Jääkiekon SM-Liiga, MM-kisat ja muita urheilujutskia

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
sivustahuutaja
Kitisijä

Re: Jääkiekon SM-Liiga, MM-kisat ja muita urheilujutskia

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 13.09.2024 9:32 Voi tosiaan olla, että jos päätettäisiin, että esim. curling on Suomen keihäänkärki ja kaikki resurssit panostettaisiin sopivien henkilöiden skannaamiseen ja valmentamiseen, menestystä ko. lajissa saataisiin :think:
Curlingin kanssa pitäisi aloittaa nollasta. Ihan mahdoton urakka ja veisi sen 10 vähintään. Ei riitä, että laji on marginaalinen, vaan kyllä mitaliin tarvitaan marginaalilajeissakin lahjakas yksilö. Curling on vielä joukkuelaji, joten Suomeen pitäisi osua monta lahjakkuutta, kun harrastajamäärä on kuitenkin nolla. Komitean rooli ei ole kai rakentaa suomeen koko systeemiä, vaan pyörittää olympialaisia. Silloin pitäisi keskittyä tunnistamaan lajista riippumatta yksittäiset urheilijat, joilla on saumoja mitaliin ja keskittää rahat heille.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 13.09.2024 9:50
James Potkukelkka kirjoitti: 13.09.2024 9:32 Voi tosiaan olla, että jos päätettäisiin, että esim. curling on Suomen keihäänkärki ja kaikki resurssit panostettaisiin sopivien henkilöiden skannaamiseen ja valmentamiseen, menestystä ko. lajissa saataisiin :think:
Curlingin kanssa pitäisi aloittaa nollasta. Ihan mahdoton urakka ja veisi sen 10 vähintään. Ei riitä, että laji on marginaalinen, vaan kyllä mitaliin tarvitaan marginaalilajeissakin lahjakas yksilö. Curling on vielä joukkuelaji, joten Suomeen pitäisi osua monta lahjakkuutta, kun harrastajamäärä on kuitenkin nolla.
Mitä, mehän olemme curling-kansaa!

https://fi.wikipedia.org/wiki/Markku_Uusipaavalniemi
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Juu, 2000-luvun alussahan joka firman tyhy-päivässä kurlattiin! Varmaan joku noissa päivissä alkunsa saanut lapsi juuri parhaassa iässä!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Mä tätä aikanaan katselin sisäpuolelta ja oma kokemukseni on että suorittavalle portaalle tulee liian niukasti tukea.

Organisaatiot vie ihan liian suuren osan huippu-urheilun rahoituksesta. Liian kovia palkkoja liittojohtajille. Siellä pitäisi olla töissä rakkaudesta lajiin eikä ison tilipussin perässä. Normipalkansaajan tulotaso pitäisi olla ihan tarpeeksi. Muutenkin organisaatiot pitäisi saada riittävän kevyeksi.

Isot lajiliitot, ja ennen muuta OK, käyttää rahaa todella tehottomasti. Samaan tapaan kuin julkinen sektori.

Isot lajiliitot, joilla suurin näkyvyys ja parhaat sponsoritulot, kahmii suurimman osuuden myös julkisista tukivaroista. On esimerkiksi ihan typerää, että esim. jääkiekko kerää isoja tukisummia, kun ei se niiden kokonaisbudjetissa juuri edes näy. Ja tuntuu vähän hassulta, että enemmistö talvilajien urheilijatukien saajista on jääkiekkoilijoita, kun pieni solidaarisuus miesten joukkueen rahoista riittäisi kustantamaan naiskiekkoilun tulevaisuuden.

Ja julkisen keskustelun vastaisesti mun mielestä isoin ongelma on rahoituksen puuttuminen yksilölajien lupaavilta nuorilta jotka ovat siirtymässä aikuisten sarjaan. Harjoitella ja kilpailla pitäisi täyspäiväisesti, jolloin kulut on ihan samat kuin terävimmällä kärjellä. Kärjen takana ei vaan ole minkäänlaista näkyvyyttä jolla voisi sponssirahaa haalia elämisen kattamiseksi, joten vanhempien kukkarolla mennään pitkälle. Olen nähnyt niin monen lupaavan uran päättyvän täysi-ikäisyyden kynnyksellä, kun ei vain ole taloudellista pohjaa lähteä rakentamaan uraa 2-4 vuodeksi täysipäiväisenä omalla budjetilla. Ongelmaa korostaa, että ei laillisesti saa nostettua edes niitä tukia joita yhteiskunta tarjoaa opiskelijoille ja työttömille. Ennen yliopisto-opiskelu mahdollisti urheiluun mukautuvan opiskelutahdin, kun opintotukikuukausia eikä opiskeluaikaa ollut rajoitettu, mutta tämä tie on torpattu jo aikoja sitten. Mulla oli etuna vielä vapaa opiskeluaika (n=13) ja sain noin puolet opintopisteistä kasaan urheilu-uran lomassa, mutta opintotukien kanssa sai olla tarkkana, ettei nostanut enempää kuin pisteet riitti ja että kuukausia oli riittävästi jäljellä vielä opintojen päättämiseen.

Ainakin siihen aikaan esim. Ruotsissa rahaa jaettiin paljon tasaisemmin. Valtio maksoi kaikille maajoukkueessa kansainväliset kilpailumatkat kokonaisuudessaan, jolloin junnujenkin tarvitsi rahoittaa vain harjoituskausi. Tämä on mun mielestä oleellista. Suomessa on kummallinen käsitys, että sitä vaan treenataan täällä pystymetsässä ja sitten lähdetään isoihin kisoihin voittamaan. Oikeasti suurimman osan pitää päästä kasvamaan niiden isojen kilpailuiden maailmaan. Tottua kilpailemaan parhaita vastaan ja niiden isojen kisojen tunnelmaan, ettei kaikki sitten ratkaisevalla hetkellä mene persiilleen kisajännityksen takia. Siihen on mielestäni selkeä syy miksi Suomalaiset niin usein alisuorittaa.

Ne urheilijat jotka on jo maailman huipulla saa ihan riittävästi tuloja lajin sponsseilta ja palkintorahoista rahoittaakseen elämänsä. Vallankin jos lajilla on yhtään kansainvälistä näkyvyyttä. Kasvattavat valmentajat ja nousevat urheilijat tarvitsevat paljon enemmän sitä tukea.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
James Potkukelkka
Kitisijä

Eihän nämä isoja ole, mutta aika suurelle joukolle menee?

https://okm.fi/-/kesalajien-apurahoja-169-urheilijalle
sivustahuutaja
Kitisijä

^
On tossa 169 nimeä enemmän kuin mitä tuli olympiamitaleja.

Tässä on varmaan vastakkain kaksi ajattelutapaa, olettaen , että jaettava raha pysyy samana:
a) jaetaan laajelle ja toivotaan lahjakkuuksien nousevan esiin. Lahjakkaiden sitten luotetaan saavan rahaa "jostain muualta"
b) koetetaan tunnistaa lahjakkuudet ja keskittää rahat heille
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

sivustahuutaja kirjoitti: 13.09.2024 12:30 b) koetetaan tunnistaa lahjakkuudet ja keskittää rahat heille
Mun mielestä tätä on nyt jo koitettu aika kauan ja tulokset on nähtävillä. Jos kavennetaan entisestään, niin en usko tilanteen paranevan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

James Potkukelkka kirjoitti: 13.09.2024 12:23 Eihän nämä isoja ole, mutta aika suurelle joukolle menee?
Ja vielä isommalle joukolle pitäisi jakaa. 6000 vuodessa on 500/kk. Vertailun vuoksi peruspäiväraha on 800€/kk. Joten siitä voi pohtia kuinka merkittävästä tuesta on kyse ja tuonkin saadakseen pitää olla jo vuosien työ takana ja jonkinlaista kansainvälistä menestystä saavuttanut. Kansainvälisten kisojen kiertäminen on kuitenkin hieman kalliimpaa puuhaa kuin neukkukuutiossa kykkiminen siivouspäivänä kaljaa kitaten.

Jokaiselle joka pyrkii rakentamaan kansainvälistä urheilu-uraa voisi ihan hyvin antaa vaikkapa neljän vuoden ajaksi peruspäivärahan suuruisen kuukausittaisen tuen eikä se olisi yhteiskunnalle mikään taloudellisesti merkittävä kustannus, mutta se parantaisi urheilu-uran rakentamisen mielekkyyttä huomattavasti. Tuossa on riittävästi aikaa täysiaikaiselle harjoittelulle, että oikeasti nähdään onko mahdollisuuksia huipulle vai ei.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Henkilökohtaisesti koen, että kaikki julkinen huippu-urheilun tuki pitäisi lopettaa. En näe merkittävää hyötyä siin, että valtiot kilvan pumppaavat rahaa urheiluun pärjätäkseen paremmin. Jos kaikki laittavat 10 kertaa enemmän kuin nyt, niin mitalit jakaantuvat kuten tähänkin asti.
James Potkukelkka
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 13.09.2024 12:51

Jokaiselle joka pyrkii rakentamaan kansainvälistä urheilu-uraa voisi ihan hyvin antaa vaikkapa neljän vuoden ajaksi peruspäivärahan suuruisen kuukausittaisen tuen eikä se olisi yhteiskunnalle mikään taloudellisesti merkittävä kustannus, mutta se parantaisi urheilu-uran rakentamisen mielekkyyttä huomattavasti. Tuossa on riittävästi aikaa täysiaikaiselle harjoittelulle, että oikeasti nähdään onko mahdollisuuksia huipulle vai ei.
Mutta emmehän anna muillekaan peruspäivärahan suuruista tukea omien unelmiensa tavoitteluun?
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Kansalaispalkka olisi mahdollinen, mutta se tuskin olisi päivärahan suuruinen.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

James Potkukelkka kirjoitti: 13.09.2024 13:14 Mutta emmehän anna muillekaan peruspäivärahan suuruista tukea omien unelmiensa tavoitteluun?
Juu, ei anneta, eikä ole mikään pakko. Poliittisia valintojahan nämä tälläiset on. Mutta tuntuu olevan melkoinen poru lehdissä, kun Suomi ei pärjää urheilussa riittävän hyvin ja laajalla rintamalla. Toi nyt oli vaan mun näkemys siitä miten urheilun tasoa suomessa voitaisiin saada ylöspäin ja sitä kautta lisää menestystä perustuen omiin kokemuksiini huippu-urheilun parissa ja minun mielestä olisi sijoitetun rahan arvoista yhteiskunnallisesti ihan sen takia koska urheilu itsessään on mulle arvokasta siinä missä toisille kulttuuri on itseisarvo.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Jaahas, taas mennään...
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
James Potkukelkka
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 13.09.2024 13:58
James Potkukelkka kirjoitti: 13.09.2024 13:14 Mutta emmehän anna muillekaan peruspäivärahan suuruista tukea omien unelmiensa tavoitteluun?
Juu, ei anneta, eikä ole mikään pakko. Poliittisia valintojahan nämä tälläiset on. Mutta tuntuu olevan melkoinen poru lehdissä, kun Suomi ei pärjää urheilussa riittävän hyvin ja laajalla rintamalla.
Juu. Jos demokraattisesti noin päätettäisiin, niin mikäs siinä sitten.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Bills vs Miami aloitti NFLn kakkosviikon. Joukkueet on viime vuodet taistelleet divisioonavoitosta keskenään, niin odottelin tiukkaa kamppailua, mutta tulikin aikamoinen löylytys Miamille. Ei tarvinnut jännittää, kun Tagovailoa heitti kolme syötönkatkoa ja kolmannen jakson lopulla sen ainoan kerran kun lähti juoksemaan, niin höntyili pää edellä puolustajaan ja kuittasi jälleen yhden aivotärähdyksen uralleen ja itsensä sivuun ainakin tästä ottelusta. 31-10 tilanteessa ei sitten kummankaan tarvinnut enää sen jälkeen tosissaan yrittää.

Miamin kannattaisi alkaa tiukasti etsimään uutta pelinrakentajaa ja Tagovailoan suunnitella peliuran lopettamista. Ei tuosta tule mitään kun hankkii vähintään yhden aivotärähdyksen kaudessa ja missaa pelejä. Ei joukkueen menestystä voi oikein tuon varaan rakentaa ja jossain vaiheessa tulee pelaajallekin liikaa noita iskuja eikä kannattaisi enää leikkiä terveytensä kustannuksella. Sen verran tuntuu olevan jo aivotärähdyksiä alla, että aika herkästi tuntuu ottavan lukua.
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
urpiainen
Kitisijä

No ni, hienosti IFK:n osalta alkanut sarja (kannattaa pelata vaan heittopusseja vastaan) saa tänään uuden sävyn, kun peli Tapparaa vastaan siellä jossain Tampereen ratapihalla. Tietäähän sen, mitä siinä käy. Koskaan ei ole tullut voittoa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Bluntly
Kitisijä

Vieläkin kentällinen saikulla, onneksi sentäs yhdestä haahuilijasta pääsi eroon.

Kunhan nyt hihkiläiset ei pasko seinille. Tai polta koko torppaa.
James Potkukelkka
Kitisijä

Bluntly kirjoitti: 20.09.2024 14:04

Kunhan nyt hihkiläiset ei pasko seinille. Tai polta koko torppaa.
Joo. Tätä pelättiin ennen metroa ja oikeassahan ne pahimmat pelot olivat.
Bluntly
Kitisijä

Ei vain mahdu mun pieneen mieleen miten Raipe ei kelvannut kenellekkään tepsi projektin jälkeen.

Nyt taas kriisijoukkue porskuttaa ihan toiseen malliin kuin viime vuonna.
urpiainen
Kitisijä

No lopputulos oli ihme kyllä kerrankin hyvä, mutta on se Tappara ärsyttävä jengi. Ennen aina nyppi, kun ne peruutteli trappiaan keskialueella ja hyökkäykset hyytyivät siihen. Nyt nyppi, kun ne karvaavat niin jumalattoman kovaa ylhäältä, että edes oman maalin takaa ei päästä pois. Onneksi lahjamaaleilla tuurivoitto, lämmittää hetken ennen paluuta normaaliin.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Laineen uusi tuleminen sitten loppu ennen kuin alkoikaan :facepalm:

Toinen harjoituspeli ja polvi paskaksi. Ens kaudella sitten uus yritys.
Bluntly
Kitisijä

Melkoinen köpöttely.

Bluntly
Kitisijä

Aika hyvin kotikyläni peltipakastimen pojat on pitäneet oman maalin puhtaana. Harmi kun toisessa päässä ei ole soinut.

Kuitenkin melkein yhtä hyvin mennyt kuin mahtavilla jokereilla noin kymmenesosan budjetilla.

PM.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Bluntly
Kitisijä

Bluntly kirjoitti: 20.07.2024 14:12 Viitsisikö Kalle käydä voittamassa formulatkin jossain välissä.
Toyotan F1-sopimus julki – Saako Kalle Rovanperä huiman mahdollisuuden?