En mä ole väittänyt, että siitä olisi hyötyä. Kun puhuin remilitarisointia kannattavista turpo-kokkareista, viittasin juuri Toveriin ja ehkä erityisesti Limnelliin.Homeboy65 kirjoitti: 05.10.2023 17:11 Kenraalimajuri evp. Pekka Toveri on todennut että Ahvenanmaa on Suomelle elintärkeä ja keskeinen alue. Hän kannattaa demilitarisoinnin purkamista.
Kerropa nyt urpiainen ihan omin sanoin mitä HYÖTYÄ Suomelle on demilitarisoinnista?
Presidentinvaalit 2024
-
- Kitisijä
Re: Presidentinvaalit 2024
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
Siis demilitarisointia pitää jatkaa vaikka siitä ei ole hyötyä mutta taatusti ainakin mahdollista haittaa? Niinkö?urpiainen kirjoitti: 05.10.2023 17:20En mä ole väittänyt, että siitä olisi hyötyä. Kun puhuin remilitarisointia kannattavista turpo-kokkareista, viittasin juuri Toveriin ja ehkä erityisesti Limnelliin.Homeboy65 kirjoitti: 05.10.2023 17:11 Kenraalimajuri evp. Pekka Toveri on todennut että Ahvenanmaa on Suomelle elintärkeä ja keskeinen alue. Hän kannattaa demilitarisoinnin purkamista.
Kerropa nyt urpiainen ihan omin sanoin mitä HYÖTYÄ Suomelle on demilitarisoinnista?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
-
- Kitisijä
En mä ole väittänyt, että demilitarisointia pitää jatkaa.Homeboy65 kirjoitti: 05.10.2023 17:22Siis demilitarisointia pitää jatkaa vaikka siitä ei ole hyötyä mutta taatusti ainakin mahdollista haittaa? Niinkö?urpiainen kirjoitti: 05.10.2023 17:20En mä ole väittänyt, että siitä olisi hyötyä. Kun puhuin remilitarisointia kannattavista turpo-kokkareista, viittasin juuri Toveriin ja ehkä erityisesti Limnelliin.Homeboy65 kirjoitti: 05.10.2023 17:11 Kenraalimajuri evp. Pekka Toveri on todennut että Ahvenanmaa on Suomelle elintärkeä ja keskeinen alue. Hän kannattaa demilitarisoinnin purkamista.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
Siis kannatat sen purkamista? Hyvä. Niin minäkin.urpiainen kirjoitti: 05.10.2023 17:29En mä ole väittänyt, että demilitarisointia pitää jatkaa.Homeboy65 kirjoitti: 05.10.2023 17:22Siis demilitarisointia pitää jatkaa vaikka siitä ei ole hyötyä mutta taatusti ainakin mahdollista haittaa? Niinkö?urpiainen kirjoitti: 05.10.2023 17:20
En mä ole väittänyt, että siitä olisi hyötyä. Kun puhuin remilitarisointia kannattavista turpo-kokkareista, viittasin juuri Toveriin ja ehkä erityisesti Limnelliin.
-
- Kitisijä
En mä ole sanonut niinkään.
-
- Kitisijä
No mikä on siis täsmällinen kantasi demilitarisointiin?
-
- Kitisijä
Mun mielestä on hyviä perusteita purkaa demilitarisointi, mutta sitten on myös ihan kiinnostavia näkökulmia, miksi demilitarisointi ja/tai sen jatkaminen on ihan jees, tai ainakin miksi yksipuolisella päätöksellä purkaminen olisi ongelmallista. Ja tietysti on myös, tai ehkä ennen muuta, tosi urpoja argumentteja suuntaan jos toiseenkin. En itse ole muodostanut definitiivistä kantaa kumpaankaan suuntaan, koska asia ei ole minulle kovin tärkeä eikä oikeastaan edes juuri kiinnosta minua. Sen sijaan mua kiinnostaa, mitä erilainen argumentaatio demilitarisaation statuksesta kertoo argumentoijan älyllisestä kyvykkyydestä ja älyllisestä rehellisyydestä. Ja tietty, miten turpo-korttia käytetään pressanvaaleissa.
-
- Kitisijä
Asia ei ole sinulle kovin tärkeä. Suomelle se on kuitenkin faktisesti tärkeä. Koska olet suomalainen ja asut Suomessa on mielipiteesi hieman, no erikoinen.urpiainen kirjoitti: 05.10.2023 17:58 Mun mielestä on hyviä perusteita purkaa demilitarisointi, mutta sitten on myös ihan kiinnostavia näkökulmia, miksi demilitarisointi ja/tai sen jatkaminen on ihan jees, tai ainakin miksi yksipuolisella päätöksellä purkaminen olisi ongelmallista. Ja tietysti on myös, tai ehkä ennen muuta, tosi urpoja argumentteja suuntaan jos toiseenkin. En itse ole muodostanut definitiivistä kantaa kumpaankaan suuntaan, koska asia ei ole minulle kovin tärkeä eikä oikeastaan edes juuri kiinnosta minua. Sen sijaan mua kiinnostaa, mitä erilainen argumentaatio demilitarisaation statuksesta kertoo argumentoijan älyllisestä kyvykkyydestä ja älyllisestä rehellisyydestä. Ja tietty, miten turpo-korttia käytetään pressanvaaleissa.
-
- Kitisijä
^ asialla ei ole paskan väliä natoon menon jälkeen.
-
- Kitisijä
Naton 5. artikla ei takaa automaattista ja absoluuttista turvaa. Sanamuoto on väljä. Jos Nato-maahan hyökätään jokainen Nato-maa h a r k i t s e e tarpeelliseksi katsomansa toimenpiteet. Siis harkitsee.
Toki jäsenyys on itsessään vahvasti ennaltaehkäisevä juttu hyökkäyksen varalta.
-
- Kitisijä
Vertailun vuoksi Ruotsi on lisännyt sotilaallista läsnäoloa Gotlannissa. Gotlanti ja Ahvenanmaa sijaitsevta molemmat keskeisellä paikalla Itämeren alueella.
Ruotsin asema on tietysti erilainen eli Naton ulkopuolella.
Ruotsin asema on tietysti erilainen eli Naton ulkopuolella.
-
- Kitisijä
Natoa parempaa turvaa ei ole olemassa kuin Yhdysvalloilla. On ihan naurettava ajatus, että Venäjä hyökkäisi Nato-Ahvenanmaalle.Homeboy65 kirjoitti: 05.10.2023 18:57 Naton 5. artikla ei takaa automaattista ja absoluuttista turvaa. Sanamuoto on väljä.
Jokaisen Ahvenanmaasta jauhavan kannattaisi vetää itsensä jojoon. Keskitytään antamaan ukrainalle kaikki liikenevät aseet, kasvattamaan tuotantoa, lisäämään venäjän pakotteita ja valmistautumalla yhteenottoon kiinan kanssa. Jos jollain turpo-kokkarilla ei ole noista mitään fiksua sanottavaa, niin antaa niiden jatkaa tankeista höpisemistä lööppilehdissä.
-
- Kitinä VIP-jäsen
Mä olen hyvin yllättynyt jos puolustusvoimien kaapista ei löydy salainen suunnitelma joukkojen sijoittamisesta Ahvenanmaalle, joka voidaan suorittaa tarvittaessa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
Mielestäni käännöksesi on vääräHomeboy65 kirjoitti: 05.10.2023 18:57Naton 5. artikla ei takaa automaattista ja absoluuttista turvaa. Sanamuoto on väljä. Jos Nato-maahan hyökätään jokainen Nato-maa h a r k i t s e e tarpeelliseksi katsomansa toimenpiteet. Siis harkitsee.
Mielestäni oikea käännös olisi "auttaa tarpeellisiksi katsomillaan toimenpiteillä".Article 5
The Parties agree that an armed attack against one or more of them in Europe or North America shall be considered an attack against them all and consequently they agree that, if such an armed attack occurs, each of them, in exercise of the right of individual or collective self-defence recognised by Article 51 of the Charter of the United Nations, will assist the Party or Parties so attacked by taking forthwith, individually and in concert with the other Parties, such action as it deems necessary, including the use of armed force, to restore and maintain the security of the North Atlantic area.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
-
- Kitisijä
Vagabondo kirjoitti: 05.10.2023 20:47 Mä olen hyvin yllättynyt jos puolustusvoimien kaapista ei löydy salainen suunnitelma joukkojen sijoittamisesta Ahvenanmaalle, joka voidaan suorittaa tarvittaessa.

Tottakai tuollainen suunnitelma on olemassa. Sehän on itsestään selvää.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
-
- Kitinä VIP-jäsen
Niin mun pointti nyt lähinnä oli, että on ihan se ja sama onko Ahvenanmaa demilitarisoitu rauhan aikana vai ei. Ja kun se nyt historiallisista syistä sattuu olemaan, niin parempi antaa olla.James Potkukelkka kirjoitti: 06.10.2023 8:44Vagabondo kirjoitti: 05.10.2023 20:47 Mä olen hyvin yllättynyt jos puolustusvoimien kaapista ei löydy salainen suunnitelma joukkojen sijoittamisesta Ahvenanmaalle, joka voidaan suorittaa tarvittaessa.![]()
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
-
- Kitisijä
^
Kyllä se demilitarisointi olisi ihan kiva purkaa, mutta kun tässä on prioriteettilistalla paljon tähdellisempääkin turpotekemistä 6 vuodeksi. Jos pitää päättää, käyttääkö pressa työpäivän ukrainan tukemiseen vai ahvenanmaan ihmettelyyn, niin valinta on selvä.
Kyllä se demilitarisointi olisi ihan kiva purkaa, mutta kun tässä on prioriteettilistalla paljon tähdellisempääkin turpotekemistä 6 vuodeksi. Jos pitää päättää, käyttääkö pressa työpäivän ukrainan tukemiseen vai ahvenanmaan ihmettelyyn, niin valinta on selvä.
-
- Kitisijä
Njoo, mutta ilman demilitarisointia Ahvenanmaalla olisi pysyviä joukkoja, puolustusrakenteita ja varusteita.Vagabondo kirjoitti: 06.10.2023 8:53Niin mun pointti nyt lähinnä oli, että on ihan se ja sama onko Ahvenanmaa demilitarisoitu rauhan aikana vai ei. Ja kun se nyt historiallisista syistä sattuu olemaan, niin parempi antaa olla.James Potkukelkka kirjoitti: 06.10.2023 8:44Vagabondo kirjoitti: 05.10.2023 20:47 Mä olen hyvin yllättynyt jos puolustusvoimien kaapista ei löydy salainen suunnitelma joukkojen sijoittamisesta Ahvenanmaalle, joka voidaan suorittaa tarvittaessa.![]()
Selvyyden vuoksi merkittäköön Kitinään, että
eo. ei sisällä mielipidettä siitä, mitä demilitarisoinnille pitäisi tehdä.
-
- Kitisijä
Kai tälle on jo olemassa virallinen suomennos? Oli miten oli, mun mielestä sananmuoto on vieläkin paljon tiukempi ja velvoittavampi. Jokainen NATO-maa auttaa tekemällä sellaisia toimenpiteitä, jotka katsoo välttämättömiksi, mukaanlukien aseellisten joukkojen käyttö, turvallisuustilanteen palauttamiseksi.James Potkukelkka kirjoitti: 06.10.2023 8:30Mielestäni käännöksesi on vääräHomeboy65 kirjoitti: 05.10.2023 18:57Naton 5. artikla ei takaa automaattista ja absoluuttista turvaa. Sanamuoto on väljä. Jos Nato-maahan hyökätään jokainen Nato-maa h a r k i t s e e tarpeelliseksi katsomansa toimenpiteet. Siis harkitsee.Mielestäni oikea käännös olisi "auttaa tarpeellisiksi katsomillaan toimenpiteillä".Article 5
The Parties agree that an armed attack against one or more of them in Europe or North America shall be considered an attack against them all and consequently they agree that, if such an armed attack occurs, each of them, in exercise of the right of individual or collective self-defence recognised by Article 51 of the Charter of the United Nations, will assist the Party or Parties so attacked by taking forthwith, individually and in concert with the other Parties, such action as it deems necessary, including the use of armed force, to restore and maintain the security of the North Atlantic area.
Mut sananmuodoista viis, jos NATO katsoisi läpi sormien kokonaisen NATO-maakunnan miehittämistä, pumpun voisikin sitten lakkauttaa. Lisäksi mun mielestä, kun olen tällainen pitkän linjan sotilasasiantuntija, Venäjän touhu Ukrainassa näyttää vähän siltä, että puolustusvoimat saisivat heitettyä venäläiset mäkeen Ahvenanmaalta ihan itsekin, riippumatta demilitarisoinnista.
-
- Kitisijä
Ehkä. Tuollaurpiainen kirjoitti: 06.10.2023 9:00Kai tälle on jo olemassa virallinen suomennos?James Potkukelkka kirjoitti: 06.10.2023 8:30Mielestäni käännöksesi on vääräHomeboy65 kirjoitti: 05.10.2023 18:57
Naton 5. artikla ei takaa automaattista ja absoluuttista turvaa. Sanamuoto on väljä. Jos Nato-maahan hyökätään jokainen Nato-maa h a r k i t s e e tarpeelliseksi katsomansa toimenpiteet. Siis harkitsee.Mielestäni oikea käännös olisi "auttaa tarpeellisiksi katsomillaan toimenpiteillä".Article 5
https://www.nato.int/cps/en/natolive/of ... _17120.htm
ei kuitenkaan ole.
-
- Kitisijä
Täällä taas oli. Sun käännös on virallisempi kuin mun.
https://um.fi/documents/35732/0/Pohjois ... 2696487033

https://um.fi/documents/35732/0/Pohjois ... 2696487033
-
- Kitisijä
Olisi ihan turhaa verenvuodatusta lähteä häätämään venäläisiä saarilta, kun heidät olisi voinut tuhota merelle. Tiedämme myös, kuinka venäläiset kohtelevat siviilejä, joten ei ole mitään syytä ottaa riskejä.urpiainen kirjoitti: 06.10.2023 9:00 Venäjän touhu Ukrainassa näyttää vähän siltä, että puolustusvoimat saisivat heitettyä venäläiset mäkeen Ahvenanmaalta ihan itsekin, riippumatta demilitarisoinnista.
Ehkä pitäisi kysyä ahvenanmaalaisilta, millaisena riskinä he pitävät maihinnousua. Heillä on aika hyvä käry siitä, kuinka vittumaista saaristossa on operoida. Jos he pitäisivät bucha II:sta mahdollisena maarianhaminassa, niin eivätköhän he jo neuvottelisi pienestä säädöstä demilitarisointiin.
-
- Kitisijä
^ No totta kai. Otin vain annettuna Homien määrittämän skenaarion. Oikeasti olen myös ahvenanmaan saaristo-operoinnin asiantuntija, olenhan lukenut koko Stormskärs Maja -sarjan.
-
- Kitisijä
Palataan tuohon A. Stubbin väitteeseen että demilitarisaatio on turvallisuutta. Voisiko joku kertoa millä perusteella?
-
- Kitisijä
^ Kysy stubbilta. Kukaan muu kai ei ole tuota mieltä.