Mitä opin äskettäin

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16917
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mun internet-jurristin omatoimiopinnot ovat kansainvälisen, vertailevan juridiikantutkimuksen puolella silleen vielä vähän kesken, että ihan varmaa kantaa näihin netissä usein kierrätettyihin ilmeisen hulluihin lakeihin mulla ei ole.

Uumoilisin kuitenkin, että nämä tosiaan osuvat usein maihin, joiden lakijärjestelmä kuuluu common law -traditioon, jossa oikeuden päätökset samalla muodostavat ja uusintavat lakijärjestelmää. Tässä on maallikon helppo väärinymmärtää asioita, kun ottavat kontekstisidonnaisesta yksittäispäätöksestä jonkun elementin irti ja kauhistelevat sitä erikoisena lakina. Silloinkin, kun jokin kummallinen laki on kirjattu lakikirjoihin, sen kontekstisidonnaisuutta ei ymmärretä. Alkuperäisessä kontekstissaan, jossain tietyssä tilanteessa, laki on luultavasti suhteellisen järkevä. Ja sovellettavuus tietysti edellyttää alkuperäisen kaltaista kontekstia. Tätä ei usein mainita.

Lisäksi varmaan iso osa näistä on puhtaasti perättömiä urbaanihuhuja.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 26066
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Laiessa on ilmeisesti myös, että jos niitä ei ole pitkään aikaan sovellettu, voidaan arvioida, että ne eivät ole enää voimassa.
Tälle on jokin latinankielinen termikin, jota en muista. Antti Rinne yritti tähän vedota jossain asiassa (liittyen johonkin, josta oli syytettynä Pron lakoissa), mutta oikeus ei hyväksynyt.

Suomessa on voimassa olevassa laieissa ilmiselviä kohtia, jotka eivät enää ole voimassa.

Esim rakennuskaari

https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1734/17340002#L7


Jokaisessa talossa pitää olla humalisto, ja istuttakoon talonpoika joka vuosi hyviä juuria neljänkymmenen salon varalle, kunnes näitä tulee kaksisataa kokonaiseen taloon. Joka ei sitä tee, vetäköön sakkoa kultakin vuodelta [talarin], ja istuttakoon kuitenkin niinkuin on sanottu, jollei havaita, että humalistoa ei voi siihen istuttaa taikka siinä voimassa pitää.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21688
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Kerroin vaimolle, että muodostan talon pakollisen humaliston. Oliko tuossa laissa viel jotain muuta?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 26066
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Joka tahallansa laskee sikoja toisen aidattuun terhometsään, menettäköön ne metsän omistajalle. Jos sikoja taikka muita terhonsyöviä eläimiä muutoin sinne tulee, käyköön niinkuin 9 Luvussa on säädetty. Jos surmataan tahi lyödään sikoja, olkoon sakko ja korvaus niinkuin muista eläimistä 22 Luvussa säädetään.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16917
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 04.06.2024 11:59 Laiessa on ilmeisesti myös, että jos niitä ei ole pitkään aikaan sovellettu, voidaan arvioida, että ne eivät ole enää voimassa.
Tälle on jokin latinankielinen termikin, jota en muista.
https://www.eduskunta.fi/FI/naineduskun ... etudo.aspx
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 26066
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 04.06.2024 12:34
James Potkukelkka kirjoitti: 04.06.2024 11:59 Laiessa on ilmeisesti myös, että jos niitä ei ole pitkään aikaan sovellettu, voidaan arvioida, että ne eivät ole enää voimassa.
Tälle on jokin latinankielinen termikin, jota en muista.
https://www.eduskunta.fi/FI/naineduskun ... etudo.aspx
Kiitos!

desuetudo :on:
Luvun säännösten mukaan esimerkiksi toisen huijaaminen avioliittoon on rangaistavaa, jos on valehdellut nimensä tai säätynsä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 26066
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Työriitalain ennakkoilmoitussanktio ei ollut Rinteen väittämä desuetudo-säännös,
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/8 ... cb74c38fca
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2941
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Voisinkohan huijata jonkun avioon! Olen sentään suvun ns. pappishaaraa.

Edit: edellinen pappi tosin edeltäjissä oli 1700-1800 -lukujen taitteessa (sitä ennen kaikki 1600-luvun alkuun), en lien pappissäätyä
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23652
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

On sitä vain monta ihmeellistä asiaa maailmassa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_currywurst
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4380
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Suomessa on 111 päihdejärjestöä. Ei ihme, että päihtyneitä on viisi miljoonaa. Vähempikin järjestäytyminen ja läträäminen riittäisi.

Once you reach a certain age, even minor setbacks become permanent setbacks.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21688
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Kylmäävää, että vastustat kansalaisjärjestöjä.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14998
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Bhven kirjoitti: 13.06.2024 20:54 Suomessa on 111 päihdejärjestöä. Ei ihme, että päihtyneitä on viisi miljoonaa.
Täällä on myös maailman tiukimmat anniskelurajat yleisötapahtumissa. Joudut vankilaan, jos oluttuopin kahva ylittää rajan. Ilmankos täällä on maailman eniten juoppoja.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4380
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja Bhven »

^ Suruunhan täällä on juotu siitä lähtien kun ei tullutkaan kuningaskuntaa.
Once you reach a certain age, even minor setbacks become permanent setbacks.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2941
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 14.06.2024 17:20 Täällä on myös maailman tiukimmat anniskelurajat yleisötapahtumissa. Joudut vankilaan, jos oluttuopin kahva ylittää rajan. Ilmankos täällä on maailman eniten juoppoja.
Turun yo-kylän baarin terassin ja baarin välissä oli kävelytie. Joku siitäkin tietysti valitti ja henkilökunnan täytyi tuoda juomat kellarikerroksesta tiskiltä pihalle oston jälkeen. Kävelytien yleisin käyttö oli muuten varmaan pääsy kylän pieneen pirkkakaljakauppaan.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2941
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Wikipediassa on artikkeli anuksen ja vaginan välisestä etäisyydestä, havainnolisin kuvin.

Siis googlasin muovinpehmennysaineita. Ftalaatit voivat pienentää anogenital indexiä. (Kun taas bisfenoli a kasvattaa sitä.)

En ole ihan varma lisääkö tieto tuskaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21688
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Jos metrin verran syö bisfenolia, niin alkaa tulla hankaluuksia.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23652
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

3dl vettä saa liuotettua 6dl sokeria. Ja valmista tuotetta tulee vain 6dl.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4380
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle

Re: Mitä opin äskettäin

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Jos olet sairaana tai hätätilassa, voit mennä kirkkoon juomaan ilmaista viiniä. Ei tarvitse olla kirkon jäsen.
Once you reach a certain age, even minor setbacks become permanent setbacks.