Vagabondo kirjoitti: 27.02.2023 17:52
Mun mielessä tasa-arvoinen yhteiskunta antaa kaikille saman mahdollisuuden, mutta en sun tapaan koe suurta tarvetta lähtötasojen tasapainottamiseen. Se on mielestäni perheen tehtävä.
Tää on vähän tällainen thatcherilainen jäsennys: ei ole olemassa yhteiskuntaa, on vain yksilöitä ja perheitä.
Mulla on vain muuten kovettuneessa sydämessäni joku heikko kohta lapsille. Kunnon sosiaalitanttana en kestä katsoa, kun perheet eivät hoida tätä tehtäväänsä. Semietuoikeutetusta taustasta tulevana mun mielestä on ihan hirveää katsoa, kun keskikaljapöhnäiset leijonakoruvanhemmat laiminlyövät lastensa tulevaisuuden. Eivät lapset ole vastuussa siitä, että heillä on hirvittävät vanhemmat, eivätkä he lapsina myöskään voi mitään sille, että nämä vanhemmat pilaavat heidän mahdollisuutensa parempaan asemaan syntyneisiin verrattuna. Mun mielestä on tosi julmaa sanoa tässä, että ei ole mun vastuulla, se oli perheen vastuulla, jos eivät kantaneet vastuutaan niin voi voi. Tällainen raamatullinen isien pahojen tekojen kostaminen tuleville polville sotii minun eettistä ajatteluani vastaan. Kannatan voimakkaasti yhteiskunnan apuun tuloa yksilöiden ja perheiden rinnalle, vaikkapa erilaista positiivista diskriminaatiota esimerkiksi ongelmakouluissa ja sotessa tällaisten juttujen korjaamiseksi.
Voi olla, että tässä vähän palataan siihen vuosien takaiseen M'Boko-keskusteluun, joka sivumennen sanoen on yksi minua Kitinässä kautta aikain eniten hämmentäneistä keskusteluista. Minun on vaikea olla näkemättä eettistä ongelmaa siinä, että lapsia kuolee nälkään ja tauteihin tilanteessa, jossa voisimme helposti pelastaa useita heistä tinkimällä vain vähän vaikka ostamiemme viinipullojen hinnoista, mutta silti emme tee sitä. Tästä huonosta omastatunnosta huolimatta jatkan itsekästä porsasteluani. Koska ihmisten, mukaan lukien itseni, auttamisvalmius on näin olematonta, haluaisin hoitaa asiaa edes vähän paremmin rakenteiden kautta. Vähin, mitä voin tehdä (ja samalla valitettavasti usein enin, mitä saan aikaiseksi), on edes äänestää paremman maailman puolesta itsekkäiden välittömien intressieni sijaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."