain yksityiskohdasta, kuten tiettyjen veroasteiden keventäminen, olemaan samaa mieltä persujen kanssa, ei tuolle sattumalle voi oikein hyvää yhteistyötä rakentaa. Epäpyhä allianssi tämäkin olisi.
Edit: Ehkä noita sosiaaliuudistuksien vastustustakin parempi esimerkki persujen epäjohdonmukaisuudesta ja periatteellisemmasta yhteensopimattomuudesta kokkarien järkisiiven kanssa olisi just tuo Sivustahuutajan alla esiin tuoma eu-, vapaakauppa- ja vapaa liikkuvuuskritiikki.
Edit 2: Googlasin adjektiivin "faustinen". Helpoimmin löytyvien lähteiden mukaan sillä tarkoitetaan kutakuinkin "ylöspäin pyrkivää, täydellisyyttä tavoittelevaa"! Mitä humpuukia! Itse viittasin sillä tietysti henkilöön, joka sokaistuu päämäärästään niin paljon, että on valmis hyväksymään keinot, jotka ovat paljon päämäärän toteutumattomuutta kauheampia. Minun kielenkäytössäni faustinen henkilö on vähän kuin addikti, joka menettää ahneuksissaan koko sielunsa puhtauden, jopa minuutensa, tavoitellessaan jotain tähän verrattuna arvotonta päämäärää.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."