James Potkukelkka kirjoitti: ↑23.09.2021 12:01
En ole missään vaiheessa esittänyt, että päänsekoittamistarve olisi luonnonvakio, vaan että se ei riipu siitä, mitä aineita on tarjolla.
urpiainen kirjoitti: ↑23.09.2021 11:22
Mä en usko siihen, että pään sekoittamistarpeelle on populaatiossa joku vakiomäärä, joka ei riippuisi ympäröivästä kulttuurisesta kontekstista, ml. vallitseva päihdepolitiikka ja päihdekulttuuri, joiden muokkaamisesta juuri on kyse. Eli päihdepoliittisilla ratkaisuilla osin vaikutetaan niihin tarpeisiin ja luodaan niitä. Päihteiden käyttö on vähintään yhtä paljon yhteiskunnallinen kuin biomedikaalinen ilmiö. Sun mallisi on aivan liian kliininen eikä ota huomioon sosiaalisen todellisuuden luonnetta itseään toteuttavana ennusteena.
Ehkä tämä on se, mistä olemme varsinaisesti eri mieltä. Mä oletan ilman muuta, että tarjonnalla ja siihen liittyvällä kulttuurisella muutoksella luodaan kysyntää ja tarpeita. Uumoilen, että juuri tämä erimielisyys saa meidät tulkitsemaan evidenssiäkin eri tavalla.
Itse näen päänsekoittamistarpeen ilman muuta yhteiskunnallisena tarpeena. Jos suuri ja mahtava nanny state julistaa, että kannabis on laillinen, ainakin semihyväksytty päihde, jonka käyttäminen erilaisten kipujen, mielialajuttujen, ahdistuksen, siivousvitutuksen ja vuorokausirytmiongelmien itsehoitoon on ainakin käytännössä sosiaalisesti normaalia, ja valtiomonopoli vielä tarjoaa aivan laillisen, turvallisen ja arkisen tylsän hankintakanavan kannabikselle, niin totta mooses se lisää käyttötarvetta. Enkä itse ehkä ajattele, että tämä olisi ainakaan kokonaan pois alkoholitarpeesta, koska siihen liittyvät kulttuuriset narratiivit ovat kuitenkin erilaisia, kuten itse korostit kieltämällä alkoholi v. kannabisanalogioiden mielekkyyden (no, sulla ei ehkä ollut mielessä kulttuurinormit vaan kemia, mutta kuitenkin).
Tää näkökulma saa mut näkemään evidenssinkin eri tavalla. Mietin esimerkiksi Exsun esimerkkiä imppaamisesta. Mä ajattelen, että päänsekoitustarve riippuu siitä, mitä aineita on tarjolla. Tämä näkyy siinäkin, että useimmilla tarve katoaa tai jää ainakin tyydyttämättä, jos Alko on kiinni mutta K-Rauta auki, vaikka siellä niitä imppauskamoja olisi. Imppaamiseen ei liity sellaista päänsekoittamisen kulttuurista käsikirjoitusta, mitä alkoholinkäyttöön liittyy. Exsu tarjosi imppaamisen epäsuosiota, vaikka saatavuus on hyvä, todisteeksi siitä, että ei kannabiksen saatavuuskaan sinänsä lisäisi käyttöä. Ehkä, mutta mä siis puhunkin kannabiksen kulttuurisen roolin muuttumisesta - ja taisin Exsullekin vastata, että varmaan useampi imppaisi, jos Alko tarjoaisi hilloisen hedelmäisiä, erityisesti boeuf a la bourgignonin kanssa sopivia liuottimia, joiden turvallisuus täyttäisi Valtion Viraston määrittämät raja-arvot. Exsu ei uskonut tätä, koska lähes avoimesti viihdekäyttöön markkinoitu ilokaasu ei jengiä kauaa innostanut. Mutta minusta kulttuuristatus ei ollut tässä keississä vertailukelpoinen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."