Vagabondo kirjoitti: 11.05.2021 21:03
hernekeittoja, pinaattikeittoja, kasviskeittoa, perunavelliä ynnä muuta joista suurin osa oli niin pahaa, että en suostunut syömään edes pakotettuna.
nokkaelain kirjoitti: 12.05.2021 0:08
esim tillilihasta joka oli ihan syötävissä, mutta huonosti tehtynä aina pahaa.
Koen jonkinlaista ulkopuolisuutta sen johdosta, että mulla ei oikein ole kouluruokatraumoja. Pääsääntöisesti ruoka oli minusta ihan ok, harvoin erityisen hyvää, mutta vielä paljon harvemmin - eli käytännössä ei koskaan - pahaa jossain syömisestä kieltäytymisen muodossa.
Jotenkin aina olen ollut sitä mieltä, että hernekeitto ei ole ihmisten ruokaa, mutta ei se nyt sentään mitään oksennusreaktio-pahaa ole, valitsisin vain aina jotain muuta jos mahdollista (80-90-luvuilla ei ollut). Nokkaeläimen kanssa olen kyllä samaa mieltä, että tilliliha oli kyllä pahimmillaan lähes syömäkelvotonta, mutta yleensä sekin meni. Joku sellainenkin perversio minulla on ollut, että esimerkiksi pinaattikeitto ja maksalaatikko ovat aina olleet minusta aika hyvin einesruoiksi soveltuvia juttuja, ja ne olivat, varsinkin pinaattikeitto, jopa niitä hyviä kouluruokia. Toki minunkin suosikkejani olivat kalapuikot ja perunamuusi, lihamakaronilaatikko ja, ainakin kavereideni mausta poiketen, kanaviillokki riisillä.
Kuinka julmetun vanha Vagabondo oikein on, jos muistaa jotain perunavellejä koulusta? Minulle ne kuuluvat vanhempieni ikäluokan talvisotatarinoihin. Meillä oli kyllä silloin tällöin jotain puuroa mehukeitolla, mitä vähän ihmettelin, mutta se näytti olevan koulutoverieni erityisessä suosiossa, mitä myös ihmettelin. Olen muuten muistelevinani, että 80-luvulla verilettuja pidettiin yleisesti lasten suosikkiruokiin kuuluvina. Veikkaisin, että niitä ei 2020-luvun kouluissa edes yritetä tarjota.
Edit. Tai no, ehkä 80-luvun kouluruokaa vaivasi se yleisemminkin pohjois-eurooppalaista ruokakulttuuria riivaava ongelma, että default-ruoka on keitetyt perunat ja joku epämääräisen värinen lihakastike. Kun koulussa ne perunat olivat aika huonoja, oli tämä perustaso siis aika heikko. Mutta ei silleen traumoja tuottavan syömäkelvottoman heikko, vaan jotenkin ruokakulttuuria surullisesti latistavan heikko.
Edit 2: ollaan varmaan käyty tämäkin keskustelu ennenkin?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."