Autoilu 2
-
- Kitisijä
- Viestit: 9034
- Liittynyt: 30.10.2006 19:18
- Paikkakunta: Aina Stadi
Re: Autoilu 2
Naisystäväni (ei seksi-) soitteli toivottaakseen hyvää Joulua. Hänkin on kovin mukava.
Miksi tämä on autoketjussa? Koska juuri hänelle suosittelin Dacia Sandero Stepwayta ja So Hard siitä sanoi jotain, että tulevaisuudessa tapahtuu jotain tämän tiimoilta. En muista mitä So Hard kirjoitti.
Minua heti kylmi kun hän soitti, että "älä vaan sano nyt, että tarvit apua sen Dacian kanssa - en millään jaksaisi nyt neuvoa (oli raskas työpäivä nääs)
Ei. Hän aluksi jutteli mukavia joulusta ja sitten. "Dacia on pelannut kuule kuin enkeli". Ilman sinua olisin ostanut jonkun tylsän härpäkkeen, joka nielisi bensaa ja jota ei saa parkkiruutuun. Aivan ihana pikkuauto ja olen keksinyt sille nimenkin: Sinimuru!
Huahdin helpotuksesta. Kysyin vielä, että paljonko on ajanut. Kuulemma Korona-aikana nyt töihinkin joka työpäivä (10 km).
Dacia Sandero Stepway on kuin onkin hyvä auto! Oletteko samaa mieltä? Itse olen sen verran sokerissa kasvanut, että haluan isomman auton, jossa isompi akseliväli.
JOULUARSKA AUTOHULLU
Mukava autohullu siis
Miksi tämä on autoketjussa? Koska juuri hänelle suosittelin Dacia Sandero Stepwayta ja So Hard siitä sanoi jotain, että tulevaisuudessa tapahtuu jotain tämän tiimoilta. En muista mitä So Hard kirjoitti.
Minua heti kylmi kun hän soitti, että "älä vaan sano nyt, että tarvit apua sen Dacian kanssa - en millään jaksaisi nyt neuvoa (oli raskas työpäivä nääs)
Ei. Hän aluksi jutteli mukavia joulusta ja sitten. "Dacia on pelannut kuule kuin enkeli". Ilman sinua olisin ostanut jonkun tylsän härpäkkeen, joka nielisi bensaa ja jota ei saa parkkiruutuun. Aivan ihana pikkuauto ja olen keksinyt sille nimenkin: Sinimuru!
Huahdin helpotuksesta. Kysyin vielä, että paljonko on ajanut. Kuulemma Korona-aikana nyt töihinkin joka työpäivä (10 km).
Dacia Sandero Stepway on kuin onkin hyvä auto! Oletteko samaa mieltä? Itse olen sen verran sokerissa kasvanut, että haluan isomman auton, jossa isompi akseliväli.
JOULUARSKA AUTOHULLU
Mukava autohullu siis
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25848
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Applen autostahan on puhuttu vuosia. Se on ehkä tulossa.
https://www.google.fi/amp/s/mobile.reut ... KKBN28V2PY
https://www.google.fi/amp/s/mobile.reut ... KKBN28V2PY
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 9503
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Autoilu 2
Onko se yhteensopiva muun liikennejärjestelmän kanssa vai tuleeko niille omat kaistatJames Potkukelkka kirjoitti: ↑22.12.2020 10:47 Applen autostahan on puhuttu vuosia. Se on ehkä tulossa.
https://www.google.fi/amp/s/mobile.reut ... KKBN28V2PY
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
- Viestit: 14934
- Liittynyt: 23.08.2011 9:23
- Paikkakunta: 7th heaven
Re: Autoilu 2
Ainakin omanlaisensa virtapiuha joka ei sovi mihinkään.Vagabondo kirjoitti: ↑22.12.2020 12:43Onko se yhteensopiva muun liikennejärjestelmän kanssa vai tuleeko niille omat kaistatJames Potkukelkka kirjoitti: ↑22.12.2020 10:47 Applen autostahan on puhuttu vuosia. Se on ehkä tulossa.
https://www.google.fi/amp/s/mobile.reut ... KKBN28V2PY
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
- Viestit: 23552
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Autoilu 2
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25848
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 21511
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^
Pari mielenkiintoista näkökulmaa:
VAG konsernin vahvuus on ollut voimalinja. Nyt voimalinja ei enää olekaan uniikki kilpailuetu. Miten tuo vaikuttaa VW kilpailuetuun?
Onko VAG:illa nyt sitten akkukapasiteettia tarpeeksi myydä massoittain sähköjä? Jos on, niin Teslan höpinät ylivoimaisesta akkukapasiteetista sulivat aika nopeasti.
ID4 on ilmeisesti ihan jees vehje budjettitason Model Y:hyn verrattuna, vaikka infotainment kuseekin pahasti:
Pari mielenkiintoista näkökulmaa:
VAG konsernin vahvuus on ollut voimalinja. Nyt voimalinja ei enää olekaan uniikki kilpailuetu. Miten tuo vaikuttaa VW kilpailuetuun?
Onko VAG:illa nyt sitten akkukapasiteettia tarpeeksi myydä massoittain sähköjä? Jos on, niin Teslan höpinät ylivoimaisesta akkukapasiteetista sulivat aika nopeasti.
ID4 on ilmeisesti ihan jees vehje budjettitason Model Y:hyn verrattuna, vaikka infotainment kuseekin pahasti:
-
- Kitisijä
- Viestit: 2874
- Liittynyt: 10.03.2018 18:12
Re: Autoilu 2
"Keksin" juuri hienon kilpailuedun teslailijoille: mitä jos alkaisitte myydä verkkoon sähköä kulutuspiikkien aikaan. Yksittäiseen autoilijaan varmaan suhtauduttaisiin nihkeästi, mutta jos akkukapasiteettia alkaisi olla tarpeeksi...James Potkukelkka kirjoitti: ↑27.09.2020 14:29 Noita yksivaiheisia latauspaikkoja on nykyään onneksi tosi vähän. Ovat sähköautoilun liitukaudelta. Nykyään kaikki uudet ovat vähintään kolmivaihe 16A eli 22 kW. Tietysti paikat, jotka muunnettu lämmityspakoista, ovat sitten eri juttu.
Mutta toki sähköautoilu edelleen vaatii sen, että on mahdollisuus yön oli ladata parkissa.
Edit: idea tarvitsee hiukan jakkokehittelyä. Varmaan tarvittaisiin (polttomoori)autoja reserviksi, mutta ei jokainen tarvitse niitä yhtä aikaa.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21511
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^ Smart grid vie hommia tuohon suuntaan.
https://fi.wikipedia.org/wiki/%C3%84lyk ... 3%B6verkko
https://www.fortum.com/products-and-ser ... ery-spring
https://fi.wikipedia.org/wiki/%C3%84lyk ... 3%B6verkko
https://www.fortum.com/products-and-ser ... ery-spring
-
- Kitisijä
- Viestit: 2874
- Liittynyt: 10.03.2018 18:12
Re: Autoilu 2
^lainausmerkit olivat siksi että en oikeasti kuvitellut keksiväni mitään uutta. Kaveriporukan irc-kanavalla on jonkinlainen meemi päivän mullistavasta akkuteknologiasta. Hain phys.orgista, ja valitettavasti viikon aikana uutisoitiin vain miten li-ion -akkuja voidaan kehittää niin etteivät ne syty tuleen.
Sitten perään kitinää selatessa tuli mieleen em. ajatus ja hain vaan sopivan viestin mihin se sopi vastaukseksi.
Sitten perään kitinää selatessa tuli mieleen em. ajatus ja hain vaan sopivan viestin mihin se sopi vastaukseksi.
-
- Kitisijä
- Viestit: 16755
- Liittynyt: 27.10.2005 17:37
Re: Autoilu 2
Muistelin lukeneeni aiemminkin saman idean siitä, että Teslaan varattua energiaa palautettaisiin verkkoon kysyntäpiikin aikaan. Ainakin tällainen löytyi https://tekniikanmaailma.fi/teslan-tutk ... tria-ajoa/
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
- Viestit: 21511
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^ Näiden säätöhommien rahallinen merkitys tulee olemaan aika pieni sähköauton omistajalle. Yhteiskunnan kannalta kyse on kuitenkin isosta jutusta kun siirrytään kohti uusiutuvaa energiaa. Jos pystymme helposti ja vaivattomasti käyttämään kaikki olemassaolevaan teknologiaan liittyvät säätö ja varastointimahdollisuudet, niin meidän ei tarvitse varta vasten rakentaa mitään erillisiä varastointitapoja.
Käytännössä sähköautolaturin appsille vaan kerrottaisiin esim. sallitut mimimilataukset tiettyihin kellonaikoihin ja joku operaattori sitten hoitaisi loput.
ID 4 pieni akku on 62kWh. Jos kaikki Suomen 3,5 miljoonaa henkilöauto olisivat sähköisiä, niin akuissa olisi 182 GWh. Tällä hetkellä Suomen päiväkulutus on n. 1000 GWh. Autokannan sähköistys lisäisi sähkönkulutusta 10%. Silti sähköautojen akkujen osuus olisi n 20% kokonaiskulutuksesta. Kyllä tuolla säätelee.
Käytännössä sähköautolaturin appsille vaan kerrottaisiin esim. sallitut mimimilataukset tiettyihin kellonaikoihin ja joku operaattori sitten hoitaisi loput.
ID 4 pieni akku on 62kWh. Jos kaikki Suomen 3,5 miljoonaa henkilöauto olisivat sähköisiä, niin akuissa olisi 182 GWh. Tällä hetkellä Suomen päiväkulutus on n. 1000 GWh. Autokannan sähköistys lisäisi sähkönkulutusta 10%. Silti sähköautojen akkujen osuus olisi n 20% kokonaiskulutuksesta. Kyllä tuolla säätelee.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25848
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Sähköauton omistajalle tosiaan pelkkä osta halvalla, myy kalliilla on aika marginaalinen tuotto. Jos hintaero olisi 5 senttiä, niin käymällä kauppaa 30 kWh:lla, saisi päivässä max 1,5 €. Akkuhan kuluu tuossa lisäkäytössä. Mutta sähköverkon kannaltahan tuo säätömahdollisuus on arvokas.
Jossain markkinoilla on mun käsittääkseni Teslan Powerwalliin liittyvä ”virtual power plant”, jossa softa ohjaa isoa joukkoa kotikäyttäjien power walleja.
https://www.google.fi/amp/s/electrek.co ... walls/amp/
Jossain markkinoilla on mun käsittääkseni Teslan Powerwalliin liittyvä ”virtual power plant”, jossa softa ohjaa isoa joukkoa kotikäyttäjien power walleja.
https://www.google.fi/amp/s/electrek.co ... walls/amp/
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 23552
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Autoilu 2
Siinä vaiheessa kun aletaan ottamaan sähköä pois akusta niin puolet suomalaisista irroittaa töpselin heti kun akussa on tarpeeksi seuraavaan päivään.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
- Viestit: 4307
- Liittynyt: 28.01.2011 22:35
- Paikkakunta: Pökäle
Re: Autoilu 2
^ Eiköhän tuo hoidu lainsäädännöllä. Irrotat töpselin väärään aikaan -> kuusi vuotta linnaa.
Val Kilmer is my favourite member of the Doors. -Homer Simpson
-
- Kitisijä
- Viestit: 25848
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Täytyypä heti laittaa DM Putkoselle. Seuratkaa seuraavaa tuumaustuntia!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 21511
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
-
- Kitisijä
- Viestit: 2874
- Liittynyt: 10.03.2018 18:12
Re: Autoilu 2
Ajattelet omien tulojesi kannalta. Enemmistö suomalaisista miettii, voiko vaikka muovipussin heittää pois puolen vuoden käytön jälkeen. (No eivät oikeasti, mutta pitäisi.)sivustahuutaja kirjoitti: ↑05.03.2021 13:35 Miksi kukaan noin tekisi? Transaktiokustannus johdon irrottamiselle on ihan poskettoman iso.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21511
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^ en ymmärrä? Siitähän korkeintaan saa tienaa marginaalisesti, jos jättää piuhan irrottamatta? Miksi kukaan maksaisi ylimääräisen piuhan luo käven transaktiokustannuksen, kun piuhan voi irrottaa aamulla ja yön aikana auto ehkä tienas pari senttiä? Selitä?
-
- Kitisijä
- Viestit: 23552
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Autoilu 2
Miksi kukaan jonottaisi ämpäria?sivustahuutaja kirjoitti: ↑06.03.2021 15:31 ^ en ymmärrä? Siitähän korkeintaan saa tienaa marginaalisesti, jos jättää piuhan irrottamatta? Miksi kukaan maksaisi ylimääräisen piuhan luo käven transaktiokustannuksen, kun piuhan voi irrottaa aamulla ja yön aikana auto ehkä tienas pari senttiä? Selitä?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21511
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^ ympärijonossa voi kuvitella saavansa jotain. Ylimääräinen johdon irrotus on vain lisävaivaa ilman palkintoa.
-
- Kitisijä
- Viestit: 23552
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Autoilu 2
Ylimääräisessä johdonirrotuksessa voi kuvitella ansaitsevansa jotakin.
Isäni sammuttaa loisteputket jos lähtee huoneesta minuutiksi. Loisteputken sytytys vie virtaa hemmetin pitkän päälläolon verran. Uskooko? Ei.
Isäni sammuttaa loisteputket jos lähtee huoneesta minuutiksi. Loisteputken sytytys vie virtaa hemmetin pitkän päälläolon verran. Uskooko? Ei.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21511
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^ vaihda noi salaa ledeiksi.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21511
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
-
- Kitisijä
- Viestit: 23552
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Autoilu 2
Viikonloppuna ajelin Teslan perässä ja täytyy sanoa, että oli yksi parhaimman värisistä kotteroista ikinä. Juurikin samanlainen mattavihreä millä maalasin olohuoneen.
Hiukan kyllä pelotti kun taivaalta tippui vettä ettei ko. kärrystä irtoile osia.
Hiukan kyllä pelotti kun taivaalta tippui vettä ettei ko. kärrystä irtoile osia.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.