Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja So Hard »

McJanne kirjoitti: 27.10.2023 22:47
So Hard kirjoitti: 27.10.2023 19:15 Ööh miten se matkustaminen sillä vähenisi, että kunta joutuu maksamaan per oppilas matkustusoikeudesta, matkustivat oppilaat vai ei? Melkein luulisi kannustavan matkustamaan. 🤔
KOULULAISRYHMIEN matkat muutetaan maksullisiksi.

Kouluilla budjetti. Mitä jätetään ostamatta?
Sun kysymys oli: Mitäpä luulette, lisääntyykö, väheneekö vai pysyykö matkamäärät ennallaan kun maksuja alkaa tulemaan?

Vastaus oli, että ei ne nyt ainakaan vähene.

Se, että vaihdat kysymystä kun huomaat että olisi kannattanut lukea juttu ensin ei nyt oikein auta.
Universaali disclaimer.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja So Hard »

McJanne kirjoitti: 28.10.2023 8:45
So Hard kirjoitti: 27.10.2023 22:50 Se, että vaihdat kysymystä kun huomaat että olisi kannattanut lukea juttu ensin ei nyt oikein auta.
Lopetappa nyt Pertteily. Jos tähän tulee kustannuksia, matkat jää tekemättä. Lisäksi se kustannus on jostain muusta pois.
Selitätkö vielä kerran, miten ne matkat jäävät tekemättä, kun itse matkat eivät maksa mitään? 🤡 Kustannus kunnalle on eurolleen sama vaikka reissaisivat joka päivä.

Tuohan on vain kuntien keskinäinen pelisääntö paljonko ja millä kriteereillä ne subventoivat HSL:n toimintaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja So Hard »

McJanne kirjoitti: 28.10.2023 13:13
So Hard kirjoitti: 28.10.2023 9:20 Selitätkö vielä kerran, miten ne matkat jäävät tekemättä, kun itse matkat eivät maksa mitään? 🤡 Kustannus kunnalle on eurolleen sama vaikka reissaisivat joka päivä.

Tuohan on vain kuntien keskinäinen pelisääntö paljonko ja millä kriteereillä ne subventoivat HSL:n toimintaa.
Huomio kohtaan "muuttuvat maksulliseksi", perttirakas.
Vastaa vaan rohkeasti kysymykseen.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4304
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Bhven »

In one of the women's division, there were ONLY males left competing as seen in the podium picture below.

Val Kilmer is my favourite member of the Doors. -Homer Simpson
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Edelleenkään matka ei muutu maksulliseksi vaikka kuinka selität. Montako euroa menee, kun 30 oppilasta menee bussiin? Kerro ihan omin sanoin.
Universaali disclaimer.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2862
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

So Hard kirjoitti: 29.10.2023 19:07 Edelleenkään matka ei muutu maksulliseksi vaikka kuinka selität. Montako euroa menee, kun 30 oppilasta menee bussiin? Kerro ihan omin sanoin.
Jotenkin tuntuu, ettei tämä selviä teidän välisessä keskustelussanne. Ei Jannen tarvitse lukea kuin jutun aloituksensa eikä linkkiensä tietoja (itse "operoin" vain sillä mitä tänne on kirjoitettu, koska ei kiinnosta enempää) (1) Kunnat maksavat vakiosumman. (X) Riippumatta maksusta oppilasryhmät saavat kulkea määrättömästi. (2) Ehkä tästä tulee opetustoimelle uusi kuluerä, mutta sitä ei pysty vähentämään vähentämällä oppilasryhmien matkustamista. (J) Mahdollisesti kunnat yrittävät sopia myöhemmin uudet sopimukset joissa oppilaat eivät matkusta.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja So Hard »

nokkaelain kirjoitti: 29.10.2023 22:11
So Hard kirjoitti: 29.10.2023 19:07 Edelleenkään matka ei muutu maksulliseksi vaikka kuinka selität. Montako euroa menee, kun 30 oppilasta menee bussiin? Kerro ihan omin sanoin.
Jotenkin tuntuu, ettei tämä selviä teidän välisessä keskustelussanne. Ei Jannen tarvitse lukea kuin jutun aloituksensa eikä linkkiensä tietoja (itse "operoin" vain sillä mitä tänne on kirjoitettu, koska ei kiinnosta enempää) (1) Kunnat maksavat vakiosumman. (X) Riippumatta maksusta oppilasryhmät saavat kulkea määrättömästi. (2) Ehkä tästä tulee opetustoimelle uusi kuluerä, mutta sitä ei pysty vähentämään vähentämällä oppilasryhmien matkustamista. (J) Mahdollisesti kunnat yrittävät sopia myöhemmin uudet sopimukset joissa oppilaat eivät matkusta.
Lähtökohta oli tämä: "Tähän on pakko kommentoida, että juuri kun kaiken mahdollisen typeryyden luulet julkisessa liikenteessä nähneesi, HSL yllättää iskemällä taas yhteen asiakasryhmään, joka ei voi puolustautua.

Sairautta on tämä yhtiöittäminen ja päättäjien ylenmaallinen päättelytaito."

HSL ei iskenyt mihinkään asiakasryhmään. HSL on kuntien yhteenliittymä, jossa HSL halllitus (kuntien edustajat) päätti että kunnat subventoivat koulujen matkusmista kunnan rahalla suhteessa oppilasmäärään. Siis kunnat päättivät että kuntien rahaa kohdistetaan lisää HSL:lle. Sitten joku pösilö tulee silmät kosteana ulvomaan, että nyt paha HSL (siis kunnat) päättivät ottaa lapsilta matkat pois, kun kunnat päättivät että kunnat antavat HSL:lle enemmän fyrkkaa ja sen fyrkan maksuvelvoitteen jakautumisperusteesta. HSL ei sen sijaan päättänyt, että se lisäfyrkka pitää leikata koulujen budjetista.

Ja en nyt ymmärtänyt tuota sinunkaan että "kunnat yrittävät sopia." Kunnathan siellä HSL:ssä päättävät kuntien maksujen perusteista HSL:lle. Joka ikinen HSL hallituksen jäsen on jonkun jäsenkunnan edustaja. Nyt on vain päätetty, että yksi maksun peruste on oppilasmäärä per kunta. Ei mikään kunta voi siitä mitään sopia.

En nyt ihan vielä keksinyt miten tämä liittyy yhtiöittämiseen, mutta se varmaan lurpahti paperille siinä kyynelten seassa ihan vahingossa.
Universaali disclaimer.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2862
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

So Hard kirjoitti: 30.10.2023 0:04 Ja en nyt ymmärtänyt tuota sinunkaan että "kunnat yrittävät sopia." Kunnathan siellä HSL:ssä päättävät kuntien maksujen perusteista HSL:lle. Joka ikinen HSL hallituksen jäsen on jonkun jäsenkunnan edustaja. Nyt on vain päätetty, että yksi maksun peruste on oppilasmäärä per kunta. Ei mikään kunta voi siitä mitään sopia.
OK, ei olisi pitänyt puuttua tähän mitenkään. Tarkoitin vain, että _tulevaisuudessa_ kunnat voivat sopia keskenään tai erikseen mitä vaan, mutta en ymmärtänyt Jannen ponttia.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9489
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Niin kauhea jankkaus päällä, että pakko nöyrtyä ja lukea uutinen, jotta tietää mistä puhutaan, vaikka just sen yritin välttää. Ärsyttävää.

Eli julkisen liikenteen taloutta paikataan maksamalla verovaroista oppilasmäärään perustuva vuosittainen lisätuki, jotta joitakin lippuhintoja voidaan laskea. En arvosta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ eiköhän tää ollu vaan tunne vetoista poltikointia. HSL matkustajamäärät on laskeneet ja lisää rahaa tarvitaan. Lasten luokkaretket olivat hyvä tekosyy lisärahalle.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9489
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 30.10.2023 9:53 HSL matkustajamäärät on laskeneet ja lisää rahaa tarvitaan.
Selkeästihän tässä vaan yritetään piilottaa lisätuki toiselle momentille, ettei julkisen liikenteen järjestäminen näyttäisi niin pahasti epäonnistuneelta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25814
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009956084.html

Itse valitsisin mielummin Sleepy Joen, mutta multa ei kysytä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9489
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 30.10.2023 10:47 Itse valitsisin mielummin Sleepy Joen, mutta multa ei kysytä.
Joo. Mielenkiintoista nähdä miten noissa oikeusjutuissa käy. Tuleeko tuomioita ja minkälaisia.

Joskus 90-luvulla tuli luettua dystopioita joissa USA oli hajonnut useammaksi valtioksi ja demokratia ei enää ollut oikein voimissaan. Silloin ne tuntui mielenkiintoisilta, mutta täysin mahdottomilta, tulevaisuuden hahmotelmilta. Nykyisin ajatus ei enää vaikuta niin mahdottomalta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2862
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Kaveri kävi pokkaamassa joku vuosi sitten Dibner Awardin tekniikan alan museosta St. Louisissa. Oli kuulemma silmiä avaava kokemus siitä, miten jakautunut maa on. St. Louis on tosin amerikkalaisittainkin totaalinen epäonnistuminen: näemmä ainakin jokin vuosi sitten maan väkivaltaisin kaupunki. Väestö on muuttanut mahdollisuuksien mukaan esikaupunkeihin ja varsinaiseen kaupunkiin keskittyy köyhyys ja rikollisuus.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2862
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

^Tädilleni meinataan järjestää yllätys 70v -synttärit Tukholman esikaupungissa. Äitini ei ole ollenkaan innostunut lähtemään, ja Ruotsissahan on vaarallista. Aika eri asia kuin em. amerikkalaiskaupungissa, jossa voi kulkea suht. turvallisesti autolla, jos pitää ovet lukittuna.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2862
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Menee (USA) dystopiasta sivuun, mutta on suhteellista, mikä on vaarallista. Pikkuserkkuni on ohjannut dokumentin filippiinäis-ruotsalaisesta äitipuolestaan: https://areena.yle.fi/1-4524552

Filippiineillähän presidentti aloitti "huumesodan". Paitsi että poliisilla oli valtuudet, palkattiin tappajia, jotka ampuivat drive by shooting -tyyliin nimettyjä huumeisiin sekaantuneita pienestä palkasta. Ja mitä pojat tekivät: myivät huumeita.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16736
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 30.10.2023 10:47 https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009956084.html

Itse valitsisin mielummin Sleepy Joen, mutta multa ei kysytä.
Välillä maailma vaikuttaa niin hullulta, että vaikea saada otetta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 30.10.2023 13:42
James Potkukelkka kirjoitti: 30.10.2023 10:47 https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009956084.html

Itse valitsisin mielummin Sleepy Joen, mutta multa ei kysytä.
Välillä maailma vaikuttaa niin hullulta, että vaikea saada otetta.
US äänestäjät ovat niin sekavaa sakkia, että mä asetan suuremman toivoni Trumpin suhteen luontoäidin kuin heidän varaansa.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25814
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kolme kertaa kolari samassa kohtaa.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009961969.html

Toivottavasti ei pilkka satu omaan nilkkaan, mutta ihmettelen kyllä näitä autoilijoita, jotka eivät näe ratikkaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23545
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 01.11.2023 12:30 Toivottavasti ei pilkka satu omaan nilkkaan, mutta ihmettelen kyllä näitä autoilijoita, jotka eivät näe ratikkaa.
Kun katselee ympärilleen liikenteessä niin mikään ei ihmetytä. Lentokoneetkaan ei ole turvassa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25814
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Sukellusveneitä unohtamatta!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25814
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Omaan silmääni just otaniemessä on parissa paikassa todella vaikea havaita ratikkakiskojen olemassaoloa. Ainakin itselläni risteyksissä toimintamalli menee niin, että tunnistan risteävät väylät ja katson tuleeko niitä pitkin joku. Tuossa jutun kuvassa ratikan reitti on kauniisti naamioitu ja risteyksessä jää helposti havaitsematta, että tuossa on kiskot. Silloin niinkin iso kohde kuin ratikka voi jäädä huomaamatta. Varsinkin kun joutuu kääntyessä tarkkailemaan aika vilkasta pyöräliikennettä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16736
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mä taas luulen, että Otaniemessä jää piakkoin joku (luultavasti mä, jos sinne taas menen) jalankulkija tai pyöräilijä auton alle pikaratikan järjestelyjen takia. Siellä on outo systeemi, jossa on ikään kuin ratikkakatu ja autokatu vierekkäin, ja suojatie pyörätien jatkeella menee samasta kohtaa näiden yli siten, että ensin ylitetään ratikkakiskot ja sitten autokaistat (tai toisinpäin). Jalankulkijan/pyöräilijän näkökulmasta kyseessä on yksi katu, josta osassa kukee ratikoita ja osassa autoja. Ratikkakiskojen kohdalla on liikennevalot, jotka palavat näyttävästi vihreänä kun ratikkaa ei ole tulossa. Ne koskevat kuitenkin vain ratikkaosaa kadusta, eivät auto-osaa. Tätä ainakin minun on vaikea hahmottaa. Luulin, että vihreä valo koskee koko tien ylitystä, mutta ei, autoille ei mitään liikennevaloa ollut. Toki autojen pitäisi päästää ilman liikennevaloakin suojatietä ylittävä yli, mutta tiedättehän te autoilijat.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14944
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

urpiainen kirjoitti: 01.11.2023 15:15 ...mutta tiedättehän te autoilijat.
Älä syyllistä! Mulla oli rikkinäinen lapsuus.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.