sivustahuutaja kirjoitti: ↑04.04.2022 16:35
^ Eikös pieni kannata aina, jos tulee esim. mökille?
Meillä on mökillä paneeli ja se kannattaa, koska siellä ei ole muuta sähköä. Se riittää valoihin ja kännykän lataukseen eli on just passeli.
Tarkoitin sellaista aivan pientä, kannettavaa. Oon kuullu kahtalaista tuomiota: sillä voi ladata kännykän ja sillä ei voi edes ylläpitää latausta. En tiedä mikä on totuus, joten en hanki vielä.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
James Potkukelkka kirjoitti: ↑04.04.2022 17:10
Joo. Viimeksi kun laskeskelin, takaisinmaksuaika oli yli 10 vuotta.
Ja kun paneelien hinnat laskevat lähes 10% per vuosi tahtiin, niin on tuollakin takaisinmaksuajalla vaikea perustella, miksi ostaisi just _tänä_ vuonna.
Ympäristösyyt ja omavaraisuus. Periaatteessa maalämpö yhdistettynä riittäviin paneeleihin joilla se pyörii myös sähkökatkon aikana tekee sinusta energiaomavaraisen kriisissäkin. Aggregaattiin ei välttämättä löydy löpöä kovin pitkään.
Jos asuisin omakotitalossa tai rakentaisin sellaisen, minulla olisi em. ratkaisut. Asunnossa 10 vuotta ei ole mikään takaisinmaksuaika.
^
Lämmitys on isompi ongelma vain talvella ja silloin paneelit eivät välttämättä riitä.
Jos ympäristöä haluaa hivelöidä, niin ostaa kaupasta päästöoikeuksia tai kompensointia.
Sähkön hinta tulee pian siirtymään sulakkeen mukaiseksi, eli talous maksaa sulakkeen koon mukaan. Tällöin sähkölasku ei laske vaikka itse tuottaisi suurimman osan sähköstään, jos kuitenkin joutuu pitämään isoa sulaketta esim. talvipakkasten varalle. Ylimääräisen sähkön myynnistä ei tule saamaan rahaa, koska kun sitä ylijäämää kotitalouteen syntyy, niin sama tilanne on muillakin.
Pidän kaupungissa asujan sähköntuotantoa ihan kuolleena ideana.
Homeboy65 kirjoitti: ↑02.06.2022 10:17
Paljonkohan käytetyt maastopyörät maksavat?
Tori.fi on hyvä paikka katsella. (Fillarifoorumin torilla liikkuu kalliimpia)
Myös 40 mm leveillä renkailla varustettu etujousittamaton pyörä voisi olla hyvä vaihtoehto, jos et ole maastoon menossa, vaan pysyt helpoilla poluilla.
Kiitos linkistä mutta en lähde Vantaalle asti. Ajattelin että kun paalutilanne on pian parempi voisin ostaa käytetyn maastopyörän (elopaino, täytyy olla tukeva fillari), pyöräillä sitten n. 6 kuukautta vuodesta ja säästää huomattavasti matkakuluissa.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Homeboy65 kirjoitti: ↑02.06.2022 10:17
Paljonkohan käytetyt maastopyörät maksavat?
Riippuu ihan pyörästä. Sanoisin 50-5000€. Jäykkäperäisistä varmaan löytyy parhaiten rahalle vastinetta, vaikka luulisi täysjousitetuistakin jo löytyvän hyviä diilejä.
Kysyisin ennemmin niin päin, että minkälaista pyörää olisit vailla, mihin käyttöön ja kuinka paljon olisit valmis maksamaan?
EDIT: Etkö sä asu kaupungissa. Miksi pitäisi olla maastopyörä? Meinaatko perusliikkumisen lisäksi ajaa maastolenkkejä?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Tärkeintä kuitenkin, että ostat suunnilleen oikean kokoisen. Kannattaa myös ostaa tuossa hintaluokassa mieluummin budjetin yläpäästä hyvin pidetty ja huollettu pyörä kuin halpa huoltoa kaipaava. Huollot maksavat ja hyvässä kunnossa olevan kanssa on aikaa opetella perushuollot kun pääsee heti ajoon.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja kirjoitti: ↑02.06.2022 11:03
^ Fillaritori on kyllä siitä hyvä, että pyörät ovat varmaan keskimäärin paremmin huollettuja.
Tuolla näkee aina välillä vanhoja hyvin pidettyjä pyöriä halvalla.
Kun nuo isommat rengaskoot on nykyään muodissa, niin noita 26" pyörillä olevia jäykkäperäsiä voi löytää hyvillä diileillä. Täysjousitus ei kannata, kun ajo on kaupunkialueella. Siitä tulee vain painoa, hintaa ja hukkaa tehoa polkiessa. Mä katselisin myös ihan jäykkärunkoisia maastopyörien, hybridien ja erilaisten hipsteriviritysten perään kunnes tulee itselleen sopiva vaihtoehto vastaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
James Potkukelkka kirjoitti: ↑02.06.2022 11:13
Mikä paksujen renkaiden idea kaupunkiajossa on? Tämä kysymys ei liity homien fillarihankintaan.
Ei ole. Jos asfaltilla ajetaan niin kapeemmat on paremmat. Hiekkatielle sen verran enemmän voluumia ettei ekasta kivestä puhkea.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
James Potkukelkka kirjoitti: ↑02.06.2022 11:13
Mikä paksujen renkaiden idea kaupunkiajossa on? Tämä kysymys ei liity homien fillarihankintaan.
Mutta kytken sen kuitenkin Homien fillarihankintaan! Luulen nimittäin, että olen aika samanlainen pyöräilijä kuin Homie. En kuntoile tai urheile fillarillani, tai aja erikseen pyörälenkkejä, vaan käytän sitä normaaliin siirtymiseen kävelyn, auton tai julkisten sijasta. En jaksa erityisesti huoltaa fillariani, jopa sopivien rengaspaineiden ylläpito on jaksamiseni rajoilla, välillä ylikin.
Kaupungissa liikkuessa vastassa on kaikenlaisia inhoja esteitä ratikkakiskoista jalkakäytävän reunoihin, renkaita puhkovista lasinsiruista ja hiekoitussepeleistä sadevesikouruihin. Välillä pitää ajaa enemmän tai vähemmän pehmeää soraulkoilutietä, tai katutöissä hiekalle vedettyjä "pyöräteitä" pitkin. Koen, että kaikissa näissä silleen kevyesti maastokuvioidut, vähän paksummat renkaat ovat paremmat kuin maantiepyörän laitteet. Ajankin sellaista pyöräharrastajien kammoamaa hybridiä, ja suosittelen samaa Homielle.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
James Potkukelkka kirjoitti: ↑02.06.2022 11:18
Ok. Eli jos siis ajaa myös soralla, voi olla hyötyä siinä, että rengas ei puhkea niin usein? Entäs sepelillä hiekoitetut asfaltit, onko sama ilmiö?
Mä oon kuullut termin tappajasora. Oon ymmärtänyt hiekoitukseen käytetyn sepelin rikkovan renkaita tehokkaasti. Palstan spandextykeillä lienee paremmin näkemystä asiaan. Mä ajan pyörällä lähinnä maastossa. Tai ajoin. En oo nyt puoleentoista vuoteen ajanut metriäkään, kun aika ja mielenkiinto ollut muualla. 2 pyörää odottaa kellarissa käyttäjää, mutta ei niitä kannata poiskaan myydä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
James Potkukelkka kirjoitti: ↑02.06.2022 11:13
Mikä paksujen renkaiden idea kaupunkiajossa on? Tämä kysymys ei liity homien fillarihankintaan.
Ei ole. Jos asfaltilla ajetaan niin kapeemmat on paremmat.
Esim. GCN:n testien mukaan paksujen renkaiden tuottama voiman menetys on hyvin marginaalinen. Mukavuus kuitenkin lisääntyy merkittävästi. Myös rengasrikkojen todennäköisyys kanttareissa pienenee.
Kapeissa renkaissa ei mielestäni ole mitään järkeä käyttöpyörässä.
urpiainen kirjoitti: ↑02.06.2022 11:22Ajankin sellaista pyöräharrastajien kammoamaa hybridiä, ja suosittelen samaa Homielle.
Hybridin ongelma harrastajanäkökulmasta on se ettei se ole paras missään. Sun käyttöprofiiliin taas ei tarvita parasta vaan monipuolista mukavuutta. Hybrideissä on monesti myös leppoisampi ajoasento kuin kilpailullisemmassa suunnittelussa.
Ja en tosiaan tarkoittanut aikaisemmassa rengaskommentissa, että peruskäyttäjän kannattaisi ajaa maantierenkailla, mutta sellainen perinteinen yleisrengas on ihan harkittu tyyliluokka. Riittävästi voluumia, ettei oo heti hajoamassa, mutta rullaa nätisti kovalla alustalla.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Kona Dew on aika arvostettu kaupunkipeli ja siinä on 47c 650b kumit.
Jos mä nyt oikein ymmärrän, niin sä saivartelet aktiiviharrastajille suunnatuista maantierenkaista, vaikka luulisi olevan päivänselvää, että mä tarkoitan kapeammalla tässä tapauksessa sellaisia perinteisiä retki- ja kaupunkipyörien renkaita.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.