Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
James Potkukelkka
Kitisijä

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 26.09.2024 12:31 ^ voihan sitä olla oikeus määrätä, mutta jos siitä aiheutuu duunarille suurempi hyvinvointitappio kuin duunin vaihdosta, niin duunari voi nostaa kytkintä.
juu, mutta en tajua, miten tämä olisi pohjoismaissa ("pakottaminen ei toimi Suomessa") jotenkin eri asia. Vaikka oltaisiin missä tahansa management by perkele kulttuurissa, voi töistä aina irtisanoutua.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
James Potkukelkka
Kitisijä

No nyt viimein hokasin:
Hohenthalin johtama Sponda on toimitilojen vuokraamiseen ja kiinteistöjen kehittämiseen erikoistunut kiinteistösijoitusyhtiö.
Eli kyseessä on myyntipuhe.

Jos kysyttäisiin multa, niin ratkaisu olisi tietenkin laadukas työterveyshuolto!
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 26.09.2024 13:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 26.09.2024 12:49 juu, mutta en tajua, miten tämä olisi pohjoismaissa ("pakottaminen ei toimi Suomessa") jotenkin eri asia. Vaikka oltaisiin missä tahansa management by perkele kulttuurissa, voi töistä aina irtisanoutua.
Suomessahan on paljon määräilevämpi johtamiskulttuuri kuin Ruotsissa. Meillä mukaudutaan erittäin hyvin määräykseen, joka on perusteltu. Ruotsissa noustaan kapinaan, jos järkevästäkään määräyksestä ei ole ensin keskusteltu ja sovittu. Suomessa ei kuitenkaan siedetä perustelemattomia määräyksiä. Jos pomo määrää toimistolle syystä X ja duunari näkee syyn ihan höpön löpönä, niin siitä aiheutuu paljon enemmän hyvinvointia alentavaa vitutusta kuin vähemmän kyseenalaistavissa kulttuureissa. Puhun nyt sellaisesta vähän vanhemman liiton meiningistä. Uusi sukupolvi tuntuu olevan "herkempää".

Esimerkki: toimistolle pakottamista perustellaan yhteisöllisyydellä, innvaatioilla ja sen sellaisella. Duunari palaa toimistolle ja viettää päivät luurit korvissa asiakas- ja toimittajatapaamisissa, sekä muiden konttoreiden ihmisten kanssa puhuessa. Pomo huitelee jossain kaikki päivät. Toimistolla ei koskaan tehdä organisoidusti mitään innovointia tai kehittämistä, vaan päivä ovat tavallista grindaamista. Duunari toteaa pomon perustelut paskapuheeksi ja lähtee etsimään parempaa pomoa.
sivustahuutaja
Kitisijä

Etelä-Savon hyvinvointialue yrittää vähentää kalliiksi tulevien vuokralääkäreiden käyttöä satsaamalla omaan rekrytointiin.
https://www.hs.fi/alueet/art-2000010730084.html

Etelä-Savon hyvinvointialue haluaa palkata nuoret lääkärinsä suoraan, sillä vuokratyöyrityksen kautta he tulevat hyvinvointialueelle – ja veronmaksajille – puolitoista tai kaksi kertaa kalliimmaksi kuin suoraan palkattuna. Näin kertoo Etelä-Savon hyvinvointialueen johtaja Santeri Seppälä.

”Itse lääkäreille maksettavat korvaukset ovat monesti olleet aika samat. Käytännössä on puhuttu yrityskatteesta siinä välissä. Monesti nuoret lääkärit ovat yllättyneet, kun he ovat kysyneet töitä suoraan”, Seppälä sanoo.

Mikäs tuossa nyt on totuus? Minun on vaikea kuvitella lekureiden olevan niin pohjattoman tyhmiä, etteivät he osaisi vertailla tarjottuja palkkoja.

"Kaksi kertaa kalliimmaksi" + "käytännössä yrityskate" = 50% kate? Kuulostaa aika rajulta katteelta henkilöstövuokraukselle.

Yksi ilmeinen selitys tietty on, että hyvinvointialue vertaa palvelun hintaa pelkkään kuukausipalkkaan ilman sosiaalikuluja, joka sekin olisi idioottimaista.

Jotenkin kallistun siihen, että ei se hyvinvointialueen tarjoama palkka ehkä sittenkään ole ihan yhtä suuri kuin vuokralääkärifirman.
So Hard
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 01.10.2024 22:03"Kaksi kertaa kalliimmaksi" + "käytännössä yrityskate" = 50% kate? Kuulostaa aika rajulta katteelta henkilöstövuokraukselle.
Henkilöstövuokrausalalla on aina kerroin eikä 50% ole mitenkään mahdoton jos on pakko ostaa.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Minusta 50% on todella kova. Pakkohan se tosiaan on ostaa, mutta toimittajan saa valita vapaasti. Hyvin äkkiä löytyy tulokas, jolle riittää 45%, sitten 40% ja niin edelleen. Mitään vallihautaa ei ole, joten kilpailun pitäisi pitää välittäjien kate pienenä.
Homeboy65
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Joitakin vuosia sitten äänestysikäraja laskettiin 16 vuoteen Itävallassa. Äärioikeiston lumivyöryvoitto äsken. Uskon että tässä on korrelaatio...
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
James Potkukelkka
Kitisijä

^Olen ennenkin muistellut sitä, että jossain vaiheessa (ennen persujen jytkyjä) oli puhetta kampanjoista, joilla lähiöiden äänetysaktiivisuutta nostettaisiin. Jytkyjen jälkeen kamppanjat unohdettiin..
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Persut on nuorten suurin puolue:
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009369568.html
James Potkukelkka
Kitisijä

^äänestysikärajaa nostettava!
Bhven
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Tosiaan, ei ole näkynyt vihreitä ulostuloja äänestysikärajan laskemisesta enää reiluun kymmeneen vuoteen.

Edit: oho löytyikin uutinen neljän vuoden takaa.
heil hitler, meil halla-aho
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Bhven kirjoitti: 03.10.2024 16:42 Tosiaan, ei ole näkynyt vihreitä ulostuloja äänestysikärajan laskemisesta enää reiluun kymmeneen vuoteen.

Edit: oho löytyikin uutinen neljän vuoden takaa.
Minkä lisäksi se oli tietty myös isossa roolissa vihreiden eduskuntavaaliohjelmassa (esim. mukana 10 kärkitavoitteessa) edellisissä eduskuntavaaleissa 2023, mutta näin nämä asiat koetaan.

Mun mielestä idea on toki pöhkö ihan kehityspsykologian näkökulmasta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Homeboy65
Kitisijä

Tuo äänestysikärajan laskeminen on lisännyt nuorten äänestysaktiivisuutta ja kiinnostusta politiikkaan. Mutta mitä se auttaa jos ei pysty ymmärtämään politiikan kokonaisuuksia.
James Potkukelkka
Kitisijä

Homeboy65 kirjoitti: 04.10.2024 11:02 Mutta mitä se auttaa jos ei pysty ymmärtämään politiikan kokonaisuuksia.
Suurin osa nykyisistäkään äänestäjistä ei tuohon pysty, eikö tietysti tarvitsekaan.
Homeboy65
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 04.10.2024 11:03
Homeboy65 kirjoitti: 04.10.2024 11:02 Mutta mitä se auttaa jos ei pysty ymmärtämään politiikan kokonaisuuksia.
Suurin osa nykyisistäkään äänestäjistä ei tuohon pysty, eikö tietysti tarvitsekaan.
Mutta alle 18-vuotiaat pystyvät vieläkin huonommin.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Oma logiikkani menee niin, että 18 vuotiaalta vaaditaan jo kykyä tulla toimeen omillaan, joten tuon ikäisellä voi olla äänioikeus. Sen sijaan 16v elätti ei ole ehkä koskaan miettinyt miten maailma toimii oman arjen ympärillä.
James Potkukelkka
Kitisijä

Homeboy65 kirjoitti: 04.10.2024 11:05
James Potkukelkka kirjoitti: 04.10.2024 11:03
Mutta alle 18-vuotiaat pystyvät vieläkin huonommin.
Juu.
sivustahuutaja
Kitisijä

Marin kannattaa yksityiskoneista ja luksuksesta luopumista sitten kun niin tehdään yhteisellä sopimuksella
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/d ... 97b6896960

Minä olen sitoutunut olemaan vähemmän kulmikas sitten kun ihan kaikki muutkin niin tekevät.
Bhven
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bhven »

^ Kuulostaa ihan Urpiaiselta. "Yksityisautoilen Helsingin keskustaan niin kauan kunnes se kielletään kaikilta ulkopaikkakuntalaisilta."
heil hitler, meil halla-aho
James Potkukelkka
Kitisijä

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c6f8 ... cf85424a7f

Heh. Aika kätevä järjestely, että voi ilmoittaa olevansa töissä ja kukaan ei kontrolloi, onko.
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Hupsista saatana.

Öljylaiva palaa Itämerellä

Myönnän, että lukematta luulin olevan ryssän haamulaiva.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
James Potkukelkka
Kitisijä

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010761443.html

Yleisesti ottaen olen toki sitä mieltä, että ituhipeille mahdollisimman iso lasku, mutta onhan tämä imho nyt liioittelua. Kuka niitä saumoja suurennuslasilla tutkii..
Homeboy65
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 14.10.2024 11:18 https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010761443.html

Yleisesti ottaen olen toki sitä mieltä, että ituhipeille mahdollisimman iso lasku, mutta onhan tämä imho nyt liioittelua. Kuka niitä saumoja suurennuslasilla tutkii..
:komp:
So Hard
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 14.10.2024 11:18 https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010761443.html

Tuleeko sinulle jotenkin yllätyksenä että valtakunnan ykköspytingin suhteen museovirasto on tarkkana? Pitääkin olla.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä

^ jos olisi kyse daven Teslan naarmuttamisesta, niin ei takuulla kelpaisi puolivillainen korjaus.