Kuntavaalit 2021

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 20.05.2021 8:26 Joo, kirjoitin itsekin, että kunnallispolitiikan kannalta tällä ei taida olla kovin paljon relevanssia. Mutta kyllä mä huomaan itsessäni sen, että olen itse sen verran tosikko, että mä en äänestäisi tällaisen arvomaailman hahmoa mihinkään, oli välitöntä relevanssia tai ei. Mutta tämähän on laajemminkin mun ongelmani kokoomuksen kanssa, erikoisjeppejä heiluu mukana niin paljon, että vaikea enää pitää erikoisuuksina ja sitä kautta puoluetta äänestyskelpoisena, vaikka urbaanisosiaaliliberaalijengin kanssa aika samoilla linjoilla politiikasta olenkin.
Juu, sulle noi arvokysymykset tuntuu olevan kovin tärkeitä. Mä luotan enemmän siihen, että sitä arvomaailmajengiä riittää ilman minunkin ääntä. Ainakin toistaiseksi on tuntunut riittävän. Autoilun ja talouden puolustajista sen sijaan on suurempi puute, joten painotan enemmän niitä puolia.

Toisaalta juuri ko. kysymyksessä ymmärrän myös asiaan varauksella suhtautuvia, kun en itsekään kymmenisen vuotta sitten sitä oikein kannattanut. Adoptio asiaa peilaamalla omaan koulumaailman kokemuksiin, niin homo- tai lesbopariskuntaan adoptoitu olisi ollut helposti erottuva ja siten mahdollinen kiusaamisen aihe. No maailma on muuttunut. Oman lapsen kautta huomannut, että täällä nykyisellä pääkaupunkiseudulla asialla ole enää merkitystä. Tiedä sitten kuinka paljon maaseutu asenteissaan laahaa perässä.
Avioliittoasiassa taas enemmän hämmästyttää homo- ja lesboparien vanhanaikaisuus ja halu kristillisiin perinteisiin. Rekisteröintihän jo takasi oikeudellisesti samat oikeudet, mutta kova tuntuu olevan hinku häihin ja monet tuntuu vielä haluavan kirkon ja papin siihen mukaan :?
En näin ateistina oikein ymmärrä, mutta ymmärrän kyllä mikä asiassa uskovaisia voi nyppiä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 20.05.2021 10:13 Avioliittoasiassa taas enemmän hämmästyttää homo- ja lesboparien vanhanaikaisuus ja halu kristillisiin perinteisiin. Rekisteröintihän jo takasi oikeudellisesti samat oikeudet, mutta kova tuntuu olevan hinku häihin ja monet tuntuu vielä haluavan kirkon ja papin siihen mukaan :?
En näin ateistina oikein ymmärrä, mutta ymmärrän kyllä mikä asiassa uskovaisia voi nyppiä.
No, tää sun kunnallisvaaliehdokkaasi kai vastustaa nimenomaan niitä oikeuksia.

Mutta joo, itsekään en oikein ymmärrä kaipuuta kirkkohäihin, mutta kuten olen Davelle koetanut argumentoida tästä vääntäessämme, verovaroin ylläpidetyn kansankirkon epätasa-arvoisen ja syrjivän käytännön olemassaolo on meidän kaikkien ongelma, uskoimmepa heidän astrologiaansa tai emme: viewtopic.php?p=768837#p768837
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 20.05.2021 11:08
Vagabondo kirjoitti: 20.05.2021 10:13 Avioliittoasiassa taas enemmän hämmästyttää homo- ja lesboparien vanhanaikaisuus ja halu kristillisiin perinteisiin. Rekisteröintihän jo takasi oikeudellisesti samat oikeudet, mutta kova tuntuu olevan hinku häihin ja monet tuntuu vielä haluavan kirkon ja papin siihen mukaan :?
En näin ateistina oikein ymmärrä, mutta ymmärrän kyllä mikä asiassa uskovaisia voi nyppiä.
No, tää sun kunnallisvaaliehdokkaasi kai vastustaa nimenomaan niitä oikeuksia.

Mutta joo, itsekään en oikein ymmärrä kaipuuta kirkkohäihin, mutta kuten olen Davelle koetanut argumentoida tästä vääntäessämme, verovaroin ylläpidetyn kansankirkon epätasa-arvoisen ja syrjivän käytännön olemassaolo on meidän kaikkien ongelma, uskoimmepa heidän astrologiaansa tai emme: viewtopic.php?p=768837#p768837
No, niin kuin sanoin, niin ymmärrän mikä asiassa voi uskovaisia tai tapauskovaisia nyppiä. En näe se tekee ihmisestä kokonaisuudessaan epäkelvon. Mutta en tosiaan ollut kiinnostunut ko. henkilön suhteesta kirkkoon.

Uskontojen suhteen olen toki sitä mieltä, että valtion pitäisi irtisanoutua kirkosta kokonaan. Nykyisellä jäsenkatotahdilla tämä tullee jossain vaiheessa vastaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 20.05.2021 12:07 Mutta en tosiaan ollut kiinnostunut ko. henkilön suhteesta kirkkoon.
En mäkään. Vaan siihen, että ilmeisesti tyypin mielestä ihan maallisen lain tulisi kohdella oikeuksien tasolla eri tavalla homo- ja heteropareja.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 20.05.2021 12:10
Vagabondo kirjoitti: 20.05.2021 12:07 Mutta en tosiaan ollut kiinnostunut ko. henkilön suhteesta kirkkoon.
En mäkään. Vaan siihen, että ilmeisesti tyypin mielestä ihan maallisen lain tulisi kohdella oikeuksien tasolla eri tavalla homo- ja heteropareja.
Mä huomaan että tää on sulle ylitsepääsemätön ongelma. No, jos kaivat mulle eettisesti paremman vaihtoehdon kokoomuksesta, joka on liikenteestä samaa mieltä ja aikoo ajaa autoilijoiden asiaa valtuustossa, niin voin vaihtaa. Mutta sen yksityisautoilun pitää sit kans olla edustajan poliittisten tavoitteiden listan kärkisijoilla, ettei jää heti lehmänkauppamateriaaliksi.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 20.05.2021 12:20
urpiainen kirjoitti: 20.05.2021 12:10
Vagabondo kirjoitti: 20.05.2021 12:07 Mutta en tosiaan ollut kiinnostunut ko. henkilön suhteesta kirkkoon.
En mäkään. Vaan siihen, että ilmeisesti tyypin mielestä ihan maallisen lain tulisi kohdella oikeuksien tasolla eri tavalla homo- ja heteropareja.
Mä huomaan että tää on sulle ylitsepääsemätön ongelma. No, jos kaivat mulle eettisesti paremman vaihtoehdon kokoomuksesta, joka on liikenteestä samaa mieltä ja aikoo ajaa autoilijoiden asiaa valtuustossa, niin voin vaihtaa. Mutta sen yksityisautoilun pitää sit kans olla edustajan poliittisten tavoitteiden listan kärkisijoilla, ettei jää heti lehmänkauppamateriaaliksi.
Mun mielestä on vaan kiinnostavaa, että joku on valmis painamaan törkeän epätasa-arvoisen ja konservatiivisen ihmiskuvan villaisella, kunhan edistää autoilijan etua. Sen sijaan minua ei ihan hirveästi kiinnosta se, ketä äänestät, joten ajattelin, etten jaksa vaivautua. Mut sit ajattelin, että voisihan sekin olla mielenkiintoinen harjoitus.

Tein Hesarin vaalikoneen siten, että jätin kaikki muut kohdat tasolle "en osaa sanoa", mutta klikkasin täyden tuen homoliitoille ja autoille. Esiin pomppasi Mikko Laakso. En tiedä tyypin muista mielipiteistä mitään, eli tämä saattaa oikeasti olla ihan mahdoton tapaus. Toisaalta olen muistelevinani Sivustahuutajan joskus promonneen tätä Kitinässä, eli lienee joku talousliberaalinulikka.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 20.05.2021 13:33 Mun mielestä on vaan kiinnostavaa, että joku on valmis painamaan törkeän epätasa-arvoisen ja konservatiivisen ihmiskuvan villaisella, kunhan edistää autoilijan etua. Sen sijaan minua ei ihan hirveästi kiinnosta se, ketä äänestät, joten ajattelin, etten jaksa vaivautua. Mut sit ajattelin, että voisihan sekin olla mielenkiintoinen harjoitus.

Tein Hesarin vaalikoneen siten, että jätin kaikki muut kohdat tasolle "en osaa sanoa", mutta klikkasin täyden tuen homoliitoille ja autoille. Esiin pomppasi Mikko Laakso. En tiedä tyypin muista mielipiteistä mitään, eli tämä saattaa oikeasti olla ihan mahdoton tapaus. Toisaalta olen muistelevinani Sivustahuutajan joskus promonneen tätä Kitinässä, eli lienee joku talousliberaalinulikka.
Eikö oo jännää. Asiasta kun ei päätetä kunnallispolitiikassa, niin sillä ei tosiaan ole mulle merkitystä, enkä tuomitse ihmistä epäsopivaksi yhden mielipiteen takia. Osittain tässä takana tosin halu selvitä näistä vaaleista minimieffortilla, eli ei tosiaankaan kiinnosta kahlata useita vaalikoneita ja tutkia useita ehdokkaita ja niiden taustoja, vaan meinasin mennä ensimmäisellä oleellisen ehdon täyttävällä. Mä kun harkitsen pois muuttoa jossain vaiheessa, niin en oikein jaksa enää välittää.

Kun nyt teit hakutyön mun puolesta, niin vaihdan leimani Mikko Laaksoon. Näyttää muuten olleen Kitinän suosikkitytön eduskunta-avustaja jossain vaiheessa, mikä on vankka suositus, ja vaaliteematkin kelpaa ihan hyvin:

"Pääteemani vaaleissa on: Vähemmän veroja, enemmän vapautta! Autot kuuluvat Espooseen Säästeliäs kuntatalous"

Ehdokasnumero näyttää olevan 705. Tän kun muistais äänestykseen asti.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Olen lueskellut Laaksoa twitterissä ja parissa koneessa taisi olla sijalla 3 ja 4. Koska muut top-listalla olivat eurososialistikokkareita tai persepersuja, voi olla että vaikka äänestän.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mut sit toisaalta Mikko Laakso itse messuaa twitterissä, että Iltalehti on ainoa hyvä vaalikone näissä kekkereissä. Ja jos sen tekee samalla homoja ja autoja täysillä puolustavalla ja kaikesta muusta vähät välittävällä eetoksella, niin ei sieltä kärkeen tulekaan Laakso vaan jotain ihan muita herroja, joiden nimet unohdin jo. Hirveän työlästä!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 20.05.2021 14:42 Hirveän työlästä!
Niinpä :paavi:

Mä yritin stalkata ketä Elina suosittelee Espooseen, mutta en löytänyt.
Kauheen vaikee muuten oppia muistamaan Lepomäen nykyinen Va... sukunimi kaiken sen työn jälkeen minkä tein oppiakseni sen vanhan nimen. Vitsi, olis kiva kun olis hyvä nimimuisti :?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Nyt kai melskataan siitä, että Marin oli kai eilisessä YLEn tentissa (en katsonut) visioinut kunnallisveron muuttamista (voimakkaammin) progressiiviseksi. Mä ehkä luulen, että jos en näe asiasta parempia argumentteja, niin suhtaudun tähän vähän samoin kuin siihen IS:n vaalikoneen ajatukseen pääomatulojen kunnallisverottamisesta: kuulostaa ihan oikeudenmukaiselta, mutta käytännössä ehkä aika hankalalta. Käsittääkseni ongelmakuntien juttu on pikemmnkin tuloverotettavien tyyppien karkaaminen kepureservaateista töihin kasvukeskuksiin. Heidän verottamisensa kiristäminen ei ehkä parantaisi tätä perusongelmaa. Pikemminkin näitä elinkelvottomia minikuntia pitäisi saada purettua.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Progressiivinen kunnallisvero on ihan pölkkypäinen ajatus maailmassa, jossa valtion tulovero on jo vahvasti progressiivinen ja valtio maksaa kunnille valtionosuuksia. Ei tämän kuvion monimutkaistaminen paranna mitenkään meidän hyvinvointiamme.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 21.05.2021 10:19 Nyt kai melskataan siitä, että Marin oli kai eilisessä YLEn tentissa (en katsonut) visioinut kunnallisveron muuttamista (voimakkaammin) progressiiviseksi.
Mitä mä en ymmärrä? Eikö verotus tasata jo nyt valtionverotuksen yhteydessä tulojen mukaan, niin että pienituloiset maksavat vähemmän veroa kuin kunnallisveroprosentti on? Miten progressiivinen kunnallisvero muuttaisi tilannetta? Muutenkin maailman huippua oleva progressio jyrkkenisi? Jos se on tavoitteena, niin eikä olisi helpompi vain jyrkentää valtion verotuksen progressiota?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Kunnalisverohan on jo nyt progressiivinen. Sanna haluaisi sen olevan vielä progressiivisempi. Tai sitten hän ei vain tiedä nykyisen kunnallisveron olevan progressiivinen.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 21.05.2021 11:04 ^ Kunnalisverohan on jo nyt progressiivinen. Sanna haluaisi sen olevan vielä progressiivisempi. Tai sitten hän ei vain tiedä nykyisen kunnallisveron olevan progressiivinen.
Mä olen luullut, että kunnallisvero ei lähtökohtaisesti ole progressiivinen, mutta erilaisten vähennysten kautta siinä on efektiivisesti progressiivisia seurauksia pienissä tuloissa, mutta tulojen kasvaessa tämä efekti käytännössä katoaa?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 21.05.2021 11:10
sivustahuutaja kirjoitti: 21.05.2021 11:04 ^ Kunnalisverohan on jo nyt progressiivinen. Sanna haluaisi sen olevan vielä progressiivisempi. Tai sitten hän ei vain tiedä nykyisen kunnallisveron olevan progressiivinen.
Mä olen luullut, että kunnallisvero ei lähtökohtaisesti ole progressiivinen, mutta erilaisten vähennysten kautta siinä on efektiivisesti progressiivisia seurauksia pienissä tuloissa, mutta tulojen kasvaessa tämä efekti käytännössä katoaa?
Niin valtion veroa alkaa menemään vasta jossain 35K€ jälkeen. Mitä väliä tällä on yksilön kannalta? Ei mua ole koskaan kiinnostanut mikä osuus mun tuloista menee kunnalle ja mikä valtiolle, vaan mua on kiinnostanut minkä verran mun tuloista viedään.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 21.05.2021 11:17 Niin valtion veroa alkaa menemään vasta jossain 35K€ jälkeen. Mitä väliä tällä on yksilön kannalta? Ei mua ole koskaan kiinnostanut mikä osuus mun tuloista menee kunnalle ja mikä valtiolle, vaan mua on kiinnostanut minkä verran mun tuloista viedään.
No, siinä mielessä tietysti kannattaa kiinnostaa, että voit pienentää kokonaisverotustasi muuttamalla Kauniaisiin. Tää (slide 2) lienee yhä about kohdallaan: https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Julka ... -17531.pdf, eli kunnallisvero on yllä käytännössä progressiivinen korkeidenkin tulojen tuloluokissa, mutta hyvin laimeasti. Toisaalta kyllä näyttäisi siltä, että kokonaisveroasteen progressiivisuus riittää nykyisellään.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 21.05.2021 11:10
Mä olen luullut, että kunnallisvero ei lähtökohtaisesti ole progressiivinen, mutta erilaisten vähennysten kautta siinä on efektiivisesti progressiivisia seurauksia pienissä tuloissa, mutta tulojen kasvaessa tämä efekti käytännössä katoaa?
Kuva
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 21.05.2021 11:10
sivustahuutaja kirjoitti: 21.05.2021 11:04 ^ Kunnalisverohan on jo nyt progressiivinen. Sanna haluaisi sen olevan vielä progressiivisempi. Tai sitten hän ei vain tiedä nykyisen kunnallisveron olevan progressiivinen.
Mä olen luullut, että kunnallisvero ei lähtökohtaisesti ole progressiivinen, mutta erilaisten vähennysten kautta siinä on efektiivisesti progressiivisia seurauksia pienissä tuloissa, mutta tulojen kasvaessa tämä efekti käytännössä katoaa?
Eli kunnallisvero on proggressiivinen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ei Marinin kommenteista kannata enempää hämmästyä. Marin on tulipunainen vassari ja sellaiselle ”rikkaat” eivät koskaan maksa veroja riittävästi. Kannattaa muistaa, että 70-luvulla Ruotsissa marginaalivero oli yli 100%. Se oli edistyksellistä se.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 21.05.2021 11:26
urpiainen kirjoitti: 21.05.2021 11:10
sivustahuutaja kirjoitti: 21.05.2021 11:04 ^ Kunnalisverohan on jo nyt progressiivinen. Sanna haluaisi sen olevan vielä progressiivisempi. Tai sitten hän ei vain tiedä nykyisen kunnallisveron olevan progressiivinen.
Mä olen luullut, että kunnallisvero ei lähtökohtaisesti ole progressiivinen, mutta erilaisten vähennysten kautta siinä on efektiivisesti progressiivisia seurauksia pienissä tuloissa, mutta tulojen kasvaessa tämä efekti käytännössä katoaa?
Eli kunnallisvero on proggressiivinen.
Efektiivisesti progressiivinen tasavero! Kitinässä tästä kannattaa kinata, mutta Marinin moittiminen tässä harhaanjotavaksi tai valheelliseksi on minusta typerää. Kyllä kaikki ymmärsivät, mitä hän tarkoittaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 21.05.2021 11:42
James Potkukelkka kirjoitti: 21.05.2021 11:26
urpiainen kirjoitti: 21.05.2021 11:10
Mä olen luullut, että kunnallisvero ei lähtökohtaisesti ole progressiivinen, mutta erilaisten vähennysten kautta siinä on efektiivisesti progressiivisia seurauksia pienissä tuloissa, mutta tulojen kasvaessa tämä efekti käytännössä katoaa?
Eli kunnallisvero on proggressiivinen.
Efektiivisesti progressiivinen tasavero! Kitinässä tästä kannattaa kinata, mutta Marinin moittiminen tässä harhaanjotavaksi tai valheelliseksi on minusta typerää. Kyllä kaikki ymmärsivät, mitä hän tarkoittaa.
Juu. Hän tarkoittaa, että hän haluaa signaloida vasemmistolaisia ajatuksia. Kun poliitikko sanoo, että jotain pitää ”pohtia”, niin hän tarkoittaa, että tietää itsekin, että ajatus on järjetön, mutta että se kuulostaa omien äänestäjien mielestä hyvältä.

Mun mielestäni pitää pohtia, voisiko verotuksesta luopua.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 21.05.2021 11:42 Kyllä kaikki ymmärsivät, mitä hän tarkoittaa.
Sori, jäi ihan hämäräksi.

Onko Sanna nostamassa kokonaisveroastetta?
Onko Sanna kiristämässä hyvätuloisten verotusta?
Onko Sanna pienentämässä valtion tuloveroa ja valtionosuuksia samassa suhteessa kuin kunnallisvero nousee?

En ymmärtänyt ollenkaan.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kuntavaalit 2021

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Marinin brainfart että lisäprogression tuominen kunnallisveroon ei ole verotuksen kiristämistä on kyllä jo auttamatta tyhmyyden merkki. Hän ei kertakaikkiaan ymmärrä.
Universaali disclaimer.
Vastaa Viestiin