Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ 2019 oli öljyntuotannon all time high, joten huippua ei ole ainakaan vielä saavutettu. Tunnetut reservit ovat myös kutakuinkin historiallisessa huipussa.

Peak Oil olisi ollut ihan uskottava skenaario, jos emme yrittäisi (puuhastellen) vähentää fossiilisia. Jos kysyntä olisi jatkanut kasvuaan, niin olisi voinut syntyä tilanne, jossa tuotanto lähtee laskuun kysynnän ollessa edelleen vahvassa nousussa. Silloin ei ehkä olisi ollut aikaa kehittää ja toteuttaa vaihtoehtoisia energianlähteitä.

Minusta Peak Oil on edelleen mahdollinen. Länsimaathan kilvan vakuuttelevat luopuvansa fossiilisista, mutta vaihtoehtoisia energiamuotoja ei ole rakennettu. Jos maailmalla on oltu varovaisia öljy- ja kaasuinvestointien kanssa, niin kasvava globaali kysyntä saattaa nostaa hinnat pilviin.

Valitettavasti mitään Mad Maxia ei tapahdu, vaikka löpö vähän kallistuisikin.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14944
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25814
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000008601241.html

Piti tarkistaa, onko nyt jo aprillipäivä. :roll:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 15.02.2022 8:56 https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2 ... 80607.html
Ei aivan sivistysvaltiotuohua.
Tilaajan pitäisi varmistua, että palveluntuottaja on pätevä toimimaan sopimuksen mukaisesti. Toivottavasti kaupungilla otetaan nyt opiksi. Toisaalta pitää muistaa, ett jos vaatimukset ja sopimussakot laittaa kohdilleen ja vielä valvoo sopimuksen toteutumista, niin hinta kyllä pompsahtaa siitä polkuhinnasta, jolla homma nyt luultavasti on ulkoistettu.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Dokumentti: Vuoden seksikkäimmän puputytön tittelin sai vain harrastamalla seksiä Hugh Hefnerin kanssa
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/ ... c58bc4d382

Tietenkin naisista kaikkein seksikkäin on tittelin myöntäjän mielestä se, joka päästää selkään? Jos kyseessä olisi ollut Parnasson valitsema "vuoden lukutoukka", niin sitten petihommat valintakriteerinä olisivat olleet vääryys.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25814
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 15.02.2022 15:27 Dokumentti: Vuoden seksikkäimmän puputytön tittelin sai vain harrastamalla seksiä Hugh Hefnerin kanssa
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/ ... c58bc4d382

Kuva
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23545
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kiva tietää, että verovaroja käytetään imagonnostoon.

Raskain asein äärioikeistopoliiseja vastaan – syytteet kuivumassa virkarikoksiksi
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23545
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Vakuutusfirmassa vähän tippa linssissä.

Onkohan joku sähkövispilä ottanut kipinää kun ei miehistö saanut sammutettua?

Porscheilla lastattu laiva palaa Atlantilla
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14944
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4 ... 2029afb37c
Ei ole Riikka Ensimmäisellä helppoa. Nyt tarvittais äkkiä mikä tahansa kriisi, johon voisi liittää EU:n tai mamut.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Jos persut laskee ja kepu nousee, niin hallituksen muodostaminen hieman helpottuu. Valitettavasti mitään toimintakykyä ei taida ensi hallituksellekaan syntyä.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Wilma vaihtuu monessa kaupungissa
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008618295.html

Taustalla oli se havainto, että oppimisen digitaaliset palvelut ovat hyvin pirstoutuneita. Jokaiseen palveluun pitää kirjautua erikseen. Aikaa kuluu ohjelmien käynnistykseen, ja pinnaa kiristää käyttäjätunnusten ja salasanojen vaihtelu.

Mitäs jos peruskoululaiset kertoisivat vanhemmille, että kandee antaa selaimen tallentaa salasanat?

Ajatus tässä tietty on kaunis, mutta kun julkisen sektorin komitealla lähdetään kehittämään uutta tuotetta, niin vähän epäilyttää mitä tästä syntyy.

Ainakin Espoossa Wilmassa on kaikki kouluun littyvä, eli mitään pirstaloitumista ei ole vanhemman vinkkelistä. Aika kauhea tuo wilman käyttökokemus on, mutta kyllä sen kanssa elää. Jos wilmassa olisi jokin notifikaatiokeskus, missä on ihan kaikki huomiota vaativat asiat keskitettynä, niin se oikeastaan korjaisi wilman sekavuuden.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25814
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 17.02.2022 16:16 Wilma vaihtuu monessa kaupungissa
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008618295.html

Taustalla oli se havainto, että oppimisen digitaaliset palvelut ovat hyvin pirstoutuneita. Jokaiseen palveluun pitää kirjautua erikseen. Aikaa kuluu ohjelmien käynnistykseen, ja pinnaa kiristää käyttäjätunnusten ja salasanojen vaihtelu.

Mitäs jos peruskoululaiset kertoisivat vanhemmille, että kandee antaa selaimen tallentaa salasanat?

Tarkoittaisikohan tuo oppilaita ja opettajia?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Keskiarvo on ihmeellinen asia. Kannattaa tutustua.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25814
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008623562.html
Vähennyksen enimmäismäärä tämän vuoden verotuksessa nostetaan määräaikaisesti 8 400 euroon. Nyt se on 7 000 euroa.
--

Verohallinnon mukaan maksimivähennyksen teki vajaat 26 000 suomalaista vuonna 2020.
Eli hallitus alentaa 26 000 suomalaisen työmatkakuluja :D
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14944
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.02.2022 10:38 Eli hallitus alentaa 26 000 suomalaisen työmatkakuluja :D
En tiedä mikä olisi mahdollista toteuttaa, mutta minulle riittäisi, että omat bensakuluni supistuisi merkittävästi. Tulisi valtiolle halvemmaksikin.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

McJanne kirjoitti: 18.02.2022 9:50 Eli paljonko 12v autolla tulee arvonalenemaa
11% vuodessa x 6800€ = 748e
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

McJanne kirjoitti: 18.02.2022 11:35 Onko 748€ 40% auton vuosikustanuksista, jos oletetaan, että auto kuluttaa vaikkapa 8l/100km ysivitosta?
Alkuperäinen uutinen oli tosiaan huonosti otsikoitu koskemaan koko autokantaa kun kyse oli kilometrikorvauksen laskentaan käytettävistä luvuista.

Itse vähän ihmettelen tätä bensan hinnan pöyristelyä. Sehän on ollut jo vuosia selvää, että bensa ja energia tulee kallistumaan niin maan perkeleesti, jos aiotaan luopua hiilestä nopealla aikataululla.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25814
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 18.02.2022 11:51

Itse vähän ihmettelen tätä bensan hinnan pöyristelyä. Sehän on ollut jo vuosia selvää, että bensa ja energia tulee kallistumaan niin maan perkeleesti, jos aiotaan luopua hiilestä nopealla aikataululla.
Sen pitää kallistua vain rikkailta!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Tuossa olet oikeassa!

85% maailman energiasta tuotetaan hiilellä, joten rikkaat voivat aivan hyvin maksaa siirtymisen hiilettömään energiaan. Onneksi teillä rikkailla on varaa! Muuten olisin huolissani oman autoiluni kallistumisesta.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Disney suunnittelee vip-asuinalueita, joissa viihdejätin kouluttama henkilö­kunta tarjoaisi asukkaille “disneymäistä arki­kokemusta”
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008622430.html

Meillä on jo nyt puhdasta Aku Ankkaa?
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23545
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Bluntly kirjoitti: 17.02.2022 11:33 Vakuutusfirmassa vähän tippa linssissä.

Onkohan joku sähkövispilä ottanut kipinää kun ei miehistö saanut sammutettua?

Porscheilla lastattu laiva palaa Atlantilla
Jokohan sähkövispilöille smurffataan kieltoa laivoihin?

Autolaivan liekit hiipumassa
Hänen mukaansa laivaan lastattujen sähköautojen litium-ioni-akkujen ruokkivat tulipalon voimaa. Sammutustyöt edellyttivät erikoiskalustoa.

Tulipalon alkusyy on vielä hämärän peitossa. Viranomaisten on mahdoton arvioida esimerkiksi autojen akkujen osuutta tuhoisan palon syttymiseen.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25814
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

HS:n hetki hetkeltä -seuranta Ukrainan kriisin tilanteesta

15:34
Venäläistutkija: Länsi ei ymmärrä, ettei sodan syttymistä voida enää estää
Länsimaiset johtajat ovat "uskomattoman naiiveja", jos he kuvittelevat, että huippukokous Yhdysvaltain ja Venäjän presidenttien välillä voi estää sodan syttymisen, sanoo venäläinen politiikan kommentaattori Tatjana Stanojava.

Stanovaja toimii tutkijana Moskovan Carnegie-instituutissa. Hänen mukaansa lännessä ei ymmärretä, miksi presidentti Vladimir Putin toimii kuten toimii. Stanovajan mukaan "kaikesta on jo päätetty" sen jälkeen, kun länsi lähetti vastauksensa Venäjän vaatimiin turvatakuisiin.

"Ikään kuin Putin istuisi odottamassa, että hänet 'pelastetaan' itseltään. Ikään kuin hän odottaisi tapaamista Bidenin kanssa ja kiitos [Emmanuel] Macronin, toivoa on", Stanojava kirjoittaa Telegram-kanavallaan.

Ranska ilmoitti maanantaina, että Putin ja presidentti Joe Biden olisivat alustavasti hyväksyneet esityksen huippukokouksesta. Myöhemmin Kreml kertoi, että presidenttien tapaamisesta puhuminen olisi liian aikaista.

Stanovajan mukaan Putin ei tarvitse mitään neuvotteluita, ainoastaan turvatakuut. Juna on lähtenyt asemalta ja "menee jo liian kaukana", Stanovaja luonnehtii.

"Puhelimessa puhuminen ja huolten jakaminen ei pysäytä mitään."

Venäjä on vaatinut Yhdysvalloilta ja Natolta, että ne vetävät pois joukkonsa entisistä neuvostomaista ja estävät Ukrainan liittymisen Natoon. Länsi on kieltäytynyt vaatimuksista.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Tuota vähän itsekin pelkään.

Bidenin täytyy kuitenkin pelata rauhan kortit loppuun asi, koska Ukraina ei ole Nato-maa ja Venäjän kanssa nahistelun pitää olla se viimeinen vaihtoehto. Iso kysymys on myös euroopan maiden halukkuus katkaista kaupankäynti venäjän kanssa. Nythän just uutisoitiin, että monet maat vielä empivät. Haluaisivat ilmeisesti edetä sellaisella puolilöysällä "jos vielä lisää hyökkäät, niin sitten me vasta pakotetaankin!"-linjalla.

Jos sitten kaikki kauppa Venäjän kanssa laitetaan jäihin ja jenkit kieltävät teknologiaviennin kaikkiin Venäjän kanssa kauppaa käyviin maihin, niin mitä tekee Venäjä? Suomen onneksi vallitseva tuulensuunta on lounaasta.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25814
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mä en kerta kaikkiaan tajua Putlerin ajatuksenjuoksua. Mikä on se ongelma, jonka sota ratkaisee? Eihän kukaan ole Venäjälle hyökkäämässä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus IV - A new hope

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Neukkula taisi jäädä vähän jälkeen järjen kehityksessä. Ehkä Putin uskoo Natsisaksan ja Japanin tyyliin, että hänen pitää varmistaa imperiumille soveliaat elinalueet.

Pelkkä kansallisromanttinen venäjän yhdistäminen tuntuu liian heppoiselta motiivilta.

Sekä Natsisaksa, että Japani olisivat painaneet viimeistään lopussa punaista nappia. Toivotaan, että Putin ei lähde samaan, jos joutuu seinää vasten.