Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25645
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Amatööritsykoloogina uskon, että kyse on tästä "Kallungin mukaan rikostausta voi olla merkki ihmisen riskihakuisuudesta. Kyseessä voi olla henkilö, joka tykkää ottaa riskiä, ei piittaa yhteiskunnan normeista ja kokee olevansa sääntöjen yläpuolella."
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21381
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Luulen, että sovinnollisuus selittää enemmän tätä ilmiötä kuin riskihalukkuus. Epäsovinnollisimmat henkilöt ovat lähes kaikki miehiä. Tuosta joukosta iso osa on joko johtajia tai vankilassa tai molempia.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Toisaalta ehkä määrä ei olekaan niin suuri tai ainakaan yllättävä, jos tilanne on tosiaan niin, että puolet miehistä tuomitaan elämänsä aikana rikoksesta tuomioistuimessa. Jo kolmasosa johtajista, puhumattakaan tuosta puolesta kaikista miehistä, tuntuu minun nössökuplastani katsottuna aika käsittämättömältä määrältä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21381
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 23.08.2021 13:56 Toisaalta ehkä määrä ei olekaan niin suuri tai ainakaan yllättävä, jos tilanne on tosiaan niin, että puolet miehistä tuomitaan elämänsä aikana rikoksesta tuomioistuimessa.
Missäs tuo tieto oli? Kuulostaa korkealta prosentilta?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 23.08.2021 14:01
urpiainen kirjoitti: 23.08.2021 13:56 Toisaalta ehkä määrä ei olekaan niin suuri tai ainakaan yllättävä, jos tilanne on tosiaan niin, että puolet miehistä tuomitaan elämänsä aikana rikoksesta tuomioistuimessa.
Missäs tuo tieto oli? Kuulostaa korkealta prosentilta?
Tuosta poimin:

"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23502
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Täytyy säästellä mahdollinen tuomio kunnon kupruun.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21381
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 23.08.2021 14:16
sivustahuutaja kirjoitti: 23.08.2021 14:01
Missäs tuo tieto oli? Kuulostaa korkealta prosentilta?
Tuosta poimin:
On tuo yllättävän korkea luku.

Tuota taustaa nähden 1/3 tuomittujen osuus johtajissa tuntuu oikeastaan pieneltä. Epäsovinnollisuus kun korreloi sekä johtoaseman, että rikollisuuden kanssa. Sovinnollisuus on muuten kaikkein suurin persoonallisuusero miesten ja naisten välillä: sovinnollisimmat ihmiset ovat kaikki naisia ja joku 5% kaikkein epäsovinnollisimmista ihmisistä on miehiä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25645
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 23.08.2021 14:18 Täytyy säästellä mahdollinen tuomio kunnon kupruun.
😄
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25645
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Yllätyin kyllä itsekin tuosta, että puolet miehistä
tuomittu. Mähän olen saanut sakkoja pahoinpitelystä, kuten olen kitinässä kertonut (lapsuudenkaverin äidin miesystävän, joka pahoinpiteli kaverini äitiä).

Olen ollut pari kertaa putkassakin, eli CV riittää vähintään keskisuuren pörssiyrityksen johtoryhmään.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21381
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Epäsovinnollinen ja tunnollinen. Eipä ihme, että olet yrittäjä. Sama kombo on tyypillinen johtajilla. Pitää olla tunnollinen duunari, että pärjää huipulla, mutta epäsovinnollisuus tuntuu myös jeesaavan paljon. Tietty koulutuskin pitää taustalta löytyä, mutta se ei liity persoonallisuuteen.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4289
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Minua häiritsee tuo arviolta puolet. Luulisi, että tilasto-Suomessa tiedettäisiin täsmällinen luku.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14925
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Tässä erottuu eri ryhmät varmasti rajusti. Varmaan monesta romanisuvusta miehistä rikostuomio on tyyliin 90%:lla ja luiskaotsa white trashilla ehkä useammalla. En usko että akateemisesti koulutetulla väellä tai vaikka lestadiolaisilla kolmasosalla on tuomioistuintuomiota.

Ei tule mieleen yhtään sukulaista joka olisi saanut tuomioistuimessa rikostuomion ja minulla on helvetin iso suku.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25645
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008204785.html

Instanssi, jonka yksi tehtävä on vähentää pelaamisen haittoja on siis sitä mieltä, että 2000 kuussa hedelmäpeliin on vielä jeech.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Ehkä jutun kärki on, että nyt jokaisen pelaajan on siis ymmärtääkseni asetettava itse itselleen päivä- ja kuukausikohtainen katto pelitappioille (ja tuo 2000 e/kk on katon maksimi). Voi olla, että vaikka seireenien laulu on tilanteen ollessa päällä pelaajille liian houkutteleva, niin oman elämänsä Odysseuksina kykenevät tällaiseen oman vapautensa etukäteiseen rajoittamiseen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21381
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Asumiseen, liikkumiseen ja ruokaan menee 50% tuloista. Kotitalouksilla on keskimäärin 38ke fyrkkaa käytettävänä. Eli tuosta noin 1.500€ olisi käytössä asumisen, ruuan ja liikkumisen jälkeen. Mjoo, eihän tuossa ole mitään ongelmaa, että yksi vanhemmista laittaa tuon ja 500€ seuraavan kuun tilistä jokeripokeriin.

Jos tappioraja koskee nettotappiota, niin hävitäkseen 2.000€ pitäisi pelata noin 20.000€, koska palautusprosentti on noin 90%.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25645
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008211627.html

https://www.is.fi/politiikka/art-2000008213681.html

Eiköhän tämäkin ongelma ratkaisa lisävelanotolla. Vihreillä kävi kyllä hiukan nolosti.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Fiona
Kitinän uhri
Viestit: 535
Liittynyt: 12.08.2011 15:24

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Fiona »

En ole yllättynyt. Olisin itse asiassa ollut yllättynyt, jos näin ei olisi pörssiyhtiöissä.
Logic will get you from A to Z; imagination will get you everywhere ― Albert Einstein
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 24.08.2021 13:20 Vihreillä kävi kyllä hiukan nolosti.
Tjaa. Eiks se nyt edelleenkin päde, että vihreät ovat hyväksyneet kevään riihipäätöksen Akatemian valtuuksien pienentämisestä 35 M€:llä vuodesta 2023 alkaen siten, että tuosta summasta 25 M€ kohdistuu Akatemian puitteissa toimivaan Strategisen Tutkimuksen Neuvostoon (Stubbin hallituksen perustama poliitikkojen leikkikalu) ja 10 M€ oikeaan tieteeseen?

Tämän lisäksi siis Saarikko ehdottaa 40 M€ leikkausta myöntövaltuuksiin jo vuodelle 2022, minkä lisäksi Kurvinen ja kepun päämyyrä Jääskeläinen väläyttelevät vielä suurempia leikkauksia tulevina vuosina. Perusteena näille on Veikkauksen tuottojen pieneneminen tulevaisuudessa, jolloin tulevaisuutta koskevia myöntövaltuuksia pitää leikata nyt heti.

Mun käsittääkseni vihreät eivät ole sitoutuneet tähän kelaan (paitsi siltä osin, että ovat olleet mukana ajamassa Veikkauksen tuottotavoitteita alas, mikä Muhosen jutussa aika oudosti näyttäisi olevan vahva sitoutuminen). Päinvastoin kevään riihessä kai lausuttiin, että rahapelituottojen osuuden pieneneminen tiederahoituksessa kompensoidaan?

Kompensaatio olisi sikäli luontevaa, että Akatemian budjetointi on perinteisesti perustunut tiede- ja talouspoliittiseen harkintaan, formaalia sidosta rahapelituottoihin siinä ei ole, vaikka rahapelituottoja onkin akatemialle korvamerkitty. Tässä mielessä Veikkauksen suhde joihinkin muihin harrasteisiin on paljon kiinteämpi, koska koko Veikkaus on ymmärtääkseni perustettu esimerkiksi lastensuojelun, kansanterveyden ja hevosurheilun edistämiseksi. Akatemia taas on valtion virasto, jonka lakisääteisten tehtävien hoitamiseen annetaan resurssit valtion budjetista. Se, että Veikkauksen kohtalo määrittäisi Akatemian rahoituksen tasoa, on aika kummallinen ajatus.

Eli kyllä minusta Ville Niinistöllä on pointti. Kun tilanne on tämä, tiedeministerin homma ei ole ottaa tätä alati kasvavaa leikkausvaadetta bolshevistisella rauhallisuudella vastaan, vaan puolustaa tiedettä. Vaikka Muhonen on oikeassa, että vaikeaa se on, koska rahat pitäisi sitten ottaa jostain muualta kehyksen sisällä tai rikkoa (taas) kehys. Mutta tämän vaikeuden kohtaaminen on vähän niinku tiedeministerin työ. Vähintään hänen pitäisi puhua itse asiasta, eikä jollain prosessiteknisillä detaljeilla koettaa selitellä, että tää on jonkun muun syy eikä hän itse pysty nyt tekemään yhtään mitään. Kurvinen lyö hanskat tiskiin silloin, kun pitäisi ajaa tieteen asiaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25645
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 24.08.2021 14:54

Akatemia taas on valtion virasto, jonka lakisääteisten tehtävien hoitamiseen annetaan resurssit valtion budjetista. Se, että Veikkauksen kohtalo määrittäisi Akatemian rahoituksen tasoa, on aika kummallinen ajatus.

Okei, tuo on hyvä näkökulma. Eli että se, mitä Viekkauksesta on sovittu, ei mitenkään automaattisesti tarkoita, että Akatemian rahoituksesta olisi päätetty mitään. Mutta olisiko kuitenkin niin, että olisi notorinen seikka, että koska Akatemian merkittävän rahoituslähteen tuottotavoite alenee, Akatemian saama rahamäärä alenee? Eli asiasta olisi sovittu, vaikka sitä ei ole erikseen kirjattu?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25645
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 24.08.2021 14:54 bolshevistisella rauhallisuudella
Selvisikös koskaan, oliko tämän Suomen Yogi Berran eli Sipilän lanseerama termi samanlainen kuin "– On hienoa, että PAM lähti liittokierrokselle mukaan. Toivottavasti tulppa lähtee paatista ja päästään eteenpäin, Sipilä sanoi." vai oliko sillä jokin syvempi merkitys?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 25.08.2021 10:38
urpiainen kirjoitti: 24.08.2021 14:54 Akatemia taas on valtion virasto, jonka lakisääteisten tehtävien hoitamiseen annetaan resurssit valtion budjetista. Se, että Veikkauksen kohtalo määrittäisi Akatemian rahoituksen tasoa, on aika kummallinen ajatus.
Okei, tuo on hyvä näkökulma. Eli että se, mitä Viekkauksesta on sovittu, ei mitenkään automaattisesti tarkoita, että Akatemian rahoituksesta olisi päätetty mitään. Mutta olisiko kuitenkin niin, että olisi notorinen seikka, että koska Akatemian merkittävän rahoituslähteen tuottotavoite alenee, Akatemian saama rahamäärä alenee? Eli asiasta olisi sovittu, vaikka sitä ei ole erikseen kirjattu?
Joo, voi olla jotenkin näin. Ilmeisesti kuvio on sen suuntainen, että veikkaustulojen putoamista on jo kompensoitu jollain kertaluonteisilla pikkuerillä. Akatemia taas tekee rahoitussitoumuksia useaksi vuodeksi eteenpäin, joita ei siis voi tehdä kertaluonteisen pikkukompensaation varassa, vaan budjettirahoituksen ja odotettavien veikkaustulojen varassa. Koska budjettiin ei ole luvattu pysyvää korotusta, ja veikkaustulojen odotetaan ja halutaan laskevan, VM ehdottaa aiempaa pienempiä myöntövaltuuksia nyt heti. Tämä on ihan johdonmukaista ja kai sellaista, että vasurien ja vihreiden olisi pitänyt nähdä sen tulevan, vaikka siitä ei olisi erikseen sovittu. Mut ehkä mä haluaisin tiedeministeriltä jämäkkää haloota asian korjaamiseksi, en alistuvaa tyyneyttä ja muiden syyttelyä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 25.08.2021 10:42 Suomen Yogi Berra eli Sipilä
Yogi Berra on mulle aika tuntematon ajattelija, mutta olin jotenkin tuuminut, että Suomen Berra olisi Matti Nykänen. Sipilä oli kielikuvillaan enemmän sellainen köyhän miehen Mooses Lipponen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25645
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Miten muuten pohjalainen stoalainen tyyneys vs. bolshevistinen rauhallisuus suhtautuvat toisiinsa? Toisin mun entisenä pohjalaisena keskustanuorena nämä tietysti pitäisi tietää..
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 25.08.2021 11:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25645
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 25.08.2021 11:14
James Potkukelkka kirjoitti: 25.08.2021 10:42 Suomen Yogi Berra eli Sipilä
Yogi Berra on mulle aika tuntematon ajattelija, mutta olin jotenkin tuuminut, että Suomen Berra olisi Matti Nykänen. Sipilä oli kielikuvillaan enemmän sellainen köyhän miehen Mooses Lipponen.
Lipposen sanonnat kuitenkin perustuvat johonkin logiikkaan, Sipilän ovat enemminkin olemassaolevien sanontojen väärin ymmärtämisiä tai muistamisia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25645
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.is.fi/politiikka/art-200000 ... t=promobox

" Sosiaaliturvalla loisivia elintasosurffareita sen sijaan emme tarvitse, Pylväs sanoi."

Pylväs sanoi keskustan luottavan ”tavallisiin suomalaisiin” ja vaati loppua ”viljelijöiden syyllistämiselle, autoilijoiden vainoamiselle ja ihmisten ruokalautasen vahtaamiselle”.

Nykyisessä asenneilmapiirissä Pylväs näkee ylimielisyyttä ja yksipuolista ehdottomuutta. :mrgreen:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin