Wut? Virossa toimii autonvuokrausfirma Elmo, joka ajaa etänä auton kotiovellesi! https://www.elmoremote.com/
Merkittävin este vuokra- tai yhteiskäyttöauton käyölle meillä on auton hakemisen ja palauttamisen vaiva. Jos auto ilmestyisi pihalle ja sen voisi vaikka ytimessä lempata kuin sähköskootterin, niin omasta autosta voisi oikeastaan luopua.
Tuollainen etäohjattu systeemi on oikeastaan pakollinen välivaihe automatisoituun ammattiliikenteeseen siirryttäessä. Jos autonominen rekka joutuu hankaluuksiin, niin se otetaan etähallintaan keskitetystä valvomosta käsin.
Vauhtipyörä ja kytkin menossa nykyisestä autosta. Voe kakka. Nyt pitäis päättää ajaako tuolla kunnes hajoaa totaalisesti ja lyö paaliin, vaihtaakko autoa vai pistääkö yli 2K remonttiin. Kaikki tietää rahanmenoa jossain vaiheessa, eikä mikään noista vaihtoehdoista houkuttele.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja kirjoitti: 16.06.2023 10:26
^ Eikös sinulla ollut parin tonnin auto? Run to failure on silloin oikea ratkaisu.
Ehkä taloudellisesti järkevä, mutta nyt jo muutaman kuukauden auton tärinä on ärsyttänyt aina kun pysähtyy tyhjäkäynnille. Mä en ehkä halua ajaa tuota vauhtipyörää loppuun.
Katselin nettiautosta vaihtoautoja. Sellaiset mitkä kiinnostaisi noin muuten on ihan liian kalliita.
Mä alan kallistumaan korjaamisen puolelle siinä toivossa, että pidän tuota vielä 3-5 vuotta. Oikeastaan ainoa mikä jarruttaa korjaamista on huoli siitä kauanko voimansiirto kestää, ettei käy kuin vaimon Volvon kanssa, jossa vaihteisto alkoi pettää melkein heti kun kytkin oli vaihdettu.
EDIT: Juttelin just mun korjaajan kanssa. Ajelen kesän ja ihmetellään syksyllä mitä kaikkea oikeesti vialla ja päätetään sitten korjataanko vai ei.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Mulla on vähän samansukuinen probleema. Käytin just ikivanhan riisikuppini huollossa merkkiliikkeessä, ja laiskana hynäkeikarina ostin samaan syssyyn katsastuspalvelun. Huoltoukkeli soitti sitten perään, että etuakselin jotkut ihme ripustukset ja puslat ja ties mitkä muut keksityt salasanat vetelevät viimeisiään, ja auto tuskin menee katsastuksesta enää läpi. Sovittiin, että käyttävät kuitenkin katsastuksessa ja sitten korjaavat sen, mitä katsastusukkeli vaatii.
No, kohta huoltoihme soitti uudestaan, että katsastaja oli lyönyt leimat ilman mitään huomautuksia. Huoltoäijä kuitenkin arveli, että systeemit leviävät ennen seuraava vuosikatsastusta, ja silloin korjauksen hinnaksi tullee noin pari tonnia. Nettiautossa vastaavista kärryistä näytetään nyt pyydettävän noin 6-10 tuhatta. Ilmeinen kiusaus olisi myydä auto nyt, kun on just katsastettu ilman mitään huomautuksia. Jotenkin koen sen kuitenkin epäeettiseksi. Eli varmaan ajelen autoa siihen asti, että korjaus tulee ilmeisen väistämättömäksi, ja sitten kyselen vaikka samalta venäläiseltä huijarilta, joka aikanaan tekohengitti mun patonkia aika halvalla, että maksaako korjaus hänenkin luonaan noin paljon.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
urpiainen kirjoitti: 16.06.2023 10:55
Mulla on vähän samansukuinen probleema. Käytin just ikivanhan riisikuppini huollossa merkkiliikkeessä,
Juu, ongelmahan on selvästi havaittavissa. Ei vanhaa autoa merkkiliikkeeseen. Eikä tosiaankaan vaihdeta osia ennen kuin on käyty pompauttamassa auto katsastuskonttorilla.
Mutta kovasti ihmetyttää mitä ne olisi halunneet siellä merkkihuollossa vaihtaa, jotta saa noin korkean hintalapun aikaan. Mulla on hinnalle ihan käypä selitys nimeltä kaksoismassakytkin. Pirullinen keksintö joka nostaa kytkinremontin hintaa tonnilla.
Mä olen kanssa liian rehellinen enkä osaa myydä rikkinäistä ehjänä puhtaalla omallatunnolla. Siksi mä vältän parhaani mukaan käytettyjen tavaroiden myyntiä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Kertaus historiasta:
Mun tämän hetkinen auto on Kitinä-raadin valitsema Volvo v50, oliskohan 2012 tai 2013. Hyvin palvellut vehje, kiitos vielä valinta-avusta!
Välissä meillä kävi Skoda Enyaq puolison työsuhdeautona, ja se oli aivan ihana, mutta palasi työnantajalle työsuhteen päättyessä.
Nyt haussa olis oma täyssähkö Volvon tilalle. Vastaava Skoda on liian kallis, en halua ostaa autoa lainarahalla*. * jos joku hyvin edullisten kulujen rahoitus löytyy niin voin silti harkita
Kriteerit:
* Ei tarvii päästä Lappiin, mutta Kuopioon Tampereelta pitäisi päästä max yhdellä latauksella
* Meillä on lastenistuinta, sup-lautaa, golfbägiä ja koirahäkkiä. Pitää olla sen verran tilaa että selvitään näiden kanssa.
* Pitää saada jonnekin huoltoon, jos sellainen tarve tulee. Puoliso ehdottelee jotain uusia kiinalaismerkkejä, mutta minua epäilyttää saako sellaiseen tarvitessaan varaosia koskaan.
Tässäpä ne. Ilman lainaa olis varmaan suorilta laittaa n. 30K, ja ehkä Volvostakin vielä tonnin tai pari saisi.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
exsu kirjoitti: 26.07.2023 11:55
Tässäpä ne. Ilman lainaa olis varmaan suorilta laittaa n. 30K, ja ehkä Volvostakin vielä tonnin tai pari saisi.
Me saatiin Volvosta tonni vuosi sitten kun vaihdettiin Peugoet e208:n. Ei yhtä tehokas, mutta parempi, ja ennen muuta hauskempi, ajaa kuin Tesla. Meille sopiva kauppakassi, mutta sun specseille liian pieni. Tällä kertaa musta ei ole kauheasti apua. 30K ei riitä kuin käytettyihin sähköihin, joten osan joutunee lainoittamaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
exsu kirjoitti: 26.07.2023 11:55
No niin, valitkaas mulle taas auto.
Tässäpä ne. Ilman lainaa olis varmaan suorilta laittaa n. 30K, ja ehkä Volvostakin vielä tonnin tai pari saisi.
Riippuu ihan ajomääristä.
Jos ajatte noin 10.000 km vuoteen, niin Skoda Octavia Combi Style-varustelutasolla käytettynä bensakoneella ja automaatilla. Voi olla, että verotuksen ansiosta myös hybridi-Ostaviat voivat olla järkevän hintaisia käytettynä.
Vertaa täällä sopivaa käytettyä bensavehjettä tai hybridiä vaikkapa käytettyyn sähköautoon. Veikkaan, että bensa / hybridi tulee pienemmillä kilsoilla halvemmaksi. https://www.ilmastopaneeli.fi/autokalkulaattori/
Kyllähän kaikkein kannattavin auto on se joka jää kauppaan, mutta 4 vuotta Octavialla ajelleena voisi sanoa että se käyttöautojen eliittiä. Jos siltä Enyaqista tykkäsi niin kai sitäkin saa jo käytettynä kohtuuhintaan.
Viimeksi muokannut So Hard, 26.07.2023 14:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vagabondo kirjoitti: 26.07.2023 12:37
Tällä kertaa musta ei ole kauheasti apua. 30K ei riitä kuin käytettyihin sähköihin, joten osan joutunee lainoittamaan.
Käytetty sopii oikein hyvin, kunhan akuussa on vielä sen verran eloa että saa parisataa ajettua.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Vagabondo kirjoitti: 26.07.2023 12:37
Tällä kertaa musta ei ole kauheasti apua. 30K ei riitä kuin käytettyihin sähköihin, joten osan joutunee lainoittamaan.
Käytetty sopii oikein hyvin, kunhan akuussa on vielä sen verran eloa että saa parisataa ajettua.
No, akkujen vanheneminen ei käsittääkseni ole iso ongelma ennen kuin useamman sadantuhannen jälkeen. Nettiauto antaa hintaluokassa 25K-35K vaihtoehdoiksi lähinnä Kia Niro, Hyundai Kona ja Peugeot e2008. Lisäksi jokunen pösön sisarmalli joko Citroenin tai Opelin nimellä. Mä en tiedä onko noista mikään riittävän iso teidän tarpeille, joten voi olla tarvetta nostaa budjettia.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
^ Bensan kulutusero on aika pieni siivu kokonaiskustannuksista, jos ei aja ihan tolkuttomasti. Hybridin isoin hyöty tulee monesti pienemmän autoveron vuoksi alhaisemmasta ostohinnasta, eli pienemmästä arvonalenemasta.