Presidentinvaalit 2024

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
James Potkukelkka
Kitisijä

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mitä tarkoitat?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Vasemmiston perinteinen palestiinalaisten symppaaminen karkottaa liikkuviä äänestäjiä. Eikä Haaviston profiili oikein vakuuta kyvystä ratkoa kaapelihommia.
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 11.10.2023 9:32 ^
Vasemmiston perinteinen palestiinalaisten symppaaminen karkottaa liikkuviä äänestäjiä. Eikä Haaviston profiili oikein vakuuta kyvystä ratkoa kaapelihommia.
En itse oikein näe, miten Hamas-Israel konflikti Suomen presidentinvaaleihin vaikuttaisi.

Putkihommat kyllä varmasti vaikuttavat.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
sivustahuutaja
Kitisijä

^ Haavisto nähdään tuon jengin symppaajana. Haki terroristeja suomeen ihan itse yksityisjetillä. Ekokapinalaiset mölisivät rasistista joukkomurhaa kannattavien joukossa ihan oikeiden hakaristien kanssa. BLM liike ilmaisi tukensa Hamasille. Suomessa rasismista ollaankin nyt hiljaa kun on vaan vauvoja mestattu ja lapsia poltettu elävältä.

Jos iipot sössivät tämän, niin ehkä Haavistolle avautuu taas mahkut. Mutta näyttävät hoitavan homman isolla voimalla aikaa käyttäen ja oppikirjan mukaan.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 11.10.2023 10:44
sivustahuutaja kirjoitti: 11.10.2023 9:32 Vasemmiston perinteinen palestiinalaisten symppaaminen karkottaa liikkuviä äänestäjiä.
En itse oikein näe, miten Hamas-Israel konflikti Suomen presidentinvaaleihin vaikuttaisi.
Kun Halonen oli ehdolla presidentiksi satuin piipahtamaan Pohjanmaalla jossain kahvitilaisuudessa, jossa yleisen hymistelyn hengessä puhuttiin vain asioita, joista kaikki ovat samaa mieltä, että ei tulisi ikävää tunnelmaa. Yksi tällainen ilman muuta kaikkien hyväksymä teema oli se, miten Halosesta ei saisi missään nimessä tulla Suomen presidenttiä, koska se kannattaa Jerusalemin jakamista.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Homeboy65
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Niinistö on pärjännyt pressana hyvin mutta vaalikampanjoissa hän käytti kapulakieltä, yritti miellyttää kaikkia, kiersi kysymykset tai vastasi kysymykseen mutta ei vastannut siihen MITÄ kysyttiin jne.

Toivoisin nyt vähän rehellisempää menoa.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Vahvasti näyttää Stubb-Haavisto taistelulta nämä vaalit: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009919381.html

Tän hetkinen ennuste 2 kierroksesta niin tasainen, että 1 kierroksen jälkeinen kampanjavaihe voi kääntää voiton kummalle tahansa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Haaviston kannatuksessa pitäisi näkyä jo laskua, koska varmaan puolet kyselystä on tehty sen jälkeen kun hamasin joukkomurhat olivat ihmisten tiedossa. Tosin ekan kiekan kannatuksessa voi olla samoja punavihreitä, jotka tuolla nyt huutavat mukana kuolemaa israelille.

Yle julkisti oman kyselynsä perjantaina, eli joukkomurhat eivät vaikuttaneet siihen: Haavisto 29%

Nyt Hesari oli Haavistolle 28%, joten ei merkittävää eroa.
urpiainen
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 13.10.2023 12:52 Tän hetkinen ennuste 2 kierroksesta niin tasainen, että 1 kierroksen jälkeinen kampanjavaihe voi kääntää voiton kummalle tahansa.
YLEn kysely (https://yle.fi/a/74-20054671) taitaa antaa tiukemman kuvan kakkoskierroksesta. Olen aika varma, että kääntyy Stubbille.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä

^ Stubbille kääntyy. Liikkuvat siirtyvät hänen taakseen viime aikaisten tapahtumien johdosta.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Itse en ole vielä lukinnut, kumpaa kärkiehdokasta ääneistäisin tokalla rundilla. Kummassakin on ärsyttäviä piirteitä. Enemmän niitä kuin Niinistössä. Stubb on jotenkin holtittoman innostuva ja hymyilee liikaa. Haavisto vässykkä, joka puukottaa taustalta.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ei pysty äänestämään kriminaaleja.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
urpiainen
Kitisijä

Bluntly kirjoitti: 13.10.2023 14:58 Ei pysty äänestämään kriminaaleja.
On siellä muitakin ehdokkaita kuin Hallis ja Turtiainen.
urpiainen
Kitisijä

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 13.10.2023 14:55 Itse en ole vielä lukinnut, kumpaa kärkiehdokasta ääneistäisin tokalla rundilla. Kummassakin on ärsyttäviä piirteitä. Enemmän niitä kuin Niinistössä. Stubb on jotenkin holtittoman innostuva ja hymyilee liikaa. Haavisto vässykkä, joka puukottaa taustalta.
Mulla on ensimmäisen kierroksenkin ehdokas vähän auki.

Mun mielestä Andersson on aina paras tenteissä, mutta ääntäni ei tuolla loistollaan kuitenkaan ole saanut hankittua. Ehkä nyt noin niinku kannatusmielessä, kun ei varmaan ole pelkoa, että toiselle kierrokselle pääsee.

Oikeasti varmaan valitsen ekalla ja toivottavasti tokalla Haaviston ja Stubbin välillä. Joku siinä Stubbissa minuun vetoaa, erityisesti kv-kontekstissa, mutta ehkä kampanjoiden tiivistyminen ja tällaiselle keski-ikäiselle sopivasti tv-tentit ratkaisevat.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

urpiainen kirjoitti: 13.10.2023 15:02
Bluntly voi samalla polttaa puoluekirjansa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Bluntly
Kitisijä

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 13.10.2023 15:14
urpiainen kirjoitti: 13.10.2023 15:02
Bluntly voi samalla polttaa puoluekirjansa.
Joko punaisessa lyhdyssä on kynttilä?
Bluntly
Kitisijä

Homeboy65
Kitisijä

Vuoden 2018 presidentinvaaleissa kaikki ehdokkaat Niinistöä lukuunottamatta olivat täysin tai jokseenkin samaa mieltä väitteestä Suomessa on liian suuret tuloerot. Niinistö oli jokseenkin eri mieltä.

Suomessa oli silloin maailman 6. pienimmät tuloerot. Mielenkiintoista.

Työttömyys (köyhyys) johtuu pitkälti ankarasta verotuksesta ja tiukasta sääntelystä. Mutta ei näihin pidä puuttua, se on uusliberalismia...
Homeboy65
Kitisijä

Haavisto kiistää olevansa punavihreä mutta saa silti varmaan heidän äänensä kun vastakkain ovat Haavisto ja Stubb. Kannattaa kiistää. Sellainen mutu että aika moni maalla asuva kepulainen vierastaa Stubbia. City slicker...
sivustahuutaja
Kitisijä

Come on, come on, lovin' for the money
Come on, come on, listen to the money talk
Come on, come on, lovin' for the money
Come on, come on, listen to the money talk

Kuva
Homeboy65
Kitisijä

Suomen politiikasta puuttuu porvarillinen vasemmisto, tyypit jotka kannattavat sekä liberalismia että yhteiskunnallista oikeudenmukaisuutta. Haavisto on yksi harvoista poikkeuksista.
James Potkukelkka
Kitisijä

Homeboy65 kirjoitti: 24.10.2023 13:51 Suomen politiikasta puuttuu porvarillinen vasemmisto, tyypit jotka kannattavat sekä liberalismia että yhteiskunnallista oikeudenmukaisuutta. Haavisto on yksi harvoista poikkeuksista.
Onkohan porvarillista vasemmistoa yleisesti hyväksyttynä käsitteenä olemassa? Toki se ei estä, etteikö sitä voisi keksiä.

Olen ennenkin sanonut, että oikeudenmukaisuus on siitä hieno asia, että kaikki kannattavat sitä. Olen varma, että esim. Hitler, Stalin ja Mao olivat kaikki oikeudenmukaisuuden kannattajia.

Lähi-idässäkin varmasti sekä Hamas että Israel (muiden ohella!) kannattavat oikeudenmukaista ratkaisua kiistoihin.
Homeboy65
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 24.10.2023 13:56

Olen ennenkin sanonut, että oikeudenmukaisuus on siitä hieno asia, että kaikki kannattavat sitä. Olen varma, että esim. Hitler, Stalin ja Mao olivat kaikki oikeudenmukaisuuden kannattajia.
Antropologit ovat tutkimuksissaan todenneet että ihmisillä eri puolilla maailmaa ja eri kulttuureissa on hyvin yhtenäinen käsitys oikeudenmukaisuudesta. Eli tajutaan yleisesti että on väärin esim. tappaa, varastaa, pahoinpidellä, raiskata jne. Ja ilman että pitää tarkistaa mitä lakikirja sanoo.

Suomessa sitten samastetaan laki ja moraali oudosti toisiinsa. Vaikka ne ovatkin vuorovaikutuksessa ne ovat silti eri asioita.
James Potkukelkka
Kitisijä

Homeboy65 kirjoitti: 24.10.2023 14:01

Antropologit ovat tutkimuksissaan todenneet että ihmisillä eri puolilla maailmaa ja eri kulttuureissa on hyvin yhtenäinen käsitys oikeudenmukaisuudesta. Eli tajutaan yleisesti että on väärin esim. tappaa, varastaa, pahoinpidellä, raiskata jne. Ja ilman että pitää tarkistaa mitä lakikirja sanoo.

Suomessa sitten samastetaan laki ja moraali oudosti toisiinsa. Vaikka ne ovatkin vuorovaikutuksessa ne ovat silti eri asioita.
Väitätkö etteivät esim. Mao, Stalin ja Hitler kannattaneet oikeudenmukaisuutta?
Homeboy65
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 24.10.2023 14:04
Homeboy65 kirjoitti: 24.10.2023 14:01

Väitätkö etteivät esim. Mao, Stalin ja Hitler kannattaneet oikeudenmukaisuutta?
Kyllä kannattivat OMASTA MIELESTÄÄN. Jos minä tapan ja sanon että oman moraalini mukaan se on eettisesti OK, ei se silti ole eettisesti oikein. Seon puhdasta semantiikkaa.
Hitlerillä ja kumppaneilla oli psykologiset syyt. Niin arkijärki kuin psykologiakin kertoo että jokainen ihminen pyrkii mahdollisimman positiiviseen kuvaan itsestään vaikka tuo kuva ei olisikaan totuudenmukainen.