Ukrainan ja Venäjän sota

Yleinen lätinä jä kitinä
James Potkukelkka
Kitisijä

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti: 14.03.2022 9:49
urpiainen kirjoitti: 14.03.2022 9:46
James Potkukelkka kirjoitti: 14.03.2022 8:25
Työssäni näen, että on ihmisiä, joille tämä käy mielenterveyden päälle. Jopa niin, että aiemmin terveellä ihmisellä alkaa todellisuudentaju järkkyä.
Mut pitääks siitä olla huolissaan, että vaikka toki ymmärrän sodan kauheuden ja Venäjän raakuuden kohtuuttomuuden, jotenkin henkilökohtaisella tasolla tää ei ainakaan toistaiseksi tunnu ahdistavan mua oikeastaan ollenkaan? Olenko liian kylmä? Onko tämä joku ihme defenssi, joka kostautuu kohta?
Mulla on aivan sama ja sanoisin, että kyseessä on terve defenssi. Kuten lukion psykologian tunnilta muistamme, monet defenssit ovat normaaleja minän puolustusmekanismeja.

Disclaimer; tietenkään asianomainen itse ei ole oikea henkilö arvioimaan, onko hän hullu.
Kyseessä on ehkä

https://en.wikipedia.org/wiki/Intellectualization

thinking is used to avoid feeling

Tämä koko ketju on ehkä tätä :)
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 14.03.2022 10:11
urpiainen kirjoitti: 14.03.2022 10:09 Tätä mä just tarkoitin jaetun perustan löytymättömyydellä: sieltä missä mä seison, tämä analogiasi näyttää samalta kuin muutkin viimeaikaiset analogiasi: järjettömältä.
Esitäpä siis oma riskilaskelmasi? Olen pyytänyt sitä aiemminkin. Et voi väittää jotakin järjettömäksi, eli epärationaaliseksi, jos et pysty mitenkään haastamaan esittämiäni lukuja.
Mun näkökulmastasi sun laskelmasi ja lukusi ovat samaa oireyhtymää: jäsentymättömän ja perustelemattoman reaktion harhaista näennäisrationalisointia, jota ei ole syytä tukea osallistumalla diskurssiin sun ehdoillasi.

(Kuten sanoin, tää voi olla se mun defenssi.)
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Eihän tuosta taaskaan saanut mitään tolkkua?

Ehkä minä elän insinööriekonomimaailmassa, jossa riskit määritellään numeroina ja sinä jossain humanistimaailmassa, jossa riskit määritellään siten miltä minäkin päivänä sattuu tuntumaan.

Pitää kokeilla seuraavan projektiin sellaista riskiarviota, että "mulla on tästä hyvä fiilis".
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Minäkään en 24.2.2022 alkupäivien epätietoisuuden jälkeen en ole tuntenut ahdistusta sodasta. Lähinnä minua hämmästyttää nämä panikoijat. En osannut odottaa näitä kahta paniikkireaktiota, mitä palstalla on nähty. Itse ajattelen, että elämässä tulee paljon vaikeampia ja henkilökohtaisempia haasteita vastaan, joiden reaalivaikutus on ihan eri luokkaa kuin tällä sodalla tämänhetkisessä muodossaan.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Homeboy65
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Muistan kuinka jotkut ahdistuivat kun Irakin sota alkoi vuonna 2003. Yli 3000 kilometrin päässä... :roll:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
sivustahuutaja
Kitisijä

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 14.03.2022 10:41 Minäkään en 24.2.2022 alkupäivien epätietoisuuden jälkeen en ole tuntenut ahdistusta sodasta. Lähinnä minua hämmästyttää nämä panikoijat.
Sinullakin on todella omituinen käsitys paniikista. Epäilen, että määritelmäsi paniikista on puhtaasti "toimii eri tavalla kuin minä". Urpiaisen määritelmä taas on "toimii eri tavalla kuin miltä musta tuntuu". Kumpikaan teistä ei vaikuta erityisen rationaaliselta toimijalta.
James Potkukelkka
Kitisijä

Mun mielestäni tässä ei nyt oikein voi sanoa, kuka toimii oikein ja kuka väärin. Toki, jos jollakin henkilöllä on selvästi todellisuuden vastaisia ajatuksia (hän esim. uskoo saavansa uutisissa hänelle välitettyjä henk. koht. viestejä), voi sanoa, että hän on väärässä.

Jos joku sen sijaan esim. uskoo, että nyt on syytä myydä kaikki ja muuttaa Yhdysvaltoihin, ei mielestäni voi sanoa, onko hän oikeassa vai väärässä.

Jos henkilö ottaa palovakuutuksen ja talo ei palakaan, oliko vakuutuksen ottaminen väärin? Talot kuitenkin palavat aika harvoin..
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
urpiainen
Kitisijä

^ Joo, eikä sekään ole ihan symmetristä, että kumpaan suuntaan on mukavampi erehtyä. Mutta niin erilaisilla kokonaisjäsennyksillä tässä mennään, että keskustelu on välillä hankalaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
James Potkukelkka
Kitisijä

Muistaakseni on todettu, että ihmiset eivät halua ottaa varmaa tappiota silloinkaan, kun se olisi rationaalista. Eli uskoakseni tässä vaikuttaa se.

Voi olla, että objektiivisesti oikein olisi ottaa pieni varma tappio, jotta välttäisi mahdollisen erittäin ison tappion.
sivustahuutaja
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 14.03.2022 10:57
Jos henkilö ottaa palovakuutuksen ja talo ei palakaan, oliko vakuutuksen ottaminen väärin? Talot kuitenkin palavat aika harvoin..
Vakuutukset ovat yleensä hinnoiteltu suht oikein. Henkilön riskiaversiivisuus ja riskinkantokyky sitten määrittävät kannattaako vakuutus. Meillä esim ei ole kaikkia mahdollisia vakuutuksia. Pidän itseäni riskineutraalimpana kuin keskivertosuomalaista.

Rinnastaisin sodan riskin mitigoinnin ennemmin koronaan kuin vakuutukseen. FFP2 maski maksaa vähän enemmän kuin kirurgin maski. Kannattaako FFP2? Se jokaisen pitää itse arvioida. Havaintojen perusteella moni käyttää jotain muuta maskia, joten yksilöiden riskiarvioissa on eroja.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 14.03.2022 10:57 Mun mielestäni tässä ei nyt oikein voi sanoa, kuka toimii oikein ja kuka väärin.
Ei kai tässä tuosta olekaan kyse. Ei siitä kuitenkaan seuraa se, etteikö toisen reaktiota saa arvostella. Täällä on kaksi kirjoittajaa, jotka siis mielestäni reagoivat sotaan paniikinomaisesti kirjoitustensa perusteella.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 14.03.2022 11:40 Täällä on kaksi kirjoittajaa, jotka siis mielestäni reagoivat sotaan paniikinomaisesti kirjoitustensa perusteella.
Jos viittaat minuun, niin anna yksi esimerkki yli 500€ arvoisesta paniikistani? Vai väitätkö, että panikoin alle 500€ summista?
urpiainen
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 14.03.2022 9:28 Ukrainaan lähetetyt rahasummatkin ovat ihan nappikauppaa Venäjälle menevän rahan rinnalla.
Tää on mun mielestä aika iso juttu tässä sodassa. Länsi ei ole valmis taistelemaan ja kuolemaan ukrainalaisten rinnalla, mutta irvokasta on, että energiariippuvuuden takia Putinin sotakassaan kannetaan monin verroin enemmän rahaa kuin artistit saavat konsertissaan kerättyä Ukrainalle. Kuinka paljon taloudellista ja muuta epämukavuutta ollaan valmiita kärsimään Ukrainalaisten tueksi? Toistaiseksi näyttää, että ei kovin paljoa. Nykyinenkin bensan hinta saa kohta jengin taas tukkimaan Mannerheinimitietä, ja jos energian tuonti Venäjältä lopetettaisiin, varmaan loppuisi sähkön tuonti Suomeen muualtakin. Ja se saattaisi jo edellyttää energiaintensiivisen teollisuuden alasajoa ihan pitkiksi ajoiksi, vaikka Olkiluoto saataisiin täydellä teholla verkkoon.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Tuo bensanhinnan raketointi on huolestuttavaa monella tapaa. Haluisin kovasti kuulla hevijuuserina asiantuntijoiden arviota hinnan kehityksestä lähi kuukausina.
Ykkösautomme on diiseli, kakkonen bensavehje. Sovin vaimon kanssa jo, että käytämme aina kun mahdollista pikkuautoamme.
sivustahuutaja
Kitisijä

^ Eikös bensa maksa jo melkein saman kuin diesel? Teidän diesel kuluttaa enemmän kuin pikkuautonne?
sivustahuutaja
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 14.03.2022 11:45
sivustahuutaja kirjoitti: 14.03.2022 9:28 Ukrainaan lähetetyt rahasummatkin ovat ihan nappikauppaa Venäjälle menevän rahan rinnalla.
Tää on mun mielestä aika iso juttu tässä sodassa. Länsi ei ole valmis taistelemaan ja kuolemaan ukrainalaisten rinnalla, mutta irvokasta on, että energiariippuvuuden takia Putinin sotakassaan kannetaan monin verroin enemmän rahaa kuin artistit saavat konsertissaan kerättyä Ukrainalle.
Totuuden nimissä Venäjälle on jo annettu railakkaasti turpaan, mutta silti pitäisi lyödä lisää pökköä pesään.

Kaikkein paras veto olisi se ehdotettu korkea tulli Venäjältä tuodulle kaasulle ja öljylle. Silloin markkinat lähtisivät salamannopeudella etsimään vaihtoehtoja Venäjälle ja samalla rajoitettaisiin Venäjän saamia tuloja suhteessa maailmanmarkkinahintaan. Toki venäjä voi asettaa omat hintansa miten lystää ja myös kieltäytyä kokonaan myymästä.
So Hard
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 14.03.2022 11:49 Tuo bensanhinnan raketointi on huolestuttavaa monella tapaa. Haluisin kovasti kuulla hevijuuserina asiantuntijoiden arviota hinnan kehityksestä lähi kuukausina.
Ykkösautomme on diiseli, kakkonen bensavehje. Sovin vaimon kanssa jo, että käytämme aina kun mahdollista pikkuautoamme.
Aika paljon riippuu siitä, että onko OPEC halukas ajamaan tuotantoa ylös. Kyllä se silti varmasti pitkän aikaa on yli 2 eurossa ja voi nousta 3 euron yli.
Universaali disclaimer.
James Potkukelkka
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 14.03.2022 11:45
Tää on mun mielestä aika iso juttu tässä sodassa. Länsi ei ole valmis taistelemaan ja kuolemaan ukrainalaisten rinnalla, mutta irvokasta on, että energiariippuvuuden takia Putinin sotakassaan kannetaan monin verroin enemmän rahaa kuin artistit saavat konsertissaan kerättyä Ukrainalle.
Onhan se tavallaan irvokasta, mutta mielestäni aivan ymmärrettävää, että lämmin asunto on aika korkealla (vai matalalla, yritän sanoa, että se on tärkeä) tarvehierarkiassa. En ehkä ole valmis nukkumaan kylmässä sen takia, että saadaan ukrainalaisia autettua.

Sitten on vielä sekin, että jos alamme laittaa pakotteita, jotka syöksevät meidät lamaan, se tappaa.
urpiainen
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 14.03.2022 11:59 on aika korkealla (vai matalalla, yritän sanoa, että se on tärkeä) tarvehierarkiassa
Kuva
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

So Hard kirjoitti: 14.03.2022 11:58
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 14.03.2022 11:49 Tuo bensanhinnan raketointi on huolestuttavaa monella tapaa. Haluisin kovasti kuulla hevijuuserina asiantuntijoiden arviota hinnan kehityksestä lähi kuukausina.
Aika paljon riippuu siitä, että onko OPEC halukas ajamaan tuotantoa ylös. Kyllä se silti varmasti pitkän aikaa on yli 2 eurossa ja voi nousta 3 euron yli.
:sir:
James Potkukelkka
Kitisijä

Kuva
sivustahuutaja
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 14.03.2022 11:59 Sitten on vielä sekin, että jos alamme laittaa pakotteita, jotka syöksevät meidät lamaan, se tappaa.
Jo nyt ennustetaan kallistuvan ruuan aiheuttavan ison nälänhädän.

Italiasta ei paljoa uutisoida, mutta veikkaan Italin kaatuvan rytisten nykypakotteilla ja kaasun hinnalla. Ranska voi hyvinkin seurata Italiaa.

Sitten jos pakotteita tiukennetaan, niin saattaa tietty tapahtua vielä lisää kaikenlaista.

EDIT: Hyvä karkea estimaatti Ukrainan vaikutuksista Suomeen on 1% BKT:sta, joka vastaa 903 ihmishenkeä. Elinvuosissa tuo on enemmän kuin kaikki Suomessa koronaan kuolleet tähän asti.
https://www.iltalehti.fi/talous/a/88a32 ... a77b9b4c6d
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja
Kitisijä

^
Eihän Putin oikein muutakaan voinut. Olisi näyttänyt heikolta palauttaa koneet. Noilla lentää ilmeisesti muutaman viikon, sen jälkeen aletaan väistämättä rikkoa turvamääräyksiä. Jossain kohtaa tulee sitten ukrainalaisten homonatsien alas ampumia koneita.
James Potkukelkka
Kitisijä

Tuo on vaan niin kerta kaikkiaan järjetöntä. Koska koneille ei voi lentää eikä Venäjälle ole lentoliikennettäkään, niin mitä ne tekevät koneilla. Ainoastaan ampuvat itseään jalkaan.