James Potkukelkka kirjoitti: 29.10.2020 12:52
Stadinarska kirjoitti: 29.10.2020 12:16
Miten tuo tekijä mielestänne voidaan saada kiinni jos on vain ihan hiljaa?
Tai eikö tuosta Tor-verkon käytöstä sitten jää ilman muuta jotain merkkiä johonkin tietoliikenteeseen!?
Ja miten tuo raha saadaan anonyymisti johonkin, jos uhri maksaa jotain? Vaikka kuinka Bitcoineina? Jäähän jälki vaikka kaapeliliikenteeseen viime tipassa!?
Stadin Lorska
Bitcoinit voi sekoittaa sitä varten olevissa palveluissa niin, että niiden seuraaminen on mahdotonta.
Kiinni voi jäädä esim niin, että kiristäjän postaamissa tiedoissa on vahingossa joitain sormenjälkiä. Esim.kun kiristäjä oli kopioinut ylilaudalta jotain ja postannut sitten kopioimansa tekstin uudestaan, mukana oli mainoksia, joissa oli metatietoja (mm sijainti). Mutta em. saattoi olla muualta tullutta. Mutta enivei esim periaatteessa noin.
Mä olen seurannut tätä tosi heikosti enkä ymmärrä juuri mitään teknisiä yksityiskohtia. Mutta aiemmin ihmettelemäni hakkerietiikan lisäksi mua kiehtoo tässä tämä uusi käänne: Ilmeisesti siis F-Securen ykkösguru Mikko Hyppönen pyysi kiristäjälle mahdollisesti jo maksaneita olemaan luottamuksellisesti yhteydessä häneen, koska tiedoista voisi olla apua kun Hyppönen lähtee kiristäjän perään! Mä näen tässä aineksia aivan huikeaan tarinaan, jolla on valtavia sosiaalis-kulttuurisia ulottuvuuksia.
Tilanne kai siis on suurin piirtein se, että kyseessä on jollain ihan relevanteilla mittareilla Suomen suurin rikoskeissi, jossa on realisoitunut useita yleisesti ennakoituja dystooppisia uhkia. Juttu on niin merkittävä, että sitä seurataan kansainvälisesti. Poliisi on tösvännyt asian parissa jo jonkun aikaan, mutta homma ei etene. Tietoverkossa on hakkeria vaikea kaasuttaa naamaan. Pääministeri valittelee uutisissa, että nämä kyberturvallisuusasiat ja digitalisaatioasiat ovat valtionhallinnossa hajallaan ihan missä sattuu, eikä siksikään oikein osata tehdä mitään. Tässä tilanteessa valtakunnan ykkösnörtti Hyppönen vetää viime vuosituhannella muodista menneen ponnarinsa entistä tiukemmalle, ja puuttuu peliin, kun kukaan muu ei osaa.
Jos Hyppönen saa tässä mitään aikaan, se on aivan valtava buusti kaikille maailman tietokonenörteille. Vihdoinkin nähdään, että 2020-luvulla sankarimiehiä ovat it-insinöörit, eivät jotkut ihme väkivaltapullistelijat. Koko sankarimyyttikuvasto muuttuu erinäköiseksi. Lapset eivät kinaa pihamaalla, onko Hulk vai Teräsmies vahvempi, koska mahtavin on datamies tietokoneineen. Mutta tämäkin on pientä verrattuna yhteiskunnallisempaan tai poliittiseen murrokseen, joka ei ole aivan vailla dystooppisia sävyjä. 2020-luvulla suurrikosten ratkaisussa ja suurrikollisten jahtaamisessa kansalaisten toivo on yksityisissä firmoissa, ei poliisissa tai julkisen sektorin toimijoissa. Ei vain työpaikkamme, vaan turvallisuutemmekin riippuu siitä, että osakkeenomistaja saa sijoitukselleen maksimaalisen voiton just suomalaisen duunarin selkänahasta!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."